Saskarsme ar pacientiem bērnu zobārstniecībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, +371 67455560
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir sniegt studentiem teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas efektīvai saskarsmei ar bērniem un sarežģītiem pacientiem zobārstniecības situācijās, ņemot vērā viņu vecuma, psiholoģiskās un emocionālās īpatnības, kā arī attīstīt spēju pielietot atbilstošas komunikācijas un uzvedības stratēģijas baiļu un trauksmes mazināšanai.
Priekšzināšanas
Vidusskolas līmeņa zināšanas saskarsmes psiholoģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauc galvenās verbālās un neverbālās saskarsmes īpatnības, to izpausmes un nozīmi bērnu zobārstniecībā
Noslēguma tests. Eksāmens. • Refleksijas
2.Raksturo pirmsskolas vecuma, jaunākā skolas vecuma bērnu un pusaudžu psiholoģiskās un saskarsmes īpatnības
Refleksijas • Noslēguma tests. Eksāmens.
3.Pārzina baiļu un trauksmes mazināšanas un pārvarēšanas metodes
Noslēguma tests. Eksāmens. • Refleksijas
4.Spēj identificēt sarežģītus pacientus un izstrādāt piemērotu taktiku darbā ar tiem
Refleksijas
Prasmes
1.Pratīs pielāgot mutes un zobu kopšanas rekomendācijas bērna mācīšanās spējām
Refleksijas
2.Prot novērtēt saskarsmē ar bērniem baiļu un trauksmes līmeni, kā arī psiholoģisko un emocionālo briedumu zobārstniecības situācijās
3.Spēj klīnikā pielietot piemērotu komunikācijas taktiku (vārdus un uzvedību), lai mazinātu pacienta bailes un trauksmi
4.Prot pielāgot mutes un zobu kopšanas rekomendācijas atbilstoši bērna vecumam, veselības stāvoklim un mācīšanās spējām
Kompetences
1.Spēj profesionāli un empātiski sadarboties ar bērniem un citiem sarežģītiem pacientiem zobārstniecības situācijās, ņemot vērā viņu vecumu, veselības stāvokli un psiholoģiskās īpatnības
2.Demonstrē spēju pielāgot komunikācijas stratēģijas dažādām klīniskām situācijām, nodrošinot pacientam drošu un saprotošu vidi.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Refleksijas |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Jāiesniedz 3 refleksijas par 1., 2. un 3. nodarbību/semināru. |
||
|
2.
Studiju kursa novērtēšanas anketa |
-
|
-
|
|
Studiju kursa noslēgumā obligāti jāizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Noslēguma tests. Eksāmens. |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Rakstisks gala eksāmens-tests par nodarbībās apgūtām tēmām. Lai tests būtu ieskaitīts jāsniedz 55% pareizu atbilžu uz uzdotajiem jautājumiem. Testa rezultāti % tiek pārvērsti ballēs atbilstoši RSU nolikumam. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Saskarsme bērnu zobārstniecībā un baiļu profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Zobu tīrīšanas iemaņu veidošana dažādu vecumu grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Darbs ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Darbs klīnikā ar dažāda vecuma bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Darbs klīnikā ar dažāda vecuma bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Darbs klīnikā ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Eksāmens. Situāciju analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Beaton, L., Freeman, R., & Humphris, G. (2014). Why are people afraid of the dentist? Observations and explanations. Medical Principles and Practice : International Journal of the Kuwait University, Health Science Centre, 23(4), 295–301
Newton, T., Asimakopoulou, K., Daly, B., Scambler, S., & Scott, S. (2012). The management of dental anxiety: time for a sense of proportion? British Dental Journal, 213(6), 271–274. (akceptējams izdevums)
Wright, Gerald Z.. Behavior Management in Dentistry for Children, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central
Papildu literatūra
Armfield JM, Heaton LJ. Management of fear and anxiety in the dental clinic: a review. Aust Dent J. 2013 Dec;58(4):390-407
Öst L.G., Skaret E.(editors). Cognitive behaviour therapy for dental phobia and anxiety, 2013.
Paul S. Casamassimo DDS MS, Henry W. Fields Jr. DDS MS MSD, Dennis J. McTigue DDS MS, Arthur Nowak DMD - „Pediatric Dentistry: Infancy through Adolescence”, 5th Edition, 2012.
Sotiria Gizani, Kyriaki Seremidi, Konstantina Katsouli, Antigoni Markouli and Dimitrios Kloukos. Basic behavioral management techniques in pediatric dentistry: A systematic review and meta-analysis. Journal of Dentistry, 2022, Volume 126, Article 104303
Stein Duker, L.,I., Grager, M., Giffin, W., Hikita, N., & Polido, J. C. (2022). The relationship between dental fear and anxiety, general Anxiety/Fear, sensory over-responsivity, and oral health behaviors and outcomes: A conceptual model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 2380
Dental abstract. Managing fearful or anxious patients. 2014, Volume 59, Issue 4, Pages 212-214, 2014 Mosby, Inc.
Koch, Goran. Pediatric Dentistry : A Clinical Approach, John Wiley & Sons, Incorporated, 2017. ProQuest Ebook Central.
Poulsen S. The child’s first dental visit // International Journal of Paediatric Dentistry 2003; 13: 264 – 265. Informācija aktuāla, nemainīga.
Citi informācijas avoti
Interneta atrodamās datu bāzes, kurās atrodamas uz pierādījumiem balstītas publikācijas.