Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Saskarsme ar pacientiem bērnu zobārstniecībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ZHAS_018
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Stomatoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, +371 67455560

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir sniegt studentiem teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas efektīvai saskarsmei ar bērniem un sarežģītiem pacientiem zobārstniecības situācijās, ņemot vērā viņu vecuma, psiholoģiskās un emocionālās īpatnības, kā arī attīstīt spēju pielietot atbilstošas komunikācijas un uzvedības stratēģijas baiļu un trauksmes mazināšanai.

Priekšzināšanas

Vidusskolas līmeņa zināšanas saskarsmes psiholoģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Nosauc galvenās verbālās un neverbālās saskarsmes īpatnības, to izpausmes un nozīmi bērnu zobārstniecībā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Noslēguma tests. Eksāmens. Refleksijas

2.Raksturo pirmsskolas vecuma, jaunākā skolas vecuma bērnu un pusaudžu psiholoģiskās un saskarsmes īpatnības

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Refleksijas Noslēguma tests. Eksāmens.

3.Pārzina baiļu un trauksmes mazināšanas un pārvarēšanas metodes

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Noslēguma tests. Eksāmens. Refleksijas

4.Spēj identificēt sarežģītus pacientus un izstrādāt piemērotu taktiku darbā ar tiem

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Refleksijas

Prasmes

1.Pratīs pielāgot mutes un zobu kopšanas rekomendācijas bērna mācīšanās spējām

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Refleksijas

2.Prot novērtēt saskarsmē ar bērniem baiļu un trauksmes līmeni, kā arī psiholoģisko un emocionālo briedumu zobārstniecības situācijās

3.Spēj klīnikā pielietot piemērotu komunikācijas taktiku (vārdus un uzvedību), lai mazinātu pacienta bailes un trauksmi

4.Prot pielāgot mutes un zobu kopšanas rekomendācijas atbilstoši bērna vecumam, veselības stāvoklim un mācīšanās spējām

Kompetences

1.Spēj profesionāli un empātiski sadarboties ar bērniem un citiem sarežģītiem pacientiem zobārstniecības situācijās, ņemot vērā viņu vecumu, veselības stāvokli un psiholoģiskās īpatnības

2.Demonstrē spēju pielāgot komunikācijas stratēģijas dažādām klīniskām situācijām, nodrošinot pacientam drošu un saprotošu vidi.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Refleksijas

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Jāiesniedz 3 refleksijas par 1., 2. un 3. nodarbību/semināru.

2.

Studiju kursa novērtēšanas anketa

-
-

Studiju kursa noslēgumā obligāti jāizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Noslēguma tests. Eksāmens.

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Rakstisks gala eksāmens-tests par nodarbībās apgūtām tēmām. Lai tests būtu ieskaitīts jāsniedz 55% pareizu atbilžu uz uzdotajiem jautājumiem. Testa rezultāti % tiek pārvērsti ballēs atbilstoši RSU nolikumam.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Saskarsme bērnu zobārstniecībā un baiļu profilakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Zobu tīrīšanas iemaņu veidošana dažādu vecumu grupām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Darbs ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Darbs klīnikā ar dažāda vecuma bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Darbs klīnikā ar dažāda vecuma bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Darbs klīnikā ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Eksāmens. Situāciju analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Behavior Guidance for the Pediatric Dental Patient. (2017). Pediatric Dentistry, 39(6), 246–259.

2.

Beaton, L., Freeman, R., & Humphris, G. (2014). Why are people afraid of the dentist? Observations and explanations. Medical Principles and Practice : International Journal of the Kuwait University, Health Science Centre, 23(4), 295–301

3.

Mācību materiāli e-studjās.

4.

Newton, T., Asimakopoulou, K., Daly, B., Scambler, S., & Scott, S. (2012). The management of dental anxiety: time for a sense of proportion? British Dental Journal, 213(6), 271–274. (akceptējams izdevums)

5.

Wright, Gerald Z.. Behavior Management in Dentistry for Children, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central

Papildu literatūra

1.

Armfield JM, Heaton LJ. Management of fear and anxiety in the dental clinic: a review. Aust Dent J. 2013 Dec;58(4):390-407

2.

Öst L.G., Skaret E.(editors). Cognitive behaviour therapy for dental phobia and anxiety, 2013.

3.

Paul S. Casamassimo DDS MS, Henry W. Fields Jr. DDS MS MSD, Dennis J. McTigue DDS MS, Arthur Nowak DMD - „Pediatric Dentistry: Infancy through Adolescence”, 5th Edition, 2012.

4.

Sotiria Gizani, Kyriaki Seremidi, Konstantina Katsouli, Antigoni Markouli and Dimitrios Kloukos. Basic behavioral management techniques in pediatric dentistry: A systematic review and meta-analysis. Journal of Dentistry, 2022, Volume 126, Article 104303

5.

Stein Duker, L.,I., Grager, M., Giffin, W., Hikita, N., & Polido, J. C. (2022). The relationship between dental fear and anxiety, general Anxiety/Fear, sensory over-responsivity, and oral health behaviors and outcomes: A conceptual model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 2380

6.

Dental abstract. Managing fearful or anxious patients. 2014, Volume 59, Issue 4, Pages 212-214, 2014 Mosby, Inc.

7.

Koch, Goran. Pediatric Dentistry : A Clinical Approach, John Wiley & Sons, Incorporated, 2017. ProQuest Ebook Central.

8.

Poulsen S. The child’s first dental visit // International Journal of Paediatric Dentistry 2003; 13: 264 – 265. Informācija aktuāla, nemainīga.

Citi informācijas avoti

1.

Interneta atrodamās datu bāzes, kurās atrodamas uz pierādījumiem balstītas publikācijas.