Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psiholoģija un socioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_337
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Sociālā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības; Vecmāšu zinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt studentiem izpratni par socioloģijas teorijām, sociālās psiholoģijas pamatjēdzieniem, cilvēka socializācijas procesu un sociālās vides ietekmi, kā arī par psiholoģijas zinātni, tās saikni ar citām zinātnēm, cilvēka kognitīvo un emocionālo sfēru un personību.

Priekšzināšanas

Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Atpazīst socioloģijas un psiholoģijas teorijas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pašpārbaudes testi par lekciju tēmām Teorētisko zināšanu pārbaudes tests

2.Definē vispārīgās un sociālās psiholoģijas pamatjēdzienus un pētīšanas metodes.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Teorētisko zināšanu pārbaudes tests Pašpārbaudes testi par lekciju tēmām

3.Identificē socializācijas procesa posmus, kā arī personības, kognitīvās un emocionālās sfēras pamatjēdzienus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pašpārbaudes testi par lekciju tēmām Teorētisko zināšanu pārbaudes tests

Prasmes

1.Apraksta personības, kognitīvās un emocionālās sfēras, kā arī sociālās vides faktorus un to ietekmi uz indivīdu.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām Zinātniskā pētījuma analīze

Kompetences

1.Analizē indivīda dzīves notikumu ietekmi uz socializācijas procesu un personības attīstību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Indivīda dzīves gājuma analīze

2.Izprot indivīda uzvedību un vajadzības dažādās sociālās situācijās.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Indivīda dzīves gājuma analīze

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pašpārbaudes testi par lekciju tēmām

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti patstāvīgi apgūtst videolekciju materiālu un izpilda pašpārbaudes testu par lekcijas tēmu.

2.

Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studenti apgūtst literatūru un gatavojas diskusijai par par nodarbības tēmu.

Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Zinātniskā pētījuma analīze

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti veic zinātniskā pētījuma analīzi par psiholoģijas tēmām veselības aprūpes nozarē. Studējošais sagatavo prezentāciju un piedalās seminārā.

Vērtēšanas kritēriji:

  • Veikta pētījuma analīze, sagatavota un noteiktā termiņā iesniegta prezentācija -1 punkts;
  • Piedalīšanās seminārnodarbībā ar prezentāciju -1 punkts;
  • Prezentācijā tiek atspoguļota pētījuma tēma, pētījuma aktualitāte un mērķis -1 pynkts;
  • Prezentācijā tiek atspoguļota respondentu izlase un tās raksturojums -1 punkts;
  • Prezentācijā atspoguļoti pētījumā izmantotie instrumenti un aprakstīta pētījuma gaita -1 punkts;
  • Prezentācijā tiek atspoguļoti pētījuma rezultāti un secinājumi -1punkt;
  • Tiek analizēti pētījumā iegūtie rezultāti un secinājumi balstoties uz teorētiskajām atziņām (tiek norādīta teorija un literatūra, kuru studējošais izmanto) - 2 punkti;
  • Tiek raksturoti personīgie un profesionālai darbībai pamatoti ieguvumi - 1 punkts;
  • Prezentācijā ievērots laika limits 6 minūtes -1 punkts.
2.

Indivīda dzīves gājuma analīze

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti veic indivīda dzīves gājuma analīzi balstoties uz Ē.Eriksona psihosociālās attīstības teoriju. Studējošais sagatavo prezentāciju un piedalās seminārā.

Kritēriji:

  • Veikta indivīda dzīves gājuma analīze, sagatavota un noteiktā termiņā iesniegta prezentācija - 1 punkts;
  • Piedalīšanās seminārnodarbībā ar prezentāciju - 1 punkts;
  • Prezentācijā tiek atspoguļoti nozīmīgākie dzīves notikumi, socializētāji un riska faktori un to ietekme uz attīstību - 2 punkti;
  • Prezentācijā tiek atspoguļots katras attīstības stadijas krīzes risinājums un tā veidojošie priekšnosacījumi - 1 punkts;
  • Prezentācijā atspoguļoti identificētie indivīda personības aspekti - 1 punkts;
  • Prezentācijā tiek atspoguļoti secinājumi par indivīda socializācijas procesu - 1 punkts;
  • Tiek raksturoti personīgie un profesionālai darbībai pamatoti ieguvumi -1 punkts;
  • Prezentācijā ir atbilstošas atsauces uz literatūras avotiem -1;
  • Prezentācijā ievērots laika limits - 1 punkts.
3.

Teorētisko zināšanu pārbaudes tests

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studiju kursa noslēgumā studenti izpilda teorētisko zināšanu pārbaudes testu par studiju kursā apskatītajām tēmām.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Jēdzieni “psihe” un “psiholoģija”. Psiholoģija kā zinātne. Ieskats psiholoģijas vēsturē. Psiholoģijas skolas un virzieni. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm. Psiholoģijas nozares. Psihiskās aprūpes speciālisti (psihologs, psihoterapeits, psihiatrs).
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Intelekts. Intelekta teorijas. Cilvēka izziņas darbība (kognitīvā sfēra). Uztvere, tās būtība, veidi, ilūzijas. Uzmanība, tās veidi. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi. Domāšana, tās veidi, īpatnības. Domāšanas operācijas.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Personība. Personības teorijas. Galvenie jēdzieni. Personības struktūra.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Socioloģija kā zinātne, socioloģijas teorijas. Sociālās psiholoģijas attīstības vēsture.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Personības socializācija, to ietekmējošie faktori (sociālā izziņa, sociālā uztvere).
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sociālās grupas un grupu procesi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

"Es" izpratne (V. Džeimsa koncepcija, mūsdienu sociālās psiholoģijas uzskati). "Es" koncepcija, identitāte, pašvērtējums, pretenziju līmenis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivācija. Vajadzības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas un jūtas. Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Altruistiska un antisociāla rīcība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Statuss, tā nozīme. Sociālās lomas, to veidi, lomu konflikti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attieksme un sociālā ietekme.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Seminārnodarbība – zinātniskā pētījuma analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Seminārnodarbība – zinātniskā pētījuma analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Seminārnodarbība – indivīda dzīves gājuma analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Seminārnodarbība – indivīda dzīves gājuma analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone K., Miltuze A. 2015. Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi, Zvaigzne ABC

2.

Mārtinsone K., Miltuze A. 2015. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, Zvaigzne ABC

3.

Mārtinsone K., Miltuze A. 2015. Psiholoģija 3. Lietišķās jomas, Zvaigzne ABC

4.

Reņģe V. 2011. Sociālā psiholoģija, Zvaigzne ABC

5.

David Semple, Roger Smyth. 2019. Oxford Handbook of Psychiatry. EBSCOhostPiemērots angļu valodas plūsmai

6.

McCarty, R. 2023. Stress, Health, and Behavior / Richard McCarty.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Paulman, P.M., Paulman, A.A., Jarzynka, K.J and Falk, N.P. 2015. Taylor's Manual of Family Medicine. EBSCOhost EbookPiemērots angļu valodas plūsmai

8.

Sommers-Flanagan, John Sommers-Flanagan and Rita Sommers-Flanagan. 2014. Clinical interviewing. Ebook CentralPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Le Bons G. 2023. Pūļa psiholoģija, Zvaigzne ABC

2.

Sebre S., Miltuze A. 2022. Attīstības psiholoģija, Zvaigzne ABC

3.

Raščevska, M. 2021. Domāt precīzi vai daudzveidīgi - konverģenta un diverģenta domāšana : monogrāfija. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds

4.

Mārtinsone K., Sudraba V. 2019. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva, RSU

5.

Paula L., Korpa V., 2010. Socioloģija, LLU SZF Socioloģijas katedra

6.

Reņģe V., 2000. Personības psiholoģija, Zvaigzne ABC

7.

Laķis P. 2005. Ievads socioloģijā: lekciju kurss. Zvaigzne ABC (2.izd).

8.

Auziņa R. 2008. Personības psiholoģija, Banku augstskola

9.

Furlong, Gary T. 2005. The conflict resolution toolbox: models & maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict. EBSCOhostPiemērots angļu valodas plūsmai

10.

Magnavita J.J. (edt.). 2004. Handbook of personality disorders: Theory and practice. Ebook CentralPiemērots angļu valodas plūsmai

11.

Aldwin M. C. 2007. Stress, Coping, and Development. An Integrative Perspective. Ebook CentralPiemērots angļu valodas plūsmai