Psiholoģija un socioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Atpazīst socioloģijas un psiholoģijas teorijas.
Pašpārbaudes testi par lekciju tēmām • Teorētisko zināšanu pārbaudes tests
2.Definē vispārīgās un sociālās psiholoģijas pamatjēdzienus un pētīšanas metodes.
Teorētisko zināšanu pārbaudes tests • Pašpārbaudes testi par lekciju tēmām
3.Identificē socializācijas procesa posmus, kā arī personības, kognitīvās un emocionālās sfēras pamatjēdzienus.
Pašpārbaudes testi par lekciju tēmām • Teorētisko zināšanu pārbaudes tests
Prasmes
1.Apraksta personības, kognitīvās un emocionālās sfēras, kā arī sociālās vides faktorus un to ietekmi uz indivīdu.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām • Zinātniskā pētījuma analīze
Kompetences
1.Analizē indivīda dzīves notikumu ietekmi uz socializācijas procesu un personības attīstību.
Indivīda dzīves gājuma analīze
2.Izprot indivīda uzvedību un vajadzības dažādās sociālās situācijās.
Indivīda dzīves gājuma analīze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pašpārbaudes testi par lekciju tēmām |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti patstāvīgi apgūtst videolekciju materiālu un izpilda pašpārbaudes testu par lekcijas tēmu. |
||
|
2.
Nodarbību apmeklējums un diskusijas par nodarbību tēmām |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studenti apgūtst literatūru un gatavojas diskusijai par par nodarbības tēmu. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Zinātniskā pētījuma analīze |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti veic zinātniskā pētījuma analīzi par psiholoģijas tēmām veselības aprūpes nozarē. Studējošais sagatavo prezentāciju un piedalās seminārā. Vērtēšanas kritēriji:
|
||
|
2.
Indivīda dzīves gājuma analīze |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti veic indivīda dzīves gājuma analīzi balstoties uz Ē.Eriksona psihosociālās attīstības teoriju. Studējošais sagatavo prezentāciju un piedalās seminārā. Kritēriji:
|
||
|
3.
Teorētisko zināšanu pārbaudes tests |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studiju kursa noslēgumā studenti izpilda teorētisko zināšanu pārbaudes testu par studiju kursā apskatītajām tēmām. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Jēdzieni “psihe” un “psiholoģija”. Psiholoģija kā zinātne. Ieskats psiholoģijas vēsturē. Psiholoģijas skolas un virzieni. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm. Psiholoģijas nozares. Psihiskās aprūpes speciālisti (psihologs, psihoterapeits, psihiatrs).
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Intelekts. Intelekta teorijas. Cilvēka izziņas darbība (kognitīvā sfēra). Uztvere, tās būtība, veidi, ilūzijas. Uzmanība, tās veidi. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi. Domāšana, tās veidi, īpatnības. Domāšanas operācijas.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Personība. Personības teorijas. Galvenie jēdzieni. Personības struktūra.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija kā zinātne, socioloģijas teorijas. Sociālās psiholoģijas attīstības vēsture.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Personības socializācija, to ietekmējošie faktori (sociālā izziņa, sociālā uztvere).
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās grupas un grupu procesi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
"Es" izpratne (V. Džeimsa koncepcija, mūsdienu sociālās psiholoģijas uzskati). "Es" koncepcija, identitāte, pašvērtējums, pretenziju līmenis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācija. Vajadzības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas. Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Altruistiska un antisociāla rīcība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Statuss, tā nozīme. Sociālās lomas, to veidi, lomu konflikti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attieksme un sociālā ietekme.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība – zinātniskā pētījuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība – zinātniskā pētījuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība – indivīda dzīves gājuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība – indivīda dzīves gājuma analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone K., Miltuze A. 2015. Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi, Zvaigzne ABC
Mārtinsone K., Miltuze A. 2015. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, Zvaigzne ABC
Mārtinsone K., Miltuze A. 2015. Psiholoģija 3. Lietišķās jomas, Zvaigzne ABC
Reņģe V. 2011. Sociālā psiholoģija, Zvaigzne ABC
David Semple, Roger Smyth. 2019. Oxford Handbook of Psychiatry. EBSCOhostPiemērots angļu valodas plūsmai
McCarty, R. 2023. Stress, Health, and Behavior / Richard McCarty.Piemērots angļu valodas plūsmai
Paulman, P.M., Paulman, A.A., Jarzynka, K.J and Falk, N.P. 2015. Taylor's Manual of Family Medicine. EBSCOhost EbookPiemērots angļu valodas plūsmai
Sommers-Flanagan, John Sommers-Flanagan and Rita Sommers-Flanagan. 2014. Clinical interviewing. Ebook CentralPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Le Bons G. 2023. Pūļa psiholoģija, Zvaigzne ABC
Sebre S., Miltuze A. 2022. Attīstības psiholoģija, Zvaigzne ABC
Raščevska, M. 2021. Domāt precīzi vai daudzveidīgi - konverģenta un diverģenta domāšana : monogrāfija. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds
Mārtinsone K., Sudraba V. 2019. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva, RSU
Paula L., Korpa V., 2010. Socioloģija, LLU SZF Socioloģijas katedra
Reņģe V., 2000. Personības psiholoģija, Zvaigzne ABC
Laķis P. 2005. Ievads socioloģijā: lekciju kurss. Zvaigzne ABC (2.izd).
Auziņa R. 2008. Personības psiholoģija, Banku augstskola
Furlong, Gary T. 2005. The conflict resolution toolbox: models & maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict. EBSCOhostPiemērots angļu valodas plūsmai
Magnavita J.J. (edt.). 2004. Handbook of personality disorders: Theory and practice. Ebook CentralPiemērots angļu valodas plūsmai
Aldwin M. C. 2007. Stress, Coping, and Development. An Integrative Perspective. Ebook CentralPiemērots angļu valodas plūsmai