Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Aktuālas problēmas aprūpē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_138
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt un attīstīt izpratni par aprūpes profesionāļu lomu uz pierādījumiem balstītā veselības aprūpes sistēmā, praksē, aprūpes organizācijā un izglītībā, veicināt zināšanu un prasmju apguvi uz pierādījumiem balstītas politikas un prakses īstenošanā, attīstīt spēju kritiski analizēt un pielietot praksē jaunākos pētījumus mūsdienu aktuālajās problēmās.

Priekšzināšanas

Medicīnas ētika, aprūpes diagnozes un aprūpes process, māszinību teorijas, mikrobioloģija, epidemioloģija, infekciju slimības, medicīnas un aprūpes zinātnes vēsture, aprūpes darba organizācija un vadība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zina un izprot māsu un veselības aprūpes praksi un izglītību veidojošos komponentus, ietekmējošos apstākļus, regulējošos mehānismus un attīstības perspektīvu. Studējošais spēj raksturot un salīdzināt infekciju kontroles politikas un veidošanas principus dažādos līmeņos, izprot pacientu/sabiedrības locekļu atšķirības informācijas uztverē, izprot un spēj raksturot PVO aktīvu vecumdienu politiku, spēj raksturot dažādu faktoru mijiedarbību novecošanas procesā. Zina pacientu drošības sistēmas elementus.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie prot identificēt un analizēt galvenās problēmas māsu un veselības aprūpes prakses attīstībā, piedāvāt risinājumus. Studējošais prot pielietot infekciju kontroles vadlīnijas un nozokomiālo infekciju attīstību un ierobežojošos pasākumus ārstniecības iestādēs. Spēj analītiski izvērtēt un veidot pacientu/sabiedrības izglītošanas procesu. Prot pielietot PVO aktīvu vecumdienu politikas pamatprincipus personas situācijas raksturošanai. Orientējas pacientu drošības normatīvajos aktos un sistēmās.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie attīstīs kompetenci – iespēju veiksmīgi darboties māsu un veselības aprūpes prakses attīstības kontekstā, integrējot un lietojot situācijai atbilstošas prasmes, zināšanas, attieksmi. Spēs izstrādāt nozokomiālo infekciju profilakses pasākumu plānu ārstniecības iestādei. Spēs apkopot literatūru, jaunākos pierādījumos balstītos avotus, analizēt un integrēt zināšanas par aktuālām problēmām aprūpē Latvijā un pasaulē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošie patstāvīgi meklē, lasa un analizē zinātniskus rakstus par aktuālajām problēmām aprūpē. Kursa laikā studējošie gatavo prezentācijas un kopsavilkumu par viņu izvēlētu aktuālu problēmu māszinībās, prezentē nodarbībās.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgi sagatavoti darbi un to prezentēšana studiju kursa gaitā (20%) un noslēguma pārbaudījums (kopsavilkums – prezentācija) (80%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktuālās problēmas aprūpē – vēsturisks un mūsdienu skatījums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktuālās problēmas aprūpē – vēsturisks un mūsdienu skatījums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktuālās problēmas aprūpē – vēsturisks un mūsdienu skatījums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģiska pieeja pacientu aprūpē. Ētiski jautājumi aprūpē 21. gs. tradicionālā un komplementārā medicīnā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģiska pieeja pacientu aprūpē. Ētiski jautājumi aprūpē 21. gs. tradicionālā un komplementārā medicīnā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģiska pieeja pacientu aprūpē. Ētiski jautājumi aprūpē 21. gs. tradicionālā un komplementārā medicīnā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Infekciju kontroles filozofija (infekciju kontroles komandas darbība, standarta infekciju kontroles noteikumi, infekciju slimību epidemioloģija un aizsardzības stratēģijas). Infekciju kontroles prakse. Ar veselības aprūpi saistītās infekcijas un to novēršana praksē: brūču infekcijas, infekcijas, kas saistītas ar vaskulāru terapiju, infekcijas, kas saistītas ar urīnpūšļa katetru lietošanu, respiratorās infekcijas, gastronitestinālas infekcijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Infekciju kontroles filozofija (infekciju kontroles komandas darbība, standarta infekciju kontroles noteikumi, infekciju slimību epidemioloģija un aizsardzības stratēģijas). Infekciju kontroles prakse. Ar veselības aprūpi saistītās infekcijas un to novēršana praksē: brūču infekcijas, infekcijas, kas saistītas ar vaskulāru terapiju, infekcijas, kas saistītas ar urīnpūšļa katetru lietošanu, respiratorās infekcijas, gastronitestinālas infekcijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Infekcioza pacienta menedžments ārstniecības iestādē. Starptautiskās roku higiēnas dienas plāna izstrāde. Higiēnas plāna analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Infekcioza pacienta menedžments ārstniecības iestādē. Starptautiskās roku higiēnas dienas plāna izstrāde. Higiēnas plāna analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PVO Aktīvu vecumdienu politika un stratēģijas hronisku saslimšanu seku mazināšanai sabiedrības veselības kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PVO Aktīvu vecumdienu politika un stratēģijas hronisku saslimšanu seku mazināšanai sabiedrības veselības kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PVO Aktīvu vecumdienu politika un stratēģijas hronisku saslimšanu seku mazināšanai sabiedrības veselības kontekstā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

21. gadsimta pacientu un sabiedrības izglītošanas izaicinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

21. gadsimta pacientu un sabiedrības izglītošanas izaicinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

21. gadsimta pacientu un sabiedrības izglītošanas izaicinājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstība māsu praksē. Māsu lomu attīstība un pārmaiņas. Māsu praksi un izglītību regulējošie mehānismi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

ANO Vispārējā cilvēktiesību deklarācija

2.

Ārstniecības likums. “ Latvijas Vēstnesis”, 1997, Nr.167/168; “Ziņotājs”, Nr.15. (akceptējams izdevums)

3.

Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)

4.

Brila A. Infekcijas slimību epidemioloģija. Nacionālais apgāds, 2009. (akceptējams izdevums)

5.

Clambers M. Nursing Informatics and Practice Development, Nursing Times Research. 2002. 7:101. (akceptējams izdevums)

6.

Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)

7.

Disinfection and Decontamination: Principles, Applications and Related Issues /edited by Gurusamy Manivannan. Boca Raton [etc.]: CRC Press/Taylor & Francis Group, 2008. xiii, 496 lpp., [16] lpp. (akceptējams izdevums)

8.

Ministru kabineta 2019. gada 29. oktobra rīkojums Nr. 537 "Par konceptuālo ziņojumu "Par māsas profesijas turpmāko attīstību"". Latvijas Vēstnesis, 222, 01.11.2019.

9.

Ārvalstu studentiem/For international students:

10.

Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)

11.

Clambers M. Nursing Informatics and Practice Development, Nursing Times Research. 2002. 7:101. (akceptējams izdevums)

12.

Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Fagin L., Garelick A. The Doctor-Nurse Relationship. Advances in Psychiatric Treatment, p.277-286, 2004

2.

Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā

3.

LR Satversme

4.

McCormack B., Manley K., Garbett R. Practice Development in Nursing. John Willey &Sons, 2013

5.

Natural Ventilation for Infection Control in Healthcare Settings /edited by: James Atkinson [et al.]. Geneva: World Health Organization, 2009. xxv, 106 lpp.: il.

6.

Parker M.E. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company, Philadelphia, 2019

7.

Understanding Patient Safety /edited by Lynne Currie. London: Quay Books, 2007. 172 lpp: il.

8.

WHO policy on TB Infection Control in Healthcare Facilities, Congregate Settings and Households [elektroniskais resurss]: [annexes] /World Health Organization. [Geneva]: World Health Organization, c2009.

9.

Clambers M. Nursing Informatics and Practice Development, Nursing Times Research. 2002. 7:101. (akceptējams izdevums)

10.

WHO policy on TB Infection Control in Healthcare Facilities, Congregate Settings and Households [elektroniskais resurss]: [annexes] /World Health Organization. [Geneva]: World Health Organization, c2009.

11.

Schicktanz S., Schweda M.(2021)Aging 4.0? Rethinking the ethical framing of technology-assisted eldercare, History and Philosophy of the Life Sciences volume 43, Article number: 93,

12.

Technologies in care for older people, EPTA report 2019, Sweriges Riksdag, https://eptanetwork.org/images/documents/minutes/EPTA_report_2019.pdf

13.

Leonardsen AL, Hardeland C, Helgesen AK, Grøndahl VA. Patient experiences with technology enabled care across healthcare settings- a systematic review. BMC Health Serv Res. 2020 Aug 24;20(1):779. doi: 10.1186/s12913-020-05633-4. PMID: 32838784; PMCID: PMC7446109.

14.

Ārvalstu studentiem/For international students:

15.

Fagin L., Garelick A. The Doctor-Nurse Relationship. Advances in Psychiatric Treatment, p.277-286, 2004

16.

McCormack B., Manley K., Garbett R. Practice Development in Nursing. John Willey &Sons, 2013

17.

WHO policy on TB Infection Control in Healthcare Facilities, Congregate Settings and Households [elektroniskais resurss]: [annexes] /World Health Organization. [Geneva]: World Health Organization, c2009.

18.

Technologies in care for older people, EPTA report 2019, Sweriges Riksdag, https://eptanetwork.org/images/documents/minutes/EPTA_report_2019.pdf

Citi informācijas avoti

1.

Cilvēku, zīmolu, mediju un kultūras menedžments, rakstu krājums, J.Rozes apg., 2006

2.

www.vm.gov.lv

3.

www.nva.lv

4.

www.currentnursing.com

5.

www.sandiego.edu

6.

www.ncbi.nlm.nih.gov

7.

www.who.int/csr/resources/publications/drugresist/en/whocdscsreph200212.pdf

9.

www.oecd.org

10.

www.icna.co.uk

11.

WHO Active Ageing Framework, 2002:

12.

WHO World Report on Ageing and Health, 2015

13.

Ārvalstu studentiem/For international students:

14.

www.currentnursing.com

15.

www.who.int/csr/resources/publications/drugresist/en/whocdscsreph200212.pdf

16.

www.icna.co.uk

17.

www.oecd.org