Aktuālas problēmas aprūpē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zina un izprot māsu un veselības aprūpes praksi un izglītību veidojošos komponentus, ietekmējošos apstākļus, regulējošos mehānismus un attīstības perspektīvu. Studējošais spēj raksturot un salīdzināt infekciju kontroles politikas un veidošanas principus dažādos līmeņos, izprot pacientu/sabiedrības locekļu atšķirības informācijas uztverē, izprot un spēj raksturot PVO aktīvu vecumdienu politiku, spēj raksturot dažādu faktoru mijiedarbību novecošanas procesā. Zina pacientu drošības sistēmas elementus.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie prot identificēt un analizēt galvenās problēmas māsu un veselības aprūpes prakses attīstībā, piedāvāt risinājumus. Studējošais prot pielietot infekciju kontroles vadlīnijas un nozokomiālo infekciju attīstību un ierobežojošos pasākumus ārstniecības iestādēs. Spēj analītiski izvērtēt un veidot pacientu/sabiedrības izglītošanas procesu. Prot pielietot PVO aktīvu vecumdienu politikas pamatprincipus personas situācijas raksturošanai. Orientējas pacientu drošības normatīvajos aktos un sistēmās.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie attīstīs kompetenci – iespēju veiksmīgi darboties māsu un veselības aprūpes prakses attīstības kontekstā, integrējot un lietojot situācijai atbilstošas prasmes, zināšanas, attieksmi. Spēs izstrādāt nozokomiālo infekciju profilakses pasākumu plānu ārstniecības iestādei. Spēs apkopot literatūru, jaunākos pierādījumos balstītos avotus, analizēt un integrēt zināšanas par aktuālām problēmām aprūpē Latvijā un pasaulē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošie patstāvīgi meklē, lasa un analizē zinātniskus rakstus par aktuālajām problēmām aprūpē. Kursa laikā studējošie gatavo prezentācijas un kopsavilkumu par viņu izvēlētu aktuālu problēmu māszinībās, prezentē nodarbībās.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi sagatavoti darbi un to prezentēšana studiju kursa gaitā (20%) un noslēguma pārbaudījums (kopsavilkums – prezentācija) (80%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālās problēmas aprūpē – vēsturisks un mūsdienu skatījums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālās problēmas aprūpē – vēsturisks un mūsdienu skatījums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālās problēmas aprūpē – vēsturisks un mūsdienu skatījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiska pieeja pacientu aprūpē. Ētiski jautājumi aprūpē 21. gs. tradicionālā un komplementārā medicīnā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiska pieeja pacientu aprūpē. Ētiski jautājumi aprūpē 21. gs. tradicionālā un komplementārā medicīnā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiska pieeja pacientu aprūpē. Ētiski jautājumi aprūpē 21. gs. tradicionālā un komplementārā medicīnā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Infekciju kontroles filozofija (infekciju kontroles komandas darbība, standarta infekciju kontroles noteikumi, infekciju slimību epidemioloģija un aizsardzības stratēģijas).
Infekciju kontroles prakse. Ar veselības aprūpi saistītās infekcijas un to novēršana praksē: brūču infekcijas, infekcijas, kas saistītas ar vaskulāru terapiju, infekcijas, kas saistītas ar urīnpūšļa katetru lietošanu, respiratorās infekcijas, gastronitestinālas infekcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Infekciju kontroles filozofija (infekciju kontroles komandas darbība, standarta infekciju kontroles noteikumi, infekciju slimību epidemioloģija un aizsardzības stratēģijas).
Infekciju kontroles prakse. Ar veselības aprūpi saistītās infekcijas un to novēršana praksē: brūču infekcijas, infekcijas, kas saistītas ar vaskulāru terapiju, infekcijas, kas saistītas ar urīnpūšļa katetru lietošanu, respiratorās infekcijas, gastronitestinālas infekcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Infekcioza pacienta menedžments ārstniecības iestādē.
Starptautiskās roku higiēnas dienas plāna izstrāde.
Higiēnas plāna analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Infekcioza pacienta menedžments ārstniecības iestādē.
Starptautiskās roku higiēnas dienas plāna izstrāde.
Higiēnas plāna analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PVO Aktīvu vecumdienu politika un stratēģijas hronisku saslimšanu seku mazināšanai sabiedrības veselības kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PVO Aktīvu vecumdienu politika un stratēģijas hronisku saslimšanu seku mazināšanai sabiedrības veselības kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PVO Aktīvu vecumdienu politika un stratēģijas hronisku saslimšanu seku mazināšanai sabiedrības veselības kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
21. gadsimta pacientu un sabiedrības izglītošanas izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
21. gadsimta pacientu un sabiedrības izglītošanas izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
21. gadsimta pacientu un sabiedrības izglītošanas izaicinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstība māsu praksē. Māsu lomu attīstība un pārmaiņas. Māsu praksi un izglītību regulējošie mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
ANO Vispārējā cilvēktiesību deklarācija
Ārstniecības likums. “ Latvijas Vēstnesis”, 1997, Nr.167/168; “Ziņotājs”, Nr.15. (akceptējams izdevums)
Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)
Brila A. Infekcijas slimību epidemioloģija. Nacionālais apgāds, 2009. (akceptējams izdevums)
Clambers M. Nursing Informatics and Practice Development, Nursing Times Research. 2002. 7:101. (akceptējams izdevums)
Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)
Disinfection and Decontamination: Principles, Applications and Related Issues /edited by Gurusamy Manivannan. Boca Raton [etc.]: CRC Press/Taylor & Francis Group, 2008. xiii, 496 lpp., [16] lpp. (akceptējams izdevums)
Ministru kabineta 2019. gada 29. oktobra rīkojums Nr. 537 "Par konceptuālo ziņojumu "Par māsas profesijas turpmāko attīstību"". Latvijas Vēstnesis, 222, 01.11.2019.
Ārvalstu studentiem/For international students:
Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)
Clambers M. Nursing Informatics and Practice Development, Nursing Times Research. 2002. 7:101. (akceptējams izdevums)
Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Fagin L., Garelick A. The Doctor-Nurse Relationship. Advances in Psychiatric Treatment, p.277-286, 2004
Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā
LR Satversme
McCormack B., Manley K., Garbett R. Practice Development in Nursing. John Willey &Sons, 2013
Natural Ventilation for Infection Control in Healthcare Settings /edited by: James Atkinson [et al.]. Geneva: World Health Organization, 2009. xxv, 106 lpp.: il.
Parker M.E. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company, Philadelphia, 2019
Understanding Patient Safety /edited by Lynne Currie. London: Quay Books, 2007. 172 lpp: il.
WHO policy on TB Infection Control in Healthcare Facilities, Congregate Settings and Households [elektroniskais resurss]: [annexes] /World Health Organization. [Geneva]: World Health Organization, c2009.
Clambers M. Nursing Informatics and Practice Development, Nursing Times Research. 2002. 7:101. (akceptējams izdevums)
WHO policy on TB Infection Control in Healthcare Facilities, Congregate Settings and Households [elektroniskais resurss]: [annexes] /World Health Organization. [Geneva]: World Health Organization, c2009.
Schicktanz S., Schweda M.(2021)Aging 4.0? Rethinking the ethical framing of technology-assisted eldercare, History and Philosophy of the Life Sciences volume 43, Article number: 93,
Technologies in care for older people, EPTA report 2019, Sweriges Riksdag, https://eptanetwork.org/images/documents/minutes/EPTA_report_2019.pdf
Leonardsen AL, Hardeland C, Helgesen AK, Grøndahl VA. Patient experiences with technology enabled care across healthcare settings- a systematic review. BMC Health Serv Res. 2020 Aug 24;20(1):779. doi: 10.1186/s12913-020-05633-4. PMID: 32838784; PMCID: PMC7446109.
Ārvalstu studentiem/For international students:
Fagin L., Garelick A. The Doctor-Nurse Relationship. Advances in Psychiatric Treatment, p.277-286, 2004
McCormack B., Manley K., Garbett R. Practice Development in Nursing. John Willey &Sons, 2013
WHO policy on TB Infection Control in Healthcare Facilities, Congregate Settings and Households [elektroniskais resurss]: [annexes] /World Health Organization. [Geneva]: World Health Organization, c2009.
Technologies in care for older people, EPTA report 2019, Sweriges Riksdag, https://eptanetwork.org/images/documents/minutes/EPTA_report_2019.pdf
Citi informācijas avoti
Cilvēku, zīmolu, mediju un kultūras menedžments, rakstu krājums, J.Rozes apg., 2006
Ārvalstu studentiem/For international students: