Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Arodmedicīna un arodslimības vecmātēm

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
AUVMK_023
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Aroda un vides medicīnas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Baložu iela 14, avmk@rsu.lv, +371 67060816

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir apgūt arodmedicīnas un arodslimību teorētiskos pamatus un praktiskās metodes par dažādu darba vides riska faktoru ietekmi uz strādājošo veselību, prognozēšanu, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli, novēršanu vai samazināšanu, kā arī par arodslimību etioloģiju, patoģenēzi, ārstēšanas un rehabilitācijas principiem.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, propedeitikā, neiroloģijā un fizioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas un spēs: • paskaidrot arodmedicīnas nozīmi, principus, virzienus un uzdevumus; • aprakstīt darba vides riska arodfaktoru prognozēšanu, mērīšanas metodes, normēšanas pamatprincipus, izstrādātos un likumdošanā ieviestos normatīvos dokumentus; • formulēt ergonomikas pamatjautājumus, nozīmi, pielietotās metodes dažādās darba vidēs; • īsi aprakstīt preventīvo pasākumu izstrādāšanas veidus un darba vides uzraudzību; • aprakstīt riska arodfaktoru izraisīto arodslimību un no darba atkarīgo slimību etioloģiju, patoģenēzi, terapiju, rehabilitāciju.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • patstāvīgi, kritiski analizēt, argumentēt, pamatojot arodmedicīnas kā medicīnas preventīvas nozares lomu darba vidē; • orientēties literatūrā un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par darba vides riska arodfaktoriem un darba ekspertīzes jautājumiem; • veikt dažādu darba vides objektu sanitāri higiēnisko apsekošanu, atklājot cilvēka veselībai nelabvēlīgos un kaitīgos riska arodfaktorus; • sagatavot rekomendācijas, organizēt un vadīt pasākumus arodfaktoru riska novēršanai vai samazināšanai; • pazīt izplatītāko fizikālo, ķīmisko, ergonomisko, bioloģisko, mehānisko darba vides riska faktoru izraisīto arodslimību tipiskās saslimšanas pazīmes un formas, izvēlēties pareizās izmeklēšanas metodes; • pacientiem nozīmēt optimālo terapeitisko un rehabilitācijas kursu.

Kompetences

1.Iegūtā kompetence ļauj: • novērtēt kaitīgo riska faktoru bīstamības pakāpi uz veselību pacientam, darbiniekam, sabiedrībai un videi; • piedalīties arodveselības komandas darbā, lai risinātu jautājumus par veselību un drošību darbā, lai savlaicīgi atklātu arodslimības sākuma stadijā un palīdzētu risināt darba ekspertīzes jautājumus; • komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par arodveselības jautājumiem; • pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus lēmumus attiecībā uz pacientu, visas sabiedrības veselību un apkārtējās vides stāvokli; • izvirzīt priekšlikumus, plānot un veikt pasākumus ārstēšanas apstākļu uzlabošanai un darba vides organizācijas nepilnību novēršanai vai samazināšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošais patstāvīgi kursa laikā sagatavo prezentāciju, ko prezentē grupā ar mērķi padziļinātāk izpētīt kādu no kursā apgūstamajām tēmām. Uzdevumi: • Izvēlēties tēmu padziļinātai izpētei un analīzei, izmantojot jaunākos datus un pētījumus pasaulē; • Sagatavot prezentāciju (10 minūtes), prezentēt grupā; • Sagatavoties atbildēt uz jautājumiem un piedalīties diskusijā pēc prezentēšanas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kursa laikā students tiek vērtēts pēc sekojošiem kritērijiem: 1. Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai students varētu tikt pielaists šī kursa eksāmena kārtošanai. 2. Students aktīvi piedalās nodarbībās, veic situāciju uzdevumu un pacientu gadījumu analīzi – 20% no kopējā vērtējuma; 3. Students gatavo kursa laikā vienu patstāvīgu prezentāciju, ko prezentē grupā: 30% no kopējā vērtējuma; 4. Kursa noslēgumā students raksta eksāmenu (rakstiskā formā), izvelkot eksāmena 3 biļešu jautājumus un 1 situāciju uzdevumu: 50% no kopējā vērtējuma.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Arodslimību saraksts. Arodslimību diagnostikas kārtība Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Arodveselība un darba medicīna. Arodslimību saraksts.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Telpu gaisa piesārņojums, tā ietekme uz veselību. Slimo ēku sindroms.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Arodveselība veselības aprūpes darbiniekiem. Jauniešu un sieviešu organisma īpatnības saistībā ar darbu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Arodveselība veselības aprūpes darbiniekiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomiskie darba vides riska faktori veselības aprūpes darbiniekiem. Profilaktiskie pasākumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomiskie darba vides riska faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomiskie darba vides riska faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihosociālie darba vides riska faktori veselības aprūpē nodarbinātiem. Izdegšanas sindroms, posttraumatiskais sindroms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoemocionālo riska faktoru radītas arodslimības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Muskuļu, skeleta, saistaudu sistēmas slimības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Perifērās neiropātijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioloģiskie riska faktori veselības aprūpē. Ķīmiskās vielas kā riska faktori veselības aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bioloģiskie riska faktori veselības aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķīmiskās vielas kā riska faktori veselības aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Referāta prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Higiēna. Prof. Z.Lindbergas red., Rīga, 1991. (akceptējams izdevums)

2.

Eglīte M. Darba medicīna. – Rīga, 2012. (akceptējams izdevums)

3.

Dundurs, Jānis, Occupational health : occupational hazards / J. Dundurs ; Riga Stradina University. Institute of Occupational and Environmental Health. Riga : [RSU], 1998. 84 p. (akceptējams izdevums)

4.

Dundurs J. Methodic Directions for Practical Works in Occupational Health. 2001. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Zenc C (ed). Occupational medicine. Mosby, 1988.

2.

Rom WN. Environmental and occupational medicine. Boston, Little, Brown, 2007

3.

Timbrell J. Introduction to Toxicology. Glasgow: Taylor & Francis, 2009.

4.

Pruss-Ustun A, Bos R, Gore F, Bartram J. Safer water, better health: costs, benefits and sustainability of interventions to protect and promote health. World Health Organization, Geneva, 2008.

Citi informācijas avoti

1.

Pasaules veselības organizācijas un citas arodveselības nozares interneta vietnes.