Arodmedicīna un arodslimības vecmātēm
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Baložu iela 14, avmk@rsu.lv, +371 67060816
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas un spēs: • paskaidrot arodmedicīnas nozīmi, principus, virzienus un uzdevumus; • aprakstīt darba vides riska arodfaktoru prognozēšanu, mērīšanas metodes, normēšanas pamatprincipus, izstrādātos un likumdošanā ieviestos normatīvos dokumentus; • formulēt ergonomikas pamatjautājumus, nozīmi, pielietotās metodes dažādās darba vidēs; • īsi aprakstīt preventīvo pasākumu izstrādāšanas veidus un darba vides uzraudzību; • aprakstīt riska arodfaktoru izraisīto arodslimību un no darba atkarīgo slimību etioloģiju, patoģenēzi, terapiju, rehabilitāciju.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • patstāvīgi, kritiski analizēt, argumentēt, pamatojot arodmedicīnas kā medicīnas preventīvas nozares lomu darba vidē; • orientēties literatūrā un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par darba vides riska arodfaktoriem un darba ekspertīzes jautājumiem; • veikt dažādu darba vides objektu sanitāri higiēnisko apsekošanu, atklājot cilvēka veselībai nelabvēlīgos un kaitīgos riska arodfaktorus; • sagatavot rekomendācijas, organizēt un vadīt pasākumus arodfaktoru riska novēršanai vai samazināšanai; • pazīt izplatītāko fizikālo, ķīmisko, ergonomisko, bioloģisko, mehānisko darba vides riska faktoru izraisīto arodslimību tipiskās saslimšanas pazīmes un formas, izvēlēties pareizās izmeklēšanas metodes; • pacientiem nozīmēt optimālo terapeitisko un rehabilitācijas kursu.
Kompetences
1.Iegūtā kompetence ļauj: • novērtēt kaitīgo riska faktoru bīstamības pakāpi uz veselību pacientam, darbiniekam, sabiedrībai un videi; • piedalīties arodveselības komandas darbā, lai risinātu jautājumus par veselību un drošību darbā, lai savlaicīgi atklātu arodslimības sākuma stadijā un palīdzētu risināt darba ekspertīzes jautājumus; • komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par arodveselības jautājumiem; • pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus lēmumus attiecībā uz pacientu, visas sabiedrības veselību un apkārtējās vides stāvokli; • izvirzīt priekšlikumus, plānot un veikt pasākumus ārstēšanas apstākļu uzlabošanai un darba vides organizācijas nepilnību novēršanai vai samazināšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošais patstāvīgi kursa laikā sagatavo prezentāciju, ko prezentē grupā ar mērķi padziļinātāk izpētīt kādu no kursā apgūstamajām tēmām.
Uzdevumi:
• Izvēlēties tēmu padziļinātai izpētei un analīzei, izmantojot jaunākos datus un pētījumus pasaulē;
• Sagatavot prezentāciju (10 minūtes), prezentēt grupā;
• Sagatavoties atbildēt uz jautājumiem un piedalīties diskusijā pēc prezentēšanas.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa laikā students tiek vērtēts pēc sekojošiem kritērijiem:
1. Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai students varētu tikt pielaists šī kursa eksāmena kārtošanai.
2. Students aktīvi piedalās nodarbībās, veic situāciju uzdevumu un pacientu gadījumu analīzi – 20% no kopējā vērtējuma;
3. Students gatavo kursa laikā vienu patstāvīgu prezentāciju, ko prezentē grupā: 30% no kopējā vērtējuma;
4. Kursa noslēgumā students raksta eksāmenu (rakstiskā formā), izvelkot eksāmena 3 biļešu jautājumus un 1 situāciju uzdevumu: 50% no kopējā vērtējuma.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Arodslimību saraksts. Arodslimību diagnostikas kārtība Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arodveselība un darba medicīna. Arodslimību saraksts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Telpu gaisa piesārņojums, tā ietekme uz veselību. Slimo ēku sindroms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arodveselība veselības aprūpes darbiniekiem. Jauniešu un sieviešu organisma īpatnības saistībā ar darbu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arodveselība veselības aprūpes darbiniekiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ergonomiskie darba vides riska faktori veselības aprūpes darbiniekiem. Profilaktiskie pasākumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ergonomiskie darba vides riska faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ergonomiskie darba vides riska faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihosociālie darba vides riska faktori veselības aprūpē nodarbinātiem. Izdegšanas sindroms, posttraumatiskais sindroms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihoemocionālo riska faktoru radītas arodslimības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu, skeleta, saistaudu sistēmas slimības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Perifērās neiropātijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskie riska faktori veselības aprūpē.
Ķīmiskās vielas kā riska faktori veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskie riska faktori veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķīmiskās vielas kā riska faktori veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Referāta prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Higiēna. Prof. Z.Lindbergas red., Rīga, 1991. (akceptējams izdevums)
Dundurs, Jānis, Occupational health : occupational hazards / J. Dundurs ; Riga Stradina University. Institute of Occupational and Environmental Health. Riga : [RSU], 1998. 84 p. (akceptējams izdevums)
Dundurs J. Methodic Directions for Practical Works in Occupational Health. 2001. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Zenc C (ed). Occupational medicine. Mosby, 1988.
Rom WN. Environmental and occupational medicine. Boston, Little, Brown, 2007
Timbrell J. Introduction to Toxicology. Glasgow: Taylor & Francis, 2009.
Pruss-Ustun A, Bos R, Gore F, Bartram J. Safer water, better health: costs, benefits and sustainability of interventions to protect and promote health. World Health Organization, Geneva, 2008.
Citi informācijas avoti
Pasaules veselības organizācijas un citas arodveselības nozares interneta vietnes.