Psihiatrijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Tvaika iela 2, pnk@rsu.lv, +371 67080131
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzina psihisko traucējumu izplatību, etioloģiskos faktorus, klīnisko ainu. Spēj formulēt psihiatriskos simptomus un sindromus un izprot galveno garīgo slimību jēdzienus. Spēj nosaukt svarīgākās ārstēšanās metodes dažādām psihiatriskām slimībām, atpazīt biežāk lietojamos psihofarmakoloģiskos līdzekļus, izprot mākslu terapeita lomu psihisko traucējumu ārstēšanā.
Prasmes
1.Spēj atpazīt, novērtēt un aprakstīt pamata psihiatriskos simptomus, izvērtēt un plānot pacienta aprūpes veidu, nodrošinot pareizu pacienta atlasi mākslas terapijas nodarbībām. Prot izveidot empātisku intervēšanas stilu darbam ar pacientiem ar psihiskiem traucējumiem, apzināties terapeitisko attiecību nozīmi psihiatrijā.
Kompetences
1.Spēj mākslas terapijas gaitā novērtēt pacienta psihisko traucējumu dinamiku un māk to izskaidrot pacientam. Spēj aizstāvēt savu viedokli pārējām pacienta aprūpes komandas personām. Māk savas profesijas kompetences ietvaros popularizēt veselīgu dzīvesveidu sabiedrībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti patstāvīgi apgūst praktisko darbu teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studijas materiālus, lekcijā doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un apspriesti grupā. Studenti praktisko darbu gaitā demonstrētajiem pacientiem novērtē psihisko stāvokli un izstrādā mākslu terapijas palīdzības iespējas, ko analizē grupā. Klīniskā gadījuma aprakstu sagatavošana. Sagatavo prezentāciju par vienu no piedāvātajām tēmām 10 min garumā, ko prezentē kādā no nodarbībām.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošiem e-studijās pie katras nodarbības tiks norādīts patstāvīgā darba veids, formāts un apjoms.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Noslēguma eksāmens ir kumulatīvs. Studenti patstāvīgi apgūst teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studiju materiālus, lekcijā doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un apspriesti grupā. Kumulatīvam eksāmenam nepieciešami vertējumi katrā nodarbībā. Kumulatīva eksāmena sekmīgai nokārtošanai nepieciešams: 1. sekmīgi atbildēt uz daudzizvēles testa jautājumiem katrā nodarbībā; 2. jāiesniedz e-studijās klīnisko gadījumu interpretācijas aprakstu un/vai nodarbības laikā demonstrēto pacienta interpretācijas aprakstu; saņemt pozitīvu novērtējumu (Kopumā 3 klīniskie apraksti); 3. sagatavot un sekmīgi aizstāvēt vienu tematisko prezentāciju, przentāciju tēmas ir ievietotas e-studijās. Katrs uzdevums tiek vērtēts ar atzīmi 10 ballu sistēmā. Kursa gala vērtējums ir kumulatīvais, kur 50% veido patstāvīgo darbu vērtējumi, 50% prezentācija. Ja patstāvīgie darbi netiek sagatavoti un iesūtīti termiņā, kā arī neattaismoti kavētu nodarbību gadījumā, cikla noslēgumā tiek paredzēts rakstiskais eksāmens, kur 50% veido eksāmena atzīme un 50% patstāvīgie darbi.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īss ieskats psihiatrijas vēsturē. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā. Psihisko traucējumu klasifikācija (SSK-10)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējā psihopataloģija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šizofrēnija un citi psihotiskie traucējumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organiskie un simptomātiskie psihiskie traucējumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Afektīvie traucējumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības un emocionāli traucējumi, kuri parasti sākas bērnībā un pubertātē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihisko traucējumu farmakoterapijas pamati
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Psihisko traucējumu klasifikācija, epidemioloģija. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā, likumdošana un juridiskie aspekti. Uztveres un domāšanas traucējumi. Uzmācības un kompulsijas, emociju traucējumi. Gribas un kustību sfēras traucējumi. Atmiņas traucējumi. Aptumšotas apziņas stāvokļi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Šizofrēnija, citi psihotiskie traucējumi (persistējoši murgi, akūti polimorfi psihotiski traucējumi, šizoafektīvi traucējumi), šizotipiski traucējumi. Klasifikācija, diagnostika, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un galvenie rehabilitācijas pamatprincipi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Organisko psihisko traucējumu etioloģija un klasifikācija. Alcheimera un vaskulārā demence – klīnika, aprūpes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Simptomātisko psihisko traucējumu klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Afektīvo (garastāvokļa) traucējumu klīnika un ārstēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Personības un uzvedības traucējumi pieaugušajiem. Ēšanas traucējumi: neirotiskā anoreksija, atipiskā neirotiskā anoreksija, ārstēšanas iespējas; neirotiskā bulīmija, atipiskā neirotiskā bulīmija, ārstēšanas iespējas. Citi ēšanas traucējumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Psihiskās attīstības, uzvedības un emocionālie traucējumi bērniem un pusaudžiem. Intelektuālā aizture. Autiskā spektra traucējumi bērnu un pusaudžu praksē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie traucējumi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Semple, D., Smyth, R. Oxford Handbook of Psychiatry. Oxford University Press, Oxford, 2019.
Gulati, Gautam. Lecture notes. Psychiatry. 11th edition. Chichester, West Sussex : John Wiley & Sons Inc, 2014
Papildu literatūra
The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, World Health Organization, Geneva, 1992.
Tērauds, E., Rancāns, E., Andrēziņa, R., Kupča, B. Bipolāri afektīvo traucējumu diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 2. izdevums. Latvijas Psihiatru asociācija. Apstiprināts valdes sēdē 09.11.2016.
Rancāns, E., Tērauds, E., Zaļkalns, J., Riževa, I.,Tirāns, E.,Taube, M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU, Psihiatrijas un narkoloģijas katedra, 2012.
Tērauds, E, Rancāns, E., Andrēziņa, R., Kupča, B., u.c. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. izdevums. Latvijas Psihiatru asociācija. Apstiprināts valdes sēdē 10.02.2015.
Tērauds, E., Rancāns, E., Andrēziņa, R., u.c. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. izdevums. Latvijas Psihiatru asociācija. Apstiprināts valdes sēdē 14.10.2014.
Andrēziņa, R., Tērauds, E. Praktiskā psihofarmakoterapija. 3.izdevums. Rīga, 2015.
Andrēziņa, R., Tērauds, E., Ķevere, L., Bezborodovs, Ņ. Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostikas un korekcijas vadlīnijas bērniem uN pusaudžiem. BKUS Bērnu psihiatrijas klīnika, RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra, 2014.