Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Tautas dejas. Sporta dejas

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_077
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Sporta teorija un vēsture; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Individuālo un komandu sporta veidu katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Dod studentiem iespēju iepazīties un apgūt sporta deju un tautas deju terminoloģiju, klasifikāciju, vēsturi, attīstību mūsdienās, vingrojumu un vingrinājumu līdzekļus, deju pamatus, figūras, satvērienus, aptvērienus, tehnisko izpildījumu, deju kompozīciju veidošanu un didaktiskos paņēmienus.

Priekšzināšanas

Skolas un pirmsskolas didaktika; Vispārīgā pedagoģija; Vingrošanas un aerobikas pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Tautas un sporta deju vēsture un attīstība mūsdienās. 2. Tautas deju un sporta deju izteiksmes līdzekļi, tehnika (soļi, stājas, grupējumi, kombinācijas) visām izglītības pakāpēm, mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Gadskārtu ieražu, etnogrāfisko deju, rotaļu un rotaļdeju mācīšanas metodika un pielietojums stundas saturā visām izglītības pakāpēm.

Prasmes

1.4. Prot demonstrēt un mācīt deju soļus, figūras, stājas individuāli un pāros. 5. Prot sastādīt un demonstrēt deju soļu kombinācijas saskaņoti ar mūzikas materiālu. 6. Prot atbilstoši izvirzītajiem mērķim, plānot, organizēt, vadīt un iekļaut mācību stundās deju soļus un kombinācijas.

Kompetences

1.7. Spēj definēt individualizēta mācību procesa mērķus, plānot deju, deju soļu un kombināciju aktivitātes atbilstoši sasniedzamajiem mācību rezultātiem. 8. Analizēs un izvērtēs deju un deju soļu pielitojumu, lai rastu izpratni, kā rast atgriezenisko saiti darbā ar visu vecuma bērniem, skolēniem. 9. Spēj radoši organizēt mācību mērķiem un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, izvēlēties mācību līdzekļus deju un deju soļu apguvē. 10. Īstenos mācību darbu fiziskās aktivitātes jomā, pielietojot deju un deju soļu kombināciju mācību saturu, rosinot skolēnu kompetenču attīstību, zināšanu pārnesi dažādos kontekstos un praktiskajā lietojumā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Par studiju kursa apguvi studenti saņem diferencētu vērtējumu: studenta veiktie pastāvīgie darbi, gatavojoties pārbaudījumiem deju un deju soļu kombinācijas, gadskārtu ieražas un deju sacensības. Vērtējumu ballēs studenti saņem apkopojot noteikto punktu skaitu, novērtējot zināšanas, prasmes un kompetences noteiktu uzdevumu izpildē - patstāvīgie darbi, aktīva darbība nodarbībās, studentu attieksme un individuālās attīstības dinamika.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

-Tautas dejas soļi un mācīšanas metodika. Teorētiskās zināšanas integrētas praktiskajā pārbaudījumā. -Tautas dejas soļu kombinācija individuāli. -Tautas dejas soļu kombinācija pāros. -Sporta deju soļi un mācīšanas metodika. Teorētiskās zināšanas integrētas praktiskajā pārbaudījumā. -Sporta deju kombinācijas pāros. -Piedalīšanās Sporta deju sacensībās. -Gadskārtu ieražu priekšnesums (grupu darbs). -Latviešu etnogrāfiskās rotaļas un rotaļdejas.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tautas dejas vēsture. Tautas deju iedalījums. Vispārējie latviešu Dziesmu un Deju svētki.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: kāju pozīcijas, roku stāvokļi, satvērieni un aptvērieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: grupējumi – statiskie un kustībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: tautas deju soļi 2/4 un 3/4 taktsmērā. Muzikālā materiāla izvēle.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tautas deju soļu kombinācijas individuāli un pāros. Mācīšanas metodika. Polkas veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Gadskārtu ieražas, tautas tērpi, to valkāšanas tradīcijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Latviešu etnogrāfiskās rotaļas un rotaļdejas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Gadskārtu ieražas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ieskaite: Gadskārtu ieražas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūsdienu tautas dejas. Pirmsskolas, sākumskolas (sižetiskās).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūsdienu tautas dejas. Pamatskolas, vidusskolas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Enogrāfiskās dejas četrpāru dejas un astoņpāru dejas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tautas dejas elementi un to izmantošana radošā procesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ieskaite: tautas dejas soļi un mācīšanas metodika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ieskaite: tautas dejas soļu kombinācija individuāli un pāros.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta deju vēsture, terminoloģija, klasifikācija Uzvedības kultūra deju laukumā, līderība un sevis pasniegšana deju laukumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Auguma stāja, kāju pozīcija un roku stāvokļi ST dejās W – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Deju soļu virziens attiecībā pret telpu, kāju kustību virziens attiecībā pret dejotāja ķermeni, V – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi, W – kombinācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pēdu darbība ST dejās, W- kombinācija, V- kombinācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

W – kombinācija, V- kombinācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

LA deju stāja, kāju pozīcija, roku stāvokļi Ch – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pēdu darbība LA dejās, J – ritma vingrojumi, sagatavojošie vingrojumi, soļi, Ch – kombinācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

J – kombinācija, Ch – kombinācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Dalīšanās gājienos, iziešana uz deju laukuma, paklanīšanās, uzvedības kultūra deju laukumā. Dejas polonēze pamatkustības un pārvietošanās laukumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Gatavošanās ieskaitei – pāros ST un LA deju soļi un kombinācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehniskais izpildījums, ritma izjūta, līderība un sevis pasniegšana stājas izteiksmē, sadarbība pārī - vadīšana un sekošana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
52 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ieskaite: sporta deju soļi un mācīšanas metodika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ieskaite: sporta deju kombinācijas pāros.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Mēģinājums sporta deju sacensībām
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta deju sacensības
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
8 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Tautas dejas vēsture. Tautas deju iedalījums. Vispārējie latviešu Dziesmu un Deju svētki.
Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: kāju pozīcijas, roku stāvokļi, satvērieni un aptvērieni.
Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: grupējumi – statiskie un kustībā.
Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: tautas deju soļi 2/4 un 3/4 taktsmērā. Muzikālā materiāla izvēle.
Tautas deju soļu kombinācijas individuāli un pāros. Mācīšanas metodika. Polkas veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Gadskārtu ieražas, tautas tērpi, to valkāšanas tradīcijas.
Latviešu etnogrāfiskās rotaļas un rotaļdejas.
Gadskārtu ieražas.
Ieskaite: Gadskārtu ieražas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Mūsdienu tautas dejas. Pirmsskolas, sākumskolas (sižetiskās).
Mūsdienu tautas dejas. Pamatskolas, vidusskolas.
Enogrāfiskās dejas četrpāru dejas un astoņpāru dejas.
Tautas dejas elementi un to izmantošana radošā procesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ieskaite: tautas dejas soļi un mācīšanas metodika
Ieskaite: tautas dejas soļu kombinācija individuāli un pāros.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta deju vēsture, terminoloģija, klasifikācija Uzvedības kultūra deju laukumā, līderība un sevis pasniegšana deju laukumā.
Auguma stāja, kāju pozīcija un roku stāvokļi ST dejās W – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi.
Deju soļu virziens attiecībā pret telpu, kāju kustību virziens attiecībā pret dejotāja ķermeni, V – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi, W – kombinācija.
Pēdu darbība ST dejās, W- kombinācija, V- kombinācija.
W – kombinācija, V- kombinācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

LA deju stāja, kāju pozīcija, roku stāvokļi Ch – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi.
Pēdu darbība LA dejās, J – ritma vingrojumi, sagatavojošie vingrojumi, soļi, Ch – kombinācija.
J – kombinācija, Ch – kombinācija.
Dalīšanās gājienos, iziešana uz deju laukuma, paklanīšanās, uzvedības kultūra deju laukumā. Dejas polonēze pamatkustības un pārvietošanās laukumā.
Gatavošanās ieskaitei – pāros ST un LA deju soļi un kombinācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Tehniskais izpildījums, ritma izjūta, līderība un sevis pasniegšana stājas izteiksmē, sadarbība pārī - vadīšana un sekošana.
Ieskaite: sporta deju soļi un mācīšanas metodika
Ieskaite: sporta deju kombinācijas pāros.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
14 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ģ. Krombholca, A. Hāze-Tirka „Standartdejas: soli pa solim līdz prasmei”. Rīga: Madris 2009. (akceptējams izdevums)

2.

A. Moore. Ballroom dancing. 11eh ed. London: A&C Black, 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

H. Sūna „Latviešu rotaļas un rotaļdejas”, Rīga: Zinātne, 1965. (akceptējams izdevums)

4.

M. Mellēna, E. Spīčs, V. Muktupāvels, I. Irbe ”Gadskārtu grāmata”, Rīga: Madris, 2004. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

„Technique of Latin dancing”, W. Laird, England, 1998Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

M. Lasmane „Latviešu tautas dejas”, Rīga, 1962.

3.

E. Spīčs „Mārtiņa deju grāmata. Mūsdienu latviešu tautas deja” (1.-3. burtnīca), Rīga: LU, 2003.

4.

A. Jansone. “Tautastērpa komplektēšanas pamati”, LNKC, 2021

Citi informācijas avoti

1.

Tautastērpi

2.

LSDF

3.

Danču krātuve

4.

Metodiskie materiāli, LNKC