Tautas dejas. Sporta dejas
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Dod studentiem iespēju iepazīties un apgūt sporta deju un tautas deju terminoloģiju, klasifikāciju, vēsturi, attīstību mūsdienās, vingrojumu un vingrinājumu līdzekļus, deju pamatus, figūras, satvērienus, aptvērienus, tehnisko izpildījumu, deju kompozīciju veidošanu un didaktiskos paņēmienus.
Priekšzināšanas
Skolas un pirmsskolas didaktika; Vispārīgā pedagoģija; Vingrošanas un aerobikas pamati.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Tautas un sporta deju vēsture un attīstība mūsdienās. 2. Tautas deju un sporta deju izteiksmes līdzekļi, tehnika (soļi, stājas, grupējumi, kombinācijas) visām izglītības pakāpēm, mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Gadskārtu ieražu, etnogrāfisko deju, rotaļu un rotaļdeju mācīšanas metodika un pielietojums stundas saturā visām izglītības pakāpēm.
Prasmes
1.4. Prot demonstrēt un mācīt deju soļus, figūras, stājas individuāli un pāros. 5. Prot sastādīt un demonstrēt deju soļu kombinācijas saskaņoti ar mūzikas materiālu. 6. Prot atbilstoši izvirzītajiem mērķim, plānot, organizēt, vadīt un iekļaut mācību stundās deju soļus un kombinācijas.
Kompetences
1.7. Spēj definēt individualizēta mācību procesa mērķus, plānot deju, deju soļu un kombināciju aktivitātes atbilstoši sasniedzamajiem mācību rezultātiem. 8. Analizēs un izvērtēs deju un deju soļu pielitojumu, lai rastu izpratni, kā rast atgriezenisko saiti darbā ar visu vecuma bērniem, skolēniem. 9. Spēj radoši organizēt mācību mērķiem un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, izvēlēties mācību līdzekļus deju un deju soļu apguvē. 10. Īstenos mācību darbu fiziskās aktivitātes jomā, pielietojot deju un deju soļu kombināciju mācību saturu, rosinot skolēnu kompetenču attīstību, zināšanu pārnesi dažādos kontekstos un praktiskajā lietojumā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Par studiju kursa apguvi studenti saņem diferencētu vērtējumu: studenta veiktie pastāvīgie darbi, gatavojoties pārbaudījumiem deju un deju soļu kombinācijas, gadskārtu ieražas un deju sacensības. Vērtējumu ballēs studenti saņem apkopojot noteikto punktu skaitu, novērtējot zināšanas, prasmes un kompetences noteiktu uzdevumu izpildē - patstāvīgie darbi, aktīva darbība nodarbībās, studentu attieksme un individuālās attīstības dinamika.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
-Tautas dejas soļi un mācīšanas metodika. Teorētiskās zināšanas integrētas praktiskajā pārbaudījumā. -Tautas dejas soļu kombinācija individuāli. -Tautas dejas soļu kombinācija pāros. -Sporta deju soļi un mācīšanas metodika. Teorētiskās zināšanas integrētas praktiskajā pārbaudījumā. -Sporta deju kombinācijas pāros. -Piedalīšanās Sporta deju sacensībās. -Gadskārtu ieražu priekšnesums (grupu darbs). -Latviešu etnogrāfiskās rotaļas un rotaļdejas. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tautas dejas vēsture. Tautas deju iedalījums. Vispārējie latviešu Dziesmu un Deju svētki.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: kāju pozīcijas, roku stāvokļi, satvērieni un aptvērieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: grupējumi – statiskie un kustībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: tautas deju soļi 2/4 un 3/4 taktsmērā. Muzikālā materiāla izvēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tautas deju soļu kombinācijas individuāli un pāros. Mācīšanas metodika. Polkas veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Gadskārtu ieražas, tautas tērpi, to valkāšanas tradīcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu etnogrāfiskās rotaļas un rotaļdejas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Gadskārtu ieražas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ieskaite: Gadskārtu ieražas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu tautas dejas. Pirmsskolas, sākumskolas (sižetiskās).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu tautas dejas. Pamatskolas, vidusskolas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Enogrāfiskās dejas četrpāru dejas un astoņpāru dejas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tautas dejas elementi un to izmantošana radošā procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ieskaite: tautas dejas soļi un mācīšanas metodika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ieskaite: tautas dejas soļu kombinācija individuāli un pāros.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta deju vēsture, terminoloģija, klasifikācija
Uzvedības kultūra deju laukumā, līderība un sevis pasniegšana deju laukumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Auguma stāja, kāju pozīcija un roku stāvokļi ST dejās
W – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Deju soļu virziens attiecībā pret telpu, kāju kustību virziens attiecībā pret dejotāja ķermeni, V – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi, W – kombinācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pēdu darbība ST dejās, W- kombinācija, V- kombinācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
W – kombinācija, V- kombinācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
LA deju stāja, kāju pozīcija, roku stāvokļi
Ch – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pēdu darbība LA dejās, J – ritma vingrojumi, sagatavojošie vingrojumi, soļi, Ch – kombinācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
J – kombinācija, Ch – kombinācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dalīšanās gājienos, iziešana uz deju laukuma, paklanīšanās, uzvedības kultūra deju laukumā. Dejas polonēze pamatkustības un pārvietošanās laukumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Gatavošanās ieskaitei – pāros ST un LA deju soļi un kombinācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskais izpildījums, ritma izjūta, līderība un sevis pasniegšana stājas izteiksmē, sadarbība pārī - vadīšana un sekošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ieskaite: sporta deju soļi un mācīšanas metodika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ieskaite: sporta deju kombinācijas pāros.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mēģinājums sporta deju sacensībām
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sporta deju sacensības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Tautas dejas vēsture. Tautas deju iedalījums. Vispārējie latviešu Dziesmu un Deju svētki.
|
|
Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: kāju pozīcijas, roku stāvokļi, satvērieni un aptvērieni.
|
|
Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: grupējumi – statiskie un kustībā.
|
|
Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: tautas deju soļi 2/4 un 3/4 taktsmērā. Muzikālā materiāla izvēle.
|
|
Tautas deju soļu kombinācijas individuāli un pāros. Mācīšanas metodika. Polkas veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Gadskārtu ieražas, tautas tērpi, to valkāšanas tradīcijas.
|
|
Latviešu etnogrāfiskās rotaļas un rotaļdejas.
|
|
Gadskārtu ieražas.
|
|
Ieskaite: Gadskārtu ieražas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu tautas dejas. Pirmsskolas, sākumskolas (sižetiskās).
|
|
Mūsdienu tautas dejas. Pamatskolas, vidusskolas.
|
|
Enogrāfiskās dejas četrpāru dejas un astoņpāru dejas.
|
|
Tautas dejas elementi un to izmantošana radošā procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ieskaite: tautas dejas soļi un mācīšanas metodika
|
|
Ieskaite: tautas dejas soļu kombinācija individuāli un pāros.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sporta deju vēsture, terminoloģija, klasifikācija
Uzvedības kultūra deju laukumā, līderība un sevis pasniegšana deju laukumā.
|
|
Auguma stāja, kāju pozīcija un roku stāvokļi ST dejās
W – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi.
|
|
Deju soļu virziens attiecībā pret telpu, kāju kustību virziens attiecībā pret dejotāja ķermeni, V – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi, W – kombinācija.
|
|
Pēdu darbība ST dejās, W- kombinācija, V- kombinācija.
|
|
W – kombinācija, V- kombinācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
LA deju stāja, kāju pozīcija, roku stāvokļi
Ch – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi.
|
|
Pēdu darbība LA dejās, J – ritma vingrojumi, sagatavojošie vingrojumi, soļi, Ch – kombinācija.
|
|
J – kombinācija, Ch – kombinācija.
|
|
Dalīšanās gājienos, iziešana uz deju laukuma, paklanīšanās, uzvedības kultūra deju laukumā. Dejas polonēze pamatkustības un pārvietošanās laukumā.
|
|
Gatavošanās ieskaitei – pāros ST un LA deju soļi un kombinācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskais izpildījums, ritma izjūta, līderība un sevis pasniegšana stājas izteiksmē, sadarbība pārī - vadīšana un sekošana.
|
|
Ieskaite: sporta deju soļi un mācīšanas metodika
|
|
Ieskaite: sporta deju kombinācijas pāros.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ģ. Krombholca, A. Hāze-Tirka „Standartdejas: soli pa solim līdz prasmei”. Rīga: Madris 2009. (akceptējams izdevums)
A. Moore. Ballroom dancing. 11eh ed. London: A&C Black, 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai
H. Sūna „Latviešu rotaļas un rotaļdejas”, Rīga: Zinātne, 1965. (akceptējams izdevums)
M. Mellēna, E. Spīčs, V. Muktupāvels, I. Irbe ”Gadskārtu grāmata”, Rīga: Madris, 2004. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
„Technique of Latin dancing”, W. Laird, England, 1998Piemērots angļu valodas plūsmai
M. Lasmane „Latviešu tautas dejas”, Rīga, 1962.
E. Spīčs „Mārtiņa deju grāmata. Mūsdienu latviešu tautas deja” (1.-3. burtnīca), Rīga: LU, 2003.
A. Jansone. “Tautastērpa komplektēšanas pamati”, LNKC, 2021