Globālā veselība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +37167338307
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs: • izskaidrot globālās veselības jēdzienu un tā vēsturisko attīstību, pašreizējos globālās veselības riskus; • uzskaitīt un salīdzināt atšķirības starp sabiedrības veselības, starptautiskās veselības un globālās veselības jēdzieniem un to galvenos darbības principus; • nosaukt un aprakstīt ANO Tūkstošgades deklarācijas galvenos principus, mērķus un to izpildes rādītājus; • nosaukt galvenās starptautiskās institūcijas globālās veselības jomā un tās īsi aprakstīt; • raksturot veselības aprūpes sistēmu atšķirības dažādos pasaules reģionos, to ietekmi uz veselību; • nosaukt urbanizācijas, urbānās populācijas un vides definīcijas; uzskaitīt urbanizācijas iemeslus un ietekmi uz indivīdu un populācijas veselību; • pastāstīt par globālās veselības problēmām un to determinējošiem faktoriem mātes un bērna veselības jautājumos, kā arī par iespējamajiem problēmu risinājumiem dažādās pasaules valstīs; • nosaukt biežākos ievainojumu veidus, aprakstīt to cēloņus un traumatisma mazināšanas pasākumus dažādos pasaules reģionos; • nosaukt vardarbības definīciju, pastāstīt par vardarbības veidu klasifikāciju un izplatību dažādos pasaules reģionos, kā arī pastāstīt par vardarbības izraisītajiem veselības traucējumiem; • uzskaitīt būtiskākās ne-infekciju slimības dažādos pasaules reģionos un nosaukt to riska faktorus globālā mērogā; • nosaukt uzliesmojuma, epidēmijas un pandēmijas definīcijas; • nosaukt faktorus, pie kādiem infekcija var izraisīt pandēmiju, pastāstīt par raksturīgākajām pandēmijām pagātnē; • pastāstīt par aktualitātēm infekciju izplatībā dažādos pasaules reģionos un raksturot globāli akceptētos infekciju apkarošanas mehānismus.
Prasmes
1.Students pratīs: • klasificēt sabiedrības veselības, starptautiskās veselības un globālās veselības galvenās aktivitātes; • diskutēt par veselības aprūpes sistēmu atšķirībām pasaulē; • paskaidrot vides un sociālās determinantes, kas ietekmē sabiedrības veselību urbanizācijas kontekstā; • aprēķināt un novērtēt mātes un bērnu veselību raksturojošos indikatorus un veikt starptautisku salīdzināšanu; • izskaidrot starptautisko organizāciju īstenoto programmu jēgu mātes un bērna veselības stāvokļa uzlabošanā pasaulē; • atpazīt un klasificēt vardarbības veidus un to izplatību dažādos pasaules reģionos; • diskutēt par biežākajiem traumatisma mazināšanas pasākumiem; • izvērtēt hronisko slimību izplatību un to sekmējošos faktorus globālā mērogā; • paskaidrot būtiskāko stratēģisko iniciatīvu jēgu ne-infekciju slimību apkarošanā globālā mērogā; • diferencēt epidēmijas un pandēmijas jēdzienus; • atpazīt drošu un nedrošu uzvedību vai apstākļus, kas varētu pasargāt no inficēšanās vai novest pie inficēšanās ar HIV, malāriju, tuberkulozi, pratīs raksturot faktorus, kas šīs infekcijas padara par globālu fenomenu.
Kompetences
1.Students spēs: • diskutēt par globālo veselību, tās attīstību un sabiedrības veselības, starptautiskās veselības un globālās veselības atšķirībām; • salīdzināt un interpretēt ANO Tūkstošgades attīstības mērķu izpildes pakāpi dažādās pasaules valstīs; • diferencēt veselības aprūpes sistēmas dažādās pasaules valstīs un izskaidrot to ietekmi uz iedzīvotāju veselību; • saistīt lokāla līmeņa sabiedrības veselības problēmas ar globālās urbanizācijas procesiem; • argumentēti diskutēt par mātes un bērna veselības problēmām pasaulē; • analizēt statistikas datus par traumatismu, tai skaitā vardarbību, dažādos pasaules reģionos un diskutēt par biežākajiem traumatisma mazināšanas pasākumiem; • diskutēt par atšķirībām vardarbības veidu izplatībā dažādos pasaules reģionos un to iespējamajiem skaidrojumiem; • argumentēti interpretēt ne-infekciju slimību izplatības iemeslus globālā skatījumā; • diskutēt par dzīvesveida faktoru ietekmi uz hroniskām slimībām globalizācijas ietekmē; • diskutēt par dažādu mūsdienu globālo fenomenu ietekmi uz infekcijas slimību norisi un izplatību; • argumentēt par efektīvākajiem paņēmieniem aktuālāko infekciju apkarošanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Projekta izstrādei nepieciešamās zinātniskās literatūras, statistiskās informācijas un starptautisko vadlīniju meklēšana, atlasīšana, apkopošana, analizēšana un interpretēšana, komunikācijas stratēģijas veidošana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Dalība diskusijās un praktiskie darbi lekciju un nodarbību laikā (50%). Studiju kursa ietvaros izstrādāts un prezentēts patstāvīgs projekts par izvēlētu globālās veselības problēmu (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Nozīmīgākie starptautiskie dokumenti globālās veselības jomā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ārējie slimību un nāves cēloņi. Traumatisms, vardarbība, riska grupas, veidi un profilakses ppieejas globālā veselībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Infekcijas slimību pārneses un ierobežošana globālie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Globālās veselības problēmas un to determinējošie faktori mātes un bērna veselības jautājumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Globālās veselības problēmas un to determinējošie faktori, galvenie risinājumi. Veselības aprūpes pamatsistēmu pamattipi, to būtiskākā atškirības, potenciālā ietekme uz veselību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Starptautiskās institūcijas globālās veselības jomā, to pamatfunkcijas. Ar globālo veselību saistītie procesi pasaulē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības, starptautiskās veselības un globālās veselības jēdzieni un būtība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Neinfekcijas slimību izplatības tendences globālā kontekstā, galvenie pasākumi veselības uzlabošanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
ANO tūkstošgades deklarācija, galvenie principi, mērķi un izpildes rādītāji.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
McCracken K., Kevin D.R. Global Health: an Introduction to Current and Future Trends. ASV & Kanāda, Routledge, 2012.
Birn A. E., Pillay Y., Holtz T. H. Textbook of Global Health. 4th Edition. Oxford University Press, 2017.
Farmer P., Kleinman A., Kim J., Basilico M. Reimagining global health. An introduction. University of California Press, 2013.
Papildu literatūra
Nieburg P. Improving Maternal Mortality and Other Aspects of Women’s Health. Center for Strategic and International Studies, 2012
Cabral S.A., Soares de Moura A.T. Overview of the Global Health Issues Facing Children, Pediatrics, 2012, 129 (1): 1-3