Otorinolaringoloģija audiologopēdiem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 23.korpuss, otorinokat@rsu.lv, +371 67615148
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas un: • raksturo deguna, deguna blakus dobumu, rīkles, balsenes un auss klīnisko anatomiju, izklāsta to fizioloģiju un galvenās funkcijas; • apraksta dzirdes un līdzsvara aparāta uzbūvi, darbības principus, iespējamos traucējumus; • izskaidro runas, valodas un balss veidošanos; • identificē ausu, kakla un deguna slimības; • klasificē ārstēšanas metodes un organizē ārstēšanas plānu; • savlaicīgi atpazīst slimību komplikācijas, sarežģītu, grūti ārstējamu slimību gadījumā ģenerē starpdisciplināru sadarbību; • izskaidro ar otolaringoloģiju saistīto un anatomiski cieši saistīto orgānu anatomisko īpatnību nozīmi dažādās vecuma grupās.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • demonstrē prasmes un iemaņas LOR orgānu endoskopiskā izmeklēšanā; • prot interpretēt papildus izmeklējumu – dzirdes pārbaužu un radioloģisko izmeklējumu rezultātus; • veic ortofoniskos, elpošanas, relaksācijas un artikulācijas vingrinājumus, prot tos izskaidrot un pielietot darbā ar pacientiem; • interpretē balss akustisko izmeklējumu datus (jitter, shimmer, HNR, fonetogramma, spektrogramma).
Kompetences
1.• spēj plānot savu zinātnisko darbu, izmantojot literatūras pārskatos atrastos uz zinātniskiem pierādījumiem balstītos medicīnas pētījumu rezultātus; • pamato savu viedokli balss traucējumu rehabilitācijas plāna izstrādāšanā; • novērtē un prognozē slimību rezultātu; • pārzina LOR orgānu onkoloģisko slimību riska faktorus, ārstēšanas metodes un prognozi ietekmējošos faktorus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Students patstāvīgi apgūst LOR orgānu izmeklēšanu. Pilnveido ortofonisko, elpošanas, relaksācijas un artikulācijas vingrinājumu prasmes.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
1)Teorētisko zināšanu kontrole katras nodarbības sākumā daudzatbilšu testa vai esejas tipa jautājumu formā par pastāvīgi apgūto nodarbības materiālu un izlasīto literatūru. 2)Katras nodarbības laikā katrs students tiek vērtēts individuāli ar atzīmi 10 baļļu sistēmā, ņemot vērā studenta iesaistīšanos un aktivitāti nodarbībā, un zināšanas, kuras viņš/viņa demonstrē. Vērtēšanas kritēriji: • studējošais ir ieradies laikus uz nodarbību, • studējošais ir atbilstošā apģērbā (balts halāts, maiņas apavi) • aktīvi iesaistījies diskusijās, pacienta izmeklēšanā un/vai klīnisko gadījumu analīzē, pareizi atbildējis uz pasniedzēja uzdotajiem jautājumiem, spējis pamatot savu viedokli. Gala vērtējumu veido vidējā atzīme no semestra nodarbību vērtējumiem. Visa kursa gala vērtējumu veido gala vērtējums par mācību semestri un eksāmenā iegūtā atzīme. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Balsenes iekaisuma slimības. Balsenes stenoze, traheostomija. Augšējo elpošanas ceļu un auss audzēji.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
ORL orgānu traumas un svešķermeņi. Deguna asiņošana, deniņu kaula lūzumi. Barotrauma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Vispārējā otorinolaringoloģija un tās vēsture. Tonsillīti un faringīti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Rinīti un rinosinusīti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Auss slimības. Ārstēšanas metodes. Dzirdes rehabilitācijas metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Onkoloģisko slimību terapijas iespējas un pacientu rehabilitācijas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Balsenes organiskās slimības. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Balsenes funkcionālās slimības. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Fonopēda kompetence balss izmaiņu gadījumos. Pacients pēc laringektomijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Balss akustiskās un vizuālās izmeklēšanas metodes. Balss ieraksti, to analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Profesionālā balss. Publiska uzstāšanās. Balss lietošanas specifika televīzijā, radio un teātrī.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
1
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas iespējas pacientiem pēc ORL orgānu ķirurģiskās ārstēšanas vai komplikācijām ORL orgānos (sejas nerva bojājums, dzirdes un vestibulārāš sistēmas rehabilitācija, velofaringeālā nepietiekamība, n.recurrens parēze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Deguna un deguna blakusdobumu klīniskā anatomija un fizioloģija. Praktiskais darbs klīniskā un endoskopiskā izmeklēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rīkles un balsenes klīniskā anatomija un fizioloģija. Rīkles limfātiskais gredzens.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Balsenes iekaisuma slimības. Balsenes stenoze, traheostomija. Augšējo elpošanas ceļu un auss audzēji.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ārējās auss, vidusauss un iekšējās auss klīniskā anatomija un fizioloģija. Skaņas raksturojums. Dzirdes un līdzsvara izmeklēšanas metodes. Ārējās un vidusauss slimības, vājdzirdība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
ORL orgānu traumas un svešķermeņi. Deguna asiņošana, deniņu kaula lūzumi. Barotrauma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Balsenes organiskās slimības. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Balsenes funkcionālās slimības. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Fonopēda kompetence balss izmaiņu gadījumos. Pacients pēc laringektomijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Balss akustiskās un vizuālās izmeklēšanas metodes. Balss ieraksti, to analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā balss. Publiska uzstāšanās. Balss lietošanas specifika televīzijā, radio un teātrī.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Basic Otorhinolaryngology. A Step-by-Step-Learning Guide. R. Probst, G. Grevers, H. IroThemie 2017, p. 430
Lekciju materiāli e- studijās
Clinical voice disorders. Arnold E. Anderson, Diane M.Bless. 4th ed., 2009. Themie (akceptējams izdevums)
Professional voice. Sataloff R.T. Singular publishing group. 2017.
Clinucal measurement of Speech and Voice. Singuar Thomson learning, San Diego, 2000 (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Otorhinolaryngology, Head&Neck Surgery. European Manual of Medicine. M. Anniko, M. Bernal-Sprekelsen, et.al. Springer 2010, p.737
Pediatric Audiology. Diagnosis, Technology and Management. J. R. Madell, C. Flexer, Themie 2014, p. 329
Survey of Audiology Fundamentals for Audiologists and Health Professionals. David A DeBonis, Konstance L. Dondrue. 2nd ed. P. 538
Imaging for Otolaryngologists. Author. Dunnebier, Erwin. Publisher: TIS, 2011
Literatūras avoti meklējami RSU abonētajās e-grāmatu datu bāzēs. ( Ebrary-e-Books, Clinical Key u.c. un RSU bibliotēkas lasītavā.
The use of acoustic parameters for the evaluation of voice therapy for dysphonic patients. Speyer R., Wieneke GH., Dejonckre P.H. Acta Acustica United Acustica; 2004; 29:66- 74