Ievads neirozinātnē
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti iegūs zināšanas par smadzeņu attīstību, to struktūru un funkciju. Būs iegūtas zināšanas par kognitīvo funkciju neirofizioloģiju un smadzeņu patoloģijas sekām psihes darbībai. Studenti būs izpratuši pētniecības metodes neirozinātnē un to, kā pētījumu rezultāti tiek pielietoti (piemēram, informācijas tehnoloģijās, medicīnā, ekonomikā un citās jomās).
Prasmes
1.Studenti spēj aprakstīt smadzeņu struktūru un funkciju, to attīstību. Studenti spēj identificēt, kā smadzeņu darbības rezultātā rodas kognitīvās funkcijas un kādi faktori spēj tos ietekmēt. Ir iegūta prasme orientēties neirozinātnes literatūrā, kritiski to novērtēt un veikt secinājumus balstītus argumentētos apgalvojumos.
Kompetences
1.Iegūtās zināšanas students spēj izmantot gan tālākās studijās, piemēram, maģistra vai doktorantūras studijās, gan profesionālās jomās – akadēmiskos apstākļos, pētniecībā un klīniskos apstākļos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1) Studenti sagatavo īsu prezentāciju (aptuveni 10min) par kādu no lekcijās apskatītajiem tematiem (nosaka 50% no gala atzīmes).
2) Gala pārbaudījums - atvērto jautājumu eksāmens (nosaka 50% no gala atzīmes)
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Prezentācijās tiks novērtētas studentu zināšanas un izpratne par izvēlēto prezentācijas tematu; spēja kritiski analizēt un izvērtēt informāciju; kā arī spēju izveidot kodolīgu un skaidru prezentāciju.
2) Gala eksāmenā tiks vērtēts studentu zināšanu un izpratnes līmenis, spēja orientēties jomas terminoloģijā, mehānismos, spēja izvērtēt informāciju kritiski un identificēt zināšanu potenciālo pielietošanu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Smadzeņu struktūras un funkcijas pamati. Neironu elektrobioķīmiskā informācijas pārraide.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības metodes neirozinātnē. Dzīvnieku modeļi, ģenētiskās metodes, neiroskenēšana un datormodeļu pielietojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neiroattīstība prenatālajā, bērnības un pusaudžu periodā. Patoloģiskas neiroattīstības sekas psiholoģiskajai attīstībai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Smadzeņu novecošanās procesi. Neirodeģeneratīvo slimību etioloģija, preventatīvās ārstniecības metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvā neirozinātne: zemāko un augstāko kognitīvo funkciju neirofizioloģiskie pamati.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neiroendokrinoloģija. Mijiedarbība starp endokrīnās un centrālās nervu sistēmas darbību cilvēka psihes funkcionēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskā neirozinātne: psihes traucējumu smadzeņu patoloģijas cēloņi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neatrisinātie jautājumi neirozinātnē un zināšanu pielietošana dažādās profesionālās jomās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecība neirozinātnē. Hipotēžu izvirzīšana, metodoloģija un rezultātu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības neirozinātne cilvēka mūža garumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka psihes funkcionēšanas neirofizioloģiskie pamati un smadzeņu patoloģijas sekas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieskats nākotnē. Neatrisinātie jautājumi neirozinātnē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Purves, D., Augustine, G. J., Fitzpatrick, D., Hall, W., LaMantia, A. S., & White, L. (2019). Neurosciences. De Boeck Supérieur.
Amthor, F., Theibert, W. A. B., Standaert, D. G., & Roberson, E. (2020). Essentials of Modern Neuroscience. McGraw Hill Professional.
Ward, J. (2020). The student's guide to cognitive neuroscience. Psychology press, NY.
Higgins, E. S., & George, M. S. (2018). Neuroscience of clinical psychiatry: the pathophysiology of behavior and mental illness. Lippincott Williams & Wilkins.
Papildu literatūra
Collins, S. (2019). Neuroscience for learning and development: How to apply neuroscience and psychology for improved learning and training. Kogan Page Publishers.
Ochsner, K., & Kosslyn, S. M. (Eds.). (2013). The Oxford handbook of cognitive neuroscience, Volume 2: The cutting edges (Vol. 2). Oxford University Press.
Wixted, J. T., & Thompson-Schill, S. L. (2018). Stevens' Handbook of Experimental Psychology and Cognitive Neuroscience, Language and Thought (Vol. 3). John Wiley & Sons.
Gazzaniga, M. S. (2014). The cognitive neurosciences. MIT press.
Zelazo, P. D., Carlson, S. M., Kesek, A., Nelson, C. A., & Luciana, M. (2008). Handbook of developmental cognitive neuroscience.
Osaka, N., Logie, R. H., Logie, R., & D'Esposito, M. (Eds.). (2007). The cognitive neuroscience of working memory. Oxford University Press, USA.