Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads neirozinātnē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_366
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Medicīnas tehnoloģijas; Psiholoģija; Sabiedrības veselība
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt padziļinātu ieskatu neirozinātnē; attīstīt zināšanas par mūsdienās pastāvošām teorijām, kas skaidro prāta darbības neirofizioloģiskos pamatus; palīdzēt izprast prāta bioloģijas pētniecības metodes un iegūto zināšanu potenciālo pielietojamu dažādās profesionālās jomās.

Priekšzināšanas

Studentam jābūt vismaz minimālām zināšanām par cilvēka anatomiju un fiziolģiju.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti iegūs zināšanas par smadzeņu attīstību, to struktūru un funkciju. Būs iegūtas zināšanas par kognitīvo funkciju neirofizioloģiju un smadzeņu patoloģijas sekām psihes darbībai. Studenti būs izpratuši pētniecības metodes neirozinātnē un to, kā pētījumu rezultāti tiek pielietoti (piemēram, informācijas tehnoloģijās, medicīnā, ekonomikā un citās jomās).

Prasmes

1.Studenti spēj aprakstīt smadzeņu struktūru un funkciju, to attīstību. Studenti spēj identificēt, kā smadzeņu darbības rezultātā rodas kognitīvās funkcijas un kādi faktori spēj tos ietekmēt. Ir iegūta prasme orientēties neirozinātnes literatūrā, kritiski to novērtēt un veikt secinājumus balstītus argumentētos apgalvojumos.

Kompetences

1.Iegūtās zināšanas students spēj izmantot gan tālākās studijās, piemēram, maģistra vai doktorantūras studijās, gan profesionālās jomās – akadēmiskos apstākļos, pētniecībā un klīniskos apstākļos.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1) Studenti sagatavo īsu prezentāciju (aptuveni 10min) par kādu no lekcijās apskatītajiem tematiem (nosaka 50% no gala atzīmes). 2) Gala pārbaudījums - atvērto jautājumu eksāmens (nosaka 50% no gala atzīmes)

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1) Prezentācijās tiks novērtētas studentu zināšanas un izpratne par izvēlēto prezentācijas tematu; spēja kritiski analizēt un izvērtēt informāciju; kā arī spēju izveidot kodolīgu un skaidru prezentāciju. 2) Gala eksāmenā tiks vērtēts studentu zināšanu un izpratnes līmenis, spēja orientēties jomas terminoloģijā, mehānismos, spēja izvērtēt informāciju kritiski un identificēt zināšanu potenciālo pielietošanu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Smadzeņu struktūras un funkcijas pamati. Neironu elektrobioķīmiskā informācijas pārraide.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecības metodes neirozinātnē. Dzīvnieku modeļi, ģenētiskās metodes, neiroskenēšana un datormodeļu pielietojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neiroattīstība prenatālajā, bērnības un pusaudžu periodā. Patoloģiskas neiroattīstības sekas psiholoģiskajai attīstībai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Smadzeņu novecošanās procesi. Neirodeģeneratīvo slimību etioloģija, preventatīvās ārstniecības metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kognitīvā neirozinātne: zemāko un augstāko kognitīvo funkciju neirofizioloģiskie pamati.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neiroendokrinoloģija. Mijiedarbība starp endokrīnās un centrālās nervu sistēmas darbību cilvēka psihes funkcionēšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskā neirozinātne: psihes traucējumu smadzeņu patoloģijas cēloņi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neatrisinātie jautājumi neirozinātnē un zināšanu pielietošana dažādās profesionālās jomās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecība neirozinātnē. Hipotēžu izvirzīšana, metodoloģija un rezultātu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības neirozinātne cilvēka mūža garumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka psihes funkcionēšanas neirofizioloģiskie pamati un smadzeņu patoloģijas sekas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ieskats nākotnē. Neatrisinātie jautājumi neirozinātnē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Purves, D., Augustine, G. J., Fitzpatrick, D., Hall, W., LaMantia, A. S., & White, L. (2019). Neurosciences. De Boeck Supérieur.

2.

Amthor, F., Theibert, W. A. B., Standaert, D. G., & Roberson, E. (2020). Essentials of Modern Neuroscience. McGraw Hill Professional.

3.

Ward, J. (2020). The student's guide to cognitive neuroscience. Psychology press, NY.

4.

Higgins, E. S., & George, M. S. (2018). Neuroscience of clinical psychiatry: the pathophysiology of behavior and mental illness. Lippincott Williams & Wilkins.

Papildu literatūra

1.

Collins, S. (2019). Neuroscience for learning and development: How to apply neuroscience and psychology for improved learning and training. Kogan Page Publishers.

2.

Ochsner, K., & Kosslyn, S. M. (Eds.). (2013). The Oxford handbook of cognitive neuroscience, Volume 2: The cutting edges (Vol. 2). Oxford University Press.

3.

Wixted, J. T., & Thompson-Schill, S. L. (2018). Stevens' Handbook of Experimental Psychology and Cognitive Neuroscience, Language and Thought (Vol. 3). John Wiley & Sons.

4.

Gazzaniga, M. S. (2014). The cognitive neurosciences. MIT press.

5.

Zelazo, P. D., Carlson, S. M., Kesek, A., Nelson, C. A., & Luciana, M. (2008). Handbook of developmental cognitive neuroscience.

6.

Osaka, N., Logie, R. H., Logie, R., & D'Esposito, M. (Eds.). (2007). The cognitive neuroscience of working memory. Oxford University Press, USA.