Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psiholoģijas pētījumu veikšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_326
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studentu izpratni par pētniecību, psiholoģijas pētījuma veikšanas posmiem un pamatprincipiem; pilnveidot prasmi atlasīt, apkopot un analizēt publicētos pētījumus par noteiktu tēmu, attīstīt spēju izveidot un pamatot pētniecības pamatprincipiem atbilstošu pētījuma projektu psiholoģijā un prezentēt to.

Priekšzināšanas

Ievads profesionālajā darbībā, vispārīgā psiholoģija, statistikas pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students lieto pētniecības terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu stratēģiju un dažādiem pētījuma dizainiem; apraksta datu ieguves un analīzes metodes.

Prasmes

1.Identificē aktuālās pētījumu problēmas psiholoģijā; atlasa, analizē, salīdzina un kritiski izvērtē publicētos pētījumus psiholoģijā; analizē zinātnisko stiprumu pētījumos.

Kompetences

1.Izveido sava potenciālā pētījuma projektu, pamatojot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulējot mērķi, pētniecisko jautājumu/hipotēzi, veidojot mērķtiecīgu literatūras apskatu, izvēloties piemērotas datu ieguves un analīzes metodes, integrējot ētikas prasības savā projektā; kritiski izvērtē sava pētījuma projekta īstenošanas iespējas un ierobežojumus; prezentē un aizstāv pētījuma projektu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus; sagatavoties kontroldarbam saskaņā ar dotajiem jautājumiem. Izmantojot pētījumu meklēšanas stratēģijas, izvēlēties un rakstiski izanalizēt četrus pētījumus, atbilstoši dotajiem kritērijiem un sagatavot prezentāciju. Sagatavot pētījuma projektu atbilstoši dotajiem nosacījumiem un prezentēt to.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
(1) kontroldarbs par lekcijās apgūtajām tēmām (30%); (2) četru pētījumu analīze pēc dotajiem kritērijiem rakstiski, viena pētījuma prezentācija grupai (30%); (3) sava pētījuma projekta izstrāde un prezentācija (40%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Baseins
2

Tēmas

Teorija psiholoģijas pētījumā. Fenomens un teorija. Teorijas funkcijas. Psiholoģisko teoriju veidi. Teorijas izmantošana psiholoģiskajā pētījumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Iekšējā un ārējā pamatotība eksperimentā. Neatkarīgie, atkarīgie, kontrolējamie un sajauktie mainīgie. Starpgrupu un iekšgrupu eksperimentālie dizaini. Placebo efekts. Pārneses efekts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Iekšējā un ārējā pamatotība eksperimentā. Neatkarīgie, atkarīgie, kontrolējamie un sajauktie mainīgie. Starpgrupu un iekšgrupu eksperimentālie dizaini. Placebo efekts. Pārneses efekts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neeksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Korelatīvs pētījums. Kvazi-eksperimentāls pētījums. Kvalitatīvs pētījums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neeksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Korelatīvs pētījums. Kvazi-eksperimentāls pētījums. Kvalitatīvs pētījums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu ieguves avoti pētījumā. Primārie, sekundārie dati un terciārie dati. Primāro datu ieguves metodes pētījumā. Komplicētie pētījuma dizaini.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu ieguves avoti pētījumā. Primārie, sekundārie dati un terciārie dati. Primāro datu ieguves metodes pētījumā. Komplicētie pētījuma dizaini.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekts, pētījuma process un pētījuma rezultātu izplatīšana. Idejas formulēšana un pētījuma plānošana. Darbs ar avotiem. Literatūras apskata izveide. Pētījuma aktualitātes pamatojums, problēmas un mērķa formulējums. Pētījuma jautājuma un hipotēzes formulēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Publicēto pētījumu analīze un prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrāde. Pētījuma tēma un tās aktualitāte. Pētāmie fenomeni un teorētiskais pamatojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrāde. Pētījuma jautājuma un hipotēzes formulēšana. Pētījuma stratēģija un metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
34 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Goodwin, J. (2010). Research in Psychology. Methods and Design. New York: John Willey.

2.

Mārtinsone K., Pipere A. & Kamerāde, D. (red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.

3.

Pētniecības terminu skaidrojošā vārdnīca (2011). Sast. I. Eņģele. Rīga: RaKa.