Psiholoģijas pētījumu veikšana
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students lieto pētniecības terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu stratēģiju un dažādiem pētījuma dizainiem; apraksta datu ieguves un analīzes metodes.
Prasmes
1.Identificē aktuālās pētījumu problēmas psiholoģijā; atlasa, analizē, salīdzina un kritiski izvērtē publicētos pētījumus psiholoģijā; analizē zinātnisko stiprumu pētījumos.
Kompetences
1.Izveido sava potenciālā pētījuma projektu, pamatojot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulējot mērķi, pētniecisko jautājumu/hipotēzi, veidojot mērķtiecīgu literatūras apskatu, izvēloties piemērotas datu ieguves un analīzes metodes, integrējot ētikas prasības savā projektā; kritiski izvērtē sava pētījuma projekta īstenošanas iespējas un ierobežojumus; prezentē un aizstāv pētījuma projektu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus; sagatavoties kontroldarbam saskaņā ar dotajiem jautājumiem. Izmantojot pētījumu meklēšanas stratēģijas, izvēlēties un rakstiski izanalizēt četrus pētījumus, atbilstoši dotajiem kritērijiem un sagatavot prezentāciju. Sagatavot pētījuma projektu atbilstoši dotajiem nosacījumiem un prezentēt to.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
(1) kontroldarbs par lekcijās apgūtajām tēmām (30%); (2) četru pētījumu analīze pēc dotajiem kritērijiem rakstiski, viena pētījuma prezentācija grupai (30%); (3) sava pētījuma projekta izstrāde un prezentācija (40%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Baseins
|
2
|
Tēmas
|
Teorija psiholoģijas pētījumā. Fenomens un teorija. Teorijas funkcijas. Psiholoģisko teoriju veidi. Teorijas izmantošana psiholoģiskajā pētījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Iekšējā un ārējā pamatotība eksperimentā. Neatkarīgie, atkarīgie, kontrolējamie un sajauktie mainīgie. Starpgrupu un iekšgrupu eksperimentālie dizaini. Placebo efekts. Pārneses efekts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Iekšējā un ārējā pamatotība eksperimentā. Neatkarīgie, atkarīgie, kontrolējamie un sajauktie mainīgie. Starpgrupu un iekšgrupu eksperimentālie dizaini. Placebo efekts. Pārneses efekts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neeksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Korelatīvs pētījums. Kvazi-eksperimentāls pētījums. Kvalitatīvs pētījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neeksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Korelatīvs pētījums. Kvazi-eksperimentāls pētījums. Kvalitatīvs pētījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu ieguves avoti pētījumā. Primārie, sekundārie dati un terciārie dati. Primāro datu ieguves metodes pētījumā. Komplicētie pētījuma dizaini.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu ieguves avoti pētījumā. Primārie, sekundārie dati un terciārie dati. Primāro datu ieguves metodes pētījumā. Komplicētie pētījuma dizaini.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma projekts, pētījuma process un pētījuma rezultātu izplatīšana. Idejas formulēšana un pētījuma plānošana. Darbs ar avotiem. Literatūras apskata izveide. Pētījuma aktualitātes pamatojums, problēmas un mērķa formulējums. Pētījuma jautājuma un hipotēzes formulēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publicēto pētījumu analīze un prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma projekta izstrāde. Pētījuma tēma un tās aktualitāte. Pētāmie fenomeni un teorētiskais pamatojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma projekta izstrāde. Pētījuma jautājuma un hipotēzes formulēšana. Pētījuma stratēģija un metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma projekta prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Goodwin, J. (2010). Research in Psychology. Methods and Design. New York: John Willey.
Mārtinsone K., Pipere A. & Kamerāde, D. (red.) (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: Raka.
Pētniecības terminu skaidrojošā vārdnīca (2011). Sast. I. Eņģele. Rīga: RaKa.