Kognitīvā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Apraksta kognitīvās psiholoģijas jēdzienu un tās izveides un attīstības nosacījumus. • Analizē un skaidro kognitīvās psiholoģijas teorijas un koncepcijas atbilstoši psiholoģijas zinātnes mūsdienu sasniegumiem. • Salīdzina kognitīvās psiholoģijas atšķirības ar citām psiholoģijas disciplīnām. • Raksturo jaunākās mūsdienu tendences kognitīvajā psiholoģijā. • Definē uzmanības, uztveres, atmiņas, zināšanu reprezentācijas, valodas, domāšanas, intelekta un kreativitātes jēdzienus. • Raksturo kognitīvos procesus ietekmējošos faktorus. • Apraksta vadošās teorijas kognitīvajā psiholoģijā.
Prasmes
1.• Novērtē kognitīvos procesus ietekmējošos faktorus un kognitīvo procesu savstarpējo mijiedarbību. • Lieto korektus ar kognitīvo psiholoģiju saistītus jēdzienus. • Skaidro ar kognitīvajiem procesiem saistītus traucējumus.
Kompetences
1.• Diskutē par kognitīvās psiholoģijas jēdzieniem. • Skaidro kognitīvos procesus un tos ietekmējošos faktorus. • Izskaidro, kā cilvēki uztver, saglabā un apstrādā informāciju. • Izskaidro, kā cilvēki risina problēmas, pieņem lēmumus un rada jaunas idejas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Students nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos literatūras avotus un aktīvi piedaloties praktiskajās nodarbībās; patstāvīgi sameklē jaunākos pētījumus kognitīvajā psiholoģijā un izdara kopsavilkumus, galvenos secinājumus, ko prezentē praktiskajās nodarbībās; kopā ar citiem dalībniekiem sagatavo prezentāciju par konkrētu kognitīvās psiholoģijas tēmu; sagatavojas rakstiskajam pārbaudījumam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Rakstiska atgriezeniskā saite par tēmu (15%).
• Literatūras izpētes ziņojumi (15%).
• Jaunāko pētījumu kognitīvajā psiholoģijā prezentācija seminārā (20%).
• Rakstisks eksāmens (50%).
• Aktīvi piedalīties semināros un diskusijās.
Prasības:
Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem.
• Sagatavoties rakstiskajam pārbaudījumam (kontroldarbam) par lekcijās apgūto materiālu.
Prasības:
Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu.
• Patstāvīgi sagatavot prezentāciju par konkrēto kognitīvās psiholoģijas tēmu.
Prasības:
Students sagatavo prezentāciju par izvēlēto kognitīvo procesu, to ietekmējošajiem faktoriem, tā mijiedarbību ar citiem kognitīvajiem procesiem un ar to saistītajiem traucējumiem.
• Patstāvīgi lasīt jaunākos pētījumus kognitīvajā psiholoģijā un prezentēt tos seminārā.
Prasības:
Students patstāvīgi sameklē un iepazīstas ar jaunākajiem zinātniskajiem pētījumiem par uzdoto kognitīvās psiholoģijas tēmu, praktiskajās nodarbībās prezentē galvenos secinājumus un argumentēti diskutē par izlasīto.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads Kognitīvās psiholoģijas kursā. Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un kritēriji. Kognitīvās psiholoģijas jēdziens, psihobioloģiskie pamati, attīstības vēsture, pētniecības jautājumi, aktuālās problēmas un jomas izaicinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads Kognitīvās psiholoģijas kursā. Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un kritēriji. Kognitīvās psiholoģijas jēdziens, psihobioloģiskie pamati, attīstības vēsture, pētniecības jautājumi, aktuālās problēmas un jomas izaicinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Uztveres jēdziens un funkcijas. Uztveres process, tipi un veidi. Uztveres elementi un pakāpes. Uztveri ietekmējošie faktori. Uztveres likumi un ilūzijās. Uztveres konitīvās teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņas jēdziens, funkcijas, procesi un veidi. Tradicionālie un alternatīvie atmiņas modeļi. Atmiņas semantiskā organizācija un modeļi. Atmiņu ietekmējošie faktori un pētniecība. Atmiņu ietekmējošie faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņas jēdziens, funkcijas, procesi un veidi. Tradicionālie un alternatīvie atmiņas modeļi. Atmiņas semantiskā organizācija un modeļi. Atmiņu ietekmējošie faktori un pētniecība. Atmiņu ietekmējošie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Valodas jēdziens, funkcijas, veidi, attīstība, aspekti, faktori, komponenti un elementi. Valodas kognitīvās teorijas. Valodas saistība ar domāšanas funkcijām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības jēdziens un funkcijas, uzmanības noteicošie faktori un funkciju teorijas, uzmanības veidi un pakāpes, modrība un uzmanību ietekmējošie faktori, uzmanību raksturojošie faktori, uzmanības filtru teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās un zināšanu kognitīvie mehanismi un bioloģiskie pamati. Mācīšanās veidi un kognitīvās mācīšanās teorijas. Zināšanu veidi un reprezentācijas. Sociālā kognīcija un empātija, emocijas un kognitīvo procesu mijiedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Intelekta un inteliģences kognitīvie un neirobioloģiskie pamati un definēšana. Intelekta funkcijas, procesi, veidi un elementi. Intelekta teorijas, teoriju klasifikācija, mūsdienu pētniecības pieejas. Cilvēka un mākslīgais intelekts, mākslīgā intelekta jēdziens un definēšana. Cilvēka un mākslīgā intelekta mijiedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Domāšanas kognitīvie procesi, funkcijas, veidi un elementi. Kritiskā domāšana. Domāšanas un emociu mijiedarbība. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas procesi, funkcijas, veidi un elementi. Domāšanas un lēmumu pieņemšanas bioloģiskie pamati. Iztēles process, funkcijas, veidi un elementi. Iztēles mijiedarbība ar citiem kognitīviem procesiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Domāšanas kognitīvie procesi, funkcijas, veidi un elementi. Kritiskā domāšana. Domāšanas un emociu mijiedarbība. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas procesi, funkcijas, veidi un elementi. Domāšanas un lēmumu pieņemšanas bioloģiskie pamati. Iztēles process, funkcijas, veidi un elementi. Iztēles mijiedarbība ar citiem kognitīviem procesiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Apziņas definēšana un definīcijas. Apziņas veidi, stāvokļi un līmeņi. Apziņas bioloģiskie pamati un pētīšanas izaicinājumi. Apziņas teorijas. Apziņa un kreativitāte. Kreativitātes jēdziens, process, veidi, un elementi. Kreativitātes kognitīvie procesi. Kreativitātes teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Apziņas definēšana un definīcijas. Apziņas veidi, stāvokļi un līmeņi. Apziņas bioloģiskie pamati un pētīšanas izaicinājumi. Apziņas teorijas. Apziņa un kreativitāte. Kreativitātes jēdziens, process, veidi, un elementi. Kreativitātes kognitīvie procesi. Kreativitātes teorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība RSU konferencē "Veselība un personības attīstība: starpdisciplināra pieeja" kognitīvās psiholoģijas sekcijās. Atgriezeniskās saites sniegšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Jaunāko kognitīvās psiholoģijas jomas pētījumu analīze un prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Jaunāko kognitīvās psiholoģijas jomas pētījumu analīze un prezentācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads Kognitīvās psiholoģijas kursā. Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un kritēriji. Kognitīvās psiholoģijas jēdziens, psihobioloģiskie pamati, attīstības vēsture, pētniecības jautājumi, aktuālās problēmas un jomas izaicinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads Kognitīvās psiholoģijas kursā. Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un kritēriji. Kognitīvās psiholoģijas jēdziens, psihobioloģiskie pamati, attīstības vēsture, pētniecības jautājumi, aktuālās problēmas un jomas izaicinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Uztveres jēdziens un funkcijas. Uztveres process, tipi un veidi. Uztveres elementi un pakāpes. Uztveri ietekmējošie faktori. Uztveres likumi un ilūzijās. Uztveres konitīvās teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņas jēdziens, funkcijas, procesi un veidi. Tradicionālie un alternatīvie atmiņas modeļi. Atmiņas semantiskā organizācija un modeļi. Atmiņu ietekmējošie faktori un pētniecība. Atmiņu ietekmējošie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Valodas jēdziens, funkcijas, veidi, attīstība, aspekti, faktori, komponenti un elementi. Valodas kognitīvās teorijas. Valodas saistība ar domāšanas funkcijām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības jēdziens un funkcijas, uzmanības noteicošie faktori un funkciju teorijas, uzmanības veidi un pakāpes, modrība un uzmanību ietekmējošie faktori, uzmanību raksturojošie faktori, uzmanības filtru teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās un zināšanu kognitīvie mehanismi un bioloģiskie pamati. Mācīšanās veidi un kognitīvās mācīšanās teorijas. Zināšanu veidi un reprezentācijas. Sociālā kognīcija un empātija, emocijas un kognitīvo procesu mijiedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Intelekta un inteliģences kognitīvie un neirobioloģiskie pamati un definēšana. Intelekta funkcijas, procesi, veidi un elementi. Intelekta teorijas, teoriju klasifikācija, mūsdienu pētniecības pieejas. Cilvēka un mākslīgais intelekts, mākslīgā intelekta jēdziens un definēšana. Cilvēka un mākslīgā intelekta mijiedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Domāšanas kognitīvie procesi, funkcijas, veidi un elementi. Kritiskā domāšana. Domāšanas un emociu mijiedarbība. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas procesi, funkcijas, veidi un elementi. Domāšanas un lēmumu pieņemšanas bioloģiskie pamati. Iztēles process, funkcijas, veidi un elementi. Iztēles mijiedarbība ar citiem kognitīviem procesiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Apziņas definēšana un definīcijas. Apziņas veidi, stāvokļi un līmeņi. Apziņas bioloģiskie pamati un pētīšanas izaicinājumi. Apziņas teorijas. Apziņa un kreativitāte. Kreativitātes jēdziens, process, veidi, un elementi. Kreativitātes kognitīvie procesi. Kreativitātes teorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Jaunāko kognitīvās psiholoģijas jomas pētījumu analīze un prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Jaunāko kognitīvās psiholoģijas jomas pētījumu analīze un prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Čukurs, E., Hofmane, A. (2015). Psihiskie procesi. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (127. -167. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
Čukurs, E. (2015). Intelekts. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (216. -233. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
Čukurs, E. (2015). Kreativitāte. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (237. -254. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
Papildu literatūra
Sternberg, R. J. (1999). Cognitive psychology. Forth Worth: Harcourt Brace College Publishers.
Ochsner, K. N. & Kosslyn, S. M. (2014). The Oxford handbook of cognitive neuroscience. Oxford; New York: Oxford University Press.
Friedenberg, J., & Silverman, G. (2006). Cognitive science: an introduction to the study of mind. Thousand Oaks: Sage Publications.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2000). Cognitive Psyhology. Hove, East Sussex: Psychology Press.
Galotti, K. M. (1999). Cognitive psychology in and out of the laboratory. Toronto: Nelson Educations.
Best, J. B. (1999). Cognitive psychology. St. Paul: West Publishing Company.
Citi informācijas avoti
Journal of Cognitive Psychology
Advances in Cognitive Psychology
Cognitive Development
Applied Cognitive Psychology