Sabiedrības un instituciju noturības stiprinašana hibrīda apdraudējumiem
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izprot starptautisko un nacionālo noturības sistēmu, tiesisko regulējumu un standartus, kā arī pašreizējās tendences. Ir padziļinātas zināšanas par noturības kapacitātes veidošanu un sadarbību starp krīzes situācijās iesaistītajām institūcijām.
Prasmes
1.Studenti demonstrē spēju domāt par organizācijas drošību, patstāvīgi iegūt un vākt informāciju, analizēt riskus un paredzēt cēloņsakarības, sagatavot nepieciešamos dokumentus, atskaites, prezentācijas un publikācijas. Studenti spēj argumentēti pārrunāt hibrīda draudus un noturības jautājumus. Viņi spēj pielietot iegūtās zināšanas un prasmes, plānojot organizācijas darbības drošību un darbības nepārtrauktību.
Kompetences
1.Studenti ir kompetenti risināt hibrīda draudu novēršanas un noturības augsto sarežģītību. Viņi spēj integrēt zināšanas no dažādām jomām, veicinot jaunu zināšanu radīšanu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Semināru un lekciju apmeklējums – obligāts, 20% (pasniedzējs novērtē studenta dalību un aktivitāti lekcijās un semināros).
2. Pastāvīgais darbs (grupu darbs/konspekts/analīze) un prezentācija – obligāts, 30% (pasniedzējs novērtē studenta prasmes: noturēt auditorijas uzmanību, spēju atrast un atlasīt dzīvotspējīgas inovatīvās idejas, diskutēt par jaunākām tendencēm studiju kursa tēmu kontekstā).
3. Kopsavilkumu izstrāde – obligāts, 20% (pasniedzējs novērtē studenta spēju patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju, studiju kursa kontekstā).
4. Eksāmens – obligāts, 30% (pasniedzējs novērtē studenta zināšanas un izpratni studiju kursa tēmu kontekstā).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējums tiks noteikts, pamatojoties uz dalību auditorijā, grupu uzdevumiem, prezentācijām, gala darbu un eksāmeniem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads elastīgumā. Vēsture, jēdzieni. Sistemātiska pieeja. Izaicinājumi ar hibrīda riska pārvaldību. Uz scenārijiem balstīta pieeja. Izturība kā organizācijas iekšējās kapacitātes veidošana pret visu veidu apdraudējumiem. Noturības pasākumi kā daļa no nacionālās drošības sistēmas. Noturība un nacionālās varas instrumenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskā pieeja noturībai. NATO. ES. ESAO. ANO. Starptautiskā prakse. Starptautiskie standarti. Izturība un ilgtspējība. Labas pārvaldības principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomiskā un finansiālā ilgtspēja. Energosistēmas noturība. Stratēģiskās atkarības. Kritiskās tehnoloģijas un materiāli. Piegādes drošības riski. Pasākumi hibrīda draudu mazināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Informācija un kognitīvā noturība. Hibrīda draudi informācijas vidē. Pasākumi hibrīda draudu mazināšanai. Personu un kopienu psiholoģiskā noturība. Aizsardzība pret psiholoģiskām un kognitīvām operācijām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālā noturība. Jēdzienu un izaicinājumu skaidrojums. Kiberdrošības pamatprincipi. Kibernoturība. Datu drošība un noturība. Datu ļaunprātīgas izmantošanas novēršana. Mākslīgais intelekts un sociālo tīklu algoritmi. Pasākumi hibrīda draudu mazināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs, gadījumu izpēte. Tests (par pirmajām piecām tēmām).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gatavības kultūra. Valsts drošības lomas, pienākumi un atbildība. Privātā sektora un sabiedrības loma valsts drošības sistēmā. Valsts drošības funkciju deleģēšana privātajam sektoram. Pasākumi hibrīda draudu mazināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Civilmilitārā sadarbība. Bruņoto spēku atbalsts pilsoniskajai sabiedrībai. Civilmilitārā savstarpējā atkarība jeb civilā sektora loma valsts aizsardzībā. Bruņoto spēku civilā kontrole. Rīki hibrīda draudu mazināšanai un novēršanai. Bruņoto spēku loma hibrīda draudu situācijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Civilā aizsardzība un noturība. Civilās aizsardzības funkcijas un mērķi, lai samazinātu neaizsargātību pret hibrīda draudiem. Organizāciju/kopienu, pašvaldību un valsts atbildības līmeņi. Civilās aizsardzības plāni. Krīzes vadības padome un Civilās aizsardzības operatīvās vadības centrs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studentu individuālais darbs pie civilās aizsardzības plāniem. Analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības noturība. Kopienu un pilsoniskās sabiedrības loma sabiedrības noturībā. Psiholoģiskā noturība. Pasākumi, lai mazinātu sabiedrības ievainojamību un hibrīda draudus. Sabiedrības noturība kā daļa no kopējās aizsardzības / visaptverošas valsts aizsardzības sistēmas. Pilsoniskās sabiedrības noturība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs. Ieskaite (par pēdējām četrām tēmām).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Visas valdības pieeja. Nepieciešamība pēc institucionālās sadarbības, lai novērstu un pārvarētu hibrīda draudus un veidotu noturību. Institucionālais ietvars un koordinācijas mehānismi. Valsts un pašvaldību loma. Informācijas apmaiņa. Sadarbības kultūra. Valsts mehānismi, lai novērstu un ātri reaģētu uz hibrīda draudiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs, gadījumu izpēte. Situācijas vingrinājums, krīzes simulācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publiskā un privātā mijiedarbība noturības jomā. Privātā sektora kritiskā loma noturības veidošanā. Sadarbības mehānismi, ierobežojumi un sadarbības kultūra. Privātā sektora iniciatīvas noturības stiprināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Infrastruktūras noturība pret īstermiņa un ilgtermiņa apdraudējumiem. Valsts regulējums un nozares standarti. Drošība pēc dizaina. Drošība pēc pieprasījuma. Pasākumi ievainojamību un hibrīda draudu mazināšanai. Traucējošās tehnoloģijas un to ietekme uz infrastruktūras noturību.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Visas sabiedrības pieeja noturībai. Personu un kopienu loma. Sadarbība ar valsts iestādēm. Sabiedrisko funkciju deleģēšana. Sabiedrības pārstāvju iesaiste valsts drošības jautājumos. Ārvalstu pieredze par visas sabiedrības iesaistīšanos dažādu apdraudējumu, tostarp hibrīda draudu, novēršanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs (hibrīdo apdraudējumu gadījumu izpēte). Tests par iepriekšējām piecām tēmām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālās noturības attīstīšana, plānošana un vadīšana. Praktiskajā nodarbībā individuālais darbs un prezentācija par individuālo noturību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālās noturības attīstīšana, plānošana un vadīšana. Praktiskajā nodarbībā individuālais darbs un prezentācija par individuālo noturību.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības noturības attīstīšana, plānošana un vadīšana. Praktiskajā nodarbībā individuālais darbs un prezentācija par kopienas noturību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības noturības attīstīšana, plānošana un vadīšana. Praktiskajā nodarbībā individuālais darbs un prezentācija par kopienas noturību.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Nacionālā drošības koncepcija. (2023)/On Approval of the National Security Concept (2023)
Nacionālās drošības likums/National Security Law
Council of the European Union (2019). Council Conclusions on Complementary efforts to enhance resilience and counter hybrid threats.
Making Critical Infrastructure Resilient: Ensuring Continuity of Service - Policy and Regulations in Europe and Central Asia. United Nations Office for Disaster Risk Reduction. (2020).
Hagelstam, A. (2016). Resilience Inside and Out: A Finnish Perspective. In Forward Resilience: Protecting Society in an Interconnected World. Edited by Daniel S. Hamilton. Washington: Center for Transatlantic Relations.
Fjäder, C. (2014). The nation-state, national security and resilience in the age of globalization. Resilience, Vol. 2, No 2.
Nations (UN). UN Common Guidance on Helping Build Resilient Societies.
Papildu literatūra
Nordic Societal Security. Sebastian Larsson & Mark Rhinard/ London: Routledge, (2020). 268.lpp. ProQuest Ebook Central Open Access Complete
International standard ISO 22301:2019 Security and resilience. Business continuity management systems.
Roepke, Wolf-Diether and Hasit Thankey. “Resilience: the first line of defence.” NATO Review, (27 February 2019).
The Failure of Risk Management: Why It's Broken and How to Fix It. 2nd Edition. Douglas W. Hubbard. (2020). 336.lpp. Ebook Central Academic Complete
RAND research: Deterring Russian Aggression in the Baltic States Through Resilience and Resistance. (2019).
Romanyshyn, L. (2023). Ukraine’s Total Democratic Resilience in the Shadow of Russia’s War. Carnegie Europe. Ukraine’s Total Democratic Resilience in the Shadow of Russia’s War - Carnegie Europe - Carnegie Endowment for International Peace
Praktyka, T.I., Reczkowski, R.S., & Lis, A. (2022). Cognitive Warfare: what is our actual knowledge and how to build state resilience? [PDF] Cognitive Warfare: what is our actual knowledge and how to build state resilience? | Semantic Scholar