Klīniskā prakse: komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Iegūt un pilnveidot praktiskās iemaņas darbā ar bērniem, kuriem ir dažādas etioloģijas (dzirdes, sejas žokļu deformācijas, attīstības, funkcionāli u.c.) komunikācijas un valodas/ runas traucējumi.
Priekšzināšanas
Komunikācijas un valodas attīstība, agrīna attīstības novērtēšana. Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs. Valodas traucējumi bērniem. Zīmju valoda.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Uzskaitīs dažādas etioloģijas komunikācijas un valodas/ runas traucējumus bērniem; • klasificēs komunikācijas un valodas/ runas traucējumu veidus bērniem; • aprakstīs traucējumu izzināšanas veidus; • uzskaitīs iespējamos terapijas veidus, komunikācijas un runas/ valodas traucējumu gadījumos.
Prasmes
1.• Demonstrēs komunikācijas un valodas/runas, balss novērtēšanu bērniem; • Veiks traucējuma analīzi; • Plānos nepieciešamo komunikācijas, valoda/runas, balss terapiju; • Veiks plānotās terapijas realizēšanu; • Konsultēs par komunikācijas, valodas/runas, balss profilaksi, attīstīšanas un rehabilitācijas iespējām.
Kompetences
1.• Sistematizēs iegūtos anamnēzes, novērtēšanas datus par dažādas etioloģijas komunikācijas, valodas/ runas traucējumiem bērniem; • Interpretēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus, plānos un veiks nepieciešamo terapiju savas kompetences robežās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs ar literatūru par dažādām tēmām.
Sagatavošanās komunikācijas, valodas/runas terapijas nodarbībām. Viena Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana Klīniskās prakses noslēgumā.
Uzskates materiālu veidošana, atbilstoši izvirzītajiem terapijas mērķiem. Portfolio veidošana.
Materiālu sagatavošana, mutvārdu un rakstu valodas profilakses ietvaros.
Telerehabilitācijas iemaņu attīstīšanana, sagatavošanās pakalpojuma sniegšanai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Prakses atskaite - 5. semestrī. Prakses aizstāvēšana - 6 semestrī. Kumulatīvs vērtējums - abu semestru vērtējumu summa. Kumulatīvu vērtējumu veido: Klīniskās prakses atskaite un Klīniskās prakses aizstāvēšana (5. un 6. semestris) - 60%; Prakses atskaites mape (Portfolio) atzīme (5. un 6. semestri) - 20%; Klīniskā gadījuma analīze un prezentācija (5. un 6. semestri) - 20%. 5. semestris: jāiesniedz Prakses atskaites mape (Portfolio). 6. semestris: jāiesniedz Prakses atskaites mape (Portfolio) un Klīniskā gadījuma analīze. Jāprezentē un jāaizstāv Klīniskais gadījums. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās prakses – komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem, nolikums, prakses uzdevumi, prakses vietu prasības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās prakses dokumentācija, prakses organizācija, prakšu vietu sadalījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās prakses – komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem, nolikums, prakses uzdevumi, prakses vietu prasības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās prakses uzdevumi, semināru tēmas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Alex F. Jacobson, Barbara H. Johnson. 2016. Medical Speech-Language Pathology : A Practitioner's Guide
James, Sarah. 2018. Applying Psychological Ideas in Speech and Language Therapy. Havant: J & R Press Limited
Jennifer Read. 2014. A Guide to Clinical Placements in Speech and Language Therapy. J & R Press Limited. (jaunāks izdevums nav izdots)
Jennifer A. Ostergren. 2023. Speech-Language Pathology Assistants: A Resource Manual. 3rd Edition, Plural Publishing, Inc.
Papildu literatūra
Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā 1. daļa. I. Blūmentāle, I. Kalēja, I.Klatenberga, S. Kušķe, A. Vabale
David L. Irwin. 2019. Clinical Research Methods in Speech-Language Pathology and Audiology. 3rd Edition