Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskā prakse: komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_296
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
15,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt un pilnveidot praktiskās iemaņas darbā ar bērniem, kuriem ir dažādas etioloģijas (dzirdes, sejas žokļu deformācijas, attīstības, funkcionāli u.c.) komunikācijas un valodas/ runas traucējumi.

Priekšzināšanas

Komunikācijas un valodas attīstība, agrīna attīstības novērtēšana. Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs. Valodas traucējumi bērniem. Zīmju valoda.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Uzskaitīs dažādas etioloģijas komunikācijas un valodas/ runas traucējumus bērniem; • klasificēs komunikācijas un valodas/ runas traucējumu veidus bērniem; • aprakstīs traucējumu izzināšanas veidus; • uzskaitīs iespējamos terapijas veidus, komunikācijas un runas/ valodas traucējumu gadījumos.

Prasmes

1.• Demonstrēs komunikācijas un valodas/runas, balss novērtēšanu bērniem; • Veiks traucējuma analīzi; • Plānos nepieciešamo komunikācijas, valoda/runas, balss terapiju; • Veiks plānotās terapijas realizēšanu; • Konsultēs par komunikācijas, valodas/runas, balss profilaksi, attīstīšanas un rehabilitācijas iespējām.

Kompetences

1.• Sistematizēs iegūtos anamnēzes, novērtēšanas datus par dažādas etioloģijas komunikācijas, valodas/ runas traucējumiem bērniem; • Interpretēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus, plānos un veiks nepieciešamo terapiju savas kompetences robežās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Darbs ar literatūru par dažādām tēmām. Sagatavošanās komunikācijas, valodas/runas terapijas nodarbībām. Viena Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana Klīniskās prakses noslēgumā. Uzskates materiālu veidošana, atbilstoši izvirzītajiem terapijas mērķiem. Portfolio veidošana. Materiālu sagatavošana, mutvārdu un rakstu valodas profilakses ietvaros. Telerehabilitācijas iemaņu attīstīšanana, sagatavošanās pakalpojuma sniegšanai.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Prakses atskaite - 5. semestrī. Prakses aizstāvēšana - 6 semestrī. Kumulatīvs vērtējums - abu semestru vērtējumu summa. Kumulatīvu vērtējumu veido: Klīniskās prakses atskaite un Klīniskās prakses aizstāvēšana (5. un 6. semestris) - 60%; Prakses atskaites mape (Portfolio) atzīme (5. un 6. semestri) - 20%; Klīniskā gadījuma analīze un prezentācija (5. un 6. semestri) - 20%. 5. semestris: jāiesniedz Prakses atskaites mape (Portfolio). 6. semestris: jāiesniedz Prakses atskaites mape (Portfolio) un Klīniskā gadījuma analīze. Jāprezentē un jāaizstāv Klīniskais gadījums.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskās prakses – komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem, nolikums, prakses uzdevumi, prakses vietu prasības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskās prakses dokumentācija, prakses organizācija, prakšu vietu sadalījums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
4 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Atskaite (Prakse)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskās prakses – komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem, nolikums, prakses uzdevumi, prakses vietu prasības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskās prakses uzdevumi, semināru tēmas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
10,00
Kontaktstundas:
4 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Alex F. Jacobson, Barbara H. Johnson. 2016. Medical Speech-Language Pathology : A Practitioner's Guide

2.

James, Sarah. 2018. Applying Psychological Ideas in Speech and Language Therapy. Havant: J & R Press Limited

3.

Jennifer Read. 2014. A Guide to Clinical Placements in Speech and Language Therapy. J & R Press Limited. (jaunāks izdevums nav izdots)

4.

Jennifer A. Ostergren. 2023. Speech-Language Pathology Assistants: A Resource Manual. 3rd Edition, Plural Publishing, Inc.

Papildu literatūra

1.

Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā 1. daļa. I. Blūmentāle, I. Kalēja, I.Klatenberga, S. Kušķe, A. Vabale

2.

David L. Irwin. 2019. Clinical Research Methods in Speech-Language Pathology and Audiology. 3rd Edition

Citi informācijas avoti

1.

European Speech and Language Therapy Association