Arodmedicīna un darba aizsardzība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Baložu iela 14, avmk@rsu.lv, +371 67060816
Par studiju kursu
Mērķis
Kursa mērķis ir apgūt arodmedicīnas, darba veselības un darba aizsardzības teorētiskos pamatus, kā arī praktiskās metodes par dažādu darba vides riska faktoru ietekmi uz strādājošo veselību, prognozēšanu, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli, novēršanu vai samazināšanu un rīcību ārkārtas situācijās.
Priekšzināšanas
Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, fizioloģijā, vides veselībā, internā medicīnā, neiroloģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais iegūs pamatzināšanas arodveselībā, arodmedicīnā, darba aizsardzībā un spēs: • atpazīt arodslimības, ar darbu saistītās slimības; • uzskaitīt darba vides riska faktorus – fizikālos riska faktorus, ķīmiskos riska faktorus, bioloģiskos riska faktorus, ergonomiskos riska faktorus, psihosociālos un organizatoriskos riska faktorus; • atpazīt bīstamo ķīmisko vielu marķēšanas zīmes; • atstāstīt svarīgākos toksikometrijas rādītājus un to lomu higiēnisko normatīvu pamatojumā; • definēt, kas ir ergonomika, spēs nosaukt ergonomikas veidus, galvenās problēmas, ko risina ergonomika; • paskaidrot arodslimību diagnosticēšanas kārtību Latvijā; • aprakstīt kārtību, kādā tiek veiktas obligātās veselības pārbaudes Latvijā; • izklāstīt preventīvos pasākumus veselības riska novēršanai, strādājošo veselības uzlabošanai un arodslimību profilaksei; • paskaidrot galvenos darba aizsardzības uzdevumus, individuālos pienākumus un raksturot bīstamās situācijas, rīcības un preventīvos pasākumus.
Prasmes
1.Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais pratīs: • piemērot darba aizsardzības svarīgākos normatīvos aktus; • sistematizēt galvenos darba aizsardzības principus; • ieteikt individuālās aizsardzības līdzekļus strādājošajiem; • kritiski analizēt darba vides riska faktorus un tos novērtēt; • izmērīt trokšņa līmeni vidē, izmērīt apgaismojumu darba vidē, izmērīt mikroklimata rādītājus vidē, noteikt vibrāciju vidē, noteikt elektromagnētiskos laukus darba vidē; • piemērot darba aizsardzības galvenās prasības, risinot bīstamo situāciju jautājumus.
Kompetences
1.Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais spēs: • novērtēt izmaiņas cilvēka organismā saistībā ar dažādu darba vides riska faktoru iedarbību uz cilvēka organismu; • novērtēt cilvēka atbilstību darbam dažādu riska faktoru ietekmē; • klasificēt bīstamās ķīmiskās vielas; • risināt jautājumus par veselību un drošību darbā; • pielietot darba aizsardzības svarīgākos normatīvos aktus un dokumentāciju, saistībā ar arodveselības un arodmedicīnas jautājumiem; • diskutēt arodveselības komandas ietvaros par arodveselības un arodmedicīnas jautājumiem; • novērtēt ārkārtas situācijas un rīkoties atbilstoši situācijai, ņemot vērā darba aizsardzības pamatprincipus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgais darbs – projekta veidošana darba veselības uzlabošanai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Testi |
-
|
10 balles
|
|
Testi kursa laikā |
||
|
2.
Patstāvīgais darbs |
-
|
10 balles
|
|
Patstāvīgais darbs – projekta veidošana, darba veselības uzlabošanai |
||
|
3.
Eksāmens |
-
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arodveselība un ar to saistītās problēmas pasaulē un Latvijā. Nodarbināto veselības uzraudzības sistēmas pasaulē un Latvijā. Aroda medicīnas disciplīna un uzdevumi. (LEKCIJA)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arodslimības, arodslimību diagnostika, ārstēšana, profilakse, rehabilitācija principi. Būtiskākās arodslimību grupas. Ar darbu saistītās slimības. (LEKCIJA)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
P.Stradiņa KUS Aroda un radiācijas medicīnas centrs un tā darbība. Valsts reģistrs arodslimniekiem un Černobiļas AES avārijā cietušām personām. Černobiļas AES avārijas seku likvidētāju veselības problēmas. (LEKCIJA)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jauniešu un sieviešu darba īpatnības. Aroda faktoru iedarbība uz reproduktīvo funkciju. (LEKCIJA)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads darba aizsardzībā: Latvijā un pasaulē. Darba vides iekšējā uzraudzības organizācija uzņēmumos. Darba aizsardzības sistēma Latvijā. (LEKCIJA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Darba vides riska faktoru novērtējums uzņēmumā. Mehāniskie darba vides riska faktori. (NODARBĪBA)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Toksikoloģijas un ekotoksikoloģijas loma darba un vides veselībā. Darba vides ķīmiskie riska faktori. (LEKCIJA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Ķīmisko vielu un produktu klasifikācijas un marķēšanas principi. REACH principi. (NODARBĪBA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Ķīmisko vielu/maisījumu drošības datu lapu (DDL) sastādīšana. Darbs ar DDL piemēriem. Ķīmisko vielu identifikācija laboratoriskiem mērījumiem. (NODARBĪBA)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba vides ergonomiskie riska faktori. Darbs ar datoru, tā ietekme uz nodarbināto veselību. (LEKCIJA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Darba vides ergonomiskie riska faktori: novērtējums, sekas un preventīvie pasākumi. Ergonomiskā riska novērtējums darba vidē. (NODARBĪBA)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba vides fizikālie riska faktori (mikroklimats, apgaismojums, troksnis, vibrācija). (LEKCIJA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Fizikālo darba vides riska faktoru novērtējums darba vidē (troksnis, vibrācija, apgaismojums, mikroklimats). Novērtējums, sekas un preventīvie pasākumi. (NODARBĪBA)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jonizējošais un nejonizējošais (optiskais) starojums darba vidē: novērtējums, sekas un preventīvie pasākumi. (LEKCIJA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Laboratoriju akreditācija. Mērījumu veikšanas pamatprincipi un paraugu ņemšana darba vidē. Putekļu un šķiedru novērtēšana darba vidē. Iekštelpu gaisa kvalitāte: novērtējums, sekas un preventīvie pasākumi. (NODARBĪBA)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mehāniskie darba vides riska faktori. Nelaimes gadījumi darbā. (LEKCIJA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Obligāto veselības pārbaužu veikšanas kārtība un preventīvie pasākumi. (NODARBĪBA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Kolektīvie un individuālie aizsardzības līdzekļi, to izvēles principi. (NODARBĪBA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Nelaimes gadījumi darbā, un to izmeklēšanas kārtība. Gandrīz notikušie nelaimes gadījumi.(NODARBĪBA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Ķīmisko vielu izraisītā arodpatoloģija. Saindēšanās ar smagajiem metāliem (svinu, dzīvsudrabu u.c.), saindēšanās ar organiskajiem šķīdinātājiem. Aroda onkoloģiskās slimības. Jonizējošās radiācijas izraisītie akūtie un hroniskie veselības traucējumi. Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidētāju galvenās veselības problēmas. (NODARBĪBAS)
|
|
Fiziskās pārslodzes izraisītās muskuloskeletālās un nervu sistēmas arodslimības. Kompresijas neiropātijas. Fizikālo faktoru izraisītās arodslimības: vibrācijas slimība, trokšņa izraisītā vājdzirdība. Psihoemocionālie faktori un stress darbā. Izdegšanas sindroms. (NODARBĪBA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Putekļu, kairinošo un toksisko ķīmisko vielu izraisītās elpošanas orgānu arodslimības. Augšējo elpceļu slimības. Pneimokoniozes. Azbestoze un citas azbesta izraisītās slimības. Putekļu etioloģijas bronhīts. Organisko putekļu izraisītās arodslimības. Alerģiskās arodslimības. Bioloģiskie riska faktori darba vidē. Aroda etioloģijas infekcijas slimības (tuberkuloze, vīrusu hepatīts). (NODARBĪBA)
|
|
Kolektīvie un individuālie aizsardzības līdzekļi, to izvēles principi. (NODARBĪBA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Fiziskās pārslodzes izraisītās muskuloskeletālās un nervu sistēmas arodslimības. Kompresijas neiropātijas. Fizikālo faktoru izraisītās arodslimības: vibrācijas slimība, trokšņa izraisītā vājdzirdība. Psihoemocionālie faktori un stress darbā. Izdegšanas sindroms. (NODARBĪBA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Darbinieku apmācību un instruktāžas veikšanas kārtība. (NODARBĪBA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Darbinieku produktivitāte un darba spējas. Darba spēju indekss kā līdzeklis strādājošo veselības izvērtēšanā, aptaujas principi un datu vākšana, novērtēšana.(NODARBĪBA)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas principi darba vietās. Veselības veicināšana darba vidē – iespējamās pasākumu grupas (t.sk. vakcinācijas, skrīningi u.tml). (NODARBĪBA)
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Eglīte M. Darba medicīna. 2. papildinātais izdevums, - Rīga, 2012. – 701 lpp. (akceptējams izdevums)
Darba apstākļi un riski Latvijā, 2017-2018. 2020.
Darba apstākļi un veselība darbā. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 163 lpp. (akceptējams izdevums)
Jayjock M.A., Lynch J.R., Nelson D.I. Risk Assessment Principles for the Industrial Hygiene. - Fairfax: American Industrial Hygiene Association, 2000, - Pp.63-83.
Kaļķis V., Roja Ž. „Darba vides riska faktori un strādājošo veselības aizsardzība., Rīga, Elpa, 2001., - 510lpp (akceptējams izdevums)
Kaļķis V., Darba vides risku novērtēšanas metodes.- Rīga: Latvijas izglītības fonds, 2008. – 242 lpp. (akceptējams izdevums)
MacLeod D., MA, MPH, Jacobs Ph, MS, CSP Larson M, MS The Ergonomics Manual, The Saunders Group, Inc., 1990.
Occupational Medicine. Editor C. Zenc. Third edition. – St. Louis, Baltimore, Boston, Chicago: Mosby Year Book Inc., 1994.- 840 p.
Papildu literatūra
Darba drošība. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 278 lpp.
Darba higiēna. - Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 180 lpp.
Ergonomika darbā. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 191 lpp.
Psihosociālā darba vide. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 191 lpp.
John P., Tomberlin, Duane Saunders H., Evaluation, Treatment and Prevention of Musculoskeletal Disorders, vol. 1., vol. 2., 3rd ed., The Saunders Group, 1995.
Citi informācijas avoti
Matheson MC., Benke G., Raven J., et. al. Biological Dust Exposure in the Workplace is a Risk Factor for Hronic Obstructive Pulmonary Disease // Thorax, 2005; 60: 645-651.
Maynard A.D., Kuempel E.D. Airborne Nanostructured Particles and Occupational Health // J. Nanopart. Res., 2005; 7(6):587- 614.
Maynard A.D., Pui D.,Y. Nanotechnology and Occupational Health: New Technologies – New Challenges // J. Nanopart. Res., 2007; 9:1-3.