Pediatrija un bērnu masāža
Studiju kursa īstenotājs
Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīga studiju kursa prasību izpildes students zinās faktus par bērnu augšanas un attīstības fizioloģiskajiem procesiem un likumsakarībām, zīdaiņa perioda psihomotorās attīstības novērtēšanu, fizioloģijas un patoloģijas diferencēšanu, spēs nosaukt biežāk sastopamo iedzimto un iegūto veselības traucējumu izcelsmi, pazīmes, students zinās bērnu masāžas principus, pamatmetodiku, indikācijas un kontrindikācijas, Handlinga pamatprincipus.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs pielietot iegūtās zināšanas pārbaudot bērna fizisko, psihomotoro attīstību un izskaidrojot atklātos attīstības traucējumus, spēs izvērtēt masāžas pielietojamību bērniem, veikt klasisko masāžu skolas vecuma bērniem, pielietot Handlinga paņēmienus.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs integrēt apgūtās zināšanas un prasmes profesionālajā masiera darbā ar bērniem, izvērtēt iegūtos rezultātus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti studē e-studiju materiālus, papildliteratūru par atbilstošajām tēmām, kuras tiek apskatītas lekcijās un nodarbībās, gatavo atbildes uz uzdotajiem jautājumiem. Studenti gatavo patstāvīgo darbu par bērnu PMA novērtēšanu un iespējamiem attīstības traucējiem, veic patstāvīgo darbu - skolas vecuma bērna masāža.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lekciju un nodarbību apmeklējums – 75%, visu PD izpilde, praktiska masāžas un Handlinga paņēmienu demonstrācija, noslēgumā – Eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna psihomotorā attīstība no dzimšanas līdz 12 mēnešu vecumam. Beznosacījuma refleksi, to nozīme pirmajā dzīves gadā. Bērna psihomotorā attīstība mazbērna, pirmsskolas, skolas vecumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas orgānu saslimšanas (astma, mukoviscidoze u.c.). Aizcietējumi, olbaltumu enerģētiskā trūksme, aptaukošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ādas funkcijas, kaulu - locītavu sistēmas funkcijas. Iedzimtās patoloģijas – iedzimtais gūžas mežģījums, kāju deformācijas, greizās pēdas, greizais kakls. Krūšu kurvja iedzimtās un iegūtās deformācijas. Rahīts. Bērnu cerebrālā trieka, tās formas, neiroloģiski traucējumi. Funkcionāla enurēze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu muskuļu locītavu slimības bērniem. Traumas pediatriskajā praksē. Juvenīlā osteohondroze. Hipertoniskā slimība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jēdziens par kustību steriotipu, fāziskie un posturālie muskuļi.
Reflektorie vingrinājumi pirmajā dzīves gadā.
Ieskats “Boboth”metodē, tās galvenie principi.
“Handling“ elementi bērnu masiera praksē. Bērnu masāžas indikācijas un kontrindikācijas.Masāžas taktikas īpatnības bērniem ar:
a. Iedzimtu gūžas mežģījumu;
b. Stājas defektiem;
c. Kāju deformācijām;
d. Greizām pēdām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Masāžas taktikas īpatnības bērniem ar:
a. Skoliotisku stāju;
b. Krūšu kurvja iedzimtām un iegūtām deformācijām;
c. Greizo kaklu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Masāža bērniem ar:
a. kuņģa zarnu trakta saslimšanām;
b. elpošanas orgānu saslimšanām;
c. funkcionālu enurēzi;
d. aptaukošanos;
e. Rahītu;
f. Olbaltumu enerģētisko trūksmi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Masāža bērniem ar:
a. neiroloģiskiem traucējumiem, bērnu cerebrālo trieku;
b. traumām;
c. Juvenīlo osteohondrozi;
d. hipertonisko slimību.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Brauburgere B. Zīdaiņu masāža: patīkama, veselīga, nomierinoša. Rīga, 2010 (akceptējams izdevums)
Čirko A., Kalniņa I. Fiziskās un garīgās attīstības novērtēšana bērnam vecumā no vienas nedēļas līdz pieciem gadiem un garīgās attīstības novērtēšanas lapas aizpildīšanas metodika. Jaundzimušo un zīdaiņu, un bērnu veselības aprūpe un izvērtēšana ambulatorajā praksē. Metodiskais materiāls, Rīga, 2019
Geske R. Bērna bioloģiskā attīstība. RaKa, 2005., 310. Lpp. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Zeidlers I. Ārstnieciskā masāža : kā apgūt un izmantot masāžu dažādu slimību ārstēšanā. māksl. Uldis Baltutis. Rīga : Avots, 2017. - 168 lpp.
Bērnu ķirurģija. Pētersona A.redakcijā. SIA Nacionālais apgāds, 2005