Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Prakse I

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_259
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes; Pieaugušo pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Pedagoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt profesionālos priekšstatus par supervīziju dažādās profesionālajās vidēs. Vērojot, aprakstot un analizējot supervīzijas procesu, veidot izpratni par supervizora profesionālās darbības daudzveidību un iespējām.

Priekšzināšanas

Supervizora profesionālā darbība; Individuālā supervīzija; Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā; Supervizora personības kvalitātes.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Atpazīst supervizora un supervizējamā profesionālās attiecības un attiecību kvalitāti. Atpazīst supervizora pielietotās metodes un tehnikas dažādos supervīzijas posmos. Izskaidro supervīzijas funkcijas, procesa priekšnoteikumus un veidojošos faktorus. Izskaidro supervīzijas procesu profesionālā terminoloģijā.

Prasmes

1.Apraksta novēroto supervīzijas procesu. Noformē protokolus, kas saistīti ar mācību supervīzijas procesa un rezultātu apkopojumu. Protokolos atspoguļo galvenās tēmas un risinājumus, iekļaujot teorētiskās zināšanas un jautājumus par novēroto procesu.

Kompetences

1.Analizē pielietotās metodes un tehnikas dažādos supervīzijas posmos. Izmanto iegūtās zināšanas un novērojumus savas profesionalitātes paaugstināšanai. Spēj sasaistīt teorētiskos aspektus ar savu pieredzi un novērojumiem supervīzijas laikā. Formulē idejas supervīzijas procesa pilnveidošanai un savu profesionālo resursu papildināšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus. Veikt rakstisku supervīzijas gadījuma analīzi. Gadījuma analīzi apraksta dotā parauga protokolos. Kritēriji protokola aizpildīšanai: 1) Analizē un pamato supervīzijas sākotnējo un centrālo mērķi/jautājumu, kas tiek risināts. 2) Analizē un pamato, kuram supervīzijas fokusa veidam atbilst supervīzijas mērķis un/vai jautājums (pamatot, kas par to liecina). 3) Apraksta supervīzijas procesu, pielietotās metodes, analizē tās. 4) Analizē un pamato, vai ir un kāda ir supervizējamā pārnese un/vai supervizora pretpārnese. 5) Analizē, vai tika sasniegts supervīzijas mērķis/ atbildēts uz supervīzijas jautājumu (pamatot, kāpēc uzskata, ka tika/netika sasniegts). 6) Analizē un pamato, kāds ir supervīzijas rezultāts. 7) Analizē un pamato supervīzijā realizēto/-ās supervīzijas funkciju/-as. 8) Izvirza ieteikumus turpmākajam darbam. 9) Reflektē par mācību supervīziju.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1) Aktivitāte nodarbībās. Dalība lomu spēlēs. Reflektē par novēroto supervīzijas procesu pēc dotajiem kritērijiem – 20%. 2) Novērotās supervīzijas atspoguļo protokolos, izmantojot atbilstošus profesionālus terminus; korekti aizpilda, analizē un iesniedz novērojuma protokolus – 80%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kontakta veidošana. Ķermeņa neverbālo reakciju nozīme. Supervīzijas kontrakts. Supervizējamā grūtību, problēmu, situācijas izvērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Supervizora pielietoto metožu un tehniku identificēšana dažādos supervīzijas posmos. Supervīzijas funkcijas un fokusi. Psihodinamiskie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Video treniņš (lomu spēles). Refleksija par supervīzijas procesu. Novērošanas protokolu analīze. Profesionālo attiecību veidošanas procesa izvērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Video treniņš (lomu spēles). Refleksija par supervīzijas procesu. Novērošanas protokolu analīze. Profesionālo attiecību veidošanas procesa izvērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Video treniņš (lomu spēles). Refleksija par supervīzijas procesu. Novērošanas protokolu analīze. Profesionālo attiecību veidošanas procesa izvērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Video treniņš (lomu spēles). Refleksija par supervīzijas procesu. Novērošanas protokolu analīze. Profesionālo attiecību veidošanas procesa izvērtēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Supervīzija: teorija, pētījumi, prakse: rakstu krājums. (2017). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte. 422 lpp.

2.

Conlow, R. (2001). Exellence in Supervision. Essential skills for the new supervisior. Axzo Press. (akceptējams izdevums)

3.

Berger, S.S., Buchholz, E.S. (1993). On becoming a supervisee: preparation on learning in a supervisory relationship. Journal of the Division of Psychotherapy, 30(1): 86-92. (akceptējams izdevums)

4.

Watkins, E. (2010). Considering Characterological Resistances in the Psychotherapy Supervisor. American Journal of Psychotherapy, 64(3): 239-256. (akceptējams izdevums)

5.

Scharff, J.S. (ed.) (2012). Clinical Supervision of Psychoanalytic Psychotherapy. International Psychotherapy Institute E‐Books. (akceptējams izdevums)

6.

Apine, E. (2007). Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. Rīga: Latvijas Universitāte. (akceptējams izdevums)

7.

Mārtinsone, K. (2010). Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. Rīga: Drukātava. (akceptējams izdevums)

8.

Corey,G.(2017).Theory and practice of counseling and psychotherapy. Cengage Learning

9.

Ivey, A.(2023). International Interviewing and Counseling. Cengage Learning.

10.

Pumpiņa, B. (Sast.) (2021). Supervīzija izglītības vidē. RSU

11.

Pumpiņa, B. (sast.) (2024). Supervīzija veselības aprūpē. RSU

Papildu literatūra

1.

Yourman, D.B. (2003). Trainee disclosure in Psychotherapy Supervision: The Impact of Shame. JCLP/In Session, 59(5): 601-609.

2.

Watkins, E. (2010). Toward a Tripartite Vision of Supervision for Psychoanalysis and Psychoanalytic Psychotherapies: Alliance, Transference–Countertransference Configuration, and Real Relationship. Psychoanalytic Review, 98(4): 557-590.

3.

Wisconsin Child Welfare. (2011). Supervisor Guide Book: A Comprehensive Guide to Getting Started as a Supervisor in Child Welfare.

4.

Dreifelde, I. (2023). Supervīzija : biedrība "Latvijas Supervizoru apvienība", supervizoru pieredzes stāsti. Cēsis : Sava

5.

Sabella, S. A., Schultz, J. C., & Landon, T. J. (2020). Validation of a brief form of the supervisory working alliance Inventory. Rehabilitation Counseling Bulletin, 63(2)

6.

Lukjanovs, A. (2022). Atbalsta programmas “Supervīzijas Latvijas pedagogiem Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai” pedagogu supervīzijas vajadzības. [Maģistra darbs, Rīgas Stradiņa universitāte].

Citi informācijas avoti

1.

The online ANSE Journal of Supervision and Coaching.

2.

Journal of Clinical Supervision

3.

Journal of Educational Supervision