Aprakstu rakstīšana
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc kursa apguves studējošais būs pilnveidojis praktiskās aprakstu veidošanas prasmes, pievēršot uzmanību stāstniecības elementiem, stilistiski atbilstošu un iederīgu izteiksmes līdzekļu lietojumam.
Prasmes
1.Pēc kursa apguves studējošais spēs pielietot apraksta žanram atbilstošas rakstīšanas un rediģēšanas prasmes. Informācijas vākšanas un strukturēšanas prasmes, to savienošanas prasmes ar stāstniecības elementiem.
Kompetences
1.Apgūtas un/ vai papildinātas teorētiskās un praktiskās zināšanas par apraksta žanru, tā specifiku. Nostiprinātas zināšanas un praktiskās prasmes informācijas vākšanā un apstrādē. Apgūtas un/vai pilnveidotas klausīšanās un novērošanas prasmes. Apgūtas un/ vai izkoptas valodas lietošanas prasmes, kas piemērotas satura veidošanai apraksta žanrā. Apgūtas un/vai papildinātas satura strukturēšanas prasmes, kas pielietojamas apraksta veidošanas procesā. Apgūtas praktiskas rediģēšanas iemaņas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā students trenē - vērtē un analizē citu autoru un savas rakstveida prasmes apraksta žanrā. Students, veicot praktiskos uzdevumus, attīsta klausīšanās un novērošanas prasmes, ko mācās apstrādāt un, veicot patstāvīgo darbu, mācās iekļaut savā radītajā saturā. Izstrādājot kursa projekta darbu - aprakstu - students apgūst (un nostiprina) praktiskās informācijas vākšanas, analīzes, apkopošanas prasmes, nostiprina satura strukturēšanas un stāstniecības prasmes un izkopj savu valodas stilu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Līdzdalība lekcijās – 10%
2. Piedalīšanās semināros – par katru 5% (kopā 30%)
3. Apraksta ieceres prezentācija – 20%
4. Eksāmena darba – apraksta vērtējums – 40%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ar ko atšķiras apraksts: ziņas un stāsti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprakstu veidi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Novērošanas un klausīšanās prasmju veidošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunu ideju atrašana. Fona izpēte un nišas atrašana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apraksta idejas prezentēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas vākšanas process
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apraksta strukturēšana: sākums un beigas, un vidus daļas organizēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stāsta izklāsts
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Labas rakstīšanas pamati: valodas stils un precizitāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autora balss un rokraksts: kā atrast savu stilu
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Swaine, M., Gilbert, H., Allen, G. (2021). Writing for Journalists. 4th ed. New York: Routledge.
Pape, S., Featherstone, S. (2006). Feature Writing: A Practical Introduction. SAGE Publications Ltd.
Papildu literatūra
Blundell, E. W. (1988). The Art and Craft of Feature Writing: Based on The Wall Street Journal Guide. Plume