Latviešu valodas kultūra
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1) tiek nostiprinātas studentu teorētiskās zināšanas valodas kultūrā, motivētai valodas problēmu konstatēšanai; 2) tiek pilnveidotas studentu profesionālajai ievirzei nepieciešamās valodas zināšanas, pamatojoties uz attieksmi pret valodas normām kā vēsturiski mainīgu kategoriju; 3) tiek nostiprinātas un papildinātas studentu zināšanas ortogrāfijā un interpunkcijā, leksikoloģijā, frazeoloģijā un praktiskajā stilistikā (morfostilistikā, leksikostilistiskā un teksta stilistikā).
Prasmes
1.1) tiek pilnveidotas (rakstos un mutvārdos) prasmes izvēlēties stilam atbilstošus izteiksmes līdzekļus un satura ziņā precīzus un iederīgus vārdus, pamatojoties uz kursa laikā iegūtajām valodas kultūras zināšanām; 2) tiek padziļinātas studējošo literārās valodas lietošanas prasmes, strādājot ar daudzveidīgiem tekstiem, ar labiem runas un rakstu paraugiem; 3) tiek aktualizētas prasmes izvairīties no liekvārdības, stila neskaidrības un izteikumu neprecizitātes.
Kompetences
1.1) studējošie iegūst iemaņas noteikt un novērst atkāpes no literārās valodas normām savos darbos, kā arī prot novērtēt valodas kultūras kvalitāti citu autoru darbos un kopumā; 2) prot formulēt savu domu skaidri un literāri pareizi, izmantojot atbilstoša stila leksiku un situācijā visvairāk iederīgos valodas izteiksmes līdzekļus; 3) izprot un orientējas vispārīgās valodniecības, leksikoloģijas, frazeoloģijas, sociolingvistikas u.c. jautājumos, kas skar valodas lietojumu profesionālajā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Obligātās un ieteicamās literatūras studijas.
2. Aktīva līdzdalība lekcijās un iesaistīšanās semināros.
3. Semināra nodarbībām jāsagatavo sava prezentācija par brīvi izvēlētu tematu saistībā ar valodas kultūras jautājumiem (piemēram, kāda raksta, izrādes, diskusijas, raidījuma, publiskas runas analīze (vienas vai vairāku - salīdzinājums).
Darba prezentācijai jāsagatavo slaidrāde; tiks vērtēta arī studenta uzstāšanās; studenta spēja iesaistīt grupas dalībniekus diskusijā tiks vertēta ar papildu punktiem (atkarībā no grupas aktivitātes - jautājumi par uzstāšanos, atbildes uz tiem). Papildus prezentācijai šis darbs jāiesniedz arī rakstveidā.
Apjoms rakstveidā: 5000-6000 rakstuzīmes (vienā A4 lapā, rakstot 12 lieluma burtiem, var iekļaut aptuveni 1800 rakstuzīmju (ar atsarpēm).
Par šo uzstāšanos un iesniegto darbu students saņem 40% semestra vērtējuma.
2. Divu testu kārtošana:
- īpašvārdu un saīsinājumu pareizrakstības jautājumi 30% vērtējuma,
- valodas kultūras jautājumi 30% vērtējuma.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala atzīmi veido 3 pārbaudījumu summa:
- prezentācija seminārā (40%),
- īpašvārdu un saīsinājumu pareizrakstības jautājumu tests (30% vērtējuma),
- valodas kultūras jautājumu tests (40% vērtējuma)
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
10 ballu sistēmā, atbilstoši Studiju Reglamentam I.
Prezentācijas sagatavošana un uztāšanās (40%);
Divu testu kārtošana (katrs 30%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar kursa aprakstu un nosacījumiem. Valodas kultūra kā valodniecības apakšnozare un literārās valodas kopšana. Latviešu valoda un valodas kultūra 21. gs. politisko, ekonomisko un sociālo procesu un pasaules valodu kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu literārās valodas attīstība. Valodas standartizācija, kodificētās normas, to stabilitāte un mainīgums. Latviešu valodas eksistences formas: dialekti, izloksnes, literārā valoda, sociolekti, ikdienas sarunvaloda. Elektroniskie resursi (vārdnīcas, lietotnes, portāli) – padomdevējs valodas kultūras apguvē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kodificētās valodas normas un latviešu valodas funkcionālie stili. Gramatikas “zelta” likumi. Vārdu formu saistījums dzimtē un skaitlī: profesijas, tituli, goda nosaukumi, zinātniski grādi un amati.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas kultūra zinātniskajā stilā: atbilstošas leksikas un terminu lietojums, autora bezpersoniskums, tekstveide, īpašvārdu pareizrakstība, saīsinājumu lietojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietišķo rakstu (darījumvalodas) valodas stils un valodas kultūra. Elektroniskās saziņas etiķete. Atbilstošas uzrunas, vietniekvārdu un skaitļa vārdu lietojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publicistikas stils un valodas kultūra: leksikas kategorijas un to atbilstošs lietojums (aizguvumi, eifēmismi, disfēmismi, slengs, stabilas asociācijas, ģermānismi, barbarismi, jaundarinājumi, valodas spēle u.c. kategorijas).
Valodas kultūra un publiska runa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gatavošanās pārbaudījumam (prezentācijai): veiksmīgas publiskas runas pamatprincipi un prezentācijas noformēšanas nosacījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietišķu rakstu (t.sk. elektronisku vēstuļu) paraugu praktiska analīze. Studentu prezentācijas (ja nepieciešams - atkarībā no cilvēku skaita grupā)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studenta sagatavotas prezentācijas par kādu valodas kultūras jautājumu (piemēram, raksta, raidījuma, kādas uzstāšanās, publiskas runas analīze; diskusija grupā). Darbs jāprezentē un jāiesniedz rakstveidā (atzīme).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studentu sagatavotas prezentācijas. Diskusija grupā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata. Rīga : Valsts kanceleja, 2016.
Vēstuļu rakstīšanas vadlīnijas. Valsts kanceleja: 2016.
Laugale, V., Šulce, Dz. Lielo burtu lietojums latviešu valodā: ieskats vēsturiskajā izpētē, problēmas un risinājumi. Rīga: LVA, 2012.
Papildu literatūra
Blinkena, A. Latviešu interpunkcija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2009.
Latviešu lingvistiskā attieksme: vērtības, pārliecība, prakse. LU Akadēmiskais apgāds, 2021.
Liepa. D. Valodas lietojums Latvijas Radio” // Vārds un tā pētīšanas aspekti: rakstu krājums, 16 (2). Atb. red. Linda Lauze. Liepāja: LiePA, 2012, 179.–190.
Liepa, D. Latvijas preses valoda. Rīga: LU LVI, 2011.
Kalnača A. Morfoloģijas stilistika. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds, 2011.
Literārā valoda un normas lingvistiskajā praksē: Eiropas pieredze un tradīcijas. Autoru kol. Rīga : Latviešu valodas aģentūra, apgāds Zinātne, 2014.