Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu nefroloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RPE_011
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Pediatrija
Kredītpunkti (ECTS)
5,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu, kas atbilstu vispārējam priekšstatam par iedzimtām un iegūtām bērnu nefroloģiskām slimībām, atbilstoši pediatrijas specialitātes nolikuma prasībām, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, lai nepieciešamības gadījumā nosūtītu pacientu pie speciālista, kā arī sniegt neatliekamu palīdzību akūtā situācijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst pamatzināšanas par biežāk sastopamajām bērnu nefroloģiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, diagnostikas algoritmiem un ārstēšanas principiem.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs veikt bērna ar nefroloģisku slimību objektīvā klīniskā stāvokļa izmeklēšanu un izvērtēšanu atbilstoši bērna vecumam, savākt dzīves un slimības anamnēzi, izveidot izmeklējumu un ārstēšanas plānu, izvērtēt indikācijas un izvērtēt rezultātus sekojošām diagnostikas metodēm: urofloumetrija, cistometrija, ultrasonogrāfija, mikcijas cistoureterogrāfija, ekskretorā i/v urogrāfija, cistoskopija, nepieciešamības gadījumā sniegt neatliekamu medicīnisko palīdzību.

Kompetences

1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu bērnu nefroloģisko slimību gadījumos un tā uzrādīta zemāk pievienotajā tabulā. Kompetences līmeņi ir šādi: 1. līmenis: zināšanas atbilst vispārējam priekšstatam par problēmu, kas ļauj ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī mērķtiecīgi meklēt nepieciešamo papildus informāciju, nosūtīt pacientu nepieciešamības gadījumā pie speciālista. 2. līmenis: zināšanas par doto problēmu ir pietiekamas, lai izprastu tās būtību, to diagnosticētu un nepieciešamības gadījumā sniegtu neatliekamo palīdzību, nosūtītu pie speciālista, kā arī speciālista vadībā realizētu diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus. 3. līmenis: zināšanas ārstam ļauj tikt galā ar doto problēmu patstāvīgi. 1. Glomerulārās slimības 2 2. Bērna ar hematūriju klīniskais novērtējums 2 3. Atsevišķas glomerulārās slimības, kas saistītas ar atkārtotu hematūriju 2 4. Daudzsistēmu slimības, kas saistītas ar hematūriju 2 5. Tubulointersticiāla slimība, kas saistīta ar hematūriju 2 6. Asinsvadu slimības, kas saistītas ar hematūriju 2 7. Ar hematūriju saistītās anatomiskās novirzes 2 8. Apakšējo urīnceļu hematūrijas cēloņi 2 9. Bērna ar proteīnūriju klīniskais novērtējums 2 10. Ar proteīnūriju saistīti stāvokļi 2 11. Nefrotiskais sindroms 2 12. Tubulāra funkcija 2 13. Nieru kanāliņu acidoze 2 14. Nefrogēnais cukura diabēts 2 15. Iedzimtas tubulārā transporta anomālijas 2 16. Nieru mazspēja 2 17. Nieru transplantācija 2 18. Iedzimtas anomālijas un nieru disģenēze 2 19. Urīnceļu infekcijas 3 20. Vesikoureterālais reflukss 2 21. Urīnceļu obstrukcija 2 22. Urīnpūšļa anomālijas 2 23. Neiropātiskais urīnpūslis 2 24. Enurēzes un iztukšošanas disfunkcija 2 25. Dzimumlocekļa un urīnizvadkanāla anomālijas 2 26. Sēklinieku maisiņa satura traucējumi un anomālijas 2 27. Uroģenitālās sistēmas trauma 2 28. Urīnolitiāze 2

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa laikā rezidentam jāapgūst teorētiskās zināšanas par biežākajām bērnu nefroloģiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, agrīnu diagnostiku, neatliekamo palīdzību, ārstēšanas principiem, bērnu nefroloģisko slimību diagnostikai izmantojamām metodēm, to indikācijām un rezultātu interpretēšanu, kā arī jāiegūst priekšstats par sociālās aprūpes iespējām un nepieciešamību, pievēršot uzmanību praktizējoša pediatra uzdevumiem šādu bērnu aprūpē, lai spētu teorētiski pamatot rīcību klīniskajā praksē pediatrijā, komunikācijā ar ārstiem un bērnu vecākiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1) Docētājs cikla beigās dod praktisko iemaņu vērtējumu 10 ballu sistēmā, ierakstot to rezidenta grāmatiņā. 2) Teorētisko zināšanu pārbaudi veic rakstiski un dod vērtējumu 10 ballu sistēmā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Hematūrija.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Dizūrija, proteinūrija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Semināru skaits:
2
Ilgums (nedēļās):
4
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

https://my.rsu.lv/ > E-datubāzes > E-grāmatas, https://www.clinicalkey.com/

2.

Kliegman R. M., Behrman R. E., Jenson H. B. Stanton B. F. „Nelson Textbook of Pediatrics” 21st ed, 2020.

3.

Lantos, John D. Ethics Rounds: a Casebook in Pediatric Bioethics American Academy of Pediatrics (AAP); American Academy of Pediatrics, 2019

Citi informācijas avoti