Bērnu nefroloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst pamatzināšanas par biežāk sastopamajām bērnu nefroloģiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, diagnostikas algoritmiem un ārstēšanas principiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs veikt bērna ar nefroloģisku slimību objektīvā klīniskā stāvokļa izmeklēšanu un izvērtēšanu atbilstoši bērna vecumam, savākt dzīves un slimības anamnēzi, izveidot izmeklējumu un ārstēšanas plānu, izvērtēt indikācijas un izvērtēt rezultātus sekojošām diagnostikas metodēm: urofloumetrija, cistometrija, ultrasonogrāfija, mikcijas cistoureterogrāfija, ekskretorā i/v urogrāfija, cistoskopija, nepieciešamības gadījumā sniegt neatliekamu medicīnisko palīdzību.
Kompetences
1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu bērnu nefroloģisko slimību gadījumos un tā uzrādīta zemāk pievienotajā tabulā. Kompetences līmeņi ir šādi: 1. līmenis: zināšanas atbilst vispārējam priekšstatam par problēmu, kas ļauj ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī mērķtiecīgi meklēt nepieciešamo papildus informāciju, nosūtīt pacientu nepieciešamības gadījumā pie speciālista. 2. līmenis: zināšanas par doto problēmu ir pietiekamas, lai izprastu tās būtību, to diagnosticētu un nepieciešamības gadījumā sniegtu neatliekamo palīdzību, nosūtītu pie speciālista, kā arī speciālista vadībā realizētu diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus. 3. līmenis: zināšanas ārstam ļauj tikt galā ar doto problēmu patstāvīgi. 1. Glomerulārās slimības 2 2. Bērna ar hematūriju klīniskais novērtējums 2 3. Atsevišķas glomerulārās slimības, kas saistītas ar atkārtotu hematūriju 2 4. Daudzsistēmu slimības, kas saistītas ar hematūriju 2 5. Tubulointersticiāla slimība, kas saistīta ar hematūriju 2 6. Asinsvadu slimības, kas saistītas ar hematūriju 2 7. Ar hematūriju saistītās anatomiskās novirzes 2 8. Apakšējo urīnceļu hematūrijas cēloņi 2 9. Bērna ar proteīnūriju klīniskais novērtējums 2 10. Ar proteīnūriju saistīti stāvokļi 2 11. Nefrotiskais sindroms 2 12. Tubulāra funkcija 2 13. Nieru kanāliņu acidoze 2 14. Nefrogēnais cukura diabēts 2 15. Iedzimtas tubulārā transporta anomālijas 2 16. Nieru mazspēja 2 17. Nieru transplantācija 2 18. Iedzimtas anomālijas un nieru disģenēze 2 19. Urīnceļu infekcijas 3 20. Vesikoureterālais reflukss 2 21. Urīnceļu obstrukcija 2 22. Urīnpūšļa anomālijas 2 23. Neiropātiskais urīnpūslis 2 24. Enurēzes un iztukšošanas disfunkcija 2 25. Dzimumlocekļa un urīnizvadkanāla anomālijas 2 26. Sēklinieku maisiņa satura traucējumi un anomālijas 2 27. Uroģenitālās sistēmas trauma 2 28. Urīnolitiāze 2
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā rezidentam jāapgūst teorētiskās zināšanas par biežākajām bērnu nefroloģiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, agrīnu diagnostiku, neatliekamo palīdzību, ārstēšanas principiem, bērnu nefroloģisko slimību diagnostikai izmantojamām metodēm, to indikācijām un rezultātu interpretēšanu, kā arī jāiegūst priekšstats par sociālās aprūpes iespējām un nepieciešamību, pievēršot uzmanību praktizējoša pediatra uzdevumiem šādu bērnu aprūpē, lai spētu teorētiski pamatot rīcību klīniskajā praksē pediatrijā, komunikācijā ar ārstiem un bērnu vecākiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Docētājs cikla beigās dod praktisko iemaņu vērtējumu 10 ballu sistēmā, ierakstot to rezidenta grāmatiņā.
2) Teorētisko zināšanu pārbaudi veic rakstiski un dod vērtējumu 10 ballu sistēmā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Hematūrija.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Dizūrija, proteinūrija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
https://my.rsu.lv/ > E-datubāzes > E-grāmatas, https://www.clinicalkey.com/
Kliegman R. M., Behrman R. E., Jenson H. B. Stanton B. F. „Nelson Textbook of Pediatrics” 21st ed, 2020.
Lantos, John D. Ethics Rounds: a Casebook in Pediatric Bioethics American Academy of Pediatrics (AAP); American Academy of Pediatrics, 2019