Darba psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzin psihisko procesu un stāvokļu norises specifiku darbā un ārpus tā. Izprot darbā radušos psihisko parādību (perseverācija, interference, fluktuācija, monotonija u.c.) saturu. Ir priekšstats par to, kādas galvenās prasības profesija izvirza cilvēkam, viņa psihiskajām iespējām.
Prasmes
1.Prot uzrakstīt profesiogrammu par kādu konkrētu profesiju. Pēc personības īpatnībām un kognitīvo procesu raksturojumu datiem prost veikt prognostisku ekspertīzi par konkrēta cilvēka iespējamo veiksmīgo darbošanos vienā vai citā profesijā, par viņa uzņēmību pret profesionālām slimībām.
Kompetences
1.Nosaka paaugstinātas nogurdināmības iemeslus (monotons darbs, motivācijas trūkums, darba apstākļi, utt.) Orientējas prasībās pret cilvēku zinātniskajās profesijās (skolotājs, programmētājs, operators u.c.). Prot izpētīt darba procesa problēmas organizācijā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1.Darba situācijas no cilvēka dzīves. Jāuzraksta divas situācijas.
2.Problēmjautājumi saistībā ar situācijām. Katrai no situācijām jāmin 3-5 problēmjautājumi
3.Psihiskie fenomeni. Izmantojot teoriju, katrai situācijai jāmin 3-5 psihiskie fenomeni (jēdzieni), kuri darbojas konkrētajā situācijā. Jāmin arī autors, kas aprakstījis šos fenomenus. Un katram fenomenam analīze: kā šis fenomens ir saistīts ar konkrēto situāciju, cilvēku.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Zināšanas par darba psiholoģijas atziņām atbilstoši Latvijas sociālajam un ekonomiskajam kontekstam pilnīgums.
Teorētisko zināšanu par to, kādas galvenās prasības profesija izvirza cilvēkam, viņa psihiskajām iespējām izmantošana projektā «Cilvēka profesija kā viņa dzīvesveids».
Par projekta tēmu prasme ilustrēt teorētiskās zināšanas ar konkrētiem piemēriem kursa ietvaros.
Materiāla prezentācijas kreativitāte un oriģinalitāte.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organizāciju veidi. Organizācijas struktūras faktori. Organizācijas lielums. Organizācijas
sociālais tēls. Organizācijas atrašanas vieta.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organizāciju veidi. Organizācijas struktūras faktori. Organizācijas lielums. Organizācijas
sociālais tēls. Organizācijas atrašanas vieta.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība organizācijā. Darba motivācija. Apmierinātība ar darbu. Darba vietas plānojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība organizācijā. Darba motivācija. Apmierinātība ar darbu. Darba vietas plānojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba prasības. Personas rakstura īpašības. Stress. Definīcija un īpatnības. Simptomu parādīšanās. Izdegšanas sindroms (Burnout). Ilgstoša ļaunprātīga rīcība (Mobbing).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba prasības. Personas rakstura īpašības. Stress. Definīcija un īpatnības. Simptomu parādīšanās. Izdegšanas sindroms (Burnout). Ilgstoša ļaunprātīga rīcība (Mobbing).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ergonomikas definīcija un mērķi. Ergonomisks projekts. Organizācija kā industriāls mājoklis.
Ārējās un iekšējās vides attiecības. Sociālais aprīkojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ergonomikas definīcija un mērķi. Ergonomisks projekts. Organizācija kā industriāls mājoklis.
Ārējās un iekšējās vides attiecības. Sociālais aprīkojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihoemocionālā slodze. Psihoemocionālā noguruma novēršana.
8. Apmācība kā psihosociālās ietekmes līdzeklis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihoemocionālā slodze. Psihoemocionālā noguruma novēršana.
8. Apmācība kā psihosociālās ietekmes līdzeklis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba psihofizioloģiskie pamati. Krāsa un mūzika ražošanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba psihofizioloģiskie pamati. Krāsa un mūzika ražošanā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Garleja R. (2003) Darbs, organizācija un psiholoģija. Rīga:RaKa
Джордж Дж. М. (2004) Организационное поведение: основы управления: учеб.пособие для вузов Москва: UNITY
John Arnold, Cary L Cooper, Ivan T Robertson. (1998) Work psychology : understanding human behaviour in the workplace / Hall,
Garleja, R. (2006). Cilvēkpotenciāls sociālajā vidē. R., RaKa,
Hogg, M.A. & Vaughan, G.M. (2008).Social psychology (5th edn). London:
Prentice Hall.
Papildu literatūra
Pikeringa, P.(2002) Personāla vadība, J.Rozes apgāds
Ильин, Е. (2000) Мотивация и мотивы. С-П.
Hellriegel, D., Slocum, J.W.(2007) Organizational Behaviour.-Thomson South-Western.
Schein, E.H.(2010) Organizational Psychology. Jossey-Bass, Inc
Citi informācijas avoti
British Psychological Society's Division of Occupational Psychology's (DOP) website //http://www.bps.org.uk/networks-and-communities/member-microsite/division-occupational-psychology
European Association of Work and Organizational Psychology //http://www.eawop.org/
Society for Industrial and Organizational Psychology //http://www.siop.org/