Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Darba psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_137
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Sociālā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

sniegt zināšanas par darba psiholoģijas atziņām atbilstoši Latvijas sociālajam un ekonomiskajam kontekstam un pilnveidot prasmes izprast notiekošos psihosociālos procesus darba vidē.

Priekšzināšanas

Sociālā psiholoģija, Personības psiholoģija

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzin psihisko procesu un stāvokļu norises specifiku darbā un ārpus tā. Izprot darbā radušos psihisko parādību (perseverācija, interference, fluktuācija, monotonija u.c.) saturu. Ir priekšstats par to, kādas galvenās prasības profesija izvirza cilvēkam, viņa psihiskajām iespējām.

Prasmes

1.Prot uzrakstīt profesiogrammu par kādu konkrētu profesiju. Pēc personības īpatnībām un kognitīvo procesu raksturojumu datiem prost veikt prognostisku ekspertīzi par konkrēta cilvēka iespējamo veiksmīgo darbošanos vienā vai citā profesijā, par viņa uzņēmību pret profesionālām slimībām.

Kompetences

1.Nosaka paaugstinātas nogurdināmības iemeslus (monotons darbs, motivācijas trūkums, darba apstākļi, utt.) Orientējas prasībās pret cilvēku zinātniskajās profesijās (skolotājs, programmētājs, operators u.c.). Prot izpētīt darba procesa problēmas organizācijā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1.Darba situācijas no cilvēka dzīves. Jāuzraksta divas situācijas. 2.Problēmjautājumi saistībā ar situācijām. Katrai no situācijām jāmin 3-5 problēmjautājumi 3.Psihiskie fenomeni. Izmantojot teoriju, katrai situācijai jāmin 3-5 psihiskie fenomeni (jēdzieni), kuri darbojas konkrētajā situācijā. Jāmin arī autors, kas aprakstījis šos fenomenus. Un katram fenomenam analīze: kā šis fenomens ir saistīts ar konkrēto situāciju, cilvēku.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Zināšanas par darba psiholoģijas atziņām atbilstoši Latvijas sociālajam un ekonomiskajam kontekstam pilnīgums. Teorētisko zināšanu par to, kādas galvenās prasības profesija izvirza cilvēkam, viņa psihiskajām iespējām izmantošana projektā «Cilvēka profesija kā viņa dzīvesveids». Par projekta tēmu prasme ilustrēt teorētiskās zināšanas ar konkrētiem piemēriem kursa ietvaros. Materiāla prezentācijas kreativitāte un oriģinalitāte.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organizāciju veidi. Organizācijas struktūras faktori. Organizācijas lielums. Organizācijas sociālais tēls. Organizācijas atrašanas vieta.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organizāciju veidi. Organizācijas struktūras faktori. Organizācijas lielums. Organizācijas sociālais tēls. Organizācijas atrašanas vieta.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personība organizācijā. Darba motivācija. Apmierinātība ar darbu. Darba vietas plānojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personība organizācijā. Darba motivācija. Apmierinātība ar darbu. Darba vietas plānojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darba prasības. Personas rakstura īpašības. Stress. Definīcija un īpatnības. Simptomu parādīšanās. Izdegšanas sindroms (Burnout). Ilgstoša ļaunprātīga rīcība (Mobbing).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darba prasības. Personas rakstura īpašības. Stress. Definīcija un īpatnības. Simptomu parādīšanās. Izdegšanas sindroms (Burnout). Ilgstoša ļaunprātīga rīcība (Mobbing).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomikas definīcija un mērķi. Ergonomisks projekts. Organizācija kā industriāls mājoklis. Ārējās un iekšējās vides attiecības. Sociālais aprīkojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ergonomikas definīcija un mērķi. Ergonomisks projekts. Organizācija kā industriāls mājoklis. Ārējās un iekšējās vides attiecības. Sociālais aprīkojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoemocionālā slodze. Psihoemocionālā noguruma novēršana. 8. Apmācība kā psihosociālās ietekmes līdzeklis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoemocionālā slodze. Psihoemocionālā noguruma novēršana. 8. Apmācība kā psihosociālās ietekmes līdzeklis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darba psihofizioloģiskie pamati. Krāsa un mūzika ražošanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darba psihofizioloģiskie pamati. Krāsa un mūzika ražošanā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Garleja R. (2003) Darbs, organizācija un psiholoģija. Rīga:RaKa

2.

Джордж Дж. М. (2004) Организационное поведение: основы управления: учеб.пособие для вузов Москва: UNITY

3.

John Arnold, Cary L Cooper, Ivan T Robertson. (1998) Work psychology : understanding human behaviour in the workplace / Hall,

4.

Garleja, R. (2006). Cilvēkpotenciāls sociālajā vidē. R., RaKa,

5.

Hogg, M.A. & Vaughan, G.M. (2008).Social psychology (5th edn). London:

6.

Prentice Hall.

Papildu literatūra

1.

Pikeringa, P.(2002) Personāla vadība, J.Rozes apgāds

2.

Ильин, Е. (2000) Мотивация и мотивы. С-П.

3.

Hellriegel, D., Slocum, J.W.(2007) Organizational Behaviour.-Thomson South-Western.

4.

Schein, E.H.(2010) Organizational Psychology. Jossey-Bass, Inc

Citi informācijas avoti

1.

British Psychological Society's Division of Occupational Psychology's (DOP) website //http://www.bps.org.uk/networks-and-communities/member-microsite/division-occupational-psychology

2.

European Association of Work and Organizational Psychology //http://www.eawop.org/

3.

Society for Industrial and Organizational Psychology //http://www.siop.org/