Psiholoģiskā konsultēšana
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie raksturo psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas atšķirības, apraksta konsultēšanas attiecību ar klientu/pacientu veidošanas principus un salīdzina to īpatnības dažādām klientu/pacientu grupām, apraksta un izskaidro individuālās konsultēšanas procesa etapus, nosauc konultēšanas intervences un apraksta konsultēšanas vidi.
Prasmes
1.Studējošie reflektē par savām prasmēm un pieredzi par tās ietekmi uz citiem, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Pauž empātisku attieksmi pret klientu (kursabiedru). Spēj virzīt savu tālāko mācīšanos patstāvīgi un spēj sadarboties ar saviem kursa biedriem kopēja mērķa sasniegšanai.
Kompetences
1.Studējošie pielieto konsultēšanas mikroprasmes atbilstoši situācijas kontekstam, spēj izveidot konsultēšanas attiecības ar klientu; noslēgt vienošanos. Atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties semināru nodarbībām un eksāmenam. Patstāvīgi trenēt savas konsultēšanas prasmes trijniekos un iesniegt aprakstus par notikušajām nodarbībām un analīzi. Sagatavot referātu un prezentāciju par psiholoģiskās konsultēšanas specifiku noteiktai klientu grupai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
studenti sagatavo referātu par konsultēšanas specifiku noteiktai klientu/pacientu grupai un to noprezentē seminārā
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Aktīva dalība lekcijās, nodarbībās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem – 10%
2. Darbs 3-niekos: klients, konsultants, novērotājs. Katrā lomā veikt noteiktus uzdevumus un atbildēt no katras lomas uz jautājumiem par konsultanta darba stiprajām un vājajām pusēm, un klienta grūtībām un resursiem. Pašrefleksija par darbu trijniekos – 30%
3. Referāts par konsultēšanas specifiku noteiktai klientu/pacientu grupai un tā prezentācija – 30%
4. Eksāmens – Gadījumu analīze – 30%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētika konsultēšanas praksē. Konsultanta personība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētika konsultēšanas praksē. Konsultanta personība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas dažādi veidi un specifika dažādām klientu/pacientu grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas dažādi veidi un specifika dažādām klientu/pacientu grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Internetkonsultēšanas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasmju integrācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētika konsultēšanas praksē. Konsultanta personība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas dažādi veidi un specifika dažādām klientu/pacientu grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas dažādi veidi un specifika dažādām klientu/pacientu grupām.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2012) Counseling and psychotherapy theories in context and practice: Skills, strategies, and techniques. John Wiley & Sons.
Mārtinsone, K., Bite, I., Sudraba, V. (ed.) (2016) Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC.
John McLeod, Julia McLeod. (2011) Counselling Skills : A Practical Guide for Counsellors and Helping Professionals. Maidenhead : McGraw-Hill Education. eBook Academic Collection (EBSCOhost)
Cottone, R. Rocco. (2017) Theories of Counseling and Psychotherapy : Individual and Relational Approaches. New York, NY : Springer Publishing Company. 2017. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) EBSCOhost Ebook Academic Collection
Di Fabio, Annamaria. (2013) Psychology of Counseling. Series: Psychology of Emotions, Motivations and Actions. New York : Nova Science Publishers, Inc. 2013. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)
Papildu literatūra
Keisments, P. (2003) Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa.
Кочюнас, Р. (1999) Основы психологического консультирования. М.: Академический проект.
Malans, D.H. (1997) Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa.
Мак-Вильямс, Н. (2015) Психоаналитическая диагностика. – М.: Класс.
Brummers, M., Enckells, H. (2011) Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.
Ivey, A.E., Ivey, M.B., Zalaquett, C.P. (2010) Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development in a Multicultural Society (7th ed.). Belmont, CA: Brooks/Cole.
Brummers, M., Enckells, H. (2011) Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.
Brown, S.D., Lent, R.W. (Eds.) (2000) Handbook of Counselling Psychology (3rd ed). NY: Wiley.
Ivey, A.E., Ivey, M.B., & Zalaquett, C.P. (2009) Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development in a Multicultural Society (with CD-ROM).
Citi informācijas avoti
Journal of counsulting and clinical psychology.
Journal of Counselling and Psychotherapy.
British Journal of Guidance & Counselling.