Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psiholoģiskā konsultēšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_155
Zinātnes nozare
Personības psiholoģija; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt iespēju apgūt pamatzināšanas par psiholoģiskās konsultēšanas galvenajiem pamatprincipiem un to īpatnībām dažādām klientu grupām, attīstīt konsultēšanas prasmes ar klientiem/pacientiem, izmantojot dažādas intervences/metodes.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, profesionālā ētika, attīstības psiholoģija, psiholoģiskās izpētes pamati, klīniskā psiholoģija, personības psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie raksturo psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas atšķirības, apraksta konsultēšanas attiecību ar klientu/pacientu veidošanas principus un salīdzina to īpatnības dažādām klientu/pacientu grupām, apraksta un izskaidro individuālās konsultēšanas procesa etapus, nosauc konultēšanas intervences un apraksta konsultēšanas vidi.

Prasmes

1.Studējošie reflektē par savām prasmēm un pieredzi par tās ietekmi uz citiem, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Pauž empātisku attieksmi pret klientu (kursabiedru). Spēj virzīt savu tālāko mācīšanos patstāvīgi un spēj sadarboties ar saviem kursa biedriem kopēja mērķa sasniegšanai.

Kompetences

1.Studējošie pielieto konsultēšanas mikroprasmes atbilstoši situācijas kontekstam, spēj izveidot konsultēšanas attiecības ar klientu; noslēgt vienošanos. Atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties semināru nodarbībām un eksāmenam. Patstāvīgi trenēt savas konsultēšanas prasmes trijniekos un iesniegt aprakstus par notikušajām nodarbībām un analīzi. Sagatavot referātu un prezentāciju par psiholoģiskās konsultēšanas specifiku noteiktai klientu grupai.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
studenti sagatavo referātu par konsultēšanas specifiku noteiktai klientu/pacientu grupai un to noprezentē seminārā
2.

Pārbaudījums

-
-
1. Aktīva dalība lekcijās, nodarbībās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem – 10% 2. Darbs 3-niekos: klients, konsultants, novērotājs. Katrā lomā veikt noteiktus uzdevumus un atbildēt no katras lomas uz jautājumiem par konsultanta darba stiprajām un vājajām pusēm, un klienta grūtībām un resursiem. Pašrefleksija par darbu trijniekos – 30% 3. Referāts par konsultēšanas specifiku noteiktai klientu/pacientu grupai un tā prezentācija – 30% 4. Eksāmens – Gadījumu analīze – 30%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētika konsultēšanas praksē. Konsultanta personība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētika konsultēšanas praksē. Konsultanta personība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas dažādi veidi un specifika dažādām klientu/pacientu grupām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas dažādi veidi un specifika dažādām klientu/pacientu grupām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Internetkonsultēšanas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasmju integrācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētika konsultēšanas praksē. Konsultanta personība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas dažādi veidi un specifika dažādām klientu/pacientu grupām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas dažādi veidi un specifika dažādām klientu/pacientu grupām.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2012) Counseling and psychotherapy theories in context and practice: Skills, strategies, and techniques. John Wiley & Sons.

2.

Mārtinsone, K., Bite, I., Sudraba, V. (ed.) (2016) Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC.

3.

John McLeod, Julia McLeod. (2011) Counselling Skills : A Practical Guide for Counsellors and Helping Professionals. Maidenhead : McGraw-Hill Education. eBook Academic Collection (EBSCOhost)

4.

Cottone, R. Rocco. (2017) Theories of Counseling and Psychotherapy : Individual and Relational Approaches. New York, NY : Springer Publishing Company. 2017. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) EBSCOhost Ebook Academic Collection

5.

Di Fabio, Annamaria. (2013) Psychology of Counseling. Series: Psychology of Emotions, Motivations and Actions. New York : Nova Science Publishers, Inc. 2013. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)

Papildu literatūra

1.

Keisments, P. (2003) Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa.

2.

Кочюнас, Р. (1999) Основы психологического консультирования. М.: Академический проект.

3.

Malans, D.H. (1997) Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa.

4.

Мак-Вильямс, Н. (2015) Психоаналитическая диагностика. – М.: Класс.

5.

Brummers, M., Enckells, H. (2011) Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.

6.

Ivey, A.E., Ivey, M.B., Zalaquett, C.P. (2010) Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development in a Multicultural Society (7th ed.). Belmont, CA: Brooks/Cole.

7.

Brummers, M., Enckells, H. (2011) Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.

8.

Brown, S.D., Lent, R.W. (Eds.) (2000) Handbook of Counselling Psychology (3rd ed). NY: Wiley.

9.

Ivey, A.E., Ivey, M.B., & Zalaquett, C.P. (2009) Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development in a Multicultural Society (with CD-ROM).

Citi informācijas avoti

1.

Journal of counsulting and clinical psychology.

2.

Journal of Counselling and Psychotherapy.

3.

British Journal of Guidance & Counselling.