Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Inovācijas psiholoģiskajā sagatavošanā sportā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
DN_216
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Farmācija; Pedagoģija; Psiholoģija; Sabiedrības veselība; Socioloģija; Sporta treneris; Veselības vadība
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Doktorantūras nodaļa
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409122

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem zināšanas un izpratni par mūsdienu psiholoģiskās sagatavošanas aktualitātēm sportā un veidot prasmi izvēlēties un pamatot psiholoģiskajāsagatavošanā izvēlēto intervenču lietderīgumu.

Priekšzināšanas

Vispārīgās, attīstības, sociālās, saskarsmes un sporta psiholoģijas pamati bakalaura vai maģistra līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Demonstrē izpratni par sporta zinātnē pielietotajām teorijām un modeļiem sporta psiholoģijā, sporta psiholoģijā izmantotajām metodēm un paņēmieniem, izskaidro kā pētnieciskā darba rezultātus pārnest sporta vidē.

Prasmes

1.Analizē un radoši sintezē zinātniskos sasniegumus pētniecisko problēmu identificēšanai sporta psiholoģijā. Pamato zināšanu nozīmi sportistu psiholoģiskajā sagatavošanā praktisko problēmu risināšanā.

Kompetences

1.Kritiski izvērtē zinātnisko sasniegumu saistību ar praksi un piedāvā risinājumus psiholoģiskajā sagatavošanā sportā.

2.Patstāvīgi un argumentēti izvēlas veikt pētnieka sociālās saistības un uzsākt izglītojošas aktivitātes sabiedrības interesēs.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Jaunāko pasaules psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultāti, kas noder sporta zinātnē

20,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

3 jaunāko pasaules psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultāti, kas noder sporta zinātnē analītiskais izvērtējums (līdz 2 lekcijai). Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

2.

Jaunāko pasaules zinātnisko pētījumu rezultāti sporta psiholoģijā

-
-

3 jaunāko pasaules zinātnisko pētījumu rezultātu sportistu psiholoģiskajā sagatavošanā analītiskais izvērtējums (līdz 3 lekcijai). Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

3.

Sportistu psiholoģisko prasmju saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti)

-
-

Psiholoģiskās sagatavošanas sportā psiholoģisko intervenču kopuma izstrāde un aprobācija, projekta sagatavošana (līdz 5 lekcijai). Intervences raksturojums, teorētiskais pamatojums, praktiskais pielietojums.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

4.

Psiholoģiskās sagatavošanas sportā psiholoģisko intervenču kopuma izstāde un aprobācija, projekta prezentācija

-
-

Sportistu psiholoģisko prasmju saistība ar snieguma rādītājiem analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultātu izvērtējums) - līdz 6 lekcijai

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

5.

Lekcijas satura par psiholoģiskās sagatavošanas aspektiem izstrāde grupā, projekta prezentācijas sagatavošana

-
-

Lekcijas satura par psiholoģiskās sagatavošanas aspektiem izstrāde grupā, projekta prezentācijas sagatavošana (līdz 8 lekcijai). Teorētisko un praktisko atziņu par uzdoto tēmu sagatavošana.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

70,00% no gala vērtējuma
10 balles

Konstruktīva darbība lekciju jautājumu un patstāvīgo darbu apspriešanā, patstāvīgo darbu izstrādes kvalitāte 70%.

2.

Gala pārbaudījums

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Rakstiska ieskaite 30%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu personības modeļi un teorijas sporta psiholoģijā. Psiholoģiskās sagatavošanas aktualitātes sportā. Psiholoģiskās sagatavošanas veidi un to raksturojums.
Apraksts

Lekcijā studējošie uzzinās par svarīgākajām teorijām sporta psiholoģijas attīstībā un sportistu psiholoģiskās sagatavošanas aspektiem:

  1. Kāpēc sportistu psiholoģiskā sagatavošana ir nepieciešama sportā?
  2. Ar ko tā atšķiras no citiem sportistu sagatavošanas veidiem?
  3. Kādus psiholoģiskās sagatavošanas veidus un tajos risināmus uzdevumus jūs varat nosaukt un pamatot?

Literatūra:

  1. Weinberg, R.S., Gould, D. (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 7th Edition. Champaign: HumanKinetics
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskās sagatavošanas specifika sportā vecumposmu kontekstā.
Apraksts

Lekcijā studējošie uzzinās par psiholoģiskās sagatavošanas specifiku dažādos vecumposmos, kā arī dažādos sporta karjeras posmos:

  1. Kā psiholoģisko sagatavošanu sportā ietekmē sportistu kognitīvā, emocionālā un sociālā brieduma pakāpe?
  2. Kādi aktuālākie psiholoģiskie jautājumi aktualizējas dažādos sporta karjeras posmos?

Literatūra:

  1. Weinberg, R.S., Gould, D. (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 7th Edition. Champaign: HumanKinetics
  2. Hornn, T.S., Smith, A.L. (2019). Advances in Sport and exercise Psychology, 4th Edition. Champaign: Human Kinetics
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personība un sports, motivācija sportā.
Apraksts

Lekcijā tiks analizētas sportista personības īpašības, vērtības, dominējošie motīvi, motivācijas modeļi un to ietekme uz snieguma rādītājiem sacensībās:

  1. Kā sportista dominējošie motīvu veidi ietekmē iekšējās un ārējās motivācijas virzienus?
  2. Kāpēc treniņos viss sanāk labi, bet sacensībās ir kļūdas?

Literatūra:

  1. Weinberg, R.S., Gould, D. (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 7th Edition. Champaign: HumanKinetics
  2. Hornn, T.S., Smith, A.L. (2019). Advances in Sport and exercise Psychology, 4th Edition. Champaign: Human Kinetics
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskie faktori sportiskajā sniegumā. Psiholoģiskā treniņa intervenču raksturojums.
Apraksts

Lekcijā tiks raksturoti kļūdu sacensībās psiholoģiskos aspekti:

  1. Kādi personības faktori ir saistīti ar dominējošās motivācijas virzienu?
  2. Kā izskaidrosiet vienu no biežākajiem fenomeniem sportā – treniņos viss ir ideāli, bet sacensībās kā kuru reizi?

Literatūra:

  1. Weinberg, R.S., Gould, D. (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 7th Edition. Champaign: HumanKinetics
  2. Sheard, M. (2010). Mental toughness: the mindset behind sporting achievement. London, Routledge
  3. Orlick, T. (1986). Mental Training for Athletes. http://www.zoneofexxxcellence.ca/free.html#fbooks   
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Trenera psiholoģija.
Apraksts

Lekcijā izanalizēsim trenera darba un personības psiholoģiskos aspektus individuālajos un komandu sporta veidos. Savstarpējo sadarbību ar sportistu, sportistu vecākiem, tiesnešiem, mēdijiem:

  1. Pamatojiet, lūdzu, kādi psiholoģiskie faktori un kāpēc ietekmē sadarbības efektivitāti starp treneri un apkārtējām sportā iesaistītām personām?
  2. Kā tas ietekmē sportista personības attīstību ilgtermiņā?

Literatūra:

  1. Weinberg, R.S., Gould, D. (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 7th Edition. Champaign: HumanKinetics
  2. Sheard, M. (2010). Mental toughness: the mindset behind sporting achievement. London, Routledge
  3. Orlick, T. (1986). Mental Training for Athletes. http://www.zoneofexxxcellence.ca/free.html#fbooks    
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportiskā snieguma paaugstināšana: mērķu noteikšana.
Apraksts

Lekcijā izskatīsim jautājumus par psiholoģiskajām prasmēm un praktiskajām intervencēm sportā: kā mērķu izvirzīšanas prasmi varam izmantot motivācijas virziena korekcijā, kā arī sportista fiziskajā un tehniskajā sagatavošanā:

  1. Kā un kādā vecumā jāstrādā pie mērķu izvirzīšanas prasmes pilnveides?

Literatūra:

  1. Weinberg, R.S., Gould, D. (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 7th Edition. Champaign: HumanKinetics
  2. Orlick, T. (1986). Mental Training for Athletes. http://www.zoneofexxxcellence.ca/free.html#fbooks   
  3. Orlick,T. (2015). In Pursuit of Excellence. Champaign. HumanKinetics
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportiskā snieguma paaugstināšana: vadītā iztēle, rutīnas.
Apraksts

Lekcijā izskatīsim jautājumus par dažādām sportā izmantotām vadītās iztēles veidiem un uzdevumiem. Kā arī tiks sniegta informācija par dažādu rutīnu un rituāliem sportā:

  1. Kā vadītās iztēles prasme (vizualizācija) ir saistīta ar sniegumu sacensībās? Kāpēc?

Literatūra:

  1. Weinberg, R.S., Gould, D. (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 7th Edition. Champaign: HumanKinetics
  2. Orlick, T. (1986). Mental Training for Athletes. http://www.zoneofexxxcellence.ca/free.html#fbooks
  3. Orlick,T. (2015). In Pursuit of Excellence. Champaign. HumanKinetics
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportiskā snieguma paaugstināšana: stresa regulācija, iekšējo resursu regulācija.
Apraksts

Lekcijā izskatīsim jautājumus par stresa faktoriem, intervencēm to regulācijā, par psiholoģisko prasmju automatizāciju un organisma iekšējo resursu aktivāciju un regulāciju. Pamatosim trenera, psiholoģiskās sagatavošanas trenera, psihologa lomas sportistu psiholoģiskajā sagatavošanā:

  1. Pamatojiet, lūdzu, psiholoģiskajā sagatavošana pielietoto intervenču lietderīgumu.
  2. Kā izpaužas sportista psiholoģisko prasmju automatizācija?
  3. Kāda ir psihologa vai psiholoģiskās sagatavošanas trenera loma šajā procesā?

Litaretūra:

  1. Orlick, T. (1986). Mental Training for Athletes. http://www.zoneofexxxcellence.ca/free.html#fbooks
  2. Orlick,T. (2015). In Pursuit of Excellence. Champaign. HumanKinetics.
  3. Vazne, Z., Eikena, D., Simonenkova, I., Ulme, G. (2022). Metodological recomendations for practicing sport psychologists. Riga: Latvian Sport Psychology Association
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Weinberg, R.S., Gould, D. (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 7th Edition. Champaign: HumanKineticsPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Hornn, T.S., Smith, A.L. (2019). Advances in Sport and exercise Psychology, 4th Edition. Champaign: Human KineticsPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Sheard, M. (2010). Mental toughness: the mindset behind sporting achievement. London, RoutledgePiemērots angļu valodas plūsmai

3.

Orlick, T. (1986). Psyching for Sport: Mental Training for AthletesPiemērots angļu valodas plūsmai

4.

Orlick,T. (2015). In Pursuit of Excellence. Champaign. Human Kinetics.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Vazne, Z., Eikena, D., Simonenkova, I., Ulme, G. (2022). Methodological recommendations for practicing sport psychologists. Riga: Latvian Sport Psychology Association.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuālajiem darba uzdevumiem / Work in scientific databases based on an individual topic of the promotion thesis: Pro Quest, EBSCO host (SPORTDiscus with Full Text), Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Publikācijas žurnālos / Scientific Journals: The Sport Psychologist, Applied Sport Psychology, Journal of Sport and Exercise Psychology, Journal of Sport Psychology in action, International Journal of Sport Pschology, Psychology of Sport and Exercise.Piemērots angļu valodas plūsmai