Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kompleksā diagnostika un rehabilitācija PFA

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_330
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot priekšstatu par pielāgoto fizisko aktivitāšu kompleksu pieeju personu ar funkcionēšanas traucējumiem rehabilitācijā, sniegt studentiem pamatzināšanas par sistemātiska literatūras pārskata pētījuma dizaina veidošanas pamatprincipiem.

Priekšzināšanas

Bakalaura līmeņa zināšanas cilvēka anatomijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Par pielāgotā fiziskām aktivitāšu programmu plānošanas metodiku, par pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšanu, pacientu/klientu par fizisko aktivitāšu programmu ieguvumiem, ko fiziskās aktivitātes sniedz gan īstermiņā, gan ilgtermiņā, optimālu iesaistīšanos PFA, fizisko aktivitāšu režīmiem un sporta nodarbību klāstu, izprot profesionālo ētiku rehabilitācijas programmas izveidē un ieviešanā; pārzin sistemātiskā literatūras pārskata pētījuma metodoloģiju (pētījumu atlase pēc PRISMA, pētījuma kvalitātes novērtēšanas instrumenti, rezultātu novērtēšanas, apkopošanas, analīzes un prezentēšanas īpatnības).

Prasmes

1.Dod ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā un pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā profesionālās darbības metožu attīstībā, apgūstot teorētiskās zināšanas un prasmes par pacientam/klientam paredzēto vispārīgo fizisko aktivitāšu un sporta pielāgošanas modeli, tostarp viņa individuālo raksturojumu, ar funkcionalitāti saistītas implikācijas, specifiskās aktivitāšu prasības un dalības mērķi, analizē savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem, formulē un analītiski raksturo sporta un pielāgoto fizisko aktivitāšu indikācijas un kontrindikācijas konkrētas personu grupas rehabilitācijas procesā, spēj izveidot korektu pētījuma meklēšanas un atlases stratēģiju, izmanto atbilstošas pētījuma kvalitātes skalas, apkopo un analizē, prezentē pētījuma rezultātus, izprot dizaina ierobežojumus

Kompetences

1.Patstāvīgi pielieto prasmes un zināšanas pacientu/klientu fizisko potenciālu novērtēšanā izveidojot pēc tam funkcionālo spēju raksturojumu, īsteno pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas tā, lai tās nenodarītu kaitējumu, tostarp regulāri veic novērtēšanu, izmantojot riska stratifikācijas un programmu iepriekšēju caurlūkošanu, pielieto galvenos komponentus, kuri ietekmē pielāgoto aktivitāšu darbības procesu, izmanto veselības parametru progresa novērtējumus programmas mērķu un pacienta/klienta potenciāla kontekstā, pēc vajadzības pielāgojot individuāli izstrādātu grafiku, integrē sistemātiskā literatūras pārskata iegūto atziņu profesionālajā praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem - jāgatavojas diskusijas-semināram par literatūras pārskata starpposmu; - patstāvīgi jāizveido un jāizstāv literatūras pārskatu par izvēlēto tēmu; - jāsagatavojas gala eksāmenam.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par literatūras pārskata starpposmu (meklēšanas stratēģija, piemeklēti kvalitātes novērtēšanas instrumenti utt.) – 10% no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par izveidoto literatūras pārskatu). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti nodarbībā par literatūras pārskata veidošanas pamatprincipiem - 45% no gala vērtējuma. - Teorētiskais tests (par studiju kurs saturu) - slēgta un atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze - 45% no gala vērtējuma. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punktus. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu plānošanas metodika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu plānošanas metodika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kompleksas diagnostikas pamatprincipi PFA kontekstā, rezultātu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kompleksas diagnostikas pamatprincipi PFA kontekstā, rezultātu interpretācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu/klientu izglītošana par fizisko aktivitāšu programmu
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu/klientu izglītošana par fizisko aktivitāšu programmu
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas efektivitāte rehabilitācijas un pēcrehabilitācijas procesā. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas efektivitāte rehabilitācijas un pēcrehabilitācijas procesā. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas efektivitāte rehabilitācijas un pēcrehabilitācijas procesā. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar muskuloskeletaliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar muskuloskeletaliem traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar sensoriem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar sensoriem traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar intelektuāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar intelektuāliem traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar neiroloģiskiem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar neiroloģiskiem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksāmens, pārskata rezultātu prezentācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksāmens, pārskata rezultātu prezentācija
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
56 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Winnick, J., & Porretta, D. L. (2022). Adapted Physical Education and Sport (7th ed.). Human Kinetics.

2.

2. Leitschuh, C., & Johnson, M. (2023). Adapted Physical Activity Across the Life Span (1st ed.). Human Kinetics

3.

3. Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M. E., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment (2nd ed.). Human Kinetics.

Papildu literatūra

1.

1. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine; Health and Medicine Division; Board on Health Care Services; Committee on Functional Assessment for Adults with Disabilities. (2019). Functional Assessment for Adults with Disabilities. Jennifer Lalitha Flaubert, Carol Mason Spicer, & Paul A. Volberding (Eds.). National Academies Press.

Citi informācijas avoti

1.

Functional Assessments with People with Intellectual Disabilities who Display Behaviour That Challenges: Practical Considerations

2.

WHAT IS APA

3.

EUFAPA

4.

PRISMA

5.

The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews

6.

The PRISMA2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews

7.

Cochrane Library

8.

Guidelines for writing a systematic review