Kā atpazīt un apkarot dezinformāciju?
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti spēs: - Izprast galveno jēdzienu dezinformācija, viltus ziņas lietojumu; - Izprast ziņu mediju un informācijas spēku; - Noteikt īstu ziņu galvenās īpašības: pārbaudi, atbildību, neatkarību un vairākas perspektīvas; - Novērtēt ziņu un citas informācijas avotu ticamību un precizitāti; - Dekonstruēt ziņu stāstus; - Izmantot ziņas un citu informāciju, lai cīnītos pret dezinformāciju.
Prasmes
1.- Daudznozaru komandas veidošana un sadarbība; - Sarežģītu problēmu risināšana; - Spēja sazināties, lai radītu sarežģītu problēmu risinājumus.
Kompetences
1.- Spēja pārbaudīt un kritiski pārskatīt medijus, īpaši digitālo mediju saturu; - individuāli un grupās apkopot, apspriest un prezentēt ar tēmu saistītās problēmas; - pielietot teorētiskās zināšanas praksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgais darbs: lekcijās un semināros iegūto zināšanu izmantošana dezinformācijas atklāšanā un iespējamās stratēģijas izvēlē, tās apkarošanai. Literatūras studēšana. Analītiskā raksta veidošana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala atzīme ir atkarīga no individuāliem uzdevumiem, grupu uzdevumiem, praktiskiem uzdevumiem un snieguma simulācijas spēlē.
2 atsevišķi analītiskie raksti: “Kur es varu iegūt jaunumus?” (20%); “Mīta attīstība” (40%); 1 grupas analīze: “Dezinformācijas pielietošana” (20%); sniegums simulācijas spēlē (20%) = 100% kopā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads kursā. Kas ir patiesība; viltus ziņas; faktu pārbaude; kognitīvā novirze; loģiskās kļūdas un patiesības šķirošana?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Viltus uzskatu psiholoģija. Neobjektivitāte informācijas atklāšanā, apstrādē un interpretācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Plašsaziņas līdzekļu atspoguļojums un faktu pārbaude. Individuāls uzdevums: no kurienes es saņemu ziņas?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sazvērestības teorijas: cēloņi un sekas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dezinformācijas pielietojumi. Grupas piešķiršana. Gadījuma izpētes analīze (grupu darbs 3-4 studenti). Studentiem tiks lūgts uzrakstīt gadījuma izpētes aprakstu un sagatavot prezentāciju par to.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Baumas, sociālie mediji un tiešsaistes dezinformācija. Viltus ziņu, dezinformācijas izaicinājuma risināšana digitālajā laikmetā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atbildes uz dezinformāciju: iet un neiet.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais seminārs dezinformācijas atklāšanā (vizuālo pierādījumu pārbaude, ģeogrāfiskā atrašanās vieta, uzlabotas meklēšanas metodes).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācijas spēles I daļa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācijas spēles II daļa.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Vraga, Emily K., Bode, Leticia (2020). “Defining Misinformation and Understanding its Bounded Nature: Using Expertise and Evidence for Describing Misinformation.” Political Communication 37(1): 136–144.
Li, Jianing, Wagner Michael (2020). “The Value of Not Knowing: Partisan Cue-Taking and Belief Updating of the Uninformed, the Ambiguous, and the Misinformed.” Journal of Communication 70(5): 646–669.
Gillian Murphy, Elizabeth F. Loftus, Rebecca Hofstein Grady, Linda J. Levine, and Ciara M. Greene (2019). “False Memories for Fake News During Ireland’s Abortion Referendum.” Psychological Science
Cass R. Sunstein and Adrian Vermeule (2009). “Conspiracy Theories: Causes and Cures.” Journal of Political Philosophy 17(2): 202–227.
J. Eric Oliver and Thomas J. Wood (2014). “Conspiracy Theories and the Paranoid Style(s) of Mass Opinion.” American Journal of Political Science 58(4): 952–966.
Oscar Barrera, Sergei Guriev, Emeric Henry, and Ekaterina Zhuravskaya (2020). “Facts, alternative facts, and fact checking in times of post-truth politics.” Journal of Public Economics 182: 104123.
Marwick, Alice, and Rebecca Lewis. (2017). ”Media manipulation and disinformation online." Pages 1-56
Tim Boucher (2018). “Adversarial Social Media Tactics Exposing Red Team Tricks To Empower Blue Team Defenders.” Medium.
Papildu literatūra
Deibert, Ronald J. (2019). “Three Painful Truths About Social Media.” Journal of Democracy 30, no. 1: 25–39.
Stephan Lewandowsky, John Cook, Ullrich Ecker, and Sander van der Linden (2020). “How to Spot COVID-19 Conspiracy Theories.” George Mason University Center for Climate Change Communication.