Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kā atpazīt un apkarot dezinformāciju?

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KF_044
Zinātnes nozare
Komunikācijas teorija; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Katrs indivīds un sabiedrība kopumā ir atkarīga no informācijas, balstoties, uz kuru tā var pieņemt sev būtiskus lēmumus. Taču, vai visai informācijai, ar kuru mēs ikdienā sastopamies, var uzticēties? Kādam var šķist, ka mūsdienās, kad pieejami tik daudzveidīgi informācijas avoti, manipulācijas ar sabiedrisko domu un dezinformācija ir neiespējama, taču šodienas kontekstā tā ir kļuvusi vēl jo aktuālāka, nonākot lielas izvēles priekšā: ko lasīt un skatīties, kam uzticēties. Šajā kursā studenti iepazīsies ar daudzveidīgām informācijas manipulācijas formām, ar psiholoģiskiem faktoriem, kas padara cilvēkus neaizsargātus pret dezinformāciju un sazvērestības teorijām. Studenti attīstīs zināšanas, kā atpazīt un reaģēt uz maldīgiem uzskatiem digitālajā vidē. Šis kurss ietver praktiskus mācību vingrinājumus un simulācijas spēli, lai stiprinātu kritiskās domāšanas prasmes.

Priekšzināšanas

Pamata zināšanas par komunikāciju, sabiedriskajām attiecībām vai žurnālistiku.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti spēs: - Izprast galveno jēdzienu dezinformācija, viltus ziņas lietojumu; - Izprast ziņu mediju un informācijas spēku; - Noteikt īstu ziņu galvenās īpašības: pārbaudi, atbildību, neatkarību un vairākas perspektīvas; - Novērtēt ziņu un citas informācijas avotu ticamību un precizitāti; - Dekonstruēt ziņu stāstus; - Izmantot ziņas un citu informāciju, lai cīnītos pret dezinformāciju.

Prasmes

1.- Daudznozaru komandas veidošana un sadarbība; - Sarežģītu problēmu risināšana; - Spēja sazināties, lai radītu sarežģītu problēmu risinājumus.

Kompetences

1.- Spēja pārbaudīt un kritiski pārskatīt medijus, īpaši digitālo mediju saturu; - individuāli un grupās apkopot, apspriest un prezentēt ar tēmu saistītās problēmas; - pielietot teorētiskās zināšanas praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgais darbs: lekcijās un semināros iegūto zināšanu izmantošana dezinformācijas atklāšanā un iespējamās stratēģijas izvēlē, tās apkarošanai. Literatūras studēšana. Analītiskā raksta veidošana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala atzīme ir atkarīga no individuāliem uzdevumiem, grupu uzdevumiem, praktiskiem uzdevumiem un snieguma simulācijas spēlē. 2 atsevišķi analītiskie raksti: “Kur es varu iegūt jaunumus?” (20%); “Mīta attīstība” (40%); 1 grupas analīze: “Dezinformācijas pielietošana” (20%); sniegums simulācijas spēlē (20%) = 100% kopā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads kursā. Kas ir patiesība; viltus ziņas; faktu pārbaude; kognitīvā novirze; loģiskās kļūdas un patiesības šķirošana?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Viltus uzskatu psiholoģija. Neobjektivitāte informācijas atklāšanā, apstrādē un interpretācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Plašsaziņas līdzekļu atspoguļojums un faktu pārbaude. Individuāls uzdevums: no kurienes es saņemu ziņas?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sazvērestības teorijas: cēloņi un sekas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dezinformācijas pielietojumi. Grupas piešķiršana. Gadījuma izpētes analīze (grupu darbs 3-4 studenti). Studentiem tiks lūgts uzrakstīt gadījuma izpētes aprakstu un sagatavot prezentāciju par to.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Baumas, sociālie mediji un tiešsaistes dezinformācija. Viltus ziņu, dezinformācijas izaicinājuma risināšana digitālajā laikmetā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atbildes uz dezinformāciju: iet un neiet.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiskais seminārs dezinformācijas atklāšanā (vizuālo pierādījumu pārbaude, ģeogrāfiskā atrašanās vieta, uzlabotas meklēšanas metodes).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Simulācijas spēles I daļa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Simulācijas spēles II daļa.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Vraga, Emily K., Bode, Leticia (2020). “Defining Misinformation and Understanding its Bounded Nature: Using Expertise and Evidence for Describing Misinformation.” Political Communication 37(1): 136–144.

2.

Li, Jianing, Wagner Michael (2020). “The Value of Not Knowing: Partisan Cue-Taking and Belief Updating of the Uninformed, the Ambiguous, and the Misinformed.” Journal of Communication 70(5): 646–669.

3.

Gillian Murphy, Elizabeth F. Loftus, Rebecca Hofstein Grady, Linda J. Levine, and Ciara M. Greene (2019). “False Memories for Fake News During Ireland’s Abortion Referendum.” Psychological Science

4.

Cass R. Sunstein and Adrian Vermeule (2009). “Conspiracy Theories: Causes and Cures.” Journal of Political Philosophy 17(2): 202–227.

5.

J. Eric Oliver and Thomas J. Wood (2014). “Conspiracy Theories and the Paranoid Style(s) of Mass Opinion.” American Journal of Political Science 58(4): 952–966.

6.

Oscar Barrera, Sergei Guriev, Emeric Henry, and Ekaterina Zhuravskaya (2020). “Facts, alternative facts, and fact checking in times of post-truth politics.” Journal of Public Economics 182: 104123.

7.

Marwick, Alice, and Rebecca Lewis. (2017). ”Media manipulation and disinformation online." Pages 1-56

8.

C. Thi Nguyen. (2018). “Escape the echo chamber.” Aeon, newsletter, April.

9.

Tim Boucher (2018). “Adversarial Social Media Tactics Exposing Red Team Tricks To Empower Blue Team Defenders.” Medium.

Papildu literatūra

1.

Deibert, Ronald J. (2019). “Three Painful Truths About Social Media.” Journal of Democracy 30, no. 1: 25–39.

2.

Read, Max (2020). “5 Theories About Conspiracy Theories.” New York Magazine, February 6.

3.

Stephan Lewandowsky, John Cook, Ullrich Ecker, and Sander van der Linden (2020). “How to Spot COVID-19 Conspiracy Theories.” George Mason University Center for Climate Change Communication.

Citi informācijas avoti

1.

A Neuroscientist Explains What Conspiracy Theories Do To Your Brain (Inverse, 2019).