Pedagoģija veselības aprūpē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Padziļināt izpratni par pedagoģijas pamatkategorijām un likumībām veselības aprūpē, pilnveidot prasmi lietot zināšanas personīgajā izaugsmē un profesionālajā darbībā pacientu/klientu labā, nodrošināt gatavību iesaistīties pedagoģijas problēmu vērtēšanā un risināšanā dažādās mērķauditorijās.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Raksturo jaunākās zinātniskās atziņas un pētījumus izvēlētajā profesijā
Aktulitātes specialitātē un zinātnē, pašpilnveide
2.Definē efektīvas mācīšanās principus dažādos vecumposmos
Starppārbaudījums par 5.-8.temata saturu/apguvi • Patstāvīgais darbs
3.Skaidro mācīšanās un mūsdienīga pacientvērsta mācību procesa teorētiskos pamatus
Starppārbaudījums par 1.-4.temata saturu/apguvi • Aktulitātes specialitātē un zinātnē, pašpilnveide
4.Vērtē izglītojoši preventīvā darba nozīmi veselības saglabāšanā
Patstāvīgais darbs
Prasmes
1.Lieto profesionālu terminoloģiju
Patstāvīgais darbs
2.Demonstrē prasmes analizēt un strukturēt informāciju, prezentēt to studiju grupā
Starppārbaudījums par 1.-4.temata saturu/apguvi • Aktulitātes specialitātē un zinātnē, pašpilnveide • Izglītošanās plāns individuālam pacientam vai pacientu grupai
3.Adaptē un pilnveido konkrētas pedagoģiskās stratēģijas (jautājumu uzdošana, dialogs, parafrāze u.c.) studiju (simulētā) vidē
Veselības aprūpē aktuālas problemātikas risinājums ar digitālo tehnoloģiju un MI atbalstu
4.Izvēlas klienta / pacienta veselībai, savām studiju un profesionālajām vajadzībām atbilstošas pedagoģijas metodes komunikācijā
Starppārbaudījums par 5.-8.temata saturu/apguvi
Kompetences
1.Ir kompetents izstrādāt un prezentēt veselības aprūpē aktuālas problēmas risinājumu ar digitālo tehnoloģiju un MI atbalstu
Veselības aprūpē aktuālas problemātikas risinājums ar digitālo tehnoloģiju un MI atbalstu
2.Patstāvīgi izstrādā didaktiski pamatotu izglītošanās plānu individuālam pacientam vai pacientu grupai
Izglītošanās plāns individuālam pacientam vai pacientu grupai
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Aktivitāte un iniciatīva: atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam, patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, • lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju, • iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c. |
||
|
2.
Aktulitātes specialitātē un zinātnē, pašpilnveide |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Sekot līdzi aktualitātēm izvēlētajā profesijā. Sagatavot prezentāciju par RSU Zinātnes nedēļas (citas konferences RSU vai ārpus tās) iespaidiem. |
||
|
3.
Veselības aprūpē aktuālas problemātikas risinājums ar digitālo tehnoloģiju un MI atbalstu |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Starppārbaudījums par 1.-4.temata saturu/apguvi |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2.
Starppārbaudījums par 5.-8.temata saturu/apguvi |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
3.
Izglītošanās plāns individuālam pacientam vai pacientu grupai |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads pedagoģijā, pedagoģijas pamatprincipi un kategorijas. Pedagoģija veselības aprūpē - tendences un perspektīva
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģijas aktuālu veselības aprūpes problēmjautājumu risināšanā un pacientu izglītošanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās un mācīšanas teorijas. Personalizētu mācību stratēģiju lietojums veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Efektīvas mācīšanās principi. Pacientvērsts mācību process. Personalizētas mācību stratēģijas veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacienta izglītošanās plāna izstrāde. Mācīšanās rezultātu novērtēšana. Mācību materiālu atlase un izvērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionāla komunikācija un pacientu izglītošana. Individuāls darbs ar pacientu un darbs ar pacientu grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda uztveres un attīstības īpatnības dažādos vecumposmos. Ieskats izziņas procesu (sajūtas, uztvere, atmiņa, iztēle, domāšana, runa u. c.) funkcionēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes digitālā transformācija – ieguvumi un zaudējumi, apdraudējumi un riski. Pedagoģijas veselības aprūpē nākotnes izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija: Pedagoģijas loma veselības aprūpes speciālista un pacienta personības izaugsmē, attīstībā un pašpilnveidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs grupās: Veselības aprūpes problemātikas risinājums ar digitālo tehnoloģiju atbalstu. Izstrādāto darbu prezentācija un diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija: Teorētiskās pieejas veselības aprūpē, mācīšanās taksonomijas. Uzdevumi taksonomijas līmeņu noteikšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs grupās: Pacientu profilu analīze mācīšanās gatavības novērtēšanai. Situāciju analīze. Starppārbaudījums par 1.-4.temata saturu/ apguvi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs grupās: Uzdevumi mācību materiālu un mācīšanās rezultātu izvērtēšanai un pilnveidei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija: Mācīšanas un mācīšanās specifika individuāli un grupās. Videomateriālu analīze. Patstāvīgā darba prezentācija: Aktualitātes specialitātē un zinātnē, pašpilnveide. Konferenču iespaidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs grupās: Veselības aprūpes situāciju simulāciju uzdevumi. Patstāvīgais darbs: “Izglītošanas plāns individuālam pacientam vai pacientu grupai”. Darba prezentēšana, koleģiāla vērtēšana un pašrefleksija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija: Aktuāli veselības aprūpes jautājumi zinātnē nākotnē - tendences, izaicinājumi, risinājumi. Starppārbaudījums par 5.-8.temata saturu/ apguvi. Kopsavilkums: Aktivitāte un iniciatīva. Studējošā iesaistes studiju kursā novērtējums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Goodyear, V. Armour, K. (2019). Young People, Social Media and Health. Routledge, 232.Piemērots angļu valodas plūsmai
Slusser, M., Luis I. Garcia, L.I., at. a. (2019). Foundations of Interprofessional Collaborative Practice in Health Care - E-BookPiemērots angļu valodas plūsmai
Krūmiņa A.A., Mihailovs I.J. u.c. (2016) Komunikācija veselības aprūpes vidē. No: K.Mārtinsone, V.Sudraba (red.) Veselības psiholoģija (153.-177.), RSU
Bēta, G. (2017). Māsu profesionālā lietpratība pacientu izglītošanas procesā. Promocijas darbs, LiepU.
Papildu literatūra
Technology and Health. Promoting Attitude and Behavior Change (2020) 1st Edition.Piemērots angļu valodas plūsmai
SU-i Hou (2014). Health Education: Theoretical Concepts, Effective Strategies and Core Competencies.Piemērots angļu valodas plūsmai
Puķīte, M. (2012). Medicīnas studentu pedagoģiskās kompetences veidošanās studiju procesā. Promocijas darbs LU.
Cullen, R., Harris, M., Hill, R.R. (2012). The Learner-centered Curriculum: Design and Implementation. (The Jossey-Bass Higher and Adult Education Series) Ebrary Academic Complete, 272.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Veselība 2020: Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai: saīsinātā versija (2013). PVO Eiropas Reģionālais birojs; Rīga: Slimību profilakses un kontroles centrs.