Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pedagoģija veselības aprūpē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_619
Zinātnes nozare
Augstskolas pedagoģija; Izglītības zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Civilā un militārā aizsardzība; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt izpratni par pedagoģijas pamatkategorijām un likumībām veselības aprūpē, pilnveidot prasmi lietot zināšanas personīgajā izaugsmē un profesionālajā darbībā pacientu/klientu labā, nodrošināt gatavību iesaistīties pedagoģijas problēmu vērtēšanā un risināšanā dažādās mērķauditorijās.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Raksturo jaunākās zinātniskās atziņas un pētījumus izvēlētajā profesijā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Aktulitātes specialitātē un zinātnē, pašpilnveide

2.Definē efektīvas mācīšanās principus dažādos vecumposmos

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Starppārbaudījums par 5.-8.temata saturu/apguvi Patstāvīgais darbs

3.Skaidro mācīšanās un mūsdienīga pacientvērsta mācību procesa teorētiskos pamatus

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Starppārbaudījums par 1.-4.temata saturu/apguvi Aktulitātes specialitātē un zinātnē, pašpilnveide

4.Vērtē izglītojoši preventīvā darba nozīmi veselības saglabāšanā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs

Prasmes

1.Lieto profesionālu terminoloģiju

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs

2.Demonstrē prasmes analizēt un strukturēt informāciju, prezentēt to studiju grupā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Starppārbaudījums par 1.-4.temata saturu/apguvi Aktulitātes specialitātē un zinātnē, pašpilnveide Izglītošanās plāns individuālam pacientam vai pacientu grupai

3.Adaptē un pilnveido konkrētas pedagoģiskās stratēģijas (jautājumu uzdošana, dialogs, parafrāze u.c.) studiju (simulētā) vidē

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Veselības aprūpē aktuālas problemātikas risinājums ar digitālo tehnoloģiju un MI atbalstu

4.Izvēlas klienta / pacienta veselībai, savām studiju un profesionālajām vajadzībām atbilstošas pedagoģijas metodes komunikācijā

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Starppārbaudījums par 5.-8.temata saturu/apguvi

Kompetences

1.Ir kompetents izstrādāt un prezentēt veselības aprūpē aktuālas problēmas risinājumu ar digitālo tehnoloģiju un MI atbalstu

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Veselības aprūpē aktuālas problemātikas risinājums ar digitālo tehnoloģiju un MI atbalstu

2.Patstāvīgi izstrādā didaktiski pamatotu izglītošanās plānu individuālam pacientam vai pacientu grupai

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Izglītošanās plāns individuālam pacientam vai pacientu grupai

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Aktivitāte un iniciatīva: atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam, patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, • lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju, • iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c.

2.

Aktulitātes specialitātē un zinātnē, pašpilnveide

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Sekot līdzi aktualitātēm izvēlētajā profesijā. Sagatavot prezentāciju par RSU Zinātnes nedēļas (citas konferences RSU vai ārpus tās) iespaidiem.

3.

Veselības aprūpē aktuālas problemātikas risinājums ar digitālo tehnoloģiju un MI atbalstu

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Starppārbaudījums par 1.-4.temata saturu/apguvi

20,00% no gala vērtējuma
10 balles
2.

Starppārbaudījums par 5.-8.temata saturu/apguvi

20,00% no gala vērtējuma
10 balles
3.

Izglītošanās plāns individuālam pacientam vai pacientu grupai

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads pedagoģijā, pedagoģijas pamatprincipi un kategorijas. Pedagoģija veselības aprūpē - tendences un perspektīva
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģijas aktuālu veselības aprūpes problēmjautājumu risināšanā un pacientu izglītošanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanās un mācīšanas teorijas. Personalizētu mācību stratēģiju lietojums veselības aprūpē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Efektīvas mācīšanās principi. Pacientvērsts mācību process. Personalizētas mācību stratēģijas veselības aprūpē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta izglītošanās plāna izstrāde. Mācīšanās rezultātu novērtēšana. Mācību materiālu atlase un izvērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionāla komunikācija un pacientu izglītošana. Individuāls darbs ar pacientu un darbs ar pacientu grupām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīda uztveres un attīstības īpatnības dažādos vecumposmos. Ieskats izziņas procesu (sajūtas, uztvere, atmiņa, iztēle, domāšana, runa u. c.) funkcionēšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes digitālā transformācija – ieguvumi un zaudējumi, apdraudējumi un riski. Pedagoģijas veselības aprūpē nākotnes izaicinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija: Pedagoģijas loma veselības aprūpes speciālista un pacienta personības izaugsmē, attīstībā un pašpilnveidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs grupās: Veselības aprūpes problemātikas risinājums ar digitālo tehnoloģiju atbalstu. Izstrādāto darbu prezentācija un diskusija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija: Teorētiskās pieejas veselības aprūpē, mācīšanās taksonomijas. Uzdevumi taksonomijas līmeņu noteikšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs grupās: Pacientu profilu analīze mācīšanās gatavības novērtēšanai. Situāciju analīze. Starppārbaudījums par 1.-4.temata saturu/ apguvi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs grupās: Uzdevumi mācību materiālu un mācīšanās rezultātu izvērtēšanai un pilnveidei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija: Mācīšanas un mācīšanās specifika individuāli un grupās. Videomateriālu analīze. Patstāvīgā darba prezentācija: Aktualitātes specialitātē un zinātnē, pašpilnveide. Konferenču iespaidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs grupās: Veselības aprūpes situāciju simulāciju uzdevumi. Patstāvīgais darbs: “Izglītošanas plāns individuālam pacientam vai pacientu grupai”. Darba prezentēšana, koleģiāla vērtēšana un pašrefleksija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija: Aktuāli veselības aprūpes jautājumi zinātnē nākotnē - tendences, izaicinājumi, risinājumi. Starppārbaudījums par 5.-8.temata saturu/ apguvi. Kopsavilkums: Aktivitāte un iniciatīva. Studējošā iesaistes studiju kursā novērtējums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Goodyear, V. Armour, K. (2019). Young People, Social Media and Health. Routledge, 232.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Slusser, M., Luis I. Garcia, L.I., at. a. (2019). Foundations of Interprofessional Collaborative Practice in Health Care - E-BookPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

Krūmiņa A.A., Mihailovs I.J. u.c. (2016) Komunikācija veselības aprūpes vidē. No: K.Mārtinsone, V.Sudraba (red.) Veselības psiholoģija (153.-177.), RSU

4.

Bēta, G. (2017). Māsu profesionālā lietpratība pacientu izglītošanas procesā. Promocijas darbs, LiepU.

Papildu literatūra

1.

Technology and Health. Promoting Attitude and Behavior Change (2020) 1st Edition.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

SU-i Hou (2014). Health Education: Theoretical Concepts, Effective Strategies and Core Competencies.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Puķīte, M. (2012). Medicīnas studentu pedagoģiskās kompetences veidošanās studiju procesā. Promocijas darbs LU.

4.

Cullen, R., Harris, M., Hill, R.R. (2012). The Learner-centered Curriculum: Design and Implementation. (The Jossey-Bass Higher and Adult Education Series) Ebrary Academic Complete, 272.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Veselība 2020: Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai: saīsinātā versija (2013). PVO Eiropas Reģionālais birojs; Rīga: Slimību profilakses un kontroles centrs.

2.

Sabiedrības veselības pamatnostādnēm 2021.−2027.gadam

3.

Pedagogy in health and social carePiemērots angļu valodas plūsmai

4.

Sabiedrības veselība. VM. Būtiskākie normatīvie akti sabiedrības veselības jomā.