Medicīnas terminoloģija angļu un latīņu valodā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais zinās: • medicīnas terminoloģijas izrunas un rakstības likumus angļu un latīņu valodā; •latīņu valodas gramatikas likumus par vārdu saskaņošanu anatomijas terminos; • likumus par anatomijas un klīnisko terminu uzbūvi un skaidrošanu angļu un latīņu valodā; • likumus par anatomijas un klīnisko terminu tulkošanu latīņu valodā; • kā arī zinās zinātniskajā un profesionālajā darbībā biežāk lietotos medicīnas terminus angļu un latīņu valodā.
Prasmes
1.Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais pratīs: • pareizi lasīt, izskaidrot, rakstīt un lietot medicīnas terminus angļu un latīņu valodā; • identificēt, veidot, klasificēt un salīdzināt medicīnas terminus angļu un latīņu valodā; • lasīt, saprast un analizēt tekstus specialitātē angļu valodā; • rakstīt zinātnisku rakstu un prezentāciju kopsavilkumus angļu valodā; • izklāstīt savas domas un argumentēt savu viedokli par profesionālām tēmām angļu valodā, lietojot atbilstošas valodas struktūras; • sniegt norādījumus angļu valodā klientiem, kam nepieciešama balsta-kustību korekcija un rehabilitācija; • sagatavot referātu un uzstāties ar tā prezentāciju angļu valodā.
Kompetences
1.Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs pareizi lietot anatomiskos un klīniskos terminus angļu un latīņu valodā, kā arī praktiski izmantot apgūtās zināšanas un prasmes studijās, pētniecībā un profesionālajā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1) regulāra vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu izpilde kursa e-studiju vidē vai docētāja norādītā formātā, iegūstot rezultātu vismaz 55% par katru uzdevumu; 2) vārdnīcu, papildliteratūras, interneta resursu un datu bāzu izmantošana terminu un tekstu dziļākai izpratnei un analīzei, kā arī vērtēšanai nepiesaistīto uzdevumu izpilde; 3) prezentāciju par izvēlētām tēmām, kursa tematikas ietvaros, sagatavošana un pasniegšana, izmantojot dažādus informācijas avotus: grāmatas, rakstus, datu bāzes, interneta resursus u.c.; 4) zinātnisku rakstu un prezentāciju kopsavilkumu rakstīšana; 5) gatavošanās kontroldarbiem/e-eksāmenam, apgūtās medicīnas terminoloģijas zināšanu un praktiskā lietojuma pārbaudei.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu, e-testa un e-eksāmena vērtēšanas kritēriji tiek noteikti, atbilstoši metodikai kursa e-studiju vidē vai docētāja noteiktajai, un rezultāti tiek izteikti procentos; 2) prezentāciju vērtēšana ir atbilstoša vienotiem kritērijiem, un rezultāti tiek izteikti procentos; 3) visi vērtēšanai piesaistītie patstāvīgie uzdevumi, prezentācija jāizpilda līdz noslēguma e-testam/e-eksāmenam; 4) apgūstot medicīnas terminoloģiju latīņu valodā, vērtējums ir kumulatīvs, un to veido studiju darba – vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu (3%) un noslēguma e-testa (97%) rezultāts; 5) apgūstot medicīnas terminoloģiju angļu valodā, vērtējums ir kumulatīvs, un to veido divu kontroldarbu (57%), prezentācijas (28%) un noslēguma eksāmena (15%) rezultāts; 6) arī visa studiju kursa vērtējums ir kumulatīvs un to veido latīņu valodas rezultāts (33%) un angļu valodas rezultāts (67%); iegūtie procenti tiek izteikti ballēs saskaņā ar RSU aktuālo Studiju reglamentu I.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa ievads. Latīņu valodas alfabets. Fonētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par lietvārdu, tā deklinācijas, lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. I, II, IV un V deklinācijas lietvārdi. Anatomijas terminu struktūra - lietvārds + nesaskaņotajs apzīmētājs (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietvārdu locīšana N., G. sg unpl. formās. III deklinācijas lietvārdi. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par īpašības vārdu. tā iedalījuma grupas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Anatomijas terminu struktūra - lietvārds + saskaņotais apzīmētājs (lietvārds + īpašības vārds)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anatomijas terminuar saskaņoto apzīmētāju (lietvārds + īpašības vārds) veidošana, tulkošana, analīze, locīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Terminu analīze, kas veidoti no vairākiem lietvārdiem un īpašības vārdiem. Pārskats par jaunu īpašības vārdu darināšanu: izskaņas, priedēkļi, salikti īpašības vārdi.
Atkārtošana pirms tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģiju
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģiju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar angļu valodas kursa prasībām. Efektīvas prezentācijas kritēriji. Ķermeņa daļas, pacienta stāvokļa objektīva novērtēšana: novērošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar angļu valodas kursa prasībām. Efektīvas prezentācijas kritēriji. Ķermeņa daļas, pacienta stāvokļa objektīva novērtēšana: novērošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkuma rakstīšanas prasības. Netiešās runas darbības vārdi. Ķermeņa funkcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Orgānu sistēmas. Pacienta stāvokļa subjektīva novērtēšana: pazīmes un simptomi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Orgānu sistēmas. Pacienta stāvokļa subjektīva novērtēšana: pazīmes un simptomi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas struktūra un funkcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas struktūra un funkcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācijas uz patstāvīgās lasīšanas materiālu bāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācijas uz patstāvīgās lasīšanas materiālu bāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas traucējumi. Sāpju izstarošana. Anamnēzes vākšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas traucējumi. Sāpju izstarošana. Anamnēzes vākšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Artrīts un tā novērtēšana un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izmeklēšanas veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas funkcijas un traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Insulta simptomi un rehabilitācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioterapeitiskie vingrinājumi, komunikācija ar pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa ievads. Latīņu valodas alfabets. Fonētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par lietvārdu, tā deklinācijas, lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. I, II, IV un V deklinācijas lietvārdi. Anatomijas terminu struktūra - lietvārds + nesaskaņotajs apzīmētājs (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietvārdu locīšana N., G. sg unpl. formās. III deklinācijas lietvārdi. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju (lietvārds nominatīvā + lietvārds ģenitīvā)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par īpašības vārdu. tā iedalījuma grupas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Anatomijas terminu struktūra - lietvārds + saskaņotais apzīmētājs (lietvārds + īpašības vārds)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anatomijas terminuar saskaņoto apzīmētāju (lietvārds + īpašības vārds) veidošana, tulkošana, analīze, locīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Terminu analīze, kas veidoti no vairākiem lietvārdiem un īpašības vārdiem. Pārskats par jaunu īpašības vārdu darināšanu: izskaņas, priedēkļi, salikti īpašības vārdi.
Atkārtošana pirms tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģiju
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiešsaistes Testum primum/finale par anatomijas terminoloģiju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar angļu valodas kursa prasībām. Efektīvas prezentācijas kritēriji. Ķermeņa daļas, pacienta stāvokļa objektīva novērtēšana: novērošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkuma rakstīšanas prasības. Netiešās runas darbības vārdi. Ķermeņa funkcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Orgānu sistēmas. Pacienta stāvokļa subjektīva novērtēšana: pazīmes un simptomi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas struktūra un funkcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācijas uz patstāvīgās lasīšanas materiālu bāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācijas uz patstāvīgās lasīšanas materiālu bāzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu un muskuļu orgānu sistēmas traucējumi. Sāpju izstarošana. Anamnēzes vākšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Artrīts un tā novērtēšana un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izmeklēšanas veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas funkcijas un traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Insulta simptomi un rehabilitācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizioterapeitiskie vingrinājumi, komunikācija ar pacientiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
„Lingua Latina pro medicis”. RSU, 2021 (e-studijās)
Kortleve V. Communication Skills for Physiotherapists. Elsevier Limited, 2021
Dutton M. Dutton's Introduction to Physical therapy and Patient skills. McGraw Hill, 2021.
Papildu literatūra
A. Zilvestre. ”Latīņu-latviešu valodas vārdnīca medicīnas studijām”. RSU, 2021 (e-studijās)
A. Zilvestre. ”Latviešu-latīņu valodas vārdnīca medicīnas studijām”. RSU, 2021 (e-studijās)
"Latīņu-latviešu-angļu valodas vārdnīca medicīnas studijām". RSU, 2021 (e-studijās)