Pašefektivitāte un pašregulācija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt iespēju studentiem apgūt pašefektivitātes un pašregulācijas koncepcijas un attīstīt prasmi tās pielietot turpmākajā profesionālajā darbībā.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti definē pašefektivitāti un raksturo personības faktorus, apraksta sociālās iemācīšanās teorijas pamatprincipus; nosauc stresa pārvaldīšanas tehnikas un sociālā atbalsta veidus; raksturo saistību starp indivīda uzvedību/sasniegumiem un pašregulācijas mehānismiem.
Prasmes
1.Studenti apraksta pašregulācijas un pašefektivitātes lomu indivīda funkcionēšanā un demonstrē stresa pārvaldīšanas tehnikas.
Kompetences
1.Studenti patstāvīgi izveido stresa profilakses pasākumus, pamatojas uz pierādījumiem par stresa saistību ar cilvēka veselību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Seminārā tiek prezentēts patstāvīgais darbs.
Studiju kursa novērtējuma anketas aizpildīšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Individuāli izstrādāts plāns psiholoģiskās labklājības uzlabošanai un prezentē to seminārā.
Vērtēšanas kritēriji patstāvīgi izstrādātajam individuālajam plānam:
1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labklājību – 1 punkts.
2. Atspoguļota mērķa formulēšanas gaita un formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts.
3. Atspoguļots mērķa sasniegšanas plāns – 1 punkts.
4. Raksturots mērķa sasniegšanas process un rezultāts– 1 punkts.
5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti.
6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti.
7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
1. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās - 10% (Apmeklētas visas prakstiskās nodarbības, vai iesniegta nodarbības atstrāde nedēļas laikā pēc nokavētās nodarbības). 2. Patstāvīgo uzdevumu izstrāde un iesniegšana laikā – 30% (Veikti četri patstāvīgie darbi un tie iesniegti laikā). 3. Sagatavots un prezentēts patstāvīgi izstrādāts individuālais darbs psiholoģiskās labklājības uzlabošanai – 60% (Skatīt semināra aprakstu un vērtēšanas kritērijus). |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji.
Pašefektivitāte un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: 1. lekcijā tiek pārrunātas studiju kursa prasības, plānojums, tēmas, patstāvīgie darbi un vērtēšanas kritēriji.
2. lekcijā tiek pārrunāta pašefektivitātes un pašregulācijas teorija, ko tā ietekmē un kā to ietekmēt.
Literatūra: Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. RSU.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji.
Pašefektivitāte un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: 1. lekcijā tiek pārrunātas studiju kursa prasības, plānojums, tēmas, patstāvīgie darbi un vērtēšanas kritēriji.
2. lekcijā tiek pārrunāta pašefektivitātes un pašregulācijas teorija, ko tā ietekmē un kā to ietekmēt.
Literatūra: Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. RSU.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.
Apraksts
Anotācija: Tiek apskatīta mērķa definīcija, tā veidi un nozīmīgums. Specifiski tiek pārrunāta SMART mērķa metode un tā tiek pielietota arī prakstiski šī studiju kursa laikā.
Nodarbības jautājumi: Mazajās grupās katrs studējošais līdz 7 min apraksta/raksturo savu mērķi un vēlamo rezultātu problemātiskās situācijas risināšanai.
Studējošais apraksta vēlamo rezultātu iespējami konkrēti.
Kamēr viens no studējošiem stāsta par savu mērķi, pārējie studējošie uzmanīgi klausās un beigās var uzdot atvērtos jautājumus
Literatūra: Traga Philippakos, Zoi A. (2020) "Developing Strategic Learners: Supporting Self-Efficacy Through Goal
Setting and Reflection," The Language and Literacy Spectrum: Vol. 30 : Iss. 1 , Article 1.
Available at: https://digitalcommons.buffalostate.edu/lls/vol30/iss1/1
Ogbeiwi, O. (2021). General concepts of goals and goal-setting in healthcare: A narrative review. Journal of Management & Organization, 27(2), 324-341. doi:10.1017/jmo.2018.11
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.
Apraksts
Anotācija: Tiek apskatīta mērķa definīcija, tā veidi un nozīmīgums. Specifiski tiek pārrunāta SMART mērķa metode un tā tiek pielietota arī prakstiski šī studiju kursa laikā.
Nodarbības jautājumi: Mazajās grupās katrs studējošais līdz 7 min apraksta/raksturo savu mērķi un vēlamo rezultātu problemātiskās situācijas risināšanai.
Studējošais apraksta vēlamo rezultātu iespējami konkrēti.
Kamēr viens no studējošiem stāsta par savu mērķi, pārējie studējošie uzmanīgi klausās un beigās var uzdot atvērtos jautājumus
Literatūra: Traga Philippakos, Zoi A. (2020) "Developing Strategic Learners: Supporting Self-Efficacy Through Goal
Setting and Reflection," The Language and Literacy Spectrum: Vol. 30 : Iss. 1 , Article 1.
Available at: https://digitalcommons.buffalostate.edu/lls/vol30/iss1/1
Ogbeiwi, O. (2021). General concepts of goals and goal-setting in healthcare: A narrative review. Journal of Management & Organization, 27(2), 324-341. doi:10.1017/jmo.2018.11
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība. Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmuma pieņemšana.
Apraksts
Anotācija: Šajās lekcijas tiek apskatītas 3 tēmas -
lēmumu pieņemšanas veidi un laba lēmumu pieņemsāana;
veselības uzvedība, veselības uzvedības modeļi, pamatkoncepti uzvedības maiņai;
specifiski transteorētiskais uzvedības maiņas modelis, kurš tiek prakstiski pielietots šī kursa ietvaros.
Nodarbības jautājumi: Patstāvīgais darbs pēc videolekciju noskatīšanās.
Literatūra: Hashemzadeh, M., Rahimi, A., Zare-Farashbandi, F., Alavi-Naeini, A. M., & Daei, A. (2019). Transtheoretical Model of Health Behavioral Change: A Systematic Review. Iranian journal of nursing and midwifery research, 24(2), 83–90. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_94_17
Raihan N, Cogburn M. Stages of Change Theory. [Updated 2021 Mar 3]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK556005/
Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108. Retrieved Jan 11, 2022, from https://journals.humankinetics.com/view/journals/jpah/18/1/article-p94.xml
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība. Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmuma pieņemšana.
Apraksts
Anotācija: Šajās lekcijas tiek apskatītas 3 tēmas -
lēmumu pieņemšanas veidi un laba lēmumu pieņemsāana;
veselības uzvedība, veselības uzvedības modeļi, pamatkoncepti uzvedības maiņai;
specifiski transteorētiskais uzvedības maiņas modelis, kurš tiek prakstiski pielietots šī kursa ietvaros.
Nodarbības jautājumi: Patstāvīgais darbs pēc videolekciju noskatīšanās.
Literatūra: Hashemzadeh, M., Rahimi, A., Zare-Farashbandi, F., Alavi-Naeini, A. M., & Daei, A. (2019). Transtheoretical Model of Health Behavioral Change: A Systematic Review. Iranian journal of nursing and midwifery research, 24(2), 83–90. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_94_17
Raihan N, Cogburn M. Stages of Change Theory. [Updated 2021 Mar 3]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK556005/
Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108. Retrieved Jan 11, 2022, from https://journals.humankinetics.com/view/journals/jpah/18/1/article-p94.xml
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība. Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmuma pieņemšana.
Apraksts
Anotācija: Šajās lekcijas tiek apskatītas 3 tēmas -
lēmumu pieņemšanas veidi un laba lēmumu pieņemsāana;
veselības uzvedība, veselības uzvedības modeļi, pamatkoncepti uzvedības maiņai;
specifiski transteorētiskais uzvedības maiņas modelis, kurš tiek prakstiski pielietots šī kursa ietvaros.
Nodarbības jautājumi: Patstāvīgais darbs pēc videolekciju noskatīšanās.
Literatūra: Hashemzadeh, M., Rahimi, A., Zare-Farashbandi, F., Alavi-Naeini, A. M., & Daei, A. (2019). Transtheoretical Model of Health Behavioral Change: A Systematic Review. Iranian journal of nursing and midwifery research, 24(2), 83–90. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_94_17
Raihan N, Cogburn M. Stages of Change Theory. [Updated 2021 Mar 3]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK556005/
Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108. Retrieved Jan 11, 2022, from https://journals.humankinetics.com/view/journals/jpah/18/1/article-p94.xml
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stresa koncepcija. Stresa un veselības savstarpējā saistība.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek runāts par tēmu stress un tā ietekmi uz cilvēka veselību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšanas stratēģijas un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: Īss ievads un atgadnes par tēmu pašregulācija.
Tiek pārrunātas un prakstiski izmēģinātas dažādas stresa regulācijas tehnikas.
Nodarbības beigās seko diskusija.
Nodarbības jautājumi: Kura no relaksācijas metodēm patika vislabāk? Un kāpēc?
Kad savā ikdienā, kādu no šīm varētu izmantot?
Vai savā profesijā to varēsi izmantot/dot citiem?
Literatūra: Robson, D. A., Allen, M. S., & Howard, S. J. (2020). Self-regulation in childhood as a predictor of future outcomes: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 146(4), 324–354. https://doi.org/10.1037/bul0000227
Alison L. Miller, Sharon L. Lo, Katherine W. Bauer & Emily M. Fredericks (2020) Developmentally informed behaviour change techniques to enhance self-regulation in a health promotion context: a conceptual review, Health Psychology Review, 14:1, 116-131, DOI: 10.1080/17437199.2020.1718530
McDaniel MA, Einstein GO. (2020). Training Learning Strategies to Promote Self-Regulation and Transfer: The Knowledge, Belief, Commitment, and Planning Framework. Perspectives on Psychological Science. ;15(6):1363-1381. doi:10.1177/1745691620920723
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes metodes, apzinātības prakse.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijā studenti tiek iepazīstināti ar apzinātības jēdzienu, apzinātības attīstības vēsturi, dažādām apzinātības metodēm, apzinātības prakses saistību ar veselību un nozīmīgākajiem secinājumiem pētniecībā.
Nodarbības laikā studenti praktiski pielieto 2 apzinātības tehnikas un tiek rosināta diskusija par nodarbības tēmu.
Nodarbības jautājumi: Vai esat iepriekš praktizējuši apzinātību? Kāda ir Jūsu pieredze un domas par apzinātības prakses lietderību un efektivitāti?
Ko pamanījāt, izpildot apzinātības vingrinājumus nodarbībā?
Vai un kā tieši plānojat apzinātību ieviest savā ikdienā?
Literatūra: Van Dam,N., et al. (2017). Mind the Hype: A Critical Evaluation and Prescriptive Agenda for Research on Mindfulness and Meditation. Perspectives on Psychological Science
2018, Vol. 13(1) 36–61
Kabat-Zinn, J. (2012). Mindfulness for Beginners: Reclaiming the Present Moment—and Your Life.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes metodes, apzinātības prakse.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijā studenti tiek iepazīstināti ar apzinātības jēdzienu, apzinātības attīstības vēsturi, dažādām apzinātības metodēm, apzinātības prakses saistību ar veselību un nozīmīgākajiem secinājumiem pētniecībā.
Nodarbības laikā studenti praktiski pielieto 2 apzinātības tehnikas un tiek rosināta diskusija par nodarbības tēmu.
Nodarbības jautājumi: Vai esat iepriekš praktizējuši apzinātību? Kāda ir Jūsu pieredze un domas par apzinātības prakses lietderību un efektivitāti?
Ko pamanījāt, izpildot apzinātības vingrinājumus nodarbībā?
Vai un kā tieši plānojat apzinātību ieviest savā ikdienā?
Literatūra: Van Dam,N., et al. (2017). Mind the Hype: A Critical Evaluation and Prescriptive Agenda for Research on Mindfulness and Meditation. Perspectives on Psychological Science
2018, Vol. 13(1) 36–61
Kabat-Zinn, J. (2012). Mindfulness for Beginners: Reclaiming the Present Moment—and Your Life.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā atbalsta definēšana, tā veidi, modeļi un pašefektivitāte.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek definēts, kas ir sociālais atbalsts, kādi ir tā veidi un modeļi. Sociālā atbalsta saistība ar psiholoģisko labklājību, veselības uzvedību. Sociālā atstumtība un sociālās sāpes.
Literatūra: Veselības psiholoģija. K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2016.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā atbalsta definēšana, tā veidi, modeļi un pašefektivitāte.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek definēts, kas ir sociālais atbalsts, kādi ir tā veidi un modeļi. Sociālā atbalsta saistība ar psiholoģisko labklājību, veselības uzvedību. Sociālā atstumtība un sociālās sāpes.
Literatūra: Veselības psiholoģija. K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2016.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Personība un veselība.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijas ietvaros tiek apskatīta personības definīcija, personība dažādu mūsdienu konceptu izpratnē, personības iezīmju saistība ar veselības uzvedību un dažādiem veselības riskiem.
Literatūra: Veselības psiholoģija. K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2016.
Perepjolkina, V. (2014). Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē. Promocijas darbs: Latvijas Universitāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: patstāvīgā darba prezentācija. Risinājuma izpilde un pārbaude.
Apraksts
Anotācija: Tiek prezentēts patstāvīgais darbs.
Nodarbības jautājumi: 1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labklājību – 1 punkts .
2. Atspoguļota mērķa formulēšanas gaita un formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts.
3. Atspoguļots mērķa sasniegšanas plāns – 1 punkts.
4. Raksturots mērķa sasniegšanas process un rezultāts– 1 punkts.
5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti.
6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti
7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti.
Literatūra: Studiju kursa materiāli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: patstāvīgā darba prezentācija. Risinājuma izpilde un pārbaude.
Apraksts
Anotācija: Tiek prezentēts patstāvīgais darbs.
Nodarbības jautājumi: 1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labklājību – 1 punkts .
2. Atspoguļota mērķa formulēšanas gaita un formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts.
3. Atspoguļots mērķa sasniegšanas plāns – 1 punkts.
4. Raksturots mērķa sasniegšanas process un rezultāts– 1 punkts.
5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti.
6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti
7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti.
Literatūra: Studiju kursa materiāli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji.
Pašefektivitāte un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: 1. lekcijā tiek pārrunātas studiju kursa prasības, plānojums, tēmas, patstāvīgie darbi un vērtēšanas kritēriji.
2. lekcijā tiek pārrunāta pašefektivitātes un pašregulācijas teorija, ko tā ietekmē un kā to ietekmēt.
Literatūra: Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. RSU.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji.
Pašefektivitāte un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: 1. lekcijā tiek pārrunātas studiju kursa prasības, plānojums, tēmas, patstāvīgie darbi un vērtēšanas kritēriji.
2. lekcijā tiek pārrunāta pašefektivitātes un pašregulācijas teorija, ko tā ietekmē un kā to ietekmēt.
Literatūra: Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. RSU.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.
Apraksts
Anotācija: Tiek apskatīta mērķa definīcija, tā veidi un nozīmīgums. Specifiski tiek pārrunāta SMART mērķa metode un tā tiek pielietota arī prakstiski šī studiju kursa laikā.
Nodarbības jautājumi: Mazajās grupās katrs studējošais līdz 7 min apraksta/raksturo savu mērķi un vēlamo rezultātu problemātiskās situācijas risināšanai.
Studējošais apraksta vēlamo rezultātu iespējami konkrēti.
Kamēr viens no studējošiem stāsta par savu mērķi, pārējie studējošie uzmanīgi klausās un beigās var uzdot atvērtos jautājumus
Literatūra: Traga Philippakos, Zoi A. (2020) "Developing Strategic Learners: Supporting Self-Efficacy Through Goal
Setting and Reflection," The Language and Literacy Spectrum: Vol. 30 : Iss. 1 , Article 1.
Available at: https://digitalcommons.buffalostate.edu/lls/vol30/iss1/1
Ogbeiwi, O. (2021). General concepts of goals and goal-setting in healthcare: A narrative review. Journal of Management & Organization, 27(2), 324-341. doi:10.1017/jmo.2018.11
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.
Apraksts
Anotācija: Tiek apskatīta mērķa definīcija, tā veidi un nozīmīgums. Specifiski tiek pārrunāta SMART mērķa metode un tā tiek pielietota arī prakstiski šī studiju kursa laikā.
Nodarbības jautājumi: Mazajās grupās katrs studējošais līdz 7 min apraksta/raksturo savu mērķi un vēlamo rezultātu problemātiskās situācijas risināšanai.
Studējošais apraksta vēlamo rezultātu iespējami konkrēti.
Kamēr viens no studējošiem stāsta par savu mērķi, pārējie studējošie uzmanīgi klausās un beigās var uzdot atvērtos jautājumus
Literatūra: Traga Philippakos, Zoi A. (2020) "Developing Strategic Learners: Supporting Self-Efficacy Through Goal
Setting and Reflection," The Language and Literacy Spectrum: Vol. 30 : Iss. 1 , Article 1.
Available at: https://digitalcommons.buffalostate.edu/lls/vol30/iss1/1
Ogbeiwi, O. (2021). General concepts of goals and goal-setting in healthcare: A narrative review. Journal of Management & Organization, 27(2), 324-341. doi:10.1017/jmo.2018.11
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība. Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmuma pieņemšana.
Apraksts
Anotācija: Šajās lekcijas tiek apskatītas 3 tēmas -
lēmumu pieņemšanas veidi un laba lēmumu pieņemsāana;
veselības uzvedība, veselības uzvedības modeļi, pamatkoncepti uzvedības maiņai;
specifiski transteorētiskais uzvedības maiņas modelis, kurš tiek prakstiski pielietots šī kursa ietvaros.
Nodarbības jautājumi: Patstāvīgais darbs pēc videolekciju noskatīšanās.
Literatūra: Hashemzadeh, M., Rahimi, A., Zare-Farashbandi, F., Alavi-Naeini, A. M., & Daei, A. (2019). Transtheoretical Model of Health Behavioral Change: A Systematic Review. Iranian journal of nursing and midwifery research, 24(2), 83–90. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_94_17
Raihan N, Cogburn M. Stages of Change Theory. [Updated 2021 Mar 3]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK556005/
Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108. Retrieved Jan 11, 2022, from https://journals.humankinetics.com/view/journals/jpah/18/1/article-p94.xml
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stresa koncepcija. Stresa un veselības savstarpējā saistība.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek runāts par tēmu stress un tā ietekmi uz cilvēka veselību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšanas stratēģijas un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: Īss ievads un atgadnes par tēmu pašregulācija.
Tiek pārrunātas un prakstiski izmēģinātas dažādas stresa regulācijas tehnikas.
Nodarbības beigās seko diskusija.
Nodarbības jautājumi: Kura no relaksācijas metodēm patika vislabāk? Un kāpēc?
Kad savā ikdienā, kādu no šīm varētu izmantot?
Vai savā profesijā to varēsi izmantot/dot citiem?
Literatūra: Robson, D. A., Allen, M. S., & Howard, S. J. (2020). Self-regulation in childhood as a predictor of future outcomes: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 146(4), 324–354. https://doi.org/10.1037/bul0000227
Alison L. Miller, Sharon L. Lo, Katherine W. Bauer & Emily M. Fredericks (2020) Developmentally informed behaviour change techniques to enhance self-regulation in a health promotion context: a conceptual review, Health Psychology Review, 14:1, 116-131, DOI: 10.1080/17437199.2020.1718530
McDaniel MA, Einstein GO. (2020). Training Learning Strategies to Promote Self-Regulation and Transfer: The Knowledge, Belief, Commitment, and Planning Framework. Perspectives on Psychological Science. ;15(6):1363-1381. doi:10.1177/1745691620920723
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes metodes, apzinātības prakse.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijā studenti tiek iepazīstināti ar apzinātības jēdzienu, apzinātības attīstības vēsturi, dažādām apzinātības metodēm, apzinātības prakses saistību ar veselību un nozīmīgākajiem secinājumiem pētniecībā.
Nodarbības laikā studenti praktiski pielieto 2 apzinātības tehnikas un tiek rosināta diskusija par nodarbības tēmu.
Nodarbības jautājumi: Vai esat iepriekš praktizējuši apzinātību? Kāda ir Jūsu pieredze un domas par apzinātības prakses lietderību un efektivitāti?
Ko pamanījāt, izpildot apzinātības vingrinājumus nodarbībā?
Vai un kā tieši plānojat apzinātību ieviest savā ikdienā?
Literatūra: Van Dam,N., et al. (2017). Mind the Hype: A Critical Evaluation and Prescriptive Agenda for Research on Mindfulness and Meditation. Perspectives on Psychological Science
2018, Vol. 13(1) 36–61
Kabat-Zinn, J. (2012). Mindfulness for Beginners: Reclaiming the Present Moment—and Your Life.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pašefektivitātes metodes, apzinātības prakse.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijā studenti tiek iepazīstināti ar apzinātības jēdzienu, apzinātības attīstības vēsturi, dažādām apzinātības metodēm, apzinātības prakses saistību ar veselību un nozīmīgākajiem secinājumiem pētniecībā.
Nodarbības laikā studenti praktiski pielieto 2 apzinātības tehnikas un tiek rosināta diskusija par nodarbības tēmu.
Nodarbības jautājumi: Vai esat iepriekš praktizējuši apzinātību? Kāda ir Jūsu pieredze un domas par apzinātības prakses lietderību un efektivitāti?
Ko pamanījāt, izpildot apzinātības vingrinājumus nodarbībā?
Vai un kā tieši plānojat apzinātību ieviest savā ikdienā?
Literatūra: Van Dam,N., et al. (2017). Mind the Hype: A Critical Evaluation and Prescriptive Agenda for Research on Mindfulness and Meditation. Perspectives on Psychological Science
2018, Vol. 13(1) 36–61
Kabat-Zinn, J. (2012). Mindfulness for Beginners: Reclaiming the Present Moment—and Your Life.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā atbalsta definēšana, tā veidi, modeļi un pašefektivitāte.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek definēts, kas ir sociālais atbalsts, kādi ir tā veidi un modeļi. Sociālā atbalsta saistība ar psiholoģisko labklājību, veselības uzvedību. Sociālā atstumtība un sociālās sāpes.
Literatūra: Veselības psiholoģija. K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2016.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Personība un veselība.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijas ietvaros tiek apskatīta personības definīcija, personība dažādu mūsdienu konceptu izpratnē, personības iezīmju saistība ar veselības uzvedību un dažādiem veselības riskiem.
Literatūra: Veselības psiholoģija. K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2016.
Perepjolkina, V. (2014). Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē. Promocijas darbs: Latvijas Universitāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: patstāvīgā darba prezentācija. Risinājuma izpilde un pārbaude.
Apraksts
Anotācija: Tiek prezentēts patstāvīgais darbs.
Nodarbības jautājumi: 1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labklājību – 1 punkts .
2. Atspoguļota mērķa formulēšanas gaita un formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts.
3. Atspoguļots mērķa sasniegšanas plāns – 1 punkts.
4. Raksturots mērķa sasniegšanas process un rezultāts– 1 punkts.
5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti.
6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti
7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti.
Literatūra: Studiju kursa materiāli.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Rīga: RSU.
Mārtinsone, K. Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU izdevniecība.
Sears, R. W. (2015). Building competence in mindfulness-based cognitive therapy: transcripts and insights for working with stress, anxiety, depression, and other problems. New York: Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Azevedo, S., & Cavalcanti, L. (2013). Psychology of Stress: New Research. Hauppauge, N.Y.: Nova Science Publishers, Inc.Piemērots angļu valodas plūsmai
Chatzi, V. (2012). Psychology of Self-regulation. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, Inc. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Eggers, J. H., Oostdam, R., & Voogt, J. (2021). Self-regulation strategies in blended learning environments in higher education: A systematic review. Australasian Journal of Educational Technology, 37(6), 175–192.
Papildu literatūra
Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108.Piemērots angļu valodas plūsmai
Flaten, M., Absi, M. (2016). The neuroscience of pain, stress, and emotion: psychological and clinical implications. Amsterdam: Academic press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.) (2016). Veselības psiholoģija. RSU, Rīga.
Friedman, H. S., Schustack, M. W. (2014). Personality: Classic Theories and Modern Research. Boston: Pearson Allyn & Bacon.Piemērots angļu valodas plūsmai
Selye, H. (2012). Mana mūža stress: zinātnieka memuāri. Rīga: Jumava.
Citi informācijas avoti
Social Behavior & Personality: an international journalPiemērots angļu valodas plūsmai
Journal Of Behavioral MedicinePiemērots angļu valodas plūsmai