Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pašefektivitāte un pašregulācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_166
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt iespēju studentiem apgūt pašefektivitātes un pašregulācijas koncepcijas un attīstīt prasmi tās pielietot turpmākajā profesionālajā darbībā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti definē pašefektivitāti un raksturo personības faktorus, apraksta sociālās iemācīšanās teorijas pamatprincipus; nosauc stresa pārvaldīšanas tehnikas un sociālā atbalsta veidus; raksturo saistību starp indivīda uzvedību/sasniegumiem un pašregulācijas mehānismiem.

Prasmes

1.Studenti apraksta pašregulācijas un pašefektivitātes lomu indivīda funkcionēšanā un demonstrē stresa pārvaldīšanas tehnikas.

Kompetences

1.Studenti patstāvīgi izveido stresa profilakses pasākumus, pamatojas uz pierādījumiem par stresa saistību ar cilvēka veselību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Seminārā tiek prezentēts patstāvīgais darbs. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpildīšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Individuāli izstrādāts plāns psiholoģiskās labklājības uzlabošanai un prezentē to seminārā. Vērtēšanas kritēriji patstāvīgi izstrādātajam individuālajam plānam: 1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labklājību – 1 punkts. 2. Atspoguļota mērķa formulēšanas gaita un formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts. 3. Atspoguļots mērķa sasniegšanas plāns – 1 punkts. 4. Raksturots mērķa sasniegšanas process un rezultāts– 1 punkts. 5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti. 6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti. 7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti.
2.

Pārbaudījums

-
10 balles

1. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās - 10% (Apmeklētas visas prakstiskās nodarbības, vai iesniegta nodarbības atstrāde nedēļas laikā pēc nokavētās nodarbības). 2. Patstāvīgo uzdevumu izstrāde un iesniegšana laikā – 30% (Veikti četri patstāvīgie darbi un tie iesniegti laikā). 3. Sagatavots un prezentēts patstāvīgi izstrādāts individuālais darbs psiholoģiskās labklājības uzlabošanai – 60% (Skatīt semināra aprakstu un vērtēšanas kritērijus).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji. Pašefektivitāte un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: 1. lekcijā tiek pārrunātas studiju kursa prasības, plānojums, tēmas, patstāvīgie darbi un vērtēšanas kritēriji. 2. lekcijā tiek pārrunāta pašefektivitātes un pašregulācijas teorija, ko tā ietekmē un kā to ietekmēt. Literatūra: Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. RSU.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji. Pašefektivitāte un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: 1. lekcijā tiek pārrunātas studiju kursa prasības, plānojums, tēmas, patstāvīgie darbi un vērtēšanas kritēriji. 2. lekcijā tiek pārrunāta pašefektivitātes un pašregulācijas teorija, ko tā ietekmē un kā to ietekmēt. Literatūra: Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. RSU.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.
Apraksts
Anotācija: Tiek apskatīta mērķa definīcija, tā veidi un nozīmīgums. Specifiski tiek pārrunāta SMART mērķa metode un tā tiek pielietota arī prakstiski šī studiju kursa laikā. Nodarbības jautājumi: Mazajās grupās katrs studējošais līdz 7 min apraksta/raksturo savu mērķi un vēlamo rezultātu problemātiskās situācijas risināšanai. Studējošais apraksta vēlamo rezultātu iespējami konkrēti. Kamēr viens no studējošiem stāsta par savu mērķi, pārējie studējošie uzmanīgi klausās un beigās var uzdot atvērtos jautājumus Literatūra: Traga Philippakos, Zoi A. (2020) "Developing Strategic Learners: Supporting Self-Efficacy Through Goal Setting and Reflection," The Language and Literacy Spectrum: Vol. 30 : Iss. 1 , Article 1. Available at: https://digitalcommons.buffalostate.edu/lls/vol30/iss1/1 Ogbeiwi, O. (2021). General concepts of goals and goal-setting in healthcare: A narrative review. Journal of Management & Organization, 27(2), 324-341. doi:10.1017/jmo.2018.11
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.
Apraksts
Anotācija: Tiek apskatīta mērķa definīcija, tā veidi un nozīmīgums. Specifiski tiek pārrunāta SMART mērķa metode un tā tiek pielietota arī prakstiski šī studiju kursa laikā. Nodarbības jautājumi: Mazajās grupās katrs studējošais līdz 7 min apraksta/raksturo savu mērķi un vēlamo rezultātu problemātiskās situācijas risināšanai. Studējošais apraksta vēlamo rezultātu iespējami konkrēti. Kamēr viens no studējošiem stāsta par savu mērķi, pārējie studējošie uzmanīgi klausās un beigās var uzdot atvērtos jautājumus Literatūra: Traga Philippakos, Zoi A. (2020) "Developing Strategic Learners: Supporting Self-Efficacy Through Goal Setting and Reflection," The Language and Literacy Spectrum: Vol. 30 : Iss. 1 , Article 1. Available at: https://digitalcommons.buffalostate.edu/lls/vol30/iss1/1 Ogbeiwi, O. (2021). General concepts of goals and goal-setting in healthcare: A narrative review. Journal of Management & Organization, 27(2), 324-341. doi:10.1017/jmo.2018.11
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Veselības uzvedība. Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmuma pieņemšana.
Apraksts
Anotācija: Šajās lekcijas tiek apskatītas 3 tēmas - lēmumu pieņemšanas veidi un laba lēmumu pieņemsāana; veselības uzvedība, veselības uzvedības modeļi, pamatkoncepti uzvedības maiņai; specifiski transteorētiskais uzvedības maiņas modelis, kurš tiek prakstiski pielietots šī kursa ietvaros. Nodarbības jautājumi: Patstāvīgais darbs pēc videolekciju noskatīšanās. Literatūra: Hashemzadeh, M., Rahimi, A., Zare-Farashbandi, F., Alavi-Naeini, A. M., & Daei, A. (2019). Transtheoretical Model of Health Behavioral Change: A Systematic Review. Iranian journal of nursing and midwifery research, 24(2), 83–90. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_94_17 Raihan N, Cogburn M. Stages of Change Theory. [Updated 2021 Mar 3]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK556005/ Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108. Retrieved Jan 11, 2022, from https://journals.humankinetics.com/view/journals/jpah/18/1/article-p94.xml
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Veselības uzvedība. Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmuma pieņemšana.
Apraksts
Anotācija: Šajās lekcijas tiek apskatītas 3 tēmas - lēmumu pieņemšanas veidi un laba lēmumu pieņemsāana; veselības uzvedība, veselības uzvedības modeļi, pamatkoncepti uzvedības maiņai; specifiski transteorētiskais uzvedības maiņas modelis, kurš tiek prakstiski pielietots šī kursa ietvaros. Nodarbības jautājumi: Patstāvīgais darbs pēc videolekciju noskatīšanās. Literatūra: Hashemzadeh, M., Rahimi, A., Zare-Farashbandi, F., Alavi-Naeini, A. M., & Daei, A. (2019). Transtheoretical Model of Health Behavioral Change: A Systematic Review. Iranian journal of nursing and midwifery research, 24(2), 83–90. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_94_17 Raihan N, Cogburn M. Stages of Change Theory. [Updated 2021 Mar 3]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK556005/ Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108. Retrieved Jan 11, 2022, from https://journals.humankinetics.com/view/journals/jpah/18/1/article-p94.xml
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Veselības uzvedība. Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmuma pieņemšana.
Apraksts
Anotācija: Šajās lekcijas tiek apskatītas 3 tēmas - lēmumu pieņemšanas veidi un laba lēmumu pieņemsāana; veselības uzvedība, veselības uzvedības modeļi, pamatkoncepti uzvedības maiņai; specifiski transteorētiskais uzvedības maiņas modelis, kurš tiek prakstiski pielietots šī kursa ietvaros. Nodarbības jautājumi: Patstāvīgais darbs pēc videolekciju noskatīšanās. Literatūra: Hashemzadeh, M., Rahimi, A., Zare-Farashbandi, F., Alavi-Naeini, A. M., & Daei, A. (2019). Transtheoretical Model of Health Behavioral Change: A Systematic Review. Iranian journal of nursing and midwifery research, 24(2), 83–90. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_94_17 Raihan N, Cogburn M. Stages of Change Theory. [Updated 2021 Mar 3]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK556005/ Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108. Retrieved Jan 11, 2022, from https://journals.humankinetics.com/view/journals/jpah/18/1/article-p94.xml
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Stresa koncepcija. Stresa un veselības savstarpējā saistība.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek runāts par tēmu stress un tā ietekmi uz cilvēka veselību.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Stresa pārvarēšanas stratēģijas un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: Īss ievads un atgadnes par tēmu pašregulācija. Tiek pārrunātas un prakstiski izmēģinātas dažādas stresa regulācijas tehnikas. Nodarbības beigās seko diskusija. Nodarbības jautājumi: Kura no relaksācijas metodēm patika vislabāk? Un kāpēc? Kad savā ikdienā, kādu no šīm varētu izmantot? Vai savā profesijā to varēsi izmantot/dot citiem? Literatūra: Robson, D. A., Allen, M. S., & Howard, S. J. (2020). Self-regulation in childhood as a predictor of future outcomes: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 146(4), 324–354. https://doi.org/10.1037/bul0000227 Alison L. Miller, Sharon L. Lo, Katherine W. Bauer & Emily M. Fredericks (2020) Developmentally informed behaviour change techniques to enhance self-regulation in a health promotion context: a conceptual review, Health Psychology Review, 14:1, 116-131, DOI: 10.1080/17437199.2020.1718530 McDaniel MA, Einstein GO. (2020). Training Learning Strategies to Promote Self-Regulation and Transfer: The Knowledge, Belief, Commitment, and Planning Framework. Perspectives on Psychological Science. ;15(6):1363-1381. doi:10.1177/1745691620920723
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Pašefektivitātes metodes, apzinātības prakse.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijā studenti tiek iepazīstināti ar apzinātības jēdzienu, apzinātības attīstības vēsturi, dažādām apzinātības metodēm, apzinātības prakses saistību ar veselību un nozīmīgākajiem secinājumiem pētniecībā. Nodarbības laikā studenti praktiski pielieto 2 apzinātības tehnikas un tiek rosināta diskusija par nodarbības tēmu. Nodarbības jautājumi: Vai esat iepriekš praktizējuši apzinātību? Kāda ir Jūsu pieredze un domas par apzinātības prakses lietderību un efektivitāti? Ko pamanījāt, izpildot apzinātības vingrinājumus nodarbībā? Vai un kā tieši plānojat apzinātību ieviest savā ikdienā? Literatūra: Van Dam,N., et al. (2017). Mind the Hype: A Critical Evaluation and Prescriptive Agenda for Research on Mindfulness and Meditation. Perspectives on Psychological Science 2018, Vol. 13(1) 36–61 Kabat-Zinn, J. (2012). Mindfulness for Beginners: Reclaiming the Present Moment—and Your Life.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Pašefektivitātes metodes, apzinātības prakse.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijā studenti tiek iepazīstināti ar apzinātības jēdzienu, apzinātības attīstības vēsturi, dažādām apzinātības metodēm, apzinātības prakses saistību ar veselību un nozīmīgākajiem secinājumiem pētniecībā. Nodarbības laikā studenti praktiski pielieto 2 apzinātības tehnikas un tiek rosināta diskusija par nodarbības tēmu. Nodarbības jautājumi: Vai esat iepriekš praktizējuši apzinātību? Kāda ir Jūsu pieredze un domas par apzinātības prakses lietderību un efektivitāti? Ko pamanījāt, izpildot apzinātības vingrinājumus nodarbībā? Vai un kā tieši plānojat apzinātību ieviest savā ikdienā? Literatūra: Van Dam,N., et al. (2017). Mind the Hype: A Critical Evaluation and Prescriptive Agenda for Research on Mindfulness and Meditation. Perspectives on Psychological Science 2018, Vol. 13(1) 36–61 Kabat-Zinn, J. (2012). Mindfulness for Beginners: Reclaiming the Present Moment—and Your Life.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Sociālā atbalsta definēšana, tā veidi, modeļi un pašefektivitāte.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek definēts, kas ir sociālais atbalsts, kādi ir tā veidi un modeļi. Sociālā atbalsta saistība ar psiholoģisko labklājību, veselības uzvedību. Sociālā atstumtība un sociālās sāpes. Literatūra: Veselības psiholoģija. K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2016.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Sociālā atbalsta definēšana, tā veidi, modeļi un pašefektivitāte.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek definēts, kas ir sociālais atbalsts, kādi ir tā veidi un modeļi. Sociālā atbalsta saistība ar psiholoģisko labklājību, veselības uzvedību. Sociālā atstumtība un sociālās sāpes. Literatūra: Veselības psiholoģija. K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2016.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Personība un veselība.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijas ietvaros tiek apskatīta personības definīcija, personība dažādu mūsdienu konceptu izpratnē, personības iezīmju saistība ar veselības uzvedību un dažādiem veselības riskiem. Literatūra: Veselības psiholoģija. K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2016. Perepjolkina, V. (2014). Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē. Promocijas darbs: Latvijas Universitāte
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Seminārs: patstāvīgā darba prezentācija. Risinājuma izpilde un pārbaude.
Apraksts
Anotācija: Tiek prezentēts patstāvīgais darbs. Nodarbības jautājumi: 1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labklājību – 1 punkts . 2. Atspoguļota mērķa formulēšanas gaita un formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts. 3. Atspoguļots mērķa sasniegšanas plāns – 1 punkts. 4. Raksturots mērķa sasniegšanas process un rezultāts– 1 punkts. 5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti. 6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti 7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti. Literatūra: Studiju kursa materiāli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Seminārs: patstāvīgā darba prezentācija. Risinājuma izpilde un pārbaude.
Apraksts
Anotācija: Tiek prezentēts patstāvīgais darbs. Nodarbības jautājumi: 1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labklājību – 1 punkts . 2. Atspoguļota mērķa formulēšanas gaita un formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts. 3. Atspoguļots mērķa sasniegšanas plāns – 1 punkts. 4. Raksturots mērķa sasniegšanas process un rezultāts– 1 punkts. 5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti. 6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti 7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti. Literatūra: Studiju kursa materiāli.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji. Pašefektivitāte un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: 1. lekcijā tiek pārrunātas studiju kursa prasības, plānojums, tēmas, patstāvīgie darbi un vērtēšanas kritēriji. 2. lekcijā tiek pārrunāta pašefektivitātes un pašregulācijas teorija, ko tā ietekmē un kā to ietekmēt. Literatūra: Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. RSU.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji. Pašefektivitāte un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: 1. lekcijā tiek pārrunātas studiju kursa prasības, plānojums, tēmas, patstāvīgie darbi un vērtēšanas kritēriji. 2. lekcijā tiek pārrunāta pašefektivitātes un pašregulācijas teorija, ko tā ietekmē un kā to ietekmēt. Literatūra: Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. RSU.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.
Apraksts
Anotācija: Tiek apskatīta mērķa definīcija, tā veidi un nozīmīgums. Specifiski tiek pārrunāta SMART mērķa metode un tā tiek pielietota arī prakstiski šī studiju kursa laikā. Nodarbības jautājumi: Mazajās grupās katrs studējošais līdz 7 min apraksta/raksturo savu mērķi un vēlamo rezultātu problemātiskās situācijas risināšanai. Studējošais apraksta vēlamo rezultātu iespējami konkrēti. Kamēr viens no studējošiem stāsta par savu mērķi, pārējie studējošie uzmanīgi klausās un beigās var uzdot atvērtos jautājumus Literatūra: Traga Philippakos, Zoi A. (2020) "Developing Strategic Learners: Supporting Self-Efficacy Through Goal Setting and Reflection," The Language and Literacy Spectrum: Vol. 30 : Iss. 1 , Article 1. Available at: https://digitalcommons.buffalostate.edu/lls/vol30/iss1/1 Ogbeiwi, O. (2021). General concepts of goals and goal-setting in healthcare: A narrative review. Journal of Management & Organization, 27(2), 324-341. doi:10.1017/jmo.2018.11
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.
Apraksts
Anotācija: Tiek apskatīta mērķa definīcija, tā veidi un nozīmīgums. Specifiski tiek pārrunāta SMART mērķa metode un tā tiek pielietota arī prakstiski šī studiju kursa laikā. Nodarbības jautājumi: Mazajās grupās katrs studējošais līdz 7 min apraksta/raksturo savu mērķi un vēlamo rezultātu problemātiskās situācijas risināšanai. Studējošais apraksta vēlamo rezultātu iespējami konkrēti. Kamēr viens no studējošiem stāsta par savu mērķi, pārējie studējošie uzmanīgi klausās un beigās var uzdot atvērtos jautājumus Literatūra: Traga Philippakos, Zoi A. (2020) "Developing Strategic Learners: Supporting Self-Efficacy Through Goal Setting and Reflection," The Language and Literacy Spectrum: Vol. 30 : Iss. 1 , Article 1. Available at: https://digitalcommons.buffalostate.edu/lls/vol30/iss1/1 Ogbeiwi, O. (2021). General concepts of goals and goal-setting in healthcare: A narrative review. Journal of Management & Organization, 27(2), 324-341. doi:10.1017/jmo.2018.11
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Veselības uzvedība. Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmuma pieņemšana.
Apraksts
Anotācija: Šajās lekcijas tiek apskatītas 3 tēmas - lēmumu pieņemšanas veidi un laba lēmumu pieņemsāana; veselības uzvedība, veselības uzvedības modeļi, pamatkoncepti uzvedības maiņai; specifiski transteorētiskais uzvedības maiņas modelis, kurš tiek prakstiski pielietots šī kursa ietvaros. Nodarbības jautājumi: Patstāvīgais darbs pēc videolekciju noskatīšanās. Literatūra: Hashemzadeh, M., Rahimi, A., Zare-Farashbandi, F., Alavi-Naeini, A. M., & Daei, A. (2019). Transtheoretical Model of Health Behavioral Change: A Systematic Review. Iranian journal of nursing and midwifery research, 24(2), 83–90. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_94_17 Raihan N, Cogburn M. Stages of Change Theory. [Updated 2021 Mar 3]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK556005/ Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108. Retrieved Jan 11, 2022, from https://journals.humankinetics.com/view/journals/jpah/18/1/article-p94.xml
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Stresa koncepcija. Stresa un veselības savstarpējā saistība.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek runāts par tēmu stress un tā ietekmi uz cilvēka veselību.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Stresa pārvarēšanas stratēģijas un pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: Īss ievads un atgadnes par tēmu pašregulācija. Tiek pārrunātas un prakstiski izmēģinātas dažādas stresa regulācijas tehnikas. Nodarbības beigās seko diskusija. Nodarbības jautājumi: Kura no relaksācijas metodēm patika vislabāk? Un kāpēc? Kad savā ikdienā, kādu no šīm varētu izmantot? Vai savā profesijā to varēsi izmantot/dot citiem? Literatūra: Robson, D. A., Allen, M. S., & Howard, S. J. (2020). Self-regulation in childhood as a predictor of future outcomes: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 146(4), 324–354. https://doi.org/10.1037/bul0000227 Alison L. Miller, Sharon L. Lo, Katherine W. Bauer & Emily M. Fredericks (2020) Developmentally informed behaviour change techniques to enhance self-regulation in a health promotion context: a conceptual review, Health Psychology Review, 14:1, 116-131, DOI: 10.1080/17437199.2020.1718530 McDaniel MA, Einstein GO. (2020). Training Learning Strategies to Promote Self-Regulation and Transfer: The Knowledge, Belief, Commitment, and Planning Framework. Perspectives on Psychological Science. ;15(6):1363-1381. doi:10.1177/1745691620920723
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pašefektivitātes metodes, apzinātības prakse.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijā studenti tiek iepazīstināti ar apzinātības jēdzienu, apzinātības attīstības vēsturi, dažādām apzinātības metodēm, apzinātības prakses saistību ar veselību un nozīmīgākajiem secinājumiem pētniecībā. Nodarbības laikā studenti praktiski pielieto 2 apzinātības tehnikas un tiek rosināta diskusija par nodarbības tēmu. Nodarbības jautājumi: Vai esat iepriekš praktizējuši apzinātību? Kāda ir Jūsu pieredze un domas par apzinātības prakses lietderību un efektivitāti? Ko pamanījāt, izpildot apzinātības vingrinājumus nodarbībā? Vai un kā tieši plānojat apzinātību ieviest savā ikdienā? Literatūra: Van Dam,N., et al. (2017). Mind the Hype: A Critical Evaluation and Prescriptive Agenda for Research on Mindfulness and Meditation. Perspectives on Psychological Science 2018, Vol. 13(1) 36–61 Kabat-Zinn, J. (2012). Mindfulness for Beginners: Reclaiming the Present Moment—and Your Life.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pašefektivitātes metodes, apzinātības prakse.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijā studenti tiek iepazīstināti ar apzinātības jēdzienu, apzinātības attīstības vēsturi, dažādām apzinātības metodēm, apzinātības prakses saistību ar veselību un nozīmīgākajiem secinājumiem pētniecībā. Nodarbības laikā studenti praktiski pielieto 2 apzinātības tehnikas un tiek rosināta diskusija par nodarbības tēmu. Nodarbības jautājumi: Vai esat iepriekš praktizējuši apzinātību? Kāda ir Jūsu pieredze un domas par apzinātības prakses lietderību un efektivitāti? Ko pamanījāt, izpildot apzinātības vingrinājumus nodarbībā? Vai un kā tieši plānojat apzinātību ieviest savā ikdienā? Literatūra: Van Dam,N., et al. (2017). Mind the Hype: A Critical Evaluation and Prescriptive Agenda for Research on Mindfulness and Meditation. Perspectives on Psychological Science 2018, Vol. 13(1) 36–61 Kabat-Zinn, J. (2012). Mindfulness for Beginners: Reclaiming the Present Moment—and Your Life.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sociālā atbalsta definēšana, tā veidi, modeļi un pašefektivitāte.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek definēts, kas ir sociālais atbalsts, kādi ir tā veidi un modeļi. Sociālā atbalsta saistība ar psiholoģisko labklājību, veselības uzvedību. Sociālā atstumtība un sociālās sāpes. Literatūra: Veselības psiholoģija. K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2016.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Personība un veselība.
Apraksts
Anotācija: Videolekcijas ietvaros tiek apskatīta personības definīcija, personība dažādu mūsdienu konceptu izpratnē, personības iezīmju saistība ar veselības uzvedību un dažādiem veselības riskiem. Literatūra: Veselības psiholoģija. K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2016. Perepjolkina, V. (2014). Daudzdimensionālas personības aptaujas izstrāde un validizācija Latvijas pieaugušo izlasē. Promocijas darbs: Latvijas Universitāte
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Seminārs: patstāvīgā darba prezentācija. Risinājuma izpilde un pārbaude.
Apraksts
Anotācija: Tiek prezentēts patstāvīgais darbs. Nodarbības jautājumi: 1. Izvērtējot individuālās dzīves jomas, formulēta problēmjoma un savas uzvedības problēma, sniegts tās apraksts, rakturojot, kā tā ietekmē indivīda psiholoģisko labklājību – 1 punkts . 2. Atspoguļota mērķa formulēšanas gaita un formulēts sasniedzamais rezultāts – 1 punkts. 3. Atspoguļots mērķa sasniegšanas plāns – 1 punkts. 4. Raksturots mērķa sasniegšanas process un rezultāts– 1 punkts. 5. Pēc izvēles tiek aprakstīta viena no pašregulācijas metodēm un tiek sniegta pašrefleksija par šīs tehnikas izmantošanu – 2 punkti. 6. Tiek izmantoti 2-4 literatūras avoti un atbilstošu atsauču izmantošana – 2 punkti 7. Individuālais plāns prezentēts seminārnodarbībā – 2 punkti. Literatūra: Studiju kursa materiāli.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Rīga: RSU.

2.

Mārtinsone, K. Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU izdevniecība.

3.

Sears, R. W. (2015). Building competence in mindfulness-based cognitive therapy: transcripts and insights for working with stress, anxiety, depression, and other problems. New York: Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Azevedo, S., & Cavalcanti, L. (2013). Psychology of Stress: New Research. Hauppauge, N.Y.: Nova Science Publishers, Inc.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Chatzi, V. (2012). Psychology of Self-regulation. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, Inc. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Eggers, J. H., Oostdam, R., & Voogt, J. (2021). Self-regulation strategies in blended learning environments in higher education: A systematic review. Australasian Journal of Educational Technology, 37(6), 175–192.

Papildu literatūra

1.

Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Flaten, M., Absi, M. (2016). The neuroscience of pain, stress, and emotion: psychological and clinical implications. Amsterdam: Academic press.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.) (2016). Veselības psiholoģija. RSU, Rīga.

4.

Friedman, H. S., Schustack, M. W. (2014). Personality: Classic Theories and Modern Research. Boston: Pearson Allyn & Bacon.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Selye, H. (2012). Mana mūža stress: zinātnieka memuāri. Rīga: Jumava.

Citi informācijas avoti

1.

Social Behavior & Personality: an international journalPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Journal Of Behavioral MedicinePiemērots angļu valodas plūsmai