Komunikācijas teorijas, principi un ētika
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Zināšanas par komunikācijas būtību un problemātiku, elementiem, pamatprincipiem un likumiem, teoriju daudzveidību un klasifikāciju. • Izpratne par zīmes, vēstījuma un medija mijiedarbību komunikācijā. • Izpratne par komunikācijas teorijas lingvistiskiem un psihokognitīviem pamatiem, komunikāciju teoriju socioloģiskajām pieejām. • Padziļinātas zināšanas un izpratne par komunikācijas ētiku.
Prasmes
1.Prasmes analizēt zīmes, vēstījuma un medija mijiedarbību komunikācijā.
Kompetences
1.Kritiski analizēt praktiskas komunikācijas situācijas, identificēt un formulēt problēmu situācijas un to cēloņus, sniegt ieteikumus komunikācijas problēmas risināšanā, balstoties uz komunikācijas teorijām un ievērojot komunikācijas ētiku.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošie lasa literatūru paralēli kursa tematiskajai attīstībai un sagatavojas praktisko analīzes uzdevumu veikšanai auditorijā, kā arī sagatavo iesniegšanai: 1) komunikācijas situācijas analīzi un 2) eseju par kādu no teorētiskajām tradīcijām.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Akumulētā vērtēšanas sistēma:
• piedalīšanās un aktivitāte lekcijās un semināros;
• atbilžu un repliku kvalitāte (teorētiskās izpratnes dziļums, faktu materiāla integrēšana, argumentācijas līmenis);
• uzdevumu izpildes un problēmu risināšanas kapacitāte un precizitāte;
• rakstu darbu kvalitāte (teorētiskās izpratnes dziļums, loģika, argumentācija, struktūra, akadēmiskais stils);
• prezentācijas kvalitāte (ppt. un publiskā runa) un atbildes uz jautājumiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas būtība un problemātika: definīcija, elementi, pamatprincipi un likumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zīme, vēstījums, medijs un mijiedarbība komunikācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas situācijas analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teorētisko pieeju daudzveidība un klasifikācijas iespējas. Komunikācijas teorijas vēsture. Komunikācijas teorijas informācijas pamati.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas teorijas lingvistiskie pamati (retorika, semiotika, diskurss).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskursa analīzes principi un pamati.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas teorijas socioloģiskās pieejas (masu komunikācijas teorijas sociālo tīklu laikmetā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas teorijas psihokognitīvie pamati: uztvere, saprašana, pārliecināšana, meli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teorētisko pieeju pielietojums analīzē un salīdzinājums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas ētika I: vērtības, principi un normas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas ētika II: gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gala darbu prezentācijas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Borch, C. Systemic Power : Luhmann, Foucault, and Analytics of Power // Acta Sociologica 48 / 2005, pp. 155 – 167
Castells, M. A Network Theory of Power. //International Journal of Communication 5, 2011, pp. 773–787
Habermas, J. Political Communication in Media Society: Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension? The Impact of Normative Theory on Empirical Research // Communication Theory 16 (2006) 411–426
Lasmane, S. Komunikācijas ētika. – LU Akadēmiskais apgāds, 2012.
Leydesdorff, L. A Sociological Theory of Communication: The Self-Organization of the Knowledge-Based Society. – Universal Publishers: USA, 2001
Luhman, N. The reality of the mass media. – Cambridge; Polity Press, 2000.
McQuail, D. Windahl, S. Communication Models for Study of Mass Communication. - London: Longman, 1993.
McQuail, D. McQuail's mass communication theory. Sage publications, 2010.
Mulligan, K. The Essence of Language: Wittgenstein’s Builders and Buhler’s Bricks. In: Revue de Métaphysique Et de Morale, 1997
Ostins, Dž.L. Kā ar vārdiem darīt lietas. – Rīga: Liepnieks un Rītups, 2011.
Scheufele, D., Tewksbury, D. Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models. In: Journal of Communication, 2007, nr. 57, pp.9-20.
Scolari, C. Mapping conversations about new media: the theoretical field of digital communication // New Media & Society, 2009, 11, pp. 943 – 963
Papildu literatūra
Liotārs, Ž.F. Postmodernais stāvoklis. Pārskats par zināšanām. - Rīga, LMC, 2008.
Williams. D. Virtual Cultivation: Online Worlds, Offline Perceptions.// Journal of Communication, 56, 2006, pp. 69–87