Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Komunikācijas teorijas, principi un ētika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_219
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt padziļinātu pārskatu par nozīmīgākajiem komunikācijas modeļiem un teorijām, ētiskajiem aspektiem, kā arī atšķirīgajām iespējām, ko teorijas piedāvā veselības komunikācijas jautājumu interpretācijā un analīzē, lai stimulētu studentu spēju abstraktāk, plašāk un neatkarīgāk domāt, analizēt un izteikties par komunikācijas norisēm un to lomu veselības kontekstā.

Priekšzināšanas

Nav.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Zināšanas par komunikācijas būtību un problemātiku, elementiem, pamatprincipiem un likumiem, teoriju daudzveidību un klasifikāciju. • ­Izpratne par zīmes, vēstījuma un medija mijiedarbību komunikācijā. • ­Izpratne par komunikācijas teorijas lingvistiskiem un psihokognitīviem pamatiem, komunikāciju teoriju socioloģiskajām pieejām. • ­Padziļinātas zināšanas un izpratne par komunikācijas ētiku.

Prasmes

1.­Prasmes analizēt zīmes, vēstījuma un medija mijiedarbību komunikācijā. ­

Kompetences

1.Kritiski analizēt praktiskas komunikācijas situācijas, identificēt un formulēt problēmu situācijas un to cēloņus, sniegt ieteikumus komunikācijas problēmas risināšanā, balstoties uz komunikācijas teorijām un ievērojot komunikācijas ētiku.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošie lasa literatūru paralēli kursa tematiskajai attīstībai un sagatavojas praktisko analīzes uzdevumu veikšanai auditorijā, kā arī sagatavo iesniegšanai: 1) komunikācijas situācijas analīzi un 2) eseju par kādu no teorētiskajām tradīcijām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Akumulētā vērtēšanas sistēma: • piedalīšanās un aktivitāte lekcijās un semināros; • atbilžu un repliku kvalitāte (teorētiskās izpratnes dziļums, faktu materiāla integrēšana, argumentācijas līmenis); • uzdevumu izpildes un problēmu risināšanas kapacitāte un precizitāte; • rakstu darbu kvalitāte (teorētiskās izpratnes dziļums, loģika, argumentācija, struktūra, akadēmiskais stils); • prezentācijas kvalitāte (ppt. un publiskā runa) un atbildes uz jautājumiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas būtība un problemātika: definīcija, elementi, pamatprincipi un likumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zīme, vēstījums, medijs un mijiedarbība komunikācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas situācijas analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teorētisko pieeju daudzveidība un klasifikācijas iespējas. Komunikācijas teorijas vēsture. Komunikācijas teorijas informācijas pamati.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas teorijas lingvistiskie pamati (retorika, semiotika, diskurss).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskursa analīzes principi un pamati.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas teorijas socioloģiskās pieejas (masu komunikācijas teorijas sociālo tīklu laikmetā).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas teorijas psihokognitīvie pamati: uztvere, saprašana, pārliecināšana, meli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teorētisko pieeju pielietojums analīzē un salīdzinājums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas ētika I: vērtības, principi un normas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas ētika II: gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gala darbu prezentācijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Aristotle. Rhetoric.

2.

Borch, C. Systemic Power : Luhmann, Foucault, and Analytics of Power // Acta Sociologica 48 / 2005, pp. 155 – 167

3.

Castells, M. A Network Theory of Power. //International Journal of Communication 5, 2011, pp. 773–787

4.

De Saussure, F. Saussure's Third Course of Lectures on General Linghuistics (1910-1911).

5.

Foucault, M. The Archæology of Knowledge Chapter 1. The Unities of Discourse, 1969

6.

Habermas, J. Political Communication in Media Society: Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension? The Impact of Normative Theory on Empirical Research // Communication Theory 16 (2006) 411–426

7.

Hall, S. Encoding, decoding.

8.

Lasmane, S. Komunikācijas ētika. – LU Akadēmiskais apgāds, 2012.

9.

Leydesdorff, L. A Sociological Theory of Communication: The Self-Organization of the Knowledge-Based Society. – Universal Publishers: USA, 2001

10.

Luhman, N. The reality of the mass media. – Cambridge; Polity Press, 2000.

11.

Lyotard, J.F. The Postmodern Condition.A Report on Knowledge, 1979

12.

Manovich, L. The Practice of Everyday Media Life.

13.

McQuail, D. Windahl, S. Communication Models for Study of Mass Communication. - London: Longman, 1993.

14.

McQuail, D. McQuail's mass communication theory. Sage publications, 2010.

15.

Mulligan, K. The Essence of Language: Wittgenstein’s Builders and Buhler’s Bricks. In: Revue de Métaphysique Et de Morale, 1997

16.

Ostins, Dž.L. Kā ar vārdiem darīt lietas. – Rīga: Liepnieks un Rītups, 2011.

17.

Scheufele, D., Tewksbury, D. Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models. In: Journal of Communication, 2007, nr. 57, pp.9-20.

18.

Scolari, C. Mapping conversations about new media: the theoretical field of digital communication // New Media & Society, 2009, 11, pp. 943 – 963

19.

Weaver, W. Recent Contributions to The Mathematical Theory of Communication.

Papildu literatūra

1.

Habermas, J. Communicative Ethics. 1998

2.

Liotārs, Ž.F. Postmodernais stāvoklis. Pārskats par zināšanām. - Rīga, LMC, 2008.

3.

Williams. D. Virtual Cultivation: Online Worlds, Offline Perceptions.// Journal of Communication, 56, 2006, pp. 69–87

4.

Zizek, Slavoj. Censorship Today: Violence, or Ecology as a New Opium for the Masses.