Drāmas terapija I
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Attīstīt izpratni par drāmas terapijas vēsturisko attīstības gaitu, teorētisko nostādņu daudzveidību un to novērtēšanas kritērijiem. Attīstīt prasmi izvēlēties un lietot izvērtēšanas metodes un tehnikas atbilstoši situācijai, klientu/pacientu grupas specifikai, veidot izpratni par drāmas terapijas procesu un rezultātu. Attīstīt radošo potenciālu mākslas izteiksmē, sekmēt savas mākslas pieredzes apzināšanu un izvērtēšanu; sniegt iespēju pilnveidot zināšanas par teātra mākslas valodu un attīstīt spējas uztvert un paust informāciju tajā, kā arī gūt sadarbības pieredzi izmantojot mākslas mediju. Attīstīt maģistrantu spontanitāti, radošumu, pašrefleksijas spējas.
Priekšzināšanas
Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati (1. semestris). Izvērtēšanas process mākslu terapijā (2. semestris).
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Drāmas terapijas vēstures daļā – pārzina drāmas terapijas vēsturisko attīstības gaitu, apraksta un salīdzina dažādus drāmas terapijas virzienus un izskaidro drāmas terapijas procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām. Apraksta grupas un individuālo drāmas terapijas procesa specifiku (pārbaude – trīs zinātnisko pētījumu analīze un tests).
2.Improvizācijas un radošajā daļā – pārzina, atpazīst un apraksta vispārējos radošā teātra procesa jēdzienus, aktiermeistarības pamattehnikas un teātra pamatžanrus. Pārzina režisora, aktiera, scenogrāfa funkcijas teātrī un drāmas terapijas procesā. Zina radošā procesa un spontanitātes principus un radošos procesus drāmas terapijā (pārbaude – praktisko prasmju ieskaite, profesionālās izaugsmes dienasgrāmata).
3.Izvērtēšanas daļā – nosauc un apraksta uz mākslu (drāmu) balstītos izvērtēšanas un novērtējuma mērķus un veidus drāmas terapijā, izskaidro to pielietojumu saistībā ar klientu/pacientu grupu (pārbaude – kontroldarbs, gadījuma analīze, tests).
Prasmes
1.Drāmas terapijas vēstures daļā – Maģistranti spēj argumentēti diskutēt par drāmas terapijas pieejām un to piemērotību dažādām klientu/pacientu grupām.
2.Improvizācijas daļā – Novērtē savu pieredzi uz mākslu (drāmu) balstītu instrumentu lietojumā. Izmanto dažādas teātra tehnikas un žanrus. Izveido radošu darbību veicinošu vidi, sniedz instrukcijas radošam uzdevumam. Uzdevumu veikšanas laikā piemēro savu rīcību apstākļiem (pārbaude – praktisko prasmju pārbaude, profesionālās izaugsmes dienasgrāmata).
3.Izvērtēšanas daļā – Pielieto dažādas kognitīvas un praktiskas prasmes, lai izvēlētos vienu vai vairākas teorētiskās koncepcijas un prot piemērot tās klientu/pacientu gadījumu drāmas terapijas plānā, ilustrē pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju, ar kuriem sasniedzami izvirzītie mērķi. Izvērtē un analizē klienta/pacienta situāciju (vides faktori, kultūras un sociālas iezīmes) un personību un/vai kognitīvās spējas; problēmas un grūtības, kā arī spējas un resursus; klienta/pacienta atbilstību mākslas (drāmas) terapijai; prot kritiski izvērtēt un izvēlēties izpētes metodes un tehnikas, instrumentus atbilstoši situācijai un klientu/pacientu specifikai; prot pierakstīt izpētes/izvērtēšanas rezultātus (pārbaude – protokola noformēšana).
Kompetences
1.Drāmas terapijas vēstures daļā – Uzņemas atbildību par patstāvīgo uzdevumu veikšanu, uzdevumu veikšanas laikā integrē teorētiskās zināšanas un pilnveido profesionālās iemaņas. Orientējas aktuālajos drāmas terapijas pasaules pētījumos un starptautiskajās datu bāzēs.
2.Improvizācijas daļā – Raksturo un izvērtē savu mākslas izteiksmes pieredzi; sajūtas, izjūtas, emocijas, asociācijas, domas, tēlus, kas saistās ar radošo procesu; apraksta un kritiski novērtē savas radošās spējas; analizē savu un citu mākslas izteiksmi.
3.Izvērtēšanas daļā – Integrē iegūtos uz mākslu (drāmu) balstītas izvērtēšanas rezultātus klienta/pacienta veselības stāvokļa izvērtējumā savas kompetences ietvaros, ievērojot ētikas principus; daļēji spēj uzrakstīt hipotēzi un izvirzīt iespējamos mākslas (drāmas) terapijas mērķus; novērtē savu pieredzi uz mākslu (drāmu) balstītu instrumentu lietojumā; pielieto iegūtās zināšanas praksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Drāmas terapijas vēstures daļa |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot dotos avotus. |
||
|
2.
Improvizācijas daļa |
-
|
-
|
|
Seminārnodarbību laikā patstāvīgi un mazajās grupās strādā dažādās teātra tehnikās un žanros. Sistemātiski veic ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā saistībā ar dažādu teātra tehniku un elementu pielietojumu. |
||
|
3.
Izvērtēšanas daļa |
-
|
-
|
|
Students veic izvērtēšanu praktiski, izmantojot vienu uz mākslu (drāmu) balstītu instrumentu, ievērojot ētikas principus. Noformē izvērtēšanas protokolus un analizē iegūtos izvērtēšanas rezultātus. |
||
|
4.
Studiju kursa novērtēšanas anketa |
-
|
-
|
|
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
Ieskaite
|
|
Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem. Kursa apmeklējums ir obligāts. Ja kādas lekcijas/nodarbības nav iespēja apmeklēt – ziņot pēc iespējas savlaicīgāk, tiks uzdots papildus mājas darbs. Atsevišķu lekciju tēmu secība kursa ietvaros var mainīties. MI ir atļauts izmantot, veidojot teorētisko daļu un korekti to atspoguļojot, kā arī jāveido atsauce uz MI konkrētajās teksta daļās un jāievieto Literatūras avotu sarakstā. Neievērojot šo nosacījumu, darbs tiks uzskatīts par plaģiātu, kas ir akadēmiskā godīguma pārkāpums. RSU vadlīnijas : https://smr.rsu.lv/entities/publication/7d9101c8-279f-4ba4-b12a-30876f1080f3 |
||
|
2.
Drāmas terapijas vēstures daļa |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Zinātnisko pētījumu analīze:
Par iesniegšanas termiņu studenti vienojas ar docētāju pirmās lekcijas laikā. Par iesniegtu darbu pēc norādītā termiņa – 1 balle. Pie sākotnēji nesekmīgi iesniegta darba, to iespējams iesniegt atkārtoti, iekļaujoties norādītajā termiņā. Par atkārtoti iesniegtu darbu -1 balle. |
||
|
3.
Drāmas terapijas vēstures daļa |
-
|
Ieskaite
|
|
Starppārbaudījums – veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs par drāmas terapijas vēsturi, pieejām un teoriju. |
||
|
4.
Improvizācijas daļa |
-
|
Ieskaite
|
|
Radīšana un improvizācija:
Datums – noslēguma nodarbība/ lekcija DT I rudens semestrī. |
||
|
5.
Izvērtēšanas daļa |
20,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Starppārbaudījums – kontroldarbs par izvērtēšanaas instrumentiem. |
||
|
6.
Izvērtēšanas daļa |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Gadījuma analīze pēc 6KEY. |
||
|
7.
Izvērtēšanas daļa |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Jāizvēlas viens izvērtēšanas instruments, kuru izmēģina individuāli uz trim klientiem (vēlams dažādas vecuma grupas). Veikta trīs reālu klientu/pacientu izvērtēšana ar dažādiem uz mākslu (drāmu) balstītiem instrumentiem, izvērtēšanas dokumentēšana, izmantojot sākotnējās izvērtēšanas formu, zīmējumus, tabulas, mākslā (drāmā) balstītās izvērtēšanas protokolus u.c., kas ir daļa no izvērtēšanas procesa; viena gadījuma dziļāka analīze – hipotēzes un mērķu uzstādīšana. Par iesniegtu darbu pēc norādītā termiņa – 1 balle. Pie sākotnēji nesekmīgi iesniegta darba, to iespējams iesniegt atkārtoti, iekļaujoties norādītajā termiņā. Par atkārtoti iesniegtu darbu -1 balle. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teātra mākslas pamati, žanru daudzveidība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teātra mākslas pamati, žanru daudzveidība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laikmetīgā teātra un mākslas pozīcija. Tehnika un mediji teātra mākslā, performance un rituālās struktūras.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laikmetīgā teātra un mākslas pozīcija. Tehnika un mediji teātra mākslā, performance un rituālās struktūras.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktiermāksla un režija, mākslinieciskais veidošanas process. Simboli un simbolizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktiermāksla un režija, mākslinieciskais veidošanas process. Simboli un simbolizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālo lomu izpratne drāmas terapijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālo lomu izpratne drāmas terapijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas vēsture.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas vēsture.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teatrālā telpa drāmas terapijas procesā – skatuves iekārtošana, telpas izjūta.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teatrālā telpa drāmas terapijas procesā – skatuves iekārtošana, telpas izjūta.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas pieejas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas pieejas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas mērķi, uzdevumi un pielietošanas jomas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas mērķi, uzdevumi un pielietošanas jomas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sākotnējā izvērtēšana drāmas terapijā. Kompetences robežas. Starpvērtējumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sākotnējā izvērtēšana drāmas terapijā. Kompetences robežas. Starpvērtējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sākotnējā izvērtēšana drāmas terapijā. Kompetences robežas. Starpvērtējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sākotnējā izvērtēšana drāmas terapijā. Kompetences robežas. Starpvērtējumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iz(no)vērtēšana drāmas terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi un veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iz(no)vērtēšana drāmas terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi un veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iz(no)vērtēšana drāmas terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi un veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iz(no)vērtēšana drāmas terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi un veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas procesa un/vai rezultāta novērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drāmas terapijas procesa un/vai rezultāta novērtējums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
D.R. Johnson, S. Pendzik, S. Snow (Eds.). (2012). Assessment in dramatherapy. Charles C Thomas Pub. Ltd. (akceptējams izdevums)
Johnson, D.R., Emunah, R. (2020). Current Approaches in Drama Therapy. Springfield, IL: Charles C. Thomas Publisher, Limited
Jones, P. (2007). Drama as therapy: theory, practice and research. NewYork: Routledge. (akceptējams izdevums)
Jennings, S. Holmwood, C. (2016). Routledge International Handbook of Dramatherapy. London: Routledge
Jennings, S., Cattanach, A., Mitchel, S., Chesner, A., Meldrum, B. (1994). The Handbook of. Dramatherapy. New York: Routledge. (akceptējams izdevums)
Langley, D. (2006). An introduction to dramatherapy. London: Sage publications Ltd. (akceptējams izdevums)
Langley, D.M., Langley G.E. (1983). Dramatherapy and psychiatry. London: Croom Helm. (akceptējams izdevums)
Pendzik, S., Emunah, R, Read Johnson, D. (2016). The Self in Performance: Authobiographical, Self-Revelatory, and Autoethnographic Forms of Therapeutic Theatre. New York: Palgrave Macmillan
Papildu literatūra
Andersen-Warren, M., Graigner, R. (2000). Practical Approaches to Dramatherapy. The Shield of Perseus, London: Philadelphia: Jessica Kingsley publishers. (akceptējams izdevums)
Antiņa, I., Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga, Izdevniecība RaKa. (akceptējams izdevums)
Aristotelis (2008). Poētika. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība. (akceptējams izdevums)
Booker, M. (2011). Developmental drama. Dramatherapy approaches for people with profound or severe multiple disabilities, including sensory impairment. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)
Cattanach, A. (1999). Process in the arts therapies. London: Jessica Kingsley Publisher. (akceptējams izdevums)
David, R.J., Renee, E. (2009). Current Approaches in Drama Therapy. Charles C. Thomas Publisher. (akceptējams izdevums)
Dayton, T. (1990). Drama games: techniques for self-development. Health Communications, Incorporated. (akceptējams izdevums)
Dokter, D., Holoway, P., Seebohm, H. (Eds.). (2011). Dramatherapy and Destructiveness: Creating the Evidence Base, Playing with Thanatos. London: Routledge. (akceptējams izdevums)
Emunah, R. (2020). Acting for Real: Drama Therapy Process, Technique, and Performance. New York: Routlegde.
Jennings, S. (1998). Introduction to Dramatherapy : Theatre and Healing, Ariadne's Ball of Thread. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)
Jennings, S., & Minde, Å. (2006). Art therapy and drama therapy: Masks of the soul. Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)
Landy, R.J. (1994). Drama Therapy. Concepts, Theories and Practices. Illinois: Springfield. (akceptējams izdevums)
Landy, R.J. (2001). New essays in drama therapy. Springfield: Charles C.Thomas. (akceptējams izdevums)
Mārtinsone, K. (sast.) (2020). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. Rīga: Drukātava.
Pearson J., Smail M., Watts P. (2013). Dramatherapy with Myth and Fairytale. Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)
Pendzik, S. (2008). Using the 6-Key Model as an intervention tool in drama therapy. In The Arts in Psychotherapy. Vol. 35. No.5, p.349-354.
Pitruzzella, S. (2017). Drama, creativity, and intersubjectivity : the roots of change in dramatherapy. London: Routledge
Pitruzzella, S. (2004). Introduction to dramatherapy: person and threshold. NewYork: Brunner-Routledge. (akceptējams izdevums)
Rowe, N. (2007). Playing the Other: dramatizing personal narratives in playback theatre. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)
Schrader, C. (2012). Ritual Theatre. The Power of Dramatic Ritual in Personal Development Groups and Clinical Practice. London: Jessica Kingsley. (akceptējams izdevums)
Smildziņa, L. (2009). Vingrinājumi un spēles darbam teātra studijā. (akceptējams izdevums)
Spolina, V. (1999). Teātra spēles improvizācija. Rīga: Preses nams. (akceptējams izdevums)
Winbolt, B. (2011). Solution Focused Therapy for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)
Citi informācijas avoti
Drama Review
Dramatherapy
International Journal of Arts Medicine
Narrative Inquiry
The Arts in Psychotherapy