Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Drāmas terapija I

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_016
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
9,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt izpratni par drāmas terapijas vēsturisko attīstības gaitu, teorētisko nostādņu daudzveidību un to novērtēšanas kritērijiem. Attīstīt prasmi izvēlēties un lietot izvērtēšanas metodes un tehnikas atbilstoši situācijai, klientu/pacientu grupas specifikai, veidot izpratni par drāmas terapijas procesu un rezultātu. Attīstīt radošo potenciālu mākslas izteiksmē, sekmēt savas mākslas pieredzes apzināšanu un izvērtēšanu; sniegt iespēju pilnveidot zināšanas par teātra mākslas valodu un attīstīt spējas uztvert un paust informāciju tajā, kā arī gūt sadarbības pieredzi izmantojot mākslas mediju. Attīstīt maģistrantu spontanitāti, radošumu, pašrefleksijas spējas.

Priekšzināšanas

Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati (1. semestris). Izvērtēšanas process mākslu terapijā (2. semestris).

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Drāmas terapijas vēstures daļā – pārzina drāmas terapijas vēsturisko attīstības gaitu, apraksta un salīdzina dažādus drāmas terapijas virzienus un izskaidro drāmas terapijas procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām. Apraksta grupas un individuālo drāmas terapijas procesa specifiku (pārbaude – trīs zinātnisko pētījumu analīze un tests).

2.Improvizācijas un radošajā daļā – pārzina, atpazīst un apraksta vispārējos radošā teātra procesa jēdzienus, aktiermeistarības pamattehnikas un teātra pamatžanrus. Pārzina režisora, aktiera, scenogrāfa funkcijas teātrī un drāmas terapijas procesā. Zina radošā procesa un spontanitātes principus un radošos procesus drāmas terapijā (pārbaude – praktisko prasmju ieskaite, profesionālās izaugsmes dienasgrāmata).

3.Izvērtēšanas daļā – nosauc un apraksta uz mākslu (drāmu) balstītos izvērtēšanas un novērtējuma mērķus un veidus drāmas terapijā, izskaidro to pielietojumu saistībā ar klientu/pacientu grupu (pārbaude – kontroldarbs, gadījuma analīze, tests).

Prasmes

1.Drāmas terapijas vēstures daļā – Maģistranti spēj argumentēti diskutēt par drāmas terapijas pieejām un to piemērotību dažādām klientu/pacientu grupām.

2.Improvizācijas daļā – Novērtē savu pieredzi uz mākslu (drāmu) balstītu instrumentu lietojumā. Izmanto dažādas teātra tehnikas un žanrus. Izveido radošu darbību veicinošu vidi, sniedz instrukcijas radošam uzdevumam. Uzdevumu veikšanas laikā piemēro savu rīcību apstākļiem (pārbaude – praktisko prasmju pārbaude, profesionālās izaugsmes dienasgrāmata).

3.Izvērtēšanas daļā – Pielieto dažādas kognitīvas un praktiskas prasmes, lai izvēlētos vienu vai vairākas teorētiskās koncepcijas un prot piemērot tās klientu/pacientu gadījumu drāmas terapijas plānā, ilustrē pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju, ar kuriem sasniedzami izvirzītie mērķi. Izvērtē un analizē klienta/pacienta situāciju (vides faktori, kultūras un sociālas iezīmes) un personību un/vai kognitīvās spējas; problēmas un grūtības, kā arī spējas un resursus; klienta/pacienta atbilstību mākslas (drāmas) terapijai; prot kritiski izvērtēt un izvēlēties izpētes metodes un tehnikas, instrumentus atbilstoši situācijai un klientu/pacientu specifikai; prot pierakstīt izpētes/izvērtēšanas rezultātus (pārbaude – protokola noformēšana).

Kompetences

1.Drāmas terapijas vēstures daļā – Uzņemas atbildību par patstāvīgo uzdevumu veikšanu, uzdevumu veikšanas laikā integrē teorētiskās zināšanas un pilnveido profesionālās iemaņas. Orientējas aktuālajos drāmas terapijas pasaules pētījumos un starptautiskajās datu bāzēs.

2.Improvizācijas daļā – Raksturo un izvērtē savu mākslas izteiksmes pieredzi; sajūtas, izjūtas, emocijas, asociācijas, domas, tēlus, kas saistās ar radošo procesu; apraksta un kritiski novērtē savas radošās spējas; analizē savu un citu mākslas izteiksmi.

3.Izvērtēšanas daļā – Integrē iegūtos uz mākslu (drāmu) balstītas izvērtēšanas rezultātus klienta/pacienta veselības stāvokļa izvērtējumā savas kompetences ietvaros, ievērojot ētikas principus; daļēji spēj uzrakstīt hipotēzi un izvirzīt iespējamos mākslas (drāmas) terapijas mērķus; novērtē savu pieredzi uz mākslu (drāmu) balstītu instrumentu lietojumā; pielieto iegūtās zināšanas praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Drāmas terapijas vēstures daļa

-
-

Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot dotos avotus. 

2.

Improvizācijas daļa

-
-

Seminārnodarbību laikā patstāvīgi un mazajās grupās strādā dažādās teātra tehnikās un žanros. Sistemātiski veic ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā saistībā ar dažādu teātra tehniku un elementu pielietojumu.

3.

Izvērtēšanas daļa

-
-

Students veic izvērtēšanu praktiski, izmantojot vienu uz mākslu (drāmu) balstītu instrumentu, ievērojot ētikas principus. Noformē izvērtēšanas protokolus un analizē iegūtos izvērtēšanas rezultātus.

4.

Studiju kursa novērtēšanas anketa

-
-

Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
Ieskaite

Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem. Kursa apmeklējums ir obligāts. Ja kādas lekcijas/nodarbības nav iespēja apmeklēt – ziņot pēc iespējas savlaicīgāk, tiks uzdots papildus mājas darbs. Atsevišķu lekciju tēmu secība kursa ietvaros var mainīties.

MI ir atļauts izmantot, veidojot teorētisko daļu un korekti to atspoguļojot, kā arī jāveido atsauce uz MI konkrētajās teksta daļās un jāievieto Literatūras avotu sarakstā. Neievērojot šo nosacījumu, darbs tiks uzskatīts par plaģiātu, kas ir akadēmiskā godīguma pārkāpums. RSU vadlīnijas : https://smr.rsu.lv/entities/publication/7d9101c8-279f-4ba4-b12a-30876f1080f3

2.

Drāmas terapijas vēstures daļa

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Zinātnisko pētījumu analīze:

  1. Atrast un pēc noteiktiem kritērijiem analizēt trīs zinātniskos pētījumus specializācijā. Pētījumiem jābūt publicētiem zinātnisko pētījumu datu bāzēs pēdējo 15 gadu laikā (tie var būt gan kvantitatīva, gan kvalitatīva dizaina, t.sk. gadījumu analīze). Pētījumiem jābūt dažādiem gan attiecībā uz pacientu/klientu diagnozēm, gan vecumu, darba vidi un teorētisko pieeju.
  2. Aizpildīt e-studijās pievienoto tabulu par katru no pētījumiem (kopā 3 tabulas).
  3. Iesniegt aizpildīto tabulu par katru no pētījumiem elektroniski E-studijās tam atvēlētā vietā.

Par iesniegšanas termiņu studenti vienojas ar docētāju pirmās lekcijas laikā.

Par iesniegtu darbu pēc norādītā termiņa – 1 balle.

Pie sākotnēji nesekmīgi iesniegta darba, to iespējams iesniegt atkārtoti, iekļaujoties norādītajā termiņā. Par atkārtoti iesniegtu darbu -1 balle.

3.

Drāmas terapijas vēstures daļa

-
Ieskaite

Starppārbaudījums – veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs par drāmas terapijas vēsturi, pieejām un teoriju.

4.

Improvizācijas daļa

-
Ieskaite

Radīšana un improvizācija:

  1. Mākslas radīšana un improvizācija drāmas terapijā - radoša savas pieredzes prezentācija (izmantojot drāmas un teātra elementus).
  2. Uzsākta un pilnveidota profesionālās attīstības dienasgrāmata (primāri – kursā "Profesionālās izaugsmes grupa" (būs jāuzrāda)).

Datums – noslēguma nodarbība/ lekcija DT I rudens semestrī.

5.

Izvērtēšanas daļa

20,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Starppārbaudījums – kontroldarbs par izvērtēšanaas instrumentiem.

6.

Izvērtēšanas daļa

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Gadījuma analīze pēc 6KEY.

7.

Izvērtēšanas daļa

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Jāizvēlas viens izvērtēšanas instruments, kuru izmēģina individuāli uz trim klientiem (vēlams dažādas vecuma grupas).

Veikta trīs reālu klientu/pacientu izvērtēšana ar dažādiem uz mākslu (drāmu) balstītiem instrumentiem, izvērtēšanas dokumentēšana, izmantojot sākotnējās izvērtēšanas formu, zīmējumus, tabulas, mākslā (drāmā) balstītās izvērtēšanas protokolus u.c., kas ir daļa no izvērtēšanas procesa; viena gadījuma dziļāka analīze – hipotēzes un mērķu uzstādīšana.

Par iesniegtu darbu pēc norādītā termiņa – 1 balle.

Pie sākotnēji nesekmīgi iesniegta darba, to iespējams iesniegt atkārtoti, iekļaujoties norādītajā termiņā. Par atkārtoti iesniegtu darbu -1 balle.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teātra mākslas pamati, žanru daudzveidība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teātra mākslas pamati, žanru daudzveidība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Laikmetīgā teātra un mākslas pozīcija. Tehnika un mediji teātra mākslā, performance un rituālās struktūras.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Laikmetīgā teātra un mākslas pozīcija. Tehnika un mediji teātra mākslā, performance un rituālās struktūras.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktiermāksla un režija, mākslinieciskais veidošanas process. Simboli un simbolizācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktiermāksla un režija, mākslinieciskais veidošanas process. Simboli un simbolizācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālo lomu izpratne drāmas terapijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālo lomu izpratne drāmas terapijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas vēsture.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas vēsture.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas vēsture.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas vēsture.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teatrālā telpa drāmas terapijas procesā – skatuves iekārtošana, telpas izjūta.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teatrālā telpa drāmas terapijas procesā – skatuves iekārtošana, telpas izjūta.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas pieejas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas pieejas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas pieejas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas pieejas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas mērķi, uzdevumi un pielietošanas jomas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas mērķi, uzdevumi un pielietošanas jomas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sākotnējā izvērtēšana drāmas terapijā. Kompetences robežas. Starpvērtējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sākotnējā izvērtēšana drāmas terapijā. Kompetences robežas. Starpvērtējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sākotnējā izvērtēšana drāmas terapijā. Kompetences robežas. Starpvērtējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sākotnējā izvērtēšana drāmas terapijā. Kompetences robežas. Starpvērtējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iz(no)vērtēšana drāmas terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi un veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iz(no)vērtēšana drāmas terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi un veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iz(no)vērtēšana drāmas terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi un veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iz(no)vērtēšana drāmas terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi un veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas procesa un/vai rezultāta novērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapijas procesa un/vai rezultāta novērtējums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

D.R. Johnson, S. Pendzik, S. Snow (Eds.). (2012). Assessment in dramatherapy. Charles C Thomas Pub. Ltd. (akceptējams izdevums)

2.

Johnson, D.R., Emunah, R. (2020). Current Approaches in Drama Therapy. Springfield, IL: Charles C. Thomas Publisher, Limited

3.

Jones, P. (2007). Drama as therapy: theory, practice and research. NewYork: Routledge. (akceptējams izdevums)

4.

Jennings, S. Holmwood, C. (2016). Routledge International Handbook of Dramatherapy. London: Routledge

5.

Jennings, S., Cattanach, A., Mitchel, S., Chesner, A., Meldrum, B. (1994). The Handbook of. Dramatherapy. New York: Routledge. (akceptējams izdevums)

6.

Langley, D. (2006). An introduction to dramatherapy. London: Sage publications Ltd. (akceptējams izdevums)

7.

Langley, D.M., Langley G.E. (1983). Dramatherapy and psychiatry. London: Croom Helm. (akceptējams izdevums)

8.

Pendzik, S., Emunah, R, Read Johnson, D. (2016). The Self in Performance: Authobiographical, Self-Revelatory, and Autoethnographic Forms of Therapeutic Theatre. New York: Palgrave Macmillan

Papildu literatūra

1.

Andersen-Warren, M., Graigner, R. (2000). Practical Approaches to Dramatherapy. The Shield of Perseus, London: Philadelphia: Jessica Kingsley publishers. (akceptējams izdevums)

2.

Antiņa, I., Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga, Izdevniecība RaKa. (akceptējams izdevums)

3.

Aristotelis (2008). Poētika. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība. (akceptējams izdevums)

4.

Booker, M. (2011). Developmental drama. Dramatherapy approaches for people with profound or severe multiple disabilities, including sensory impairment. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)

5.

Cattanach, A. (1999). Process in the arts therapies. London: Jessica Kingsley Publisher. (akceptējams izdevums)

6.

David, R.J., Renee, E. (2009). Current Approaches in Drama Therapy. Charles C. Thomas Publisher. (akceptējams izdevums)

7.

Dayton, T. (1990). Drama games: techniques for self-development. Health Communications, Incorporated. (akceptējams izdevums)

8.

Dokter, D., Holoway, P., Seebohm, H. (Eds.). (2011). Dramatherapy and Destructiveness: Creating the Evidence Base, Playing with Thanatos. London: Routledge. (akceptējams izdevums)

9.

Emunah, R. (2020). Acting for Real: Drama Therapy Process, Technique, and Performance. New York: Routlegde.

10.

Jennings, S. (1998). Introduction to Dramatherapy : Theatre and Healing, Ariadne's Ball of Thread. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)

11.

Jennings, S., & Minde, Å. (2006). Art therapy and drama therapy: Masks of the soul. Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)

12.

Landy, R.J. (1994). Drama Therapy. Concepts, Theories and Practices. Illinois: Springfield. (akceptējams izdevums)

13.

Landy, R.J. (2001). New essays in drama therapy. Springfield: Charles C.Thomas. (akceptējams izdevums)

14.

Mārtinsone, K. (sast.) (2020). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. Rīga: Drukātava.

15.

Pearson J., Smail M., Watts P. (2013). Dramatherapy with Myth and Fairytale. Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)

16.

Pendzik, S. (2008). Using the 6-Key Model as an intervention tool in drama therapy. In The Arts in Psychotherapy. Vol. 35. No.5, p.349-354.

17.

Pitruzzella, S. (2017). Drama, creativity, and intersubjectivity : the roots of change in dramatherapy. London: Routledge

18.

Pitruzzella, S. (2004). Introduction to dramatherapy: person and threshold. NewYork: Brunner-Routledge. (akceptējams izdevums)

19.

Rowe, N. (2007). Playing the Other: dramatizing personal narratives in playback theatre. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)

20.

Schrader, C. (2012). Ritual Theatre. The Power of Dramatic Ritual in Personal Development Groups and Clinical Practice. London: Jessica Kingsley. (akceptējams izdevums)

21.

Smildziņa, L. (2009). Vingrinājumi un spēles darbam teātra studijā. (akceptējams izdevums)

22.

Spolina, V. (1999). Teātra spēles improvizācija. Rīga: Preses nams. (akceptējams izdevums)

23.

Winbolt, B. (2011). Solution Focused Therapy for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)

Citi informācijas avoti

1.

Drama Review

2.

Dramatherapy

3.

International Journal of Arts Medicine

4.

Narrative Inquiry

5.

The Arts in Psychotherapy