Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihiatrija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PUNK_023
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihiatrijas un narkoloģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Tvaika iela 2, pnk@rsu.lv, +371 67080131

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem zināšanas par psihisko traucējumu un slimību izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, klīniskiem simptomiem, diagnostiku un norisi (pēc SSK-10), psihiatrijas neatliekamo stāvokļu ārstēšanu, ārstēšanas medikamentoziem un psiholoģiskiem pamatprincipiem, psihisko slimību profilaksi un pacientu rehabilitāciju primārajā aprūpē; sniegt zināšanas par psihiatriskā aprūpes dienesta organizāciju, darbību, tās ētiskiem un juridiskiem principiem, kompetenču sadalījumu starp dažādiem speciālistiem un psihiski slimo pacientu aprūpes plānošanu un organizēšanu. Apgūt zināšanas par psihisku slimību simptomiem un norisi. Mācēt komunicēt ar pacientiem saudzējoši, atbilstoši un izglītojoši. Mācēt novērtēt pacientu garīgo stāvokli simptomu un sindromu līmenī, izprast tā dinamiku terapijas gaitā. Apgūt empātisku komunikācijas veidu tā nodrošinot terapeitisku līdzestību un labus ārstēšanas rezultātus.

Priekšzināšanas

• Psiholoģijā – attīstības un medicīniskajā psiholoģijā (krīzes reakcijas fāzes, psiholoģiskie aizsargmehānismi, personības struktūra); • Medicīnas ētikā – (ētisko jautājumu specifika psihiatrijā); • Sabiedrības veselībā – (riska faktori, profilakses veidi, veselības veicināšanas iespējas); • Slimnieku klīniskās aprūpes pamatos.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēj izklāstīt garīgās aprūpes organizāciju Latvijā, māk aprakstīt psihiatrisko traucējumu izplatību, etioloģiju, iespējamos profilaktiskos pasākumus, formulē klīniskos simptomus un garīgo slimību diagnostiku un norisi (pēc SSK-10), var definēt ētiskos un juridiskos psihisko slimību aprūpes un rehabiltācijas aspektus.

Prasmes

1.Prot atpazīt, novērtēt un aprakstīt pamata psihiatriskos simptomus vispārējā medicīniskā praksē, izvērtēt un plānot pacienta aprūpes un rehabilitācijas veidu. Spēj veidot mērķtiecīgu sarunu ar pacientu; atpazīt un aprakstīt slimības simptomus; pamatot rehabiltācijas nepieciešamību. Novērtēt slimības dinamiku rehabilitācijas gaitā. Prot izveidot empātisku intervēšanas stilu darbam ar pacientiem, kuriem ir psihiski traucējumi, apzināties terapeitisko attiecību nozīmi psihiatrijā.

Kompetences

1.Spēj uzņemties profesijai atbilstošo atbildību par pacienta ārstēšanas un rehabilitācijas gaitu, sadarboties ar pacienta rehabilitācijas komandu, ieteikt un pamatot savus uzskatus par pacienta stāvokli un tam atbilstošām specializētajām rehabilitācijas metodēm.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studenti patstāvīgi apgūst praktisko darbu teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studijas materiālus, lekcijā doto informāciju un ieteikto literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un apspriesti grupā. Studenti praktisko darbu gaitā demonstrētajiem pacientiem novērtē psihisko stāvokli un izstrādā rehabilitācijas planu, ko analizē grupā. Klīniskā gadījuma aprakstu sagatavošana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Noslēguma eksāmens ir kumulatīvs. Studenti patstāvīgi apgūst teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studiju materiālus, lekcijā doto informāciju un ieteikto literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un apspriesti grupā. Kumulatīvam eksamenam nepieciešami vertējumi katrā nodarbībā. Kumulatīva eksāmena sekmīgai nokārtošanai nepieciešams: 1. sekmīgi atbildēt uz daudzizvēles testa jautājumiem katrā nodarbībā; 2. jāiesniedz e-studijās klīnisko gadījumu interpretācijas aprakstu un/vai nodarbības laikā demonstrēto pacienta interpretācijas aprakstu; saņemt novērtējumu par trim mājas darbiem (Kopumā divi klīniskie gadījumi par 1 nodarbību); 3. sagatavot un sekmīgi aizstāvēt vienu tematisko prezentāciju, przentāciju tēmas ir ievietotas e-studijās. Katrs punkts tiek vērtēts ar atzīmi 10 ballu sistēmā, eksāmena vērtējums tiek noteikts kā katra punkta vidējā izvērtētā atzīme. Kumulatīva eksāmena atzīme veidojas: 70% vidējā atzīme par trim mājas darbiem; 30% atzīme par tematisko prezentāciju.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Īss ieskats psihiatrijas vēsturē. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā. Psihisko traucējumu klasifikācija. Vispārējā psihopatoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šizofrēnija un citi psihotiskie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Afektīvie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organiskie psihiskie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Šizofrēnija un citi psihotiskie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Uztveres, domāšanas un gribas traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Organisko psihisko traucējumu etioloģija un klasifikācija. Demenču klīnika, aprūpes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Simptomātisko psihisko traucējumu klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Afektīvie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Trauksmes traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Psihiskās attīstības, uzvedības un emocionālie traucējumi bērniem un pusaudžiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Īss ieskats psihiatrijas vēsturē. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā. Psihisko traucējumu klasifikācija. Vispārējā psihopatoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šizofrēnija un citi psihotiskie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Afektīvie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organiskie psihiskie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Šizofrēnija un citi psihotiskie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Uztveres, domāšanas un gribas traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Organisko psihisko traucējumu etioloģija un klasifikācija. Demenču klīnika, aprūpes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Simptomātisko psihisko traucējumu klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Afektīvie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Trauksmes traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Psihiskās attīstības, uzvedības un emocionālie traucējumi bērniem un pusaudžiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Semple D, Smyth R. Oxford Handbook of Psychiatry. 3rd edition. Oxford University Press, Oxford, 2019.

2.

Harrison, Paul Geddes, John Sharpe. Michael Lecture Notes : Lecture Notes : Psychiatry. 11th edition. Wiley-Blackwell, Hoboken, NJ, USA, 2014.

3.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, I. Ķiece, I. Zārde, Ņ. Bezborodovs. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2014., 43 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)

4.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, G. Ancāne, I. Ķiece, Ņ. Bezborodovs. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016., 52 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)

5.

Rancāns E., Tērauds E., Zaļkalns J., Riževa I., Tirāns E., Taube M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga, 2012. 32 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)

6.

The ICD-10 Classification of Mental and Behavioral Disorders, World Health Organization, Geneva, 1992. (izdevums akceptējams)

Papildu literatūra

1.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča. Bipolāri afektīvo traucējumu diagnostikas un ārstešanas vadlīnijas. 2. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016., 48 lpp.

2.

R. Andēziņa, E. Tērauds, L. Ķevere, Ņ. Bezborodovs. Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostikas un korekcijas vadlīnijas bērniem un pusaudžiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga 2014., 31 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)

3.

Eglītis I. Vispārīgā psihopatoloģija. Zvaigzne, Rīga, 1982

Citi informācijas avoti