Mākslīgais intelekts un cilvēka psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Iepazīstināt studentus ar cilvēka kognitīvo procesu un mākslīgā intelekta (MI) pamatprincipiem, veicināt studentu izpratni par tehnoloģiju un cilvēka mijiedarbību un MI rīku lietošanas ētiskajiem aspektiem, pilnveidot prasmi analizēt MI rīku objektivitāti un trūkumus.
Priekšzināšanas
Vispārīgā psiholoģija, kognitīvā psiholoģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti nosauc un raksturo cilvēka kognitīvos procesus un paskaidro to funkcijas
Tests par cilvēka kognitīvajiem procesiem
2.Studenti nosauc un raksturo MI un mašīnmācīšanās pamatprincipus un galvenos jēdzienus
Tests par MI un mašīnmācīšanās pamatprincipiem
3.Studenti apraksta un raksturo MI ētiskos apsvērumus un izvērtē riskus
Tests par MI lietošanas ētiskajiem aspektiem
Prasmes
1.Skaidro kognitīvo procesu funkcijas un kognitīvo procesu savstarpējo mijiedarbību
Tests par cilvēka kognitīvajiem procesiem
2.Analizē, salīdzina un izvērtē MI rīku objektivitāti un piemērotību konkrētām situācijām, atpazīst MI rīku trūkumus
MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija • MI rīku potenciālā neobjektivitāte vai neprecizitāte, gadījumu analīze
3.Skaidro ētiskos apsvērumus, kas saistīti ar MI godprātīgu lietošanu, novērtē potenciālos riskus
Tests par MI lietošanas ētiskajiem aspektiem
4.Izvērtē un reflektē, kā MI lietošana ietekmē cilvēku darba stilu un lēmumu pieņemšanu
MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija • MI rīku potenciālā neobjektivitāte vai neprecizitāte, gadījumu analīze
5.Analizē zinātnisko literatūru par tehnoloģiju, specifiski MI, ietekmi uz psihisko veselību
MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija
Kompetences
1.Kritiski reflektē par personisko tehnoloģiju lietošanas pieredzi, atpazīstot gan MI spēcīgos aspektus, gan trūkumus
MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija • Tests par MI un mašīnmācīšanās pamatprincipiem
2.Pārliecinoši demonstrē zināšanas un spēj diskutēt par tehnoloģiju psiholoģisko ietekmi uz cilvēkiem
MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija
3.Demonstrē psiholoģisko elastību pielāgoties tehnoloģiju izmaiņām un MI rīku daudzveidīgajam klāstam
MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija • Tests par MI un mašīnmācīšanās pamatprincipiem • MI rīku potenciālā neobjektivitāte vai neprecizitāte, gadījumu analīze
4.Spēj pārliecinoši un kritiski profesionālajā darbībā izmantot tehnoloģijas un tehnoloģiskos risinājumus
MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija • MI rīku potenciālā neobjektivitāte vai neprecizitāte, gadījumu analīze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Individuālā eseja par MI rīku lietojumu reālās dzīves piemērā, aprakstot rīka lietošanas soļus un reflektējot par personīgo motivāciju, kā arī par rīka sniegto rezultātu pienesumu uzdevuma izpildē un rīka trūkumiem |
||
|
2.
MI rīku potenciālā neobjektivitāte vai neprecizitāte, gadījumu analīze |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Analīze par patstāvīgi izvēlētu gadījumu, kur atspoguļojas MI rīku potenciālā neobjektivitāte, neprecizitāte |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Tests par cilvēka kognitīvajiem procesiem |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Digitālais tests e-studijās par kognitīvo procesu pamatdefinīcijām un funkcijām, izmantotajiem jēdzieniem |
||
|
2.
Tests par MI un mašīnmācīšanās pamatprincipiem |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Digitālais tests e-studijās par MI un mašīnmācīšanās pamatprincipiem un izmantotajiem jēdzieniem |
||
|
3.
Tests par MI lietošanas ētiskajiem aspektiem |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Digitālais tests e-studijās par MI lietošanas ētiskajiem aspektiem un pamatprincipiem |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads kursā, tehnoloģiju un cilvēka mijiedarbība
Apraksts
Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un vērtēšans kritēriji. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiju un MI pielietojums ikdienā
Apraksts
Seminārs par studentu tehnoloģiju un MI pielietojumu ikdienā |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka intelekts un kognitīvie procesi, to funkcijas
Apraksts
Intelekts, kognitīvo procesu pamatdefinīcijas un funkcijas |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka intelekts un kognitīvie procesi, to funkcijas
Apraksts
Intelekts, kognitīvo procesu pamatdefinīcijas un funkcijas |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgais intelekts (MI) un mašīnmācīšanās pamati
Apraksts
MI pamatdefinīcijas un darbības principi |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
MI rīki un to izmantošanas piemēri
Apraksts
Seminārs par populārākajiem MI rīkiem un to pielietojumu |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiju un MI rīku lietošanas ētiskie aspekti un riski
Apraksts
MI tehnoloģiju regulējošā likumdošana, ētiskie apsvērumi un ētisku lēmumu pieņemšana |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiju un MI rīku lietošanas ētiskie aspekti un riski
Apraksts
MI tehnoloģiju regulējošā likumdošana, ētiskie apsvērumi un ētisku lēmumu pieņemšana |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un tās loma MI lietojumā
Apraksts
Kognitīvo procesu sasaiste ar MI rīku lietojumu |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un tās loma MI lietojumā
Apraksts
Kognitīvo procesu sasaiste ar MI rīku lietojumu |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks digitālajā laikmetā, tehnoloģiju ietekme
Apraksts
Digitālā transformācija, tehnoloģiju ietekme uz cilvēka psihisko veselību un mūsdienās pētītie psiholoģiskie fenomeni, kas saistīti ar tehnoloģiju lietošanu |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija digitālajā laikmetā
Apraksts
Tehnoloģiju un MI rīku pielietojums psiholoģijas pētījumos un psiholoģiskās palīdzības pakalpojumos |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nākotnes perspektīves cilvēka un tehnoloģiju mijiedarbībai
Apraksts
Digitālās transformācijas potenciālie attīstības virzieni un to psiholoģiskā ietekme |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nākotnes perspektīves cilvēka un tehnoloģiju mijiedarbībai
Apraksts
Digitālās transformācijas potenciālie attīstības virzieni un to psiholoģiskā ietekme |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas pastāvīgo darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas pastāvīgo darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads kursā, tehnoloģiju un cilvēka mijiedarbība
Apraksts
Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un vērtēšans kritēriji. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiju un MI pielietojums ikdienā
Apraksts
Seminārs par studentu tehnoloģiju un MI pielietojumu ikdienā |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka intelekts un kognitīvie procesi, to funkcijas
Apraksts
Intelekts, kognitīvo procesu pamatdefinīcijas un funkcijas |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka intelekts un kognitīvie procesi, to funkcijas
Apraksts
Intelekts, kognitīvo procesu pamatdefinīcijas un funkcijas |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgais intelekts (MI) un mašīnmācīšanās pamati
Apraksts
MI pamatdefinīcijas un darbības principi |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
MI rīki un to izmantošanas piemēri
Apraksts
Seminārs par populārākajiem MI rīkiem un to pielietojumu |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiju un MI rīku lietošanas ētiskie aspekti un riski
Apraksts
MI tehnoloģiju regulējošā likumdošana, ētiskie apsvērumi un ētisku lēmumu pieņemšana |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiju un MI rīku lietošanas ētiskie aspekti un riski
Apraksts
MI tehnoloģiju regulējošā likumdošana, ētiskie apsvērumi un ētisku lēmumu pieņemšana |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un tās loma MI lietojumā
Apraksts
Kognitīvo procesu sasaiste ar MI rīku lietojumu |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un tās loma MI lietojumā
Apraksts
Kognitīvo procesu sasaiste ar MI rīku lietojumu |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks digitālajā laikmetā, tehnoloģiju ietekme
Apraksts
Digitālā transformācija, tehnoloģiju ietekme uz cilvēka psihisko veselību un mūsdienās pētītie psiholoģiskie fenomeni, kas saistīti ar tehnoloģiju lietošanu |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija digitālajā laikmetā
Apraksts
Tehnoloģiju un MI rīku pielietojums psiholoģijas pētījumos un psiholoģiskās palīdzības pakalpojumos |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nākotnes perspektīves cilvēka un tehnoloģiju mijiedarbībai
Apraksts
Digitālās transformācijas potenciālie attīstības virzieni un to psiholoģiskā ietekme |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nākotnes perspektīves cilvēka un tehnoloģiju mijiedarbībai
Apraksts
Digitālās transformācijas potenciālie attīstības virzieni un to psiholoģiskā ietekme |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas pastāvīgo darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas pastāvīgo darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Čukurs, E., Hofmane, A. (2014). Psihiskie procesi. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (127. -167. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums)