Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Mākslīgais intelekts un cilvēka psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_401
Zinātnes nozare
Citas psiholoģijas apakšnozares; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studentus ar cilvēka kognitīvo procesu un mākslīgā intelekta (MI) pamatprincipiem, veicināt studentu izpratni par tehnoloģiju un cilvēka mijiedarbību un MI rīku lietošanas ētiskajiem aspektiem, pilnveidot prasmi analizēt MI rīku objektivitāti un trūkumus.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, kognitīvā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti nosauc un raksturo cilvēka kognitīvos procesus un paskaidro to funkcijas

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests par cilvēka kognitīvajiem procesiem

2.Studenti nosauc un raksturo MI un mašīnmācīšanās pamatprincipus un galvenos jēdzienus

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests par MI un mašīnmācīšanās pamatprincipiem

3.Studenti apraksta un raksturo MI ētiskos apsvērumus un izvērtē riskus

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests par MI lietošanas ētiskajiem aspektiem

Prasmes

1.Skaidro kognitīvo procesu funkcijas un kognitīvo procesu savstarpējo mijiedarbību

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests par cilvēka kognitīvajiem procesiem

2.Analizē, salīdzina un izvērtē MI rīku objektivitāti un piemērotību konkrētām situācijām, atpazīst MI rīku trūkumus

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija MI rīku potenciālā neobjektivitāte vai neprecizitāte, gadījumu analīze

3.Skaidro ētiskos apsvērumus, kas saistīti ar MI godprātīgu lietošanu, novērtē potenciālos riskus

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests par MI lietošanas ētiskajiem aspektiem

4.Izvērtē un reflektē, kā MI lietošana ietekmē cilvēku darba stilu un lēmumu pieņemšanu

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija MI rīku potenciālā neobjektivitāte vai neprecizitāte, gadījumu analīze

5.Analizē zinātnisko literatūru par tehnoloģiju, specifiski MI, ietekmi uz psihisko veselību

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija

Kompetences

1.Kritiski reflektē par personisko tehnoloģiju lietošanas pieredzi, atpazīstot gan MI spēcīgos aspektus, gan trūkumus

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija Tests par MI un mašīnmācīšanās pamatprincipiem

2.Pārliecinoši demonstrē zināšanas un spēj diskutēt par tehnoloģiju psiholoģisko ietekmi uz cilvēkiem

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija

3.Demonstrē psiholoģisko elastību pielāgoties tehnoloģiju izmaiņām un MI rīku daudzveidīgajam klāstam

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija Tests par MI un mašīnmācīšanās pamatprincipiem MI rīku potenciālā neobjektivitāte vai neprecizitāte, gadījumu analīze

4.Spēj pārliecinoši un kritiski profesionālajā darbībā izmantot tehnoloģijas un tehnoloģiskos risinājumus

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija MI rīku potenciālā neobjektivitāte vai neprecizitāte, gadījumu analīze

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

MI rīku lietojuma analīze un pašrefleksija

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Individuālā eseja par MI rīku lietojumu reālās dzīves piemērā, aprakstot rīka lietošanas soļus un reflektējot par personīgo motivāciju, kā arī par rīka sniegto rezultātu pienesumu uzdevuma izpildē un rīka trūkumiem

2.

MI rīku potenciālā neobjektivitāte vai neprecizitāte, gadījumu analīze

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Analīze par patstāvīgi izvēlētu gadījumu, kur atspoguļojas MI rīku potenciālā neobjektivitāte, neprecizitāte

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Tests par cilvēka kognitīvajiem procesiem

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Digitālais tests e-studijās par kognitīvo procesu pamatdefinīcijām un funkcijām, izmantotajiem jēdzieniem

2.

Tests par MI un mašīnmācīšanās pamatprincipiem

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Digitālais tests e-studijās par MI un mašīnmācīšanās pamatprincipiem un izmantotajiem jēdzieniem

3.

Tests par MI lietošanas ētiskajiem aspektiem

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Digitālais tests e-studijās par MI lietošanas ētiskajiem aspektiem un pamatprincipiem

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads kursā, tehnoloģiju un cilvēka mijiedarbība
Apraksts

Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un vērtēšans kritēriji.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehnoloģiju un MI pielietojums ikdienā
Apraksts

Seminārs par studentu tehnoloģiju un MI pielietojumu ikdienā

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēka intelekts un kognitīvie procesi, to funkcijas
Apraksts

Intelekts, kognitīvo procesu pamatdefinīcijas un funkcijas

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēka intelekts un kognitīvie procesi, to funkcijas
Apraksts

Intelekts, kognitīvo procesu pamatdefinīcijas un funkcijas

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mākslīgais intelekts (MI) un mašīnmācīšanās pamati
Apraksts

MI pamatdefinīcijas un darbības principi

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

MI rīki un to izmantošanas piemēri
Apraksts

Seminārs par populārākajiem MI rīkiem un to pielietojumu

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehnoloģiju un MI rīku lietošanas ētiskie aspekti un riski
Apraksts

MI tehnoloģiju regulējošā likumdošana, ētiskie apsvērumi un ētisku lēmumu pieņemšana

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehnoloģiju un MI rīku lietošanas ētiskie aspekti un riski
Apraksts

MI tehnoloģiju regulējošā likumdošana, ētiskie apsvērumi un ētisku lēmumu pieņemšana

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un tās loma MI lietojumā
Apraksts

Kognitīvo procesu sasaiste ar MI rīku lietojumu

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un tās loma MI lietojumā
Apraksts

Kognitīvo procesu sasaiste ar MI rīku lietojumu

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēks digitālajā laikmetā, tehnoloģiju ietekme
Apraksts

Digitālā transformācija, tehnoloģiju ietekme uz cilvēka psihisko veselību un mūsdienās pētītie psiholoģiskie fenomeni, kas saistīti ar tehnoloģiju lietošanu

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psiholoģija digitālajā laikmetā
Apraksts

Tehnoloģiju un MI rīku pielietojums psiholoģijas pētījumos un psiholoģiskās palīdzības pakalpojumos

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Nākotnes perspektīves cilvēka un tehnoloģiju mijiedarbībai
Apraksts

Digitālās transformācijas potenciālie attīstības virzieni un to psiholoģiskā ietekme

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Nākotnes perspektīves cilvēka un tehnoloģiju mijiedarbībai
Apraksts

Digitālās transformācijas potenciālie attīstības virzieni un to psiholoģiskā ietekme

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Prezentācija un diskusijas pastāvīgo darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Prezentācija un diskusijas pastāvīgo darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads kursā, tehnoloģiju un cilvēka mijiedarbība
Apraksts

Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un vērtēšans kritēriji.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehnoloģiju un MI pielietojums ikdienā
Apraksts

Seminārs par studentu tehnoloģiju un MI pielietojumu ikdienā

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēka intelekts un kognitīvie procesi, to funkcijas
Apraksts

Intelekts, kognitīvo procesu pamatdefinīcijas un funkcijas

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēka intelekts un kognitīvie procesi, to funkcijas
Apraksts

Intelekts, kognitīvo procesu pamatdefinīcijas un funkcijas

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mākslīgais intelekts (MI) un mašīnmācīšanās pamati
Apraksts

MI pamatdefinīcijas un darbības principi

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

MI rīki un to izmantošanas piemēri
Apraksts

Seminārs par populārākajiem MI rīkiem un to pielietojumu

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehnoloģiju un MI rīku lietošanas ētiskie aspekti un riski
Apraksts

MI tehnoloģiju regulējošā likumdošana, ētiskie apsvērumi un ētisku lēmumu pieņemšana

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehnoloģiju un MI rīku lietošanas ētiskie aspekti un riski
Apraksts

MI tehnoloģiju regulējošā likumdošana, ētiskie apsvērumi un ētisku lēmumu pieņemšana

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un tās loma MI lietojumā
Apraksts

Kognitīvo procesu sasaiste ar MI rīku lietojumu

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un tās loma MI lietojumā
Apraksts

Kognitīvo procesu sasaiste ar MI rīku lietojumu

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēks digitālajā laikmetā, tehnoloģiju ietekme
Apraksts

Digitālā transformācija, tehnoloģiju ietekme uz cilvēka psihisko veselību un mūsdienās pētītie psiholoģiskie fenomeni, kas saistīti ar tehnoloģiju lietošanu

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psiholoģija digitālajā laikmetā
Apraksts

Tehnoloģiju un MI rīku pielietojums psiholoģijas pētījumos un psiholoģiskās palīdzības pakalpojumos

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Nākotnes perspektīves cilvēka un tehnoloģiju mijiedarbībai
Apraksts

Digitālās transformācijas potenciālie attīstības virzieni un to psiholoģiskā ietekme

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Nākotnes perspektīves cilvēka un tehnoloģiju mijiedarbībai
Apraksts

Digitālās transformācijas potenciālie attīstības virzieni un to psiholoģiskā ietekme

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Prezentācija un diskusijas pastāvīgo darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Prezentācija un diskusijas pastāvīgo darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mākslīgais intelekts augstākajā izglītībā. RSU, 2024

2.

Explanation in artificial intelligence: Insights from the social sciences (Miller, 2019)

3.

Human- versus Artificial Intelligence (Korteling, et al., 2021)

4.

Cognitive psychology-based artificial intelligence review (Zhao, et al., 2022)

5.

Čukurs, E., Hofmane, A. (2014). Psihiskie procesi. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (127. -167. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums)