Stomatoloģisko slimību profilakse
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, +371 67455560
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Beidzot studiju kursu, studenti zinās: • Izmeklējumu rezultātu interpretācija mutes dobuma un zobu slimību ārstēšanas plānošanā. • kariesa un citu slimību pierakstīšanas metodes, lietojot dažādus indeksus, tā diagnosticējot slimības dažādās to attīstības stadijās dažādām vecuma grupām, • siekalu loma mutes veselības saglabāšanā, demineralizāciju un remineralizāciju, • kariesa riska noteikšanas lomu un metodikas individuālā un populācijas līmenī, • sīlantu veidus un to ieklāšanas tehniku, • fluorīdu vadlīnijas, • uztura kartes sastādīšanu, • kariogrammas, • uz pierādījumiem balstītas zobārstniecības principus, to pielietošanu individuālā, grupu un populācijas līmenī.
Prasmes
1.Pēc sekmīga kursa beigšanas, studenti pratīs: •iegūt datus par pacienta vispārējo veselību, sociālajiem faktoriem, analizēt uzturu, tā saistību ar mutes slimībām, fluorīdu lietošanas vēsturi un mutes higiēnas paradumus, kā arī identificēt pacienta zināšanu nepilnības, • izvērtēt mutes higiēnas stāvokli, • izklāstīt pacientam kariesa riska noteikšanas rezultātus, nodrošinot individuālas rekomendācijas riska mazināšanai, • novērtēt kariozā procesa attīstības stadiju un aktivitāti, • identificēt pacienta vēlmes, attieksmi, sadarbošanās spēju un prasības, ņemot tos vērā profilakses un ārstēšanas plāna izstrādē, • izvērtēt kserostomijas (samazināts siekalu izdalīšanās daudzums) riska faktorus. • izvērtēt halitozes (slikta elpa) riska faktorus. • izvērtēt uztura riska faktorus • formulēt zinātnisku jautājumu un meklēt atbilstošus pierādījumus un vadlīnijas, kritiski novērtēt atrasto literatūru.
Kompetences
1.Sekmīga studija kursa apguves rezultātā, studenti spēs veikt visu vecuma grupu pacientu klīniski diagnostisku mutes izmeklēšanu saistībā ar vispārējo veselības stāvokli, spēs sintezēt iegūtās zināšanas, lai ilgtermiņā novērotu, ārstētu un apturētu kariesa un citu zobu cieto audu patoloģiju progresiju, kombinējot un interpretējot riska noteikšanā iegūto informāciju, pacienta vēlmes un iespējas, novērojot situāciju ilgtermiņā, atsaucot pacientu uz regulārām apskatēm, to biežumu pamatojot ar saslimšanu risku, un pielietojot konkrētam pacientam visatbilstošākās profilakses metodes un līdzekļus. Studenti būs kompetenti pielietot uz pierādījumiem balstītās metodes gan individuālā, gan populācijas līmenī.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi gatavoties uz katru nodarbību un pārbaudes darbiem, izmantojot e-studijās pieejamos mācību materiālus par konkrētām tēmām noklausoties video-lekcijas (5-6 stundas) un sagatavoties uz kontroldarbiem. Individuāls un darbs grupās prezentāciju gatavošanā. Uztura kartes sastādīšana. Vēstuļu sagatavošana pacientiem. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana katra semestra noslēgumā.
|
||
|
2.
Mutes kopšanas līdzekļu tirgus analīze |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Tabulās Jūs aprakstījāt līdzekļu sastāvu, aktīvās/terapetiskās vielas. Ir jāzina šo vielu īpašības, un kādas konkrētas funkcijas vielas nodrošina. Jābūt gataviem atbildēt uz pasniedzējas un kursa biedru jautājumiem, saistībā ar Jūsu pētījumu. Vienas prezentācijas ilgums 10-12 minutes. Papildus izprintēt tabulu ar pastu un līdzekļu aprakstiem, un nodot pasniedzējām aizstāvēšanas dienā. sastāda 33,33% no 3. un 4. semestra vērtējuma. |
||
|
3.
Situāciju analīze, zobu kopšanas līdzekļu rekomendācijas. |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Situāciju analīze, rekomendācijas. Sastāda 33,33% no 3. un 4. semestra vērtējuma. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, nav kavējumu. Prezentāciju gatavošana par uzdoto tēmu.
1. semestrī 4 kontroldarbi un 2.semestrī 5 kontroldarbi par nodarbībās apgūtām tēmām. Ieskaitīts, ja sniegtas 55% pareizas atbildes. Automātiskā semestra ieskaite, ja visi kontroldarbi uzrakstīti, sniedzot 75% pareizas atbildes. Noslēgumā gala pārbaudījums. Gala vērtējums ieskaitīts sniedzot 55% pareizas atbildes.
3.un 4. semestrī iesniegts darbs – "Jaunāko mutes kopšanas līdzekļu apkopojums un raksturojums" un "Uztura" kartes sastādīšana un analizēšana. Aizpildīta pacienta izmeklēšanas karte ar kariesa riska noteikšanu un izskaidrojošu vēstuli pacientam. 4.semestrī noslēguma eksāmens/tests par nodarbībās apgūto. Tests nokārtots ja sniegtas 55% pareizas atbildes. Studiju kursa gala vērtējums veidojas no katra semestra vērtējuma-1.semestris 20%, 2.semestris 20%, 3.semestris 20% un 4 semestra eksāmena vērtējums sastāda 40% gala vērtējuma. Vērtējums tiek pārvērsts ballēs vadoties pēc RSU studiju reglamenta. Gala vērtējums tiek ņemts vērā pie Valsts pārbaudījuma vērtēšanas.
|
||
|
2.
Cukurs |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tests par uztura nozīmi mutes slimību profilaksē. Testa un esejas veida atbilžu varianti. Tests balstīts uz E-studiju materiāliem. Videolekcija : "Uztura nozīme mutes slimību profilaksē" . |
||
|
3.
Mikrobioms |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tests par mikrobioma nozīmi mutes slimību profilaksē un aplikuma teorijām. Testa un esejas veida atbilžu varianti. Tests balstīts uz E-studiju materiāliem. Videolekcija : "Biofilmas loma mutes veselībā un saslimšanu attīstībā" . |
||
|
4.
Demineralizācija un remineralizācija |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tests par siekalu nozīmi mutes veselības saglabāšanā. Testa un esejas veida atbilžu varianti. Tests balstīts uz E-studiju materiāliem. Videolekcija : "Siekalu loma mutes veselības saglabāšanā" . |
||
|
5.
Zobu tīrīšanas tehnikas. Uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība. |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tests par zobu tīrīšanas tehnikām un uz pierādījumiem balstītu zobārstniecību. Testa un esejas veida atbilžu varianti. Tests balstīts uz E-studiju materiāliem. Videolekcija : "Uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība" un "Zobu tīrīšanas tehnikas". |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
3
|
Tēmas
|
Ievads profilaksē. Vispārējas rekomendācijas pacientiem. Uz pierādījumiem balstītas zobārstniecības principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
3
|
Tēmas
|
Uztura loma saslimšanu attīstībā un profilaksē. Ēdienkartes sastādīšana un cukura daudzuma izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
3
|
Tēmas
|
Demineralizācijas un remineralizācijas mehānisms. Siekalu loma mutes veselības atjaunošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
3
|
Tēmas
|
Biofilmas nozīme saslimšanu attīstībā un profilaksē. Aplikuma teorijas. Zobu tīrīšanas tehnikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
3
|
Tēmas
|
Ievads kariesa diagnostikā. Kariesa riska noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Zobu pastas, to klasifikācija. Aktīvo vielu darbības mehānismi. Dažādu zobu pastu salīdzinājums, izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Fluorīdu darbība un pielietojums kariesa ārstēšanā. Profesionāli aplicējamie fluorīdu līdzekļi un uz sabiedrības veselību vērstas fluorizācijas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Fluorīdu klasifikācija. Fluorīdu vadlīnijas. Mājās lietojamie lokālie fluorīdu līdzekļi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Silanti. Manipulāciju secība. Silantu indikācijas, kontrindikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Kariesa diagnostika. ICDAS. Kariesa diagnostika uz ekstrahētiem zobiem, zobu šķērsgriezumiem. Minimāli invazīvas zobārstniecības principi. Eksāmens.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zobu pastas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zobu pastas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zobu pastu un zobu tīrīšanas līdzekļu izvēle. Individuālās rekomendācijas pacientam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zobu pastu un zobu tīrīšanas līdzekļu izvēle. Individuālās rekomendācijas pacientam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
3
|
Tēmas
|
Zobu erozijas un abrāzijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Kariogramma. Kariesa riska noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Praktiskā darba "Zobu pastas" prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Studentu rakstiskais darbs ”Klīnisko gadījumu analīze”.
Individuālas uztura, zobu tīrīšanas līdzekļu un zobu pastu rekomendācijas pacientiem. Profilakses un ārstēšanas plāna sastādīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Uzturs. Uztura korekcijas nozīme stomatoloģisko saslimšanu profilaksē. Uztura kartes analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Stomatoloģisko saslimšanu profilakse dažādu vecuma grupu pacientiem.
Stomatoloģisko saslimšanu profilakse grūtniecēm un cilvēkiem ar hroniskām saslimšanām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Eksāmens.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Boyd, Linda D., et al. Wilkins' Clinical Practice of the Dental Hygienist. Jones & Bartlett Learning, LLC, 2020. ProQuest Ebook Central
Chestnutt, Ivor G. Dental Public Health at a Glance. John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central.
Evidence-based dentistry for planning restorative treatments: barriers and potential solutions. K. I. Afrashtehfar1, H. Eimar2, et.al. 8 April 2016
Fink, Johannes Karl. Materials, Chemicals and Methods for Dental Applications. John Wiley & Sons, Incorporated, 2018. ProQuest Ebook Central.
Jeffrey A. Dean DDS, MSD, FFD(Hon)RCSI McDonald and Avery's Dentistry for the Child and Adolescent. 11th Edition. 2022 by Elsevier, Inc.
Kidd, Edwina, and Ole Fejerskov. Essentials of Dental Caries. Oxford University Press, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central
Lussi A., Schaffner M. Advances in Restorative dentistry. Quintessence Publishing, 2012 (akceptējams izdevums)
Moharamzadeh, Keyvan. Diseases and Conditions in Dentistry : An Evidence-Based Reference. John Wiley & Sons, Incorporated, 2018. ProQuest Ebook Central.
Nelson Textbook of Pediatrics. Book chapter Dental Caries. 338, 1918-1921.e1, 2020
Video lekciju materiāli un metodiskie materiāli e studijās.
WHO. Guideline : Sugars Intake for Adults and Children. World Health Organization, 2015. ProQuest Ebook Central
Papildu literatūra
Aubrey Sheiham, Samuel Jorge Moyses, Richard G. Watt. Promoting the Oral Health of Children: Theory and Practice: 2 (Promoting the Oral Health of Children: Theory & Practice). 2014
Association, American Dental, et al. How to Use Evidence-Based Dental Practices to Improve Clinical Decision-Making. American Dental Association, 2019. ProQuest Ebook Central
Burrows, R. Bleaching: Tooth bleaching traumatised teeth. British Dental Journal, 2018. 225(6), 463-464
Chris Deery. Clinical Practice Guidelines Proposed the Use of Pit and Fissure Sealants to Prevent and Arrest Noncavitated Carious Lesions.Journal of Evidence-Based Dental Practice, 2017-03-01, Volume 17, Issue 1, Pages 48-50. 2017, Elsevier Inc.
Douglas A. Granger, Marcus K. Taylor. Salivary Bioscience: Foundations of Interdisciplinary Saliva Research and Applications. 1st Edition. 2020
Esther M. Wilkins, Charlotte J. Wyche, Linda D. Boyd. Clinical practice of the dental hygienist. Wolters Kluwer, 2017
Inshiya Alazhar Contractor, Girish M.S. and Indira M.D.Silver Diamine Fluoride: Extending the spectrum of Preventive Dentistry, a literature review. Pediatric Dental Journal, 2021-04-01, Volume 31, Issue 1, Pages 17-24.
Romina Brignardello-Petersen, DDS, MSc; Alonso Carrasco-Labra, et.al. A practical approach to evidence-based dentistry. Understanding and applying the principles of EBD. 2014.
Citi informācijas avoti
RSU bibliotēkas abonētās datu bāzes (Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley Online Library, EBSCO, Dyna Med)