Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Stomatoloģisko slimību profilakse

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ZTMVK_080
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Stomatoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, +371 67455560

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīties ar mutes slimību riska faktoriem, veidot izpratni par fluorīdu lomu profilaksē, attīstīt studentu prasmes diagnosticēt, novērst un ārstēt sākotnējo zobu kariesu, novērtējot arī ar to saistītos riska faktorus, iemācīties pielietot profilakses līdzekļus.

Priekšzināšanas

Bioloģijā, ķīmijā, mikrobioloģijā, dentālā anatomija, operatīvās zobārstniecības kurss.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Beidzot studiju kursu, studenti zinās: • Izmeklējumu rezultātu interpretācija mutes dobuma un zobu slimību ārstēšanas plānošanā. • kariesa un citu slimību pierakstīšanas metodes, lietojot dažādus indeksus, tā diagnosticējot slimības dažādās to attīstības stadijās dažādām vecuma grupām, • siekalu loma mutes veselības saglabāšanā, demineralizāciju un remineralizāciju, • kariesa riska noteikšanas lomu un metodikas individuālā un populācijas līmenī, • sīlantu veidus un to ieklāšanas tehniku, • fluorīdu vadlīnijas, • uztura kartes sastādīšanu, • kariogrammas, • uz pierādījumiem balstītas zobārstniecības principus, to pielietošanu individuālā, grupu un populācijas līmenī.

Prasmes

1.Pēc sekmīga kursa beigšanas, studenti pratīs: •iegūt datus par pacienta vispārējo veselību, sociālajiem faktoriem, analizēt uzturu, tā saistību ar mutes slimībām, fluorīdu lietošanas vēsturi un mutes higiēnas paradumus, kā arī identificēt pacienta zināšanu nepilnības, • izvērtēt mutes higiēnas stāvokli, • izklāstīt pacientam kariesa riska noteikšanas rezultātus, nodrošinot individuālas rekomendācijas riska mazināšanai, • novērtēt kariozā procesa attīstības stadiju un aktivitāti, • identificēt pacienta vēlmes, attieksmi, sadarbošanās spēju un prasības, ņemot tos vērā profilakses un ārstēšanas plāna izstrādē, • izvērtēt kserostomijas (samazināts siekalu izdalīšanās daudzums) riska faktorus. • izvērtēt halitozes (slikta elpa) riska faktorus. • izvērtēt uztura riska faktorus • formulēt zinātnisku jautājumu un meklēt atbilstošus pierādījumus un vadlīnijas, kritiski novērtēt atrasto literatūru.

Kompetences

1.Sekmīga studija kursa apguves rezultātā, studenti spēs veikt visu vecuma grupu pacientu klīniski diagnostisku mutes izmeklēšanu saistībā ar vispārējo veselības stāvokli, spēs sintezēt iegūtās zināšanas, lai ilgtermiņā novērotu, ārstētu un apturētu kariesa un citu zobu cieto audu patoloģiju progresiju, kombinējot un interpretējot riska noteikšanā iegūto informāciju, pacienta vēlmes un iespējas, novērojot situāciju ilgtermiņā, atsaucot pacientu uz regulārām apskatēm, to biežumu pamatojot ar saslimšanu risku, un pielietojot konkrētam pacientam visatbilstošākās profilakses metodes un līdzekļus. Studenti būs kompetenti pielietot uz pierādījumiem balstītās metodes gan individuālā, gan populācijas līmenī.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi gatavoties uz katru nodarbību un pārbaudes darbiem, izmantojot e-studijās pieejamos mācību materiālus par konkrētām tēmām noklausoties video-lekcijas (5-6 stundas) un sagatavoties uz kontroldarbiem. Individuāls un darbs grupās prezentāciju gatavošanā. Uztura kartes sastādīšana. Vēstuļu sagatavošana pacientiem. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana katra semestra noslēgumā.
2.

Mutes kopšanas līdzekļu tirgus analīze

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
  1. Izveidot slaidus PowerPoint formātā
  • līdzekļu grupa, indikācijas, īpašības, galvenās sastāvdaļas un darbīgas vielas, RDA, SLS.
  • dažus slaidus ar produktu attēliem un aprakstiem (nevajag  daudz, tikai interesantus piemērus).
  • parādīt savu tabulu ar pastu un līdzekļu aprakstu.
  1. Mutiski pastāstīt par savu darbu
  • kādu līdzekļu grupu jūs pētījāt
  • kur un kad veicāt pētījumu,
  • kā Jums gāja
  • interesantākas atziņas, secinājumi.

Tabulās Jūs aprakstījāt līdzekļu sastāvu, aktīvās/terapetiskās vielas. Ir jāzina šo vielu īpašības, un kādas konkrētas funkcijas vielas nodrošina.

Jābūt gataviem atbildēt uz pasniedzējas un kursa biedru jautājumiem, saistībā ar Jūsu pētījumu.

Vienas prezentācijas ilgums 10-12 minutes. 

Papildus izprintēt tabulu ar pastu un līdzekļu aprakstiem, un nodot pasniedzējām aizstāvēšanas dienā.

sastāda 33,33% no 3. un 4. semestra vērtējuma.

3.

Situāciju analīze, zobu kopšanas līdzekļu rekomendācijas.

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Situāciju analīze, rekomendācijas. Sastāda 33,33% no 3. un 4. semestra vērtējuma.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, nav kavējumu. Prezentāciju gatavošana par uzdoto tēmu. 1. semestrī 4 kontroldarbi un 2.semestrī 5 kontroldarbi par nodarbībās apgūtām tēmām. Ieskaitīts, ja sniegtas 55% pareizas atbildes. Automātiskā semestra ieskaite, ja visi kontroldarbi uzrakstīti, sniedzot 75% pareizas atbildes. Noslēgumā gala pārbaudījums. Gala vērtējums ieskaitīts sniedzot 55% pareizas atbildes. 3.un 4. semestrī iesniegts darbs – "Jaunāko mutes kopšanas līdzekļu apkopojums un raksturojums" un "Uztura" kartes sastādīšana un analizēšana. Aizpildīta pacienta izmeklēšanas karte ar kariesa riska noteikšanu un izskaidrojošu vēstuli pacientam. 4.semestrī noslēguma eksāmens/tests par nodarbībās apgūto. Tests nokārtots ja sniegtas 55% pareizas atbildes. Studiju kursa gala vērtējums veidojas no katra semestra vērtējuma-1.semestris 20%, 2.semestris 20%, 3.semestris 20% un 4 semestra eksāmena vērtējums sastāda 40% gala vērtējuma. Vērtējums tiek pārvērsts ballēs vadoties pēc RSU studiju reglamenta. Gala vērtējums tiek ņemts vērā pie Valsts pārbaudījuma vērtēšanas.
2.

Cukurs

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tests par uztura nozīmi mutes slimību profilaksē. Testa un esejas veida atbilžu varianti. Tests balstīts uz E-studiju materiāliem. Videolekcija : "Uztura nozīme mutes slimību profilaksē" .

3.

Mikrobioms

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tests par mikrobioma nozīmi mutes slimību profilaksē un aplikuma teorijām. Testa un esejas veida atbilžu varianti. Tests balstīts uz E-studiju materiāliem. Videolekcija : "Biofilmas loma mutes veselībā un saslimšanu attīstībā" .

4.

Demineralizācija un remineralizācija

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tests par siekalu nozīmi mutes veselības saglabāšanā. Testa un esejas veida atbilžu varianti. Tests balstīts uz E-studiju materiāliem. Videolekcija : "Siekalu loma mutes veselības saglabāšanā" .

5.

Zobu tīrīšanas tehnikas. Uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība.

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tests par zobu tīrīšanas tehnikām un uz pierādījumiem balstītu zobārstniecību. Testa un esejas veida atbilžu varianti. Tests balstīts uz E-studiju materiāliem. Videolekcija : "Uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība" un "Zobu tīrīšanas tehnikas".

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
3

Tēmas

Ievads profilaksē. Vispārējas rekomendācijas pacientiem. Uz pierādījumiem balstītas zobārstniecības principi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
3

Tēmas

Uztura loma saslimšanu attīstībā un profilaksē. Ēdienkartes sastādīšana un cukura daudzuma izvērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
3

Tēmas

Demineralizācijas un remineralizācijas mehānisms. Siekalu loma mutes veselības atjaunošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
3

Tēmas

Biofilmas nozīme saslimšanu attīstībā un profilaksē. Aplikuma teorijas. Zobu tīrīšanas tehnikas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
3

Tēmas

Ievads kariesa diagnostikā. Kariesa riska noteikšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
15 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Zobu pastas, to klasifikācija. Aktīvo vielu darbības mehānismi. Dažādu zobu pastu salīdzinājums, izvērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Fluorīdu darbība un pielietojums kariesa ārstēšanā. Profesionāli aplicējamie fluorīdu līdzekļi un uz sabiedrības veselību vērstas fluorizācijas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Fluorīdu klasifikācija. Fluorīdu vadlīnijas. Mājās lietojamie lokālie fluorīdu līdzekļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Silanti. Manipulāciju secība. Silantu indikācijas, kontrindikācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Kariesa diagnostika. ICDAS. Kariesa diagnostika uz ekstrahētiem zobiem, zobu šķērsgriezumiem. Minimāli invazīvas zobārstniecības principi. Eksāmens.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
15 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
3. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Zobu pastas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Zobu pastas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Zobu pastu un zobu tīrīšanas līdzekļu izvēle. Individuālās rekomendācijas pacientam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Zobu pastu un zobu tīrīšanas līdzekļu izvēle. Individuālās rekomendācijas pacientam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
3

Tēmas

Zobu erozijas un abrāzijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
15 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
4. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Kariogramma. Kariesa riska noteikšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Praktiskā darba "Zobu pastas" prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Studentu rakstiskais darbs ”Klīnisko gadījumu analīze”. Individuālas uztura, zobu tīrīšanas līdzekļu un zobu pastu rekomendācijas pacientiem. Profilakses un ārstēšanas plāna sastādīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Uzturs. Uztura korekcijas nozīme stomatoloģisko saslimšanu profilaksē. Uztura kartes analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Stomatoloģisko saslimšanu profilakse dažādu vecuma grupu pacientiem. Stomatoloģisko saslimšanu profilakse grūtniecēm un cilvēkiem ar hroniskām saslimšanām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Eksāmens.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Boyd, Linda D., et al. Wilkins' Clinical Practice of the Dental Hygienist. Jones & Bartlett Learning, LLC, 2020. ProQuest Ebook Central

2.

Chestnutt, Ivor G. Dental Public Health at a Glance. John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central.

3.

Clinical overview. Dental Caries. Updated July 19, 2022. Copyright Elsevier BV.

4.

Evidence-based dentistry for planning restorative treatments: barriers and potential solutions. K. I. Afrashtehfar1, H. Eimar2, et.al. 8 April 2016

5.

Fink, Johannes Karl. Materials, Chemicals and Methods for Dental Applications. John Wiley & Sons, Incorporated, 2018. ProQuest Ebook Central.

6.

Jeffrey A. Dean DDS, MSD, FFD(Hon)RCSI McDonald and Avery's Dentistry for the Child and Adolescent. 11th Edition. 2022 by Elsevier, Inc.

7.

Kidd, Edwina, and Ole Fejerskov. Essentials of Dental Caries. Oxford University Press, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central

8.

Lussi A., Schaffner M. Advances in Restorative dentistry. Quintessence Publishing, 2012 (akceptējams izdevums)

9.

Moharamzadeh, Keyvan. Diseases and Conditions in Dentistry : An Evidence-Based Reference. John Wiley & Sons, Incorporated, 2018. ProQuest Ebook Central.

10.

Nelson Textbook of Pediatrics. Book chapter Dental Caries. 338, 1918-1921.e1, 2020

11.

Video lekciju materiāli un metodiskie materiāli e studijās.

12.

WHO. Guideline : Sugars Intake for Adults and Children. World Health Organization, 2015. ProQuest Ebook Central

Papildu literatūra

1.

Aubrey Sheiham, Samuel Jorge Moyses, Richard G. Watt. Promoting the Oral Health of Children: Theory and Practice: 2 (Promoting the Oral Health of Children: Theory & Practice). 2014

2.

Association, American Dental, et al. How to Use Evidence-Based Dental Practices to Improve Clinical Decision-Making. American Dental Association, 2019. ProQuest Ebook Central

3.

Burrows, R. Bleaching: Tooth bleaching traumatised teeth. British Dental Journal, 2018. 225(6), 463-464

4.

Chris Deery. Clinical Practice Guidelines Proposed the Use of Pit and Fissure Sealants to Prevent and Arrest Noncavitated Carious Lesions.Journal of Evidence-Based Dental Practice, 2017-03-01, Volume 17, Issue 1, Pages 48-50. 2017, Elsevier Inc.

5.

Douglas A. Granger, Marcus K. Taylor. Salivary Bioscience: Foundations of Interdisciplinary Saliva Research and Applications. 1st Edition. 2020

6.

Esther M. Wilkins, Charlotte J. Wyche, Linda D. Boyd. Clinical practice of the dental hygienist. Wolters Kluwer, 2017

7.

Inshiya Alazhar Contractor, Girish M.S. and Indira M.D.Silver Diamine Fluoride: Extending the spectrum of Preventive Dentistry, a literature review. Pediatric Dental Journal, 2021-04-01, Volume 31, Issue 1, Pages 17-24.

8.

Romina Brignardello-Petersen, DDS, MSc; Alonso Carrasco-Labra, et.al. A practical approach to evidence-based dentistry. Understanding and applying the principles of EBD. 2014.

Citi informācijas avoti

1.

RSU bibliotēkas abonētās datu bāzes (Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley Online Library, EBSCO, Dyna Med)

2.

IAPD - International Association of Paediatric Dentistry IAPD Foundational Articles and Consensus Recommendations. Cariess risk Assesment and Care Pathways. Foundational Articles and Consensus Recommendations, 2020