Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Gerontoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_139
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanu apguvi par gerontoloģiju kā atsevišķu un savstarpēji saistītu medicīnas nozari, vecuma radītām anatomiski fizioloģiskām, psihosociālajām izmaiņām un īpatnībām, saistot ar veselības problēmu identifikāciju vecumā, pamatvajadzību nodrošināšanu un prasmju pielietošanu darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem; veidot izpratni par ārsta palīga lomu gerontoloģisku pacientu aprūpes, ārstniecības un rehabilitācijas procesā.

Priekšzināšanas

Normālajā anatomijā, fizioloģijā, internajā medicīnā, pacientu aprūpē un slimību diagnostikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj: - aprakstīt gerontoloģiju kā atsevišķu un savstarpēji saistītu medicīnas nozari; - izklāstīt vecuma radītās anatomiski fizioloģiskās, psihosociālās izmaiņas, saistot ar veselības problēmu identifikāciju vecumā, pamatvajadzību nodrošināšanu un prasmju pielietošanu darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem; - definēt ārsta palīga lomu gerontoloģisku pacientu aprūpē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti prot: - veikt vienkāršus testus gerontoloģisku pacienta veselības problēmu identifikācijai, fiziskā funkcionālā stāvokļa un ikdienā nepieciešamo aktivitāšu novērtēšanu; - ilustrēt stāju raksturojošās pazīmes attiecīgajā vecumposmā. - aprakstīt funkcionālo spēju novērtēšanu.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj novērtēt iespējamās problēmas gerontoloģisku pacientu aprūpē; veikt veselības statusa novērtēšanu; pielietot vienkāršus vingrinājumus ārsta palīga darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Darbs ar studiju materiāliem, speciālo literatūru, interneta resursiem, izvērtējot literatūras novitātes darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem. Patstāvīgo darbu izstrāde (shēma/prezentācija) par gerontoloģisku pacienta funkcionālo spēju novērtēšanu, diagnostikas, ārstēšanas un rehabilitācijas metodēm, iespējamām problēmām gerontoloģisku pacientu aprūpē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Lekciju, semināru, praktisko nodarbību obligāts apmeklējums. Tiek vērtēta studentu prasme aprakstīt aprūpes, diagnostikas, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipus gerontoloģiska profila pacientiem un novērtēt pacienta funkcionalitāti. Sekmīgi nokārtota ieskaite.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gerontoloģijas zinātnes attīstība. Novecošana kā normāls organisma attīstības etaps
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gerontoloģijas zinātnes attīstība. Novecošana kā normāls organisma attīstības etaps
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gerontoloģijas zinātnes attīstība. Novecošana kā normāls organisma attīstības etaps
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gerontoloģijas zinātnes attīstība. Novecošana kā normāls organisma attīstības etaps
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gerontoloģijas zinātnes attīstība. Novecošana kā normāls organisma attīstības etaps
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Galvenās anatomiski fizioloģiskās un psihosociālās izmaiņas vecumā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Galvenās anatomiski fizioloģiskās un psihosociālās izmaiņas vecumā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Galvenās anatomiski fizioloģiskās un psihosociālās izmaiņas vecumā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uztura un kustību aktivitāšu nodrošinājums. Gerontoloģisku pacientu drošība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uztura un kustību aktivitāšu nodrošinājums. Gerontoloģisku pacientu drošība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uztura un kustību aktivitāšu nodrošinājums. Gerontoloģisku pacientu drošība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gerontoloģisko pacientu fizisko, sociālo un garīgo pamatvajadzību nodrošināšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gerontoloģisko pacientu fizisko, sociālo un garīgo pamatvajadzību nodrošināšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gerontoloģisko pacientu fizisko, sociālo un garīgo pamatvajadzību nodrošināšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gerontoloģisku pacientu aprūpes komendas darba koordinēšana un organizēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gerontoloģisku pacientu aprūpes komendas darba koordinēšana un organizēšana
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Aberberga – Augškalne L. Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem – Rīga: Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2008. - 270 lpp. (akceptējams izdevums)

2.

Andrējevs N., Andrējeva T. Praktiska geriatrija. Rīga, 2006. (akceptējams izdevums)

3.

Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. Rīga, Raka, 1998. (akceptējams izdevums)

4.

Metodiskais materiāls: Ergoterapija, diagnostiskie apsvērumi strādājot ar pieaugušajiem un veciem cilvēkiem. Willard & Spackman's Occupational Therapy, 9. izdevums, X daļa, Lippincott, 1998. (Tulkojums latviešu valodā) (akceptējams izdevums)

5.

Liepiņa S. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. Rīga: Raka, 1998. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Mauriņa L. Fiziskās aktivitātes kardioloģijā. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. - 128 lpp.

2.

Lewis C. B., Bottomley J. M. Geriatric Rehabilitation. 3th Edition. Person, 2008

3.

Kauffman T. L., Barr J. O., Moran M., Wolf St. L. Geriatric Rehabilitation Manual. 2th Edition. Elsevier, 2007

Citi informācijas avoti

1.

Studiju materiāli