Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apraksta saskarsmes veidus; apraksta komunikācijas lomu aprūpes procesā klīniskā vidē; nosauc profesionālas komunikācijas aspektus saskarsmes modelī ar pacientu klīniskajā vidē; izprot klīnisko interviju un konsultēšanas tehnikas; apraksta konfliktu, tā cēloņus un risināšanas veidus; izprot stresa nozīmi profesionālajā darbībā.
Prasmes
1.Atpazīst un raksturo dažādas emocijas; simulācijās profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku; izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes.
Kompetences
1.Spēj argumentēti diskutēt un pamatot savu viedokli par dažādām saskarsmes situācijām klīniskajā aprūpē, kā arī par profesionālas komunikācijas nozīmi veselības aprūpes procesa realizācijas laikā. Spēj izvēlēties un pielietot atbilstošas klīniskās intervijas tehnikas un metodes, kā arī konflikta risināšanas prasmes.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga literatūras apguve; e-studijās ievietoto uzdevumu izpilde.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgais darbs lekcijās (uzdevumi darba lapās), aktīva iesaiste nodarbībās, izpildot nepieciešamos uzdevumus, piedaloties simulācijās un pašpieredzes vingrinājumos – 40%.
Saskarsmes situācijas analīze pēc noteiktiem kritērijiem – 60%.
Lūdzam aizpildīt e-studijās studiju kursa novērtēšanas anketu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens, saskarsmes process, tā raksturojums. Saskarsmi ietekmējošie faktori. Saskarsmes veidi, to raksturojums: verbālā, neverbālā saskarsme.
Komunikācija kopienu līmenī veselības paradumu maiņai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās intervēšanas pamati. Atvērtie, slēgtie jautājumi. Parafrāze. Motivējošā intervija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas, to loma ikdienā un ārstniecības procesā. Darbs ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana un tās profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts, konfliktu veidi, konfliktu cēloņi, konfliktu risināšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attālināta konsultēšana. Tehnoloģiju izmantošana profesionālajā saskarsmē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.
Arnold, E., & Boggs, K. U. (2019). Interpersonal relationships: Professional communication skills for nurses (7th ed.). Elsevier Saunders.
Levina, J., Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga:RSU.
Balzer-Riley, J. (2012). Communication in nursing (7th ed.). St. Louis, Mo.: Elsevier. (akceptējams izdevums)
Ārvalstu studentiem/For international students
Arnold, E., & Boggs, K. U. (2019). Interpersonal relationships: Professional communication skills for nurses (7th ed.). Elsevier Saunders.
Balzer-Riley, J. (2012). Communication in nursing (7th ed.). St. Louis, Mo.: Elsevier. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Journal of Health Communication.
Levounis, P., Arnaout, B., & Marienfeld, C. (Eds.). (2017). Motivational Interviewing for Clinical Practice. American Psychiatric Association Publishing: Washington, DC.
Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2015). Clinical interviewing (5th ed.). John Wiley & Sons, Inc.