Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_291
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības; Sabiedrības veselība; Vecmāšu zinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt studentos spēju argumentēti diskutēt par savstarpējo attiecību psiholoģiskajām likumsakarībām un veiksmīgas profesionālas komunikācijas nozīmi veselības aprūpes procesa realizācijas laikā; veicināt saskarsmes prasmju attīstību un pilnveidošanu.

Priekšzināšanas

Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Apraksta saskarsmes veidus; apraksta komunikācijas lomu aprūpes procesā klīniskā vidē; nosauc profesionālas komunikācijas aspektus saskarsmes modelī ar pacientu klīniskajā vidē; izprot klīnisko interviju un konsultēšanas tehnikas; apraksta konfliktu, tā cēloņus un risināšanas veidus; izprot stresa nozīmi profesionālajā darbībā.

Prasmes

1.Atpazīst un raksturo dažādas emocijas; simulācijās profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku; izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes.

Kompetences

1.Spēj argumentēti diskutēt un pamatot savu viedokli par dažādām saskarsmes situācijām klīniskajā aprūpē, kā arī par profesionālas komunikācijas nozīmi veselības aprūpes procesa realizācijas laikā. Spēj izvēlēties un pielietot atbilstošas klīniskās intervijas tehnikas un metodes, kā arī konflikta risināšanas prasmes.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga literatūras apguve; e-studijās ievietoto uzdevumu izpilde.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgais darbs lekcijās (uzdevumi darba lapās), aktīva iesaiste nodarbībās, izpildot nepieciešamos uzdevumus, piedaloties simulācijās un pašpieredzes vingrinājumos – 40%. Saskarsmes situācijas analīze pēc noteiktiem kritērijiem – 60%. Lūdzam aizpildīt e-studijās studiju kursa novērtēšanas anketu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes jēdziens, saskarsmes process, tā raksturojums. Saskarsmi ietekmējošie faktori. Saskarsmes veidi, to raksturojums: verbālā, neverbālā saskarsme. Komunikācija kopienu līmenī veselības paradumu maiņai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskās intervēšanas pamati. Atvērtie, slēgtie jautājumi. Parafrāze. Motivējošā intervija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas, to loma ikdienā un ārstniecības procesā. Darbs ar dažādām pacientu grupām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana un tās profilakse.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikts, konfliktu veidi, konfliktu cēloņi, konfliktu risināšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attālināta konsultēšana. Tehnoloģiju izmantošana profesionālajā saskarsmē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs ar dažādām pacientu grupām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.

2.

Arnold, E., & Boggs, K. U. (2019). Interpersonal relationships: Professional communication skills for nurses (7th ed.). Elsevier Saunders.

3.

Levina, J., Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga:RSU.

4.

Balzer-Riley, J. (2012). Communication in nursing (7th ed.). St. Louis, Mo.: Elsevier. (akceptējams izdevums)

5.

Ārvalstu studentiem/For international students

6.

Arnold, E., & Boggs, K. U. (2019). Interpersonal relationships: Professional communication skills for nurses (7th ed.). Elsevier Saunders.

7.

Balzer-Riley, J. (2012). Communication in nursing (7th ed.). St. Louis, Mo.: Elsevier. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Journal of Health Communication.

2.

Levounis, P., Arnaout, B., & Marienfeld, C. (Eds.). (2017). Motivational Interviewing for Clinical Practice. American Psychiatric Association Publishing: Washington, DC.

3.

Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2015). Clinical interviewing (5th ed.). John Wiley & Sons, Inc.