Vertikālās integrācijas projekts: Attīstības tendences un sociālā uzmanība pētniecībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt iespēju RSU dažādās studiju programmās studējošajiem apgūt kompetenci starpdisciplināri sadarboties pētniecības darba organizēšanā un realizācijā, līdzdarbojoties konkrētu pētījumu veikšanā un pētījuma rezultātu izplatīšanā.
Priekšzināšanas
Savam studiju līmenim, profesijai un specializācijai atbilstošas vispārējas pētniecības zināšanas. Priekšzināšanas sociālajās zinātnēs ir vēlamas, bet nav priekšnoteikums iesaistei projektā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti raksturo pētniecības procesa organizācijas principus un sadarbības nosacījumus, lieto pētniecības terminoloģiju, apraksta un analizē pētāmo pazīmi, izmantojot bibliometrijas un altmetrikas rīkus.
Prasmes
1.Studenti individuāli un sadarbojoties komandā, ievāc, apstrādā un interpretē pētījumā iegūtos datus, izmantojot bibliometrijas un altmetrikas metodes un prezentē pētījuma rezultātus. Studenti izvērtē savu un/vai komandas biedru ieguldījumu pētījuma projekta attīstībā.
Kompetences
1.Studenti sadarbojas starpdisciplinārā komandā, atbilstoši studiju līmenim veicot pētniecības darba organizēšanu un realizāciju, kā arī pētījuma rezultātu izplatīšanu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Students veic grupai un individuāli uzdotos darba uzdevumus noteiktā termiņā, ja nepieciešams, sadarbībā ar citiem kursa dalībniekiem, strādājot komandās.
Individuāli un/vai grupā veicamie uzdevumi, atkarībā no iepriekš veiktajiem pētījuma posmiem var ietvert, pētījuma mērķa definēšanu, pētījuma uzdevumu un jautājumu formulēšanu, pētījuma jautājumiem atbilstošu pētījuma metodes izvēli, precīzi nosakot pētījuma izlasi, procedūru, datu ieguves metodi un datu analīzes metodi, pētījuma rezultātu aprakstīšanu un atspoguļošanu, to izskaidrošanu, zinātniskā stipruma izvērtējumu un secinājumu izdarīšanu. Tāpat, patstāvīgais darbs ietver pētījuma rezultātu prezentēšanu konferencēs, kā arī publikāciju sagatavošanu.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Tiek vērtēti: pētījuma rezultātu aprobācija konferencē; komandas darba prezentācija par sasniegtajiem rezultātiem; pētnieka dienasgrāmata par grupas vai individuālo darbu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā
Apraksts
Anotācija: Iepazīšanās ar studiju kursa dalībniekiem; pārskats par kursa tēmu, tā tematikā veiktajām līdzšinējām aktivitātēm, ieskaitot bibliometrijas un altmetrikas pielietojumu; semestra mērķiem. Kursa ieskaites un novērtējuma principi. Darba plānu un darba laiku saskaņošana. Pētniecības grupu veidošana (ja nepieciešams), pētniecības uzdevumu formulēšana, pētniecības metožu, tostarp bibliometrijas un altmetrikas metožu izvēle, darba organizācijas modeļa apspriešana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā
Apraksts
Anotācija: Iepazīšanās ar studiju kursa dalībniekiem; pārskats par kursa tēmu, tā tematikā veiktajām līdzšinējām aktivitātēm, ieskaitot bibliometrijas un altmetrikas pielietojumu; semestra mērķiem. Kursa ieskaites un novērtējuma principi. Darba plānu un darba laiku saskaņošana. Pētniecības grupu veidošana (ja nepieciešams), pētniecības uzdevumu formulēšana, pētniecības metožu, tostarp bibliometrijas un altmetrikas metožu izvēle, darba organizācijas modeļa apspriešana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma veikšanas process
Apraksts
Anotācija: Darbs komandās pie pētniecības projektiem izmanojot bibliometrikas un altmetrijas metodes. Individuālais vai komandas pētniecības process tiek atspoguļots pētnieka dienasgrāmatā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma veikšanas process
Apraksts
Anotācija: Darbs komandās pie pētniecības projektiem izmanojot bibliometrikas un altmetrijas metodes. Individuālais vai komandas pētniecības process tiek atspoguļots pētnieka dienasgrāmatā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma veikšanas process
Apraksts
Anotācija: Darbs komandās pie pētniecības projektiem izmanojot bibliometrikas un altmetrijas metodes. Individuālais vai komandas pētniecības process tiek atspoguļots pētnieka dienasgrāmatā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma veikšanas process
Apraksts
Anotācija: Darbs komandās pie pētniecības projektiem izmanojot bibliometrikas un altmetrijas metodes. Individuālais vai komandas pētniecības process tiek atspoguļots pētnieka dienasgrāmatā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apkopošana
Apraksts
Anotācija: Darbs komandās pie pētniecības projektu rezultātu apkopojuma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu apkopošana
Apraksts
Anotācija: Darbs komandās pie pētniecības projektu rezultātu apkopojuma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba rezultātu prezentēšana un novērtēšana
Apraksts
Anotācija: Individuālo dalībnieku un komandu paveiktā darba prezentēšana. Darba vērtējums. Rezultātu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba rezultātu prezentēšana un novērtēšana
Apraksts
Anotācija: Individuālo dalībnieku un komandu paveiktā darba prezentēšana. Darba vērtējums. Rezultātu analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ahmi, A. (2022). Bibliometric Analysis using R for Non-Coders: A practical handbook in conducting bibliometric analysis studies using Biblioshiny for Bibliometrix R package.
Holmberg, K. J. (2022). Altmetrics for information professionals: Past, present and future. Chandos Publishing.
Tattersall, A. (Ed.). (2023). Altmetrics: A practical guide for librarians, researchers and academics. Routledge.
Wallin, J. A., & Nederhof, A. J. (2022). Bibliometrics: Methods for studying academic publishing. Springer
Papildu literatūra
Arruda, H., Silva, E. R., Lessa, M., Proença, D. J., and Bartholo, R. (2022). VOSviewer and Bibliometrix. JMLA 110, 392–395. doi: 10.5195/jmla.2022.1434
Durieux, V., and Gevenois, P. A. (2010). Bibliometric indicators: quality measurements of scientific publication. Radiology 255, 342–351. doi: 10.1148/radiol.09090626
Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., and Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: an overview and guidelines. J. Bus. Res. 133, 285–296. doi: 10.1016/j.jbusres.2021.04.070
García-Villar, C. (2021). A critical review on altmetrics: can we measure the social impact factor? Insights Imaging, 12 (92)
Glänzel, W. (2003). Bibliometrics as a Research Field: A Course on Theory and Application of Bibliometric Indicators Course Handouts.
Holmberg, K. (2016). Introduction. Altmetrics for Information Professionals. Chandos Publishing.
Kokol, P., Blažun Vošner, H., and Završnik, J. (2021). Application of bibliometrics in medicine: a historical bibliometrics analysis. Health Info. Libr. J. 38, 125–138. doi: 10.1111/hir.12295
Mukherjee, D., Lim, W. M., Kumar, S., and Donthu, N. (2022). Guidelines for advancing theory and practice through bibliometric research. J. Bus. Res. 148, 101–115. doi: 10.1016/j.jbusres.2022.04.042
Rousseau, R., Egghe, L., and Guns, R. (2018). Becoming Metric-Wise: A Bibliometric Guide for Researchers Cambridge: Chandos Publishing.