Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bioloģija un medicīnas ģenētika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_401
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Māszinības
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas par cilvēku kā vienotu sistēmu; par ģenētisko procesu lomu veselības saglabāšanā un vielmaiņas slimību attīstībā; teratogēno ārējās vides faktoru iedarbību embrioģenēzē, apgūt zināšanas par parazītu lomu slimību attīstībā, iegūt nepieciešamās prasmes šo zināšanu izmantošanā.

Priekšzināšanas

Vispārīgajā bioloģijā atbilstoši vidusskolas mācību programmai.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti analizē dažādu eikariotu šūnas uzbūves atbilstību tās funkcijām; pamato saistību starp šūnas struktūru un abnormālību funkciju lomu cilvēka patoloģijā; salīdzina mitozē un mejozē notiekošos procesus; zina ģenētikas galvenās likumsakarības; novērtē Mendeļa eksperimentu nozīmi ģenētikas attīstībā; salīdzina monohibrīdiskās, dihibrīdiskās, polihibrīdiskās un analizējošās krustošanas rezultātus; skaidro DNS replikāciju, transkripciju, translāciju; zina hromosomālās pataloģijas, to rašanās iemeslus, klasificē ģenētisko pazīmju un patoloģiju iedzimšanas tipus; pamato savu viedokli, analizējot konkrētās situācijas par cilvēka pazīmju pārmantošanu; izskaidro biežāk Latvijā sastopamos parazītu morfoloģiju, invadēšanās iespējas, dzīves ciklu, patogenitāti un simptomus, lokalizāciju cilvēka organismā, diagnozes noteikšanas veidu un iesaka profilaksi; lieto lekcijā un nodarbībā apskatītos bioloģijas jēdzienus un terminus.

Prasmes

1.Studenti lieto gaismas mikroskopu, sagatavo vienkāršus mikropreparātus, identificē biežāk sastopamos parazītus; atpazīst dažādas eikariotu šūnas; dažādu tipu metafāzes hromosomas; politēnās hromosomas; skaidro struktūru uzbūves saistību ar funkcijām; grafiski attēlo mitozes un mejozes fāzes un skaidro notiekošos procesus; veido ooģenēzes un spermatoģenēzes shēmas; sastāda un analizē dažādu iedzimšanas tipu ciltskokus; izdala un DNS no augu šūnām; klasificē mainības un mutāciju veidus; diskutē par gēnu, hromosomu, genoma mutāciju rašanās mehānismiem; risina vienkāršus ģenētikas un molekulārās bioloģijas uzdevumus.

Kompetences

1.Studenti analizē situācijas medicīniskajā parazitoloģijā, ģenētikā. Novērtē organoīdu nozīmīgumu audu, orgānu un organisma funkcionēšanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa laikā studenti patstāvīgi veic laboratorijas darbus, pēc protokola – vienkāršu mikropreparātu sagatavošana, piemēram, mata, sīpola preparāts, osmoze augu un dzīvnieku šūnās, kā arī DNS izdalīšana no augu šūnām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; iknedēļas teorētisko zināšanu pārbaude, prasme skaidrot praktiskajos darbos iegūtos rezultātus, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus. Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas 2 semināros: 1. – šūnu bioloģijā 2. – medicīniskajā ģenētikā Studiju kursa noslēgumā pārbaudījuma veids – daudzatbilžu jautājumi, ja studentam kursa laikā kolokvijos vidējais vērtējums augstāks par 8 ballēm, kolokviju rezultāti tiek pielīdzināti eksāmenam.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvības formu daudzveidība. Dzīvo organismu šūnas uzbūve. Šūnu teorija. Prokarioti, eikarioti. Vīrusi, baktērijas – izraisītās patoloģijas simptomi un klīnika. Bioloģiskās membrānas. Plazmatiskās membrānas struktūra, funkcijas. Vielu transports cauri membrānai. Šūnu komunikācija. Membrānu defekti kā cilvēka slimību cēlonis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interaktīvie uzdevumi. Mikroskops. Gaismas mikroskopa uzbūve, darbs ar to. Dzīvo organismu daudzveidība. Prokarioti. Eikarioti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interaktīvie uzdevumi. Mikroskops. Gaismas mikroskopa uzbūve, darbs ar to. Dzīvo organismu daudzveidība. Prokarioti. Eikarioti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šūnas dzīves cikls, tā regulācija. Šūnas dalīšanās veidi. Mitoze. Šūnu dalīšanas traucējumi un cilvēka organisma patoloģija. Mejoze. Gametoģenēze. Apaugļošanās. Šūnu nāve.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka ģenētika. Ģenētikas metodes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Mendelējošas pazīmes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Gēnu mijiedarbības veidi, to nozīme cilvēka ģenētikā. Gēnu saistība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šūnu dalīšanās – mitoze, mejoze mikropreparātos. Dzimumšūnas mikropreparātos. Kolokvijs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šūnu dalīšanās – mitoze, mejoze mikropreparātos. Dzimumšūnas mikropreparātos. Kolokvijs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Citoplazma, tās sastāvdaļas. Hialoplazma. Ieslēgumi. Organoīdi, to uzbūve un funkcijas. Organoīdu struktūras un funkciju traucējumi – organisma patoloģiju cēlonis. Šūnas kodols, tā sastāvdaļas. Hromatīns. Hromatīna veidi. Hromosomas. Cilvēka kariotips.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Citoplazma, tās sastāvdaļas. Hialoplazma. Ieslēgumi. Organoīdi, to uzbūve un funkcijas. Organoīdu struktūras un funkciju traucējumi – organisma patoloģiju cēlonis. Šūnas kodols, tā sastāvdaļas. Hromatīns. Hromatīna veidi. Hromosomas. Cilvēka kariotips.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pazīmju iedzimšanas galvenie tipi. Dažādu iedzimšanas tipu analīze. Monogēnie iedzimšanas tipi. Cilvēka pazīmes, iedzimtās anomālijas piemēri. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips. Ģenētiskās patoloģijas nozīmīgums klīniskā praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eikariotiskās šūnas uzbūve, sastāvdaļas. Plazmatiskā membrāna, tās funkcijas, transporta funkcija. Organoīdi, uzbūve funkcija, patoloģija. Šūnas kodols, tā uzbūve. Laboratorijas darbs: šūnas osmotiskās īpašības. Interaktīvie uzdevumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eikariotiskās šūnas uzbūve, sastāvdaļas. Plazmatiskā membrāna, tās funkcijas, transporta funkcija. Organoīdi, uzbūve funkcija, patoloģija. Šūnas kodols, tā uzbūve. Laboratorijas darbs: šūnas osmotiskās īpašības. Interaktīvie uzdevumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Hromosomas. Cilvēka kariotips. Hromatīns. Šūnu dalīšanās veidi. Mitoze. Mitotiskais cikls. Mejoze. Gametoģenēze. Kļūdas šūnas dalīšanās laikā. Šūnu nāve. Interaktīvie uzdevumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Hromosomas. Cilvēka kariotips. Hromatīns. Šūnu dalīšanās veidi. Mitoze. Mitotiskais cikls. Mejoze. Gametoģenēze. Kļūdas šūnas dalīšanās laikā. Šūnu nāve. Interaktīvie uzdevumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pazīmju pārmantojamība. Pazīmju iedzimšanas mono-, di-, un polihibrīdiskās krustošanas gadījumā. Monogēno pazīmju iedzimšanas tipi. Ciltskoku sastādīšanu analīze. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pazīmju pārmantojamība. Pazīmju iedzimšanas mono-, di-, un polihibrīdiskās krustošanas gadījumā. Monogēno pazīmju iedzimšanas tipi. Ciltskoku sastādīšanu analīze. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Lekciju materiāls

2.

Nagle E. Bioloģija vidusskolai – 2008. (akceptējams izdevums)

3.

Krūmiņa A. Eikariotu šūnu bioloģija : citoloģiskie, molekulāri bioloģiskie un ģenētiskie aspekti, 2015

4.

Balodis V. un citi Rokasgrāmata bioloģijā - 2015

5.

L.Zinčenko un citi Medicīniskā parazitoloģija - 2015.

6.

Pollard T. D., Earnshaw W. C. Cell Biology. – Elsevier Science (USA), 2017. – 789 p.

7.

Turnpenny P. D., Ellard S. Emery's Elements of Medical Genetics and Genomics. 16th Edition Elsevier, Churchill Livingstone, 2022.

Papildu literatūra

1.

Selga Tūrs. Šūnu bioloģija. LU akadēmiskais apgāds. 2008.- 342 lpp.

2.

Zalcmane V., Groma V. Šūnas ultrastruktūra. RSU, 2004

Citi informācijas avoti

1.

www.ncbi.nlm.nih.gov