Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psiholoģiskā konsultēšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_543
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, +371 67061590

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt iespēju studējošiem apgūt zināšanas par konsultēšanas attiecību ar klientu/ pacientu veidošanas principiem un to īpatnībām dažādās konsultēšanas pieejās; attīstīt izpratni un prasmes veidot drošu konsultēšanas vidi, attīstīt un trenēt iemaņas sarunāties ar klientiem/pacientiem, izmantot terapeitiskās intervences, metodes un tehnikas psihologa darba kontekstā.

Priekšzināšanas

Psihologa profesionālā darbība un ētika I, Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija, Klīniskā psiholoģija, Psihiatrija, Patopsiholoģija

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Raksturo psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas atšķirības, apraksta konsultēšanas attiecību ar klientu/ pacientu veidošanas principus un salīdzina to īpatnības dažādās konsultēšanas pieejās, apraksta un izskaidro individuālās konsultēšanas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta konsultēšanas vidi.

Prasmes

1.Reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Pauž empātisku attieksmi pret klientu/ pacientu (kursabiedru).

Kompetences

1.Pielieto konsultēšanas mikroprasmes atbilstoši situācijas kontekstam, spēj izveidot konsultēšanas attiecības ar klientu/ pacientu; noslēgt vienošanos. Atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties semināru nodarbībām un starpieskaitēm – kontroldarbiem. Veikt novērojumu komunikācijā ārpus augstskolas, lai fiksētu neatbilstību paternus. Mazajās grupās trenēt konsultēšanas pamata prasmes ārpus lekciju laika.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Aktīva dalība lekcijās, nodarbībās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem (20%) 2. Starppārbaudījumi – kontroldarbi (30%) Kontroldarbu tēmas: • Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija – kopīgais un atšķirīgais. • Interpersonālā neirobioloģija – spoguļneironi, to loma psihoterapijā. • Klātbūtne, pieskaņošanās, rezonanse. • Mikroprasmes konsultēšanā. • Terapeitiskā vide; klātbūtnes faktors. • Terapeitiskās intervences. • Terapeitiskā procesa plānošana/ strukturēšana. • Kontrakts – laiks, telpa, sadarbības mērķi, samaksa. • Atbildība pret klientu/ pacientu – pacienta tiesības uz informāciju un konfidencialitāti. • Aktuālie ētikas aspekti terapeitiskās attiecībās ar klientu/pacientu. • Psihohigiēna. 3. Eksāmena uzdevums – darbs 3-niekos: klients, konsultants, novērotājs. Katrā lomā veikt noteiktus uzdevumus un atbildēt no katras lomas uz jautājumiem par konsultanta darba stiprajām un vājajām pusēm, un klienta grūtībām un resursiem (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kursa prasības, pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētiska konsultēšanas prakse. Konsultanta personība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošanas prasmju trenēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasmju integrācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasmju integrācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasmju integrācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasmju integrācija
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
56 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2009). Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development in a Multicultural Society.

2.

Corey, G. (2012). Theory and practice of counseling and psychotherapy. Australia.

3.

Corey, G. (2012). Student Manual for Corey's Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy. 9th ed. Australia.

4.

Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2012). Counseling and psychotherapy theories in context and practice: Skills, strategies, and techniques. John Wiley & Sons.

5.

Brummers, M., Enckells, H. (2011). Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.

6.

Stricker, G. (2010). Psychotehrapy Integration. American Psychological Association.

7.

Cain, D. J. (2010). Person – centered psychotherapies. American Psychological Association.

8.

Pelham, G. (2007). Counselling skills for creative arts therapists. London: Worth.

Papildu literatūra

1.

Keisments, P. (2003). Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa.

2.

Коттлер, Дж., & Браун, Р. (2001). Психотерапевтическое консультирование. СПб: Питер.

3.

Кочюнас, Р. (1999). Основы психологического консультирования. М.: Академический проект.Malans, D. H. (1997). Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa.

4.

Мак-Вильямс, Н. (2015). Психоаналитическая диагностика. М.: Класс.

5.

Джоунс, Д. (ред.) (2001). Инновационная психотерапия. СПб: Питер.

6.

Gelso, C. J., & Hayes, J. A. (1998). The Psychotherapy Relationship – Theory, Research, Practice. Wiley.

7.

Safran, J. D. & Muran, J. C. (2000). Negotiating the Therapeutic Alliance: A Relational Treatment Guide. The Guilford Press, New York.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of counsulting and clinical psychology