Psiholoģiskā konsultēšana
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, +371 67061590
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Raksturo psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas atšķirības, apraksta konsultēšanas attiecību ar klientu/ pacientu veidošanas principus un salīdzina to īpatnības dažādās konsultēšanas pieejās, apraksta un izskaidro individuālās konsultēšanas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta konsultēšanas vidi.
Prasmes
1.Reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Pauž empātisku attieksmi pret klientu/ pacientu (kursabiedru).
Kompetences
1.Pielieto konsultēšanas mikroprasmes atbilstoši situācijas kontekstam, spēj izveidot konsultēšanas attiecības ar klientu/ pacientu; noslēgt vienošanos. Atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties semināru nodarbībām un starpieskaitēm – kontroldarbiem. Veikt novērojumu komunikācijā ārpus augstskolas, lai fiksētu neatbilstību paternus. Mazajās grupās trenēt konsultēšanas pamata prasmes ārpus lekciju laika.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Aktīva dalība lekcijās, nodarbībās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem (20%)
2. Starppārbaudījumi – kontroldarbi (30%)
Kontroldarbu tēmas:
• Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija – kopīgais un atšķirīgais.
• Interpersonālā neirobioloģija – spoguļneironi, to loma psihoterapijā.
• Klātbūtne, pieskaņošanās, rezonanse.
• Mikroprasmes konsultēšanā.
• Terapeitiskā vide; klātbūtnes faktors.
• Terapeitiskās intervences.
• Terapeitiskā procesa plānošana/ strukturēšana.
• Kontrakts – laiks, telpa, sadarbības mērķi, samaksa.
• Atbildība pret klientu/ pacientu – pacienta tiesības uz informāciju un konfidencialitāti.
• Aktuālie ētikas aspekti terapeitiskās attiecībās ar klientu/pacientu.
• Psihohigiēna.
3. Eksāmena uzdevums – darbs 3-niekos: klients, konsultants, novērotājs. Katrā lomā veikt noteiktus uzdevumus un atbildēt no katras lomas uz jautājumiem par konsultanta darba stiprajām un vājajām pusēm, un klienta grūtībām un resursiem (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa prasības, pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētiska konsultēšanas prakse.
Konsultanta personība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās.
Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi.
Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs.
Starppārbaudījums – kontroldarbs
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne.
Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes.
Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošanas prasmju trenēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana.
Prasmju trenēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas.
Prasmju treniņš
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasmju integrācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasmju integrācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasmju integrācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prasmju integrācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2009). Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development in a Multicultural Society.
Corey, G. (2012). Theory and practice of counseling and psychotherapy. Australia.
Corey, G. (2012). Student Manual for Corey's Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy. 9th ed. Australia.
Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2012). Counseling and psychotherapy theories in context and practice: Skills, strategies, and techniques. John Wiley & Sons.
Brummers, M., Enckells, H. (2011). Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.
Stricker, G. (2010). Psychotehrapy Integration. American Psychological Association.
Cain, D. J. (2010). Person – centered psychotherapies. American Psychological Association.
Pelham, G. (2007). Counselling skills for creative arts therapists. London: Worth.
Papildu literatūra
Keisments, P. (2003). Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa.
Коттлер, Дж., & Браун, Р. (2001). Психотерапевтическое консультирование. СПб: Питер.
Кочюнас, Р. (1999). Основы психологического консультирования. М.: Академический проект.Malans, D. H. (1997). Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa.
Мак-Вильямс, Н. (2015). Психоаналитическая диагностика. М.: Класс.
Джоунс, Д. (ред.) (2001). Инновационная психотерапия. СПб: Питер.
Gelso, C. J., & Hayes, J. A. (1998). The Psychotherapy Relationship – Theory, Research, Practice. Wiley.
Safran, J. D. & Muran, J. C. (2000). Negotiating the Therapeutic Alliance: A Relational Treatment Guide. The Guilford Press, New York.
Citi informācijas avoti
Journal of counsulting and clinical psychology