Klīniskā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Skaidro psihopatoloģijas izpausmes un analizē tās veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Studenti raksturo krīzes veidus un stadijas, traumas pārdzīvojuma stadijas. Raksturo vardarbības veidus un nosauc pazīmes.
Prasmes
1.Izvērtē aprakstītus klīniskos gadījumus par klienta/ pacienta problēmām, grūtībām, resursiem, kuri var tikt izmantoti klienta/ pacienta izvērtēšanā; atpazīst klienta/ pacienta personības iezīmju un psihisko stāvokļu izpausmes uzvedībā.
Kompetences
1.Detalizēti analizē klienta/ pacienta attīstības vēsturi, saskata likumsakarības starp simptomiem; apkopo rezultātus, izdara secinājumus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīgi nostiprina lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus.
2. Analizē gadījumu par psihopatoloģijas izpausmēm.
3. Sagatavojas un aktīvi piedalās seminārā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Vērtēšanas kritēriji:
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus (10%).
2. Analizēt gadījumu par psihiskiem traucējumiem (30%).
Prasības:
Analizēt piedāvāto gadījumu saistībā ar vienu no psihisko traucējumu diagnozēm.
- Patstāvīgi apgūt dotos avotus, izvērtēt datu bāzēs pieejamo informāciju un aprakstīt diagnozi/ traucējumu pēc noteikta plāna (4-6 lapas) un prezentēt studentu grupā (formāts: powerPoint, 15 min.).
3. Sagatavoties un aktīvi piedalīties seminārā (30%).
Prasības:
Darbs mazajās grupās – katrai grupai piedāvā citu gadījuma analīzi, kas apraksta klientu / pacientu, viņa sūdzības, īsu dzīves un slimības vēsturi, resursus. Katra grupa veido prezentāciju par gadījumu, atbildot uz jautājumiem par attīstības vēsturi noteicošajiem faktoriem, psihopatoloģijas izveidi biopsihosociālajā kontekstā, pacienta grūtībām un resursiem un palīdzības iespējām.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Normas nosacītība un normas jēdziens, tās fiksēšana un noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi, saistība ar citām zinātnes nozarēm. Psihiskās darbības pārmaiņas, iemesli, klasifikācijas, diagnosticēšanas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Normas nosacītība un normas jēdziens, tās fiksēšana un noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi, saistība ar citām zinātnes nozarēm. Psihiskās darbības pārmaiņas, iemesli, klasifikācijas, diagnosticēšanas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis traucējumu izcelsmes izpratnē. Slimības iekšējā aina, konflikts, tā risināšanas iespējas. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā. Emocijas, to loma klīniskās psiholoģijas aspektā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis traucējumu izcelsmes izpratnē. Slimības iekšējā aina, konflikts, tā risināšanas iespējas. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā. Emocijas, to loma klīniskās psiholoģijas aspektā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiski traucējumi, to saistība un izpausmes dažādās personības brieduma pakāpēs dažādās vecuma grupās. Psihiskie traucējumi un cilvēka funkcionēšanas aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiski traucējumi, to saistība un izpausmes dažādās personības brieduma pakāpēs dažādās vecuma grupās. Psihiskie traucējumi un cilvēka funkcionēšanas aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana, normāla krīzes gaita, pārdeterminēta krīze. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana, normāla krīzes gaita, pārdeterminēta krīze. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Traumas pārstrādes metodes. Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Patības apdraudējums, bioloģiskās integritātes zudums. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Traumas pārstrādes metodes. Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Patības apdraudējums, bioloģiskās integritātes zudums. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Carson, R. C., Butcher, J. N., & Mineka, S. (2004). Abnormal psychology and modern life. (11th ed.). Singapore: Pearson Education.
Bernstein, D. A. (2000). Psychology. Boston: New York: Houghton Mifflin Company.
Rohleder, P. (2012). Critical issues in clinical and health psychlogy. Los Angeles: London: SAGE
Plante, T. G. (2005). Contemporary clinical psychology. New York: Wiley.
Trull, T. J. (2005). Clinical psychology. Belmont, CA: Thomson/Wadsworth
Papildu literatūra
Kennedy, P., & Llewelyn, S. (2007). The Essentials of Clinical Health Psychology
Chichester: John Wiley & Sons.
Citi informācijas avoti
Annual Review of Clinical Psychology
Clinical Psychologist
Clinical psychology & Psychotherapy
Clinical Psychology Rewiev
Journal of Consulting and Clinical Psychology
Journal of Abnormaly Psychology