Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskā psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_489
Zinātnes nozare
Klīniskā psiholoģija; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt zināšanas par klīnisko psiholoģiju; pilnveidot bakalaura programmas studentu izpratni par slimību kā procesu.

Priekšzināšanas

Vispārējā psiholoģija, Psihes bioloģiskie pamati, Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Skaidro psihopatoloģijas izpausmes un analizē tās veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Studenti raksturo krīzes veidus un stadijas, traumas pārdzīvojuma stadijas. Raksturo vardarbības veidus un nosauc pazīmes.

Prasmes

1.Izvērtē aprakstītus klīniskos gadījumus par klienta/ pacienta problēmām, grūtībām, resursiem, kuri var tikt izmantoti klienta/ pacienta izvērtēšanā; atpazīst klienta/ pacienta personības iezīmju un psihisko stāvokļu izpausmes uzvedībā.

Kompetences

1.Detalizēti analizē klienta/ pacienta attīstības vēsturi, saskata likumsakarības starp simptomiem; apkopo rezultātus, izdara secinājumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Patstāvīgi nostiprina lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus. 2. Analizē gadījumu par psihopatoloģijas izpausmēm. 3. Sagatavojas un aktīvi piedalās seminārā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Vērtēšanas kritēriji: 1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus (10%). 2. Analizēt gadījumu par psihiskiem traucējumiem (30%). Prasības: Analizēt piedāvāto gadījumu saistībā ar vienu no psihisko traucējumu diagnozēm. - Patstāvīgi apgūt dotos avotus, izvērtēt datu bāzēs pieejamo informāciju un aprakstīt diagnozi/ traucējumu pēc noteikta plāna (4-6 lapas) un prezentēt studentu grupā (formāts: powerPoint, 15 min.). 3. Sagatavoties un aktīvi piedalīties seminārā (30%). Prasības: Darbs mazajās grupās – katrai grupai piedāvā citu gadījuma analīzi, kas apraksta klientu / pacientu, viņa sūdzības, īsu dzīves un slimības vēsturi, resursus. Katra grupa veido prezentāciju par gadījumu, atbildot uz jautājumiem par attīstības vēsturi noteicošajiem faktoriem, psihopatoloģijas izveidi biopsihosociālajā kontekstā, pacienta grūtībām un resursiem un palīdzības iespējām.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Normas nosacītība un normas jēdziens, tās fiksēšana un noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi, saistība ar citām zinātnes nozarēm. Psihiskās darbības pārmaiņas, iemesli, klasifikācijas, diagnosticēšanas iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Normas nosacītība un normas jēdziens, tās fiksēšana un noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi, saistība ar citām zinātnes nozarēm. Psihiskās darbības pārmaiņas, iemesli, klasifikācijas, diagnosticēšanas iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis traucējumu izcelsmes izpratnē. Slimības iekšējā aina, konflikts, tā risināšanas iespējas. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā. Emocijas, to loma klīniskās psiholoģijas aspektā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis traucējumu izcelsmes izpratnē. Slimības iekšējā aina, konflikts, tā risināšanas iespējas. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā. Emocijas, to loma klīniskās psiholoģijas aspektā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiski traucējumi, to saistība un izpausmes dažādās personības brieduma pakāpēs dažādās vecuma grupās. Psihiskie traucējumi un cilvēka funkcionēšanas aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiski traucējumi, to saistība un izpausmes dažādās personības brieduma pakāpēs dažādās vecuma grupās. Psihiskie traucējumi un cilvēka funkcionēšanas aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana, normāla krīzes gaita, pārdeterminēta krīze. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana, normāla krīzes gaita, pārdeterminēta krīze. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Traumas pārstrādes metodes. Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Patības apdraudējums, bioloģiskās integritātes zudums. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Traumas pārstrādes metodes. Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Patības apdraudējums, bioloģiskās integritātes zudums. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.

2.

Carson, R. C., Butcher, J. N., & Mineka, S. (2004). Abnormal psychology and modern life. (11th ed.). Singapore: Pearson Education.

3.

Bernstein, D. A. (2000). Psychology. Boston: New York: Houghton Mifflin Company.

4.

Rohleder, P. (2012). Critical issues in clinical and health psychlogy. Los Angeles: London: SAGE

5.

Plante, T. G. (2005). Contemporary clinical psychology. New York: Wiley.

6.

Trull, T. J. (2005). Clinical psychology. Belmont, CA: Thomson/Wadsworth

Papildu literatūra

1.

Kennedy, P., & Llewelyn, S. (2007). The Essentials of Clinical Health Psychology

2.

Chichester: John Wiley & Sons.

Citi informācijas avoti

1.

Annual Review of Clinical Psychology

2.

Clinical Psychologist

3.

Clinical psychology & Psychotherapy

4.

Clinical Psychology Rewiev

5.

Journal of Consulting and Clinical Psychology

6.

Journal of Abnormaly Psychology