Tiesību filozofija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Ir apguvis pamatzināšanas par tiesību izcelsmi, ģenēzi un būtību filozofijas kontekstā.
Referāts • Uzdevums Nr.1 "Ievads Tiesību filozofijā"
2.Pārzina tiesību filozofijas pamatvirzienus (skolas/doktrīnas) – dabisko tiesību skolu, juridisko pozitīvismu, vēsturisko tiesību skolu, sociālistisko tiesību skolu, kā arī izprot to ietekmi uz mūsdienu juridisko domu.
Uzdevums Nr.2 "Dabiskās un pozitīvās tiesības" • Noslēguma eksāmens • Uzdevums Nr.3. “Tiesību pozitīvisms. Vēsturiskā tiesību skola. Sociālistiskā tiesību skola”
3.Pārzina galvenos tiesību filozofijas pārstāvjus no senatnes līdz mūsdienām.
Noslēguma eksāmens • Uzdevums Nr.2 "Dabiskās un pozitīvās tiesības"
4.Spēj raksturot tiesību filozofijas pamata teorijas – sabiedriskā līguma teoriju, varas dalīšanas teoriju, komandu (pavēļu) teorija, atzīšanas teorija, ideālas valsts teorija, etatisma teorija, konverģences teorija u.c.).
Referāts • Noslēguma eksāmens
5.Orientējas tiesību filozofijas problēmjautājumos (tiesiskums, taisnīgums, vienlīdzība, brīvība, cilvēka cieņa, pienākums, atbildība, vispārējais labums, laime u.c.).
Noslēguma eksāmens • Uzdevums Nr.3. “Tiesību pozitīvisms. Vēsturiskā tiesību skola. Sociālistiskā tiesību skola” • Referāts • Semināra nodarbība
Prasmes
1.Kritiski vērtējot laikmetu griezumā uzkrāto informāciju, spēj atlasīt būtisko un nepieciešamo mūsdienu juridisko problēmu risināšanai.
Semināra nodarbība • Uzdevums Nr.2 "Dabiskās un pozitīvās tiesības" • Uzdevums Nr.3. “Tiesību pozitīvisms. Vēsturiskā tiesību skola. Sociālistiskā tiesību skola”
2.Ir apguvis prasmi secīgi risināt problēmas no atšķirīgiem skatupunktiem, izprotot tiesiskajās attiecībās iesaistīto pušu iespējami dažādu juridisko jautājumu interpretāciju, mērķus, intereses.
Uzdevums Nr.3. “Tiesību pozitīvisms. Vēsturiskā tiesību skola. Sociālistiskā tiesību skola”
3.Spēj sasaistīt senatni ar mūsdienām, veidojot likumsakarības, tostarp spēj skaidrot Latvijas tiesību sistēmas veidošanās priekšnosacījumus.
Uzdevums Nr.3. “Tiesību pozitīvisms. Vēsturiskā tiesību skola. Sociālistiskā tiesību skola” • Semināra nodarbība • Referāts • Uzdevums Nr.2 "Dabiskās un pozitīvās tiesības" • Noslēguma eksāmens
4.Spēj strukturēt mācību procesu, pieņemt neordinārus lēmumus, tos zinātniski pamatot, aizstāvot savu viedokli kā savas jomas profesijas pārstāvju vidū, tā arī citviet.
Referāts
5.Ir attīstījis prasmi strādāt ne tikai individuāli, bet arī komandas darbā, kur jāsaskaras ar atšķirīgiem uzskatiem un viedokļiem par valdošajiem procesiem sabiedrībā.
Semināra nodarbība
Kompetences
1.Studējošais kursa noslēgumā būs kompetents sniegt argumentētu viedokli jautājumos, kas skar tiesību filozofiju. Spēs izvērtēt sava profesionālā ieguldījuma ietekmi uz tiesību filozofiju kā tiesību nozari.
Noslēguma eksāmens • Semināra nodarbība
2.Studējošā iegūtās zināšanas tiesību filozofijā būs kā pamats, lai attīstītu tiesību filozofijas izpratni mūsdienās. Studējošais spēs patstāvīgi turpmāk veikt informācijas apkopošanu un tās analīzi, saistot to ar tiesību filozofijas virzienu.
Referāts
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Uzdevums Nr.1 "Ievads Tiesību filozofijā" |
-
|
Ieskaite
|
|
Neliels ievada uzdevums, kas izpildāms pirms pirmās lekcijas, sagatavo studējošo kursa apguvei. Uzdevuma mērķis ir ievadīt kursā "Tiesību filozofija". Darbs tiks vērtēts kā ieskaitīts vai neieskaitīts. Rezultāti tiek pārrunāti pirmajā nodarbībā. Darba izpilde ir obligāts priekšnosacījums, lai studējošais varētu kārtot eksāmenu. |
||
|
2.
Uzdevums Nr.2 "Dabiskās un pozitīvās tiesības" |
-
|
Ieskaite
|
|
Patstāvīgā darba – 2. uzdevuma – mērķis ir attīstīt izpratni par divām pamata kategorijām tiesību filozofijā, proti, par “dabisko tiesību” un “pozitīvo tiesību”, kā arī to savstarpējo mijiedarbību. Darbs tiks vērtēts kā ieskaitīts vai neieskaitīts. Darba izpilde ir obligāta, lai studējošais varētu kārtot noslēguma eksāmenu. |
||
|
3.
Uzdevums Nr.3. “Tiesību pozitīvisms. Vēsturiskā tiesību skola. Sociālistiskā tiesību skola” |
-
|
Ieskaite
|
|
Trešā patstāvīgā darba mērķis (kāzuss) ir attīstīt izpratni par tiesību filozofijas virzieniem – tiesību pozitīvismu, sociālistisko tiesību skolu un vēsturisko tiesību skolu, kā arī to savstarpējo mijiedarbību. Papildus, uzdevuma ietvaros studējošie apskata tiesību filozofijas virzienu / konceptu ietekmi uz prakses situāciju risināšanu. Darbs tiks vērtēts kā ieskaitīts vai neieskaitīts. Darba izpilde ir obligāts priekšnosacījums, lai studējošais varētu kārtot eksāmenu. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Referāts |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studiju kursa sekmīgai apguvei studējošajam noteiktajā termiņā ir jāsagatavo referāts. Sekmīga referāta sagatavošana ir priekšnoteikums, lai studējošais varētu kārtot noslēguma eksāmenu. Referāta mērķis ir veicināt kursa apguvi, vienlaikus pilnveidojot un attīstot studējošo analīzes prasmes. Referāta ietvaros no studējošā tiek sagaidīta konkrēta jautājuma izpēte, veidojot diskursu ar juridiskās domas veidotājiem, kā arī saskatot likumsakarības starp teorijām un mūsdienu tiesisko realitāti. Prasības referātam: 8-10 lapas, citāti nepārsniedz ¼ daļu no kopējā apjoma. Referātam jābūt izstrādātam, ievērojot RSU darbu noformēšanas prasības. Referātā izmantojami nacionālie un ārvalstu avoti. Vērtēšanas kritēriji - atbilstoši ieguldītajam darbam un dotā uzdevuma izpildei:
|
||
|
2.
Semināra nodarbība |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Semināra mērķis ir attīstīt studējošo darbu komandā, spēju kopīgi risināt ar tiesību filozofijas problēmu jautājumiem saistītus jautājumus. Seminārs ietvers darbu grupā un studējošie prezentēs referāta rakstīšanas procesā gūtās atziņas. Semināra apmeklējums ir obligāts priekšnosacījums, lai studējošais varētu kārtot eksāmenu. Par sekmīgu semināra izpildi studējošais iegūs 1 balli no gala vērtējuma. |
||
|
3.
Noslēguma eksāmens |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studiju kursa noslēgumā paredzēts rakstisks eksāmens. Eksāmenu kārtot varēs tikai tie studējušie, kuri būs izpildījuši pastāvīgo darbu (iesniegti 3 uzdevumi), sekmīgi uzrakstījuši referātu un apmeklējuši semināru. Šīs prasības ir obligāts priekšnosacījums kursa apguvei un noslēguma eksāmena kārtošanai. Eksāmenu veidos biļetes ar jautājumiem par studiju kursa aprakstā iekļautajām tēmām. Mērķis ir pārbaudīt studenta darbu kursa laikā, tostarp – darbu ar kursa ietvaros apgūstamo literatūru. Katrā biļetē būs iekļauti vairāki jautājumi, par kuriem attiecīgi varēs saņemt punktus, kas veidos kopējo eksāmena vērtējumu. Eksāmena jautājumu loks iepriekš būs pieejams. Eksāmena laikā studējošais drīkstēs izmantot tikai savas piezīme (papīra formātā). Grāmatas un digitālie resursi nebūs atļauti! |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads tiesību filozofijā (1.tēma): 1.1. Mērķis, jēdziens un uzdevumi. 1.2. Priekšmets un saturs. 1.3. Vieta filozofijā un jurisprudencē. 1.4. Tiesību filozofijas pirmsākumi Eiropā.
Apraksts
Tiesību filozofijas jēdziens, mērķis un uzdevumi. Tiesību filozofijas priekšmeta izpratne un saturs. Tiesību filozofijas vieta filozofijā un juridiskajā zinātnē. Tiesību filozofijas attīstība. Nošķiršanas problemātika no citiem priekšmetiem. Tiesību filozofijas pirmsākumi Eiropā. Antīkā Grieķija. Antīkā Roma. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība: 1. tēma. Teorētiskā daļa: Tiesību filozofijas izpratne. Praktiskā daļa: praktiskais darbs grupās.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Kas ir tiesība un tiesības? Subjektīvā un objektīvā tiesība? Kā nošķirt tiesību filozofiju no tiesību teorijas? Kā nošķirt tiesības un morāli? Cilvēka cieņas koncepta attīstība. Valsts (ideāla valsts).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dabisko tiesību virziens (2.tēma): 2.1. Jēdziens un saturs. 2.2. Antīkās dabiskās tiesības. 2.3. Viduslaiku dabiskās tiesībās. 2.4. Apgaismības dabiskās tiesības. 2.5. Kanta ieguldījums dabisko tiesību izpratnē. 2.6. Dabisko tiesību noriets. 2.7. Mūsdienu dabiskās tiesības. 2.8. Dabiskās tiesības un Latvijas tiesību sistēma.
Apraksts
Dabiskās tiesības – jēdziens un saturs. Dabisko tiesību izpratne antīkajā pasaulē. Valsts (ideāla valsts) izpratne (Platons. Aristotelis. Cicerons). Viduslaiku dabiskās tiesības. Dabiskās tiesības un apgaismība. Sabiedriskais līgums. Taisnīguma izpratne dabiskajās tiesībās. Cilvēka cieņas koncepts. Kanta ieguldījums dabisko tiesību izpratnē. Kanta brīvības un mūžīgā miera koncepts. Viesmīlības princips. Kategoriskais imperatīvs. Dabisko tiesību atdzimšana pēc Otrā Pasaules kara. Dabisko tiesību mūsdienu virzieni. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dabisko tiesību virziens (2.tēma): 2.1. Jēdziens un saturs. 2.2. Antīkās dabiskās tiesības. 2.3. Viduslaiku dabiskās tiesībās. 2.4. Apgaismības dabiskās tiesības. 2.5. Kanta ieguldījums dabisko tiesību izpratnē. 2.6. Dabisko tiesību noriets. 2.7. Mūsdienu dabiskās tiesības. 2.8. Dabiskās tiesības un Latvijas tiesību sistēma.
Apraksts
Dabiskās tiesības – jēdziens un saturs. Dabisko tiesību izpratne antīkajā pasaulē. Valsts (ideāla valsts) izpratne (Platons. Aristotelis. Cicerons). Viduslaiku dabiskās tiesības. Dabiskās tiesības un apgaismība. Sabiedriskais līgums. Taisnīguma izpratne dabiskajās tiesībās. Cilvēka cieņas koncepts. Kanta ieguldījums dabisko tiesību izpratnē. Kanta brīvības un mūžīgā miera koncepts. Viesmīlības princips. Kategoriskais imperatīvs. Dabisko tiesību atdzimšana pēc Otrā Pasaules kara. Dabisko tiesību mūsdienu virzieni. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dabisko tiesību virziens (2.tēma): 2.1. Jēdziens un saturs. 2.2. Antīkās dabiskās tiesības. 2.3. Viduslaiku dabiskās tiesībās. 2.4. Apgaismības dabiskās tiesības. 2.5. Kanta ieguldījums dabisko tiesību izpratnē. 2.6. Dabisko tiesību noriets. 2.7. Mūsdienu dabiskās tiesības. 2.8. Dabiskās tiesības un Latvijas tiesību sistēma.
Apraksts
Dabiskās tiesības – jēdziens un saturs. Dabisko tiesību izpratne antīkajā pasaulē. Valsts (ideāla valsts) izpratne (Platons. Aristotelis. Cicerons). Viduslaiku dabiskās tiesības. Dabiskās tiesības un apgaismība. Sabiedriskais līgums. Taisnīguma izpratne dabiskajās tiesībās. Cilvēka cieņas koncepts. Kanta ieguldījums dabisko tiesību izpratnē. Kanta brīvības un mūžīgā miera koncepts. Viesmīlības princips. Kategoriskais imperatīvs. Dabisko tiesību atdzimšana pēc Otrā Pasaules kara. Dabisko tiesību mūsdienu virzieni. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība: 2. tēma. Teorētiskā daļa: Dabisko tiesību izpratne un jautājumi. Praktiskā daļa: praktiskais darbs grupās.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Kas ir dabiskās tiesības? Kas ir dabas tiesības? Kas ir pozitīvās (nosacītās) tiesības? Kāda ir tiesību būtība? Kādi ir tiesību avoti? Kas ir dabiskais stāvoklis? Kas ir sabiedriskais līgums? Kāpēc nepieciešama varas dalīšana? Kas ir taisnīgums? Vai likums var būt netaisnīgas? Vienlīdzības ideja.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vēsturiskā tiesību skola (3.tēma): 3.1. Vieta tiesību filozofijā. 3.2. Pārstāvji. 3.3. Novirzieni. 3.4. Nozīme tiesību attīstībā. 3.5. Kritika. 3.6. Hēgeļa tiesību filozofija.
Apraksts
Rašanās un attīstības priekšnoteikumi. Pamatideja. Vēsturiskās domāšanas virziens tiesību filozofijā. Vēsturiskās tiesību skolas pārstāvji un novirzieni. Nozīme tiesību idejas attīstībā. Hēgeļa tiesību filozofija. Vēsturiskās tiesību skolas ietekme uz Latvijas tiesību sistēmas attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība: 3. tēma. Teorētiskā daļa: Vēsturiskā tiesību izpratne. Praktiskā daļa: praktiskais darbs grupās.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Kas ir tiesību avoti? Kā veidojas tiesības? Kādas ir paražu tiesību un pozitīvo tiesību attiecības? Kāda ir tiesību loma cilvēka dzīvē? Vai pastāv nemainīgas vērtības? Kāda ir tiesību vērtība? Kā veidojusies Latvijas tiesību sistēma? Kāda ir vēsturiskās tiesību skolas ietekme uz Latvijas tiesību sistēmas attīstību?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvā tiesību skola (4.tēma): 4.1. Klasiskais tiesību pozitīvisms un tā noriets. 4.2. Tiesību pozitīvisma atdzimšana (neo-pozitīvisms). 4.3. Kritika.
Apraksts
Tiesību pozitīvisma rašanās un attīstības priekšnoteikumi. Tiesību / juridiskais pozitīvisms kā tiesību filozofijas domāšanas virziens. Klasiskais tiesību pozitīvisms (Ostins, Kelzens). Pamatnorma, normatīvo tiesību aktu hierarhija. Tiesību pozitīvisma noriets un atdzimšana mūsdienās (neopozitīvisms). Modernais tiesību pozitīvisms (Harts). Tiesību socioloģiskais un psiholoģiskais virziens. Interešu filozofija (Jērings). Citi tiesību filozofijas novirzieni. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvā tiesību skola (4.tēma): 4.1. Klasiskais tiesību pozitīvisms un tā noriets. 4.2. Tiesību pozitīvisma atdzimšana (neo-pozitīvisms). 4.3. Kritika.
Apraksts
Tiesību pozitīvisma rašanās un attīstības priekšnoteikumi. Tiesību / juridiskais pozitīvisms kā tiesību filozofijas domāšanas virziens. Klasiskais tiesību pozitīvisms (Ostins, Kelzens). Pamatnorma, normatīvo tiesību aktu hierarhija. Tiesību pozitīvisma noriets un atdzimšana mūsdienās (neopozitīvisms). Modernais tiesību pozitīvisms (Harts). Tiesību socioloģiskais un psiholoģiskais virziens. Interešu filozofija (Jērings). Citi tiesību filozofijas novirzieni. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālistiskā tiesību skola (5.tēma): 5.1. Jēdziens un izpratne. 5.2. Attīstība. 5.3. Marksisms. 5.4. Virzieni. 5.5. Kritika.
Apraksts
Sociālistiskais domāšanas virziens tiesību filozofijā. Klasiskais sociālisms, tā rašanās priekšnoteikumi un turpmākā ietekme. Boļsevisma sociālisms. Sociālisma kritika. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība: 4.-5. tēma. Teorētiskā daļa: Pozitīvā tiesību izpratne. Sociāli atbildīgas valsts princips. Praktiskā daļa: praktiskais darbs grupās.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Kas ir pozitīvisms tiesībās? Kas ir suverēns? Kas piešķir tiesībām spēku? Kas ir pamatlikums? Kas ir atzīšanas normas? Kas ir tiesību principi? Kas ir pienākums? Kas likumu padara par tiesībām? Kas ir sociāli atbildīgas valsts koncepts? Sadalošais un izlīdzinošais taisnīgums. Vienlīdzība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesību filozofijas teorijas un problēmjautājumi (6.tēma): 6.1. Politiskais pozitīvisms. 6.2. Citi tiesību filozofijas domāšanas virzieni. 6.3. Tiesību gnozeoloģija, aksioloģija, ontoloģija. 6.4. Tiesību problēmjautājumi.
Apraksts
Tiesību gnozeoloģija, aksioloģija un ontoloģija. Tiesību politika (Makjavelli). Varas dalīšana (Monteskjē, Loks, Medions). Likumdošanas nepilnību novēršana. Taisnīguma kategorija tiesībās. Nolīdzinošais un sadalošais taisnīgums. Tiesība un tiesības. Brīvības kategorija tiesībās. Vienlīdzības kategorija tiesībās. Cilvēka cieņa. Īpašums. Sods. Vispārējais labums. Valsts tiesiskā misija. Tiesību filozofijas kursa kopsavilkums un galvenās atziņas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesību filozofijas teorijas un problēmjautājumi (6.tēma): 6.1. Politiskais pozitīvisms. 6.2. Citi tiesību filozofijas domāšanas virzieni. 6.3. Tiesību gnozeoloģija, aksioloģija, ontoloģija. 6.4. Tiesību problēmjautājumi.
Apraksts
Tiesību gnozeoloģija, aksioloģija un ontoloģija. Tiesību politika (Makjavelli). Varas dalīšana (Monteskjē, Loks, Medions). Likumdošanas nepilnību novēršana. Taisnīguma kategorija tiesībās. Nolīdzinošais un sadalošais taisnīgums. Tiesība un tiesības. Brīvības kategorija tiesībās. Vienlīdzības kategorija tiesībās. Cilvēka cieņa. Īpašums. Sods. Vispārējais labums. Valsts tiesiskā misija. Tiesību filozofijas kursa kopsavilkums un galvenās atziņas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība: 1-6. tēma. Teorētiskā daļa: Kursa kopsavilkums. Praktiskā daļa: referātu rezultātu prezentēšana, darbs grupā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība: 1-6. tēma. Teorētiskā daļa: Kursa kopsavilkums. Praktiskā daļa: referātu rezultātu prezentēšana, darbs grupā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads tiesību filozofijā (1.tēma): 1.1. Mērķis, jēdziens un uzdevumi. 1.2. Priekšmets un saturs. 1.3. Vieta filozofijā un jurisprudencē. 1.4. Tiesību filozofijas pirmsākumi Eiropā.
Apraksts
Tiesību filozofijas jēdziens, mērķis un uzdevumi. Tiesību filozofijas priekšmeta izpratne un saturs. Tiesību filozofijas vieta filozofijā un juridiskajā zinātnē. Tiesību filozofijas attīstība. Nošķiršanas problemātika no citiem priekšmetiem. Tiesību filozofijas pirmsākumi Eiropā. Antīkā Grieķija. Antīkā Roma. |
|
Tiesību filozofijas teorijas un problēmjautājumi (6.tēma): 6.1. Politiskais pozitīvisms. 6.2. Citi tiesību filozofijas domāšanas virzieni. 6.3. Tiesību gnozeoloģija, aksioloģija, ontoloģija. 6.4. Tiesību problēmjautājumi.
Apraksts
Tiesību gnozeoloģija, aksioloģija un ontoloģija. Tiesību politika (Makjavelli). Varas dalīšana (Monteskjē, Loks, Medions). Likumdošanas nepilnību novēršana. Taisnīguma kategorija tiesībās. Nolīdzinošais un sadalošais taisnīgums. Tiesība un tiesības. Brīvības kategorija tiesībās. Vienlīdzības kategorija tiesībās. Cilvēka cieņa. Īpašums. Sods. Vispārējais labums. Valsts tiesiskā misija. Tiesību filozofijas kursa kopsavilkums un galvenās atziņas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dabisko tiesību virziens (2.tēma): 2.1. Jēdziens un saturs. 2.2. Antīkās dabiskās tiesības. 2.3. Viduslaiku dabiskās tiesībās. 2.4. Apgaismības dabiskās tiesības. 2.5. Kanta ieguldījums dabisko tiesību izpratnē. 2.6. Dabisko tiesību noriets. 2.7. Mūsdienu dabiskās tiesības. 2.8. Dabiskās tiesības un Latvijas tiesību sistēma.
Apraksts
Dabiskās tiesības – jēdziens un saturs. Dabisko tiesību izpratne antīkajā pasaulē. Valsts (ideāla valsts) izpratne (Platons. Aristotelis. Cicerons). Viduslaiku dabiskās tiesības. Dabiskās tiesības un apgaismība. Sabiedriskais līgums. Taisnīguma izpratne dabiskajās tiesībās. Cilvēka cieņas koncepts. Kanta ieguldījums dabisko tiesību izpratnē. Kanta brīvības un mūžīgā miera koncepts. Viesmīlības princips. Kategoriskais imperatīvs. Dabisko tiesību atdzimšana pēc Otrā Pasaules kara. Dabisko tiesību mūsdienu virzieni. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vēsturiskā tiesību skola (3.tēma): 3.1. Vieta tiesību filozofijā. 3.2. Pārstāvji. 3.3. Novirzieni. 3.4. Nozīme tiesību attīstībā. 3.5. Kritika. 3.6. Hēgeļa tiesību filozofija.
Apraksts
Rašanās un attīstības priekšnoteikumi. Pamatideja. Vēsturiskās domāšanas virziens tiesību filozofijā. Vēsturiskās tiesību skolas pārstāvji un novirzieni. Nozīme tiesību idejas attīstībā. Hēgeļa tiesību filozofija. Vēsturiskās tiesību skolas ietekme uz Latvijas tiesību sistēmas attīstību. |
|
Sociālistiskā tiesību skola (5.tēma): 5.1. Jēdziens un izpratne. 5.2. Attīstība. 5.3. Marksisms. 5.4. Virzieni. 5.5. Kritika.
Apraksts
Sociālistiskais domāšanas virziens tiesību filozofijā. Klasiskais sociālisms, tā rašanās priekšnoteikumi un turpmākā ietekme. Boļsevisma sociālisms. Sociālisma kritika. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvā tiesību skola (4.tēma): 4.1. Klasiskais tiesību pozitīvisms un tā noriets. 4.2. Tiesību pozitīvisma atdzimšana (neo-pozitīvisms). 4.3. Kritika.
Apraksts
Tiesību pozitīvisma rašanās un attīstības priekšnoteikumi. Tiesību / juridiskais pozitīvisms kā tiesību filozofijas domāšanas virziens. Klasiskais tiesību pozitīvisms (Ostins, Kelzens). Pamatnorma, normatīvo tiesību aktu hierarhija. Tiesību pozitīvisma noriets un atdzimšana mūsdienās (neopozitīvisms). Modernais tiesību pozitīvisms (Harts). Tiesību socioloģiskais un psiholoģiskais virziens. Interešu filozofija (Jērings). Citi tiesību filozofijas novirzieni. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība: 1-6. tēma. Teorētiskā daļa: Kursa kopsavilkums. Praktiskā daļa: referātu rezultātu prezentēšana, darbs grupā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Broks J. Tiesību filosofija. –Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2004.
Horns N. Ievads tiesību zinātnē un tiesību filozofijā // Likums un tiesības. – 1999. Nr.1.-4.;2000. Nr.1.-8.
Lejiņš P., Šulcs L. Tiesību filozofija. Rīga, 1938
Neimanis J. Ievads tiesībās. Rīga: Ratio iuris, 2005
Papildu literatūra
Aristotelis. Nikomaha ētika. Pagātnes domātāju darbi. –Rīga: Zvaigzne, 1985
Bandēns G. Leģisms – senās Ķīnas valsts pārvaldes doktrīnas //Vispārīgās tiesību teorijas un valsts zinātnes atziņas. – Rīga: LU, 1997
Bēkons F. Jaunais orgānus. Pagātnes domātāju darbi. – Rīga: Zvaigzne, 1989
Boazs D. Pasaules filozofiskā doma labklājības meklējumos. – Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2006..
Cipeliuss R. Tiesību būtība. Juridiskai izglītībai un praksei. – Rīga: Latvijas Universitāte, 2001.
Dāle P. Imanuels Kants. – Rīga: Valters un Rapa. 1936.
Dišlers K. Latvijas valsts varas orgāni un viņu funkcijas. – Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2004
Domas par antīko filozofiju. – Rīga: Avots, 1990.
Freibahs L. Kristietības būtība. Nākotnes filozofijas pamati. Pagātnes domātāju darbi. 2.papildizdevums. – Rīga: Zvaigzne, 1991
Fihte J.G. Cilvēka būtība. Par cilvēka lielumu. Pagātnes domātāju darbi. – Rīga: Zvaigzne, 1989
Fuko M. Uzraudzīt un sodīt. – Rīga: Omnia mea, 2001.
Kants I. Prolegomeni. Pagātnes domātāju darbi. – Rīga: Zvaigzne, 1990
Krastiņš I. Tiesību Doktrīnas. – Rīga: LU, 1996
Lazdiņš, J. Vēsturiskā tiesību skola un Latvija. Latvijas Universitātes raksti, 2006. Nr.703, 21.-43.lpp.
Kūle M., Kūlis R. Filosofija. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1998.
Levits E. Par līdztiesību likuma un tiesas priekšā, un diskriminācijas aizliegumu. Par Satversmes 91.pantu.
Makjavelli N. Valdnieks. – Rīga: Tapals, 2007
Meļķisis E. Attīstības tendences dažādos tiesību teorijas un prakses jautājumos. – Rīga: Latvijas Universitāte, 2000.
Osipova S. Musulmaņu tiesību vēsture viduslaikos. – Rīga: LU, 2001
Osipova S. Tiesību socioloģija kā juridiskā zinātne un tās ģenēze. // Juridiskā zinātne. Latvijas Universitātes raksti Nr.703. Rīga: LU, 2006
Platons. Valsts. - Rīga: Zvaigzne ABC, 2001;
Razs Dž. Brīvības morāle. – Rīga: Sorosa fonds Latvija, 2001
Šarls Luijs de Monteksjē, Persiešu vēstules. Pagātnes domātāju darbi. – Rīga: Zvagzne, 1990
Šulcs L. Tiesību idejas un dabisko tiesību problēmas Kanta tiesību teorijā. – Rīga: Valters un Rapa, 1939
Šulcs L. Dabisko tiesību evolūcija. Tiesību ministrijas vēstnesis. – Nr.5/6, 1934
Šulcs, L. Tiesību idejas un dabisko tiesību problēmas Kanta tiesību teorijā. – Rīga: Valters un Rapa, 1939.
Vedins I. Likuma ontoloģija. // Raksti Nr.8 – Rīga: Policijas akadēmija, 2001
Ziemele, I. Starptautiskās tiesības un cilvēktiesības Latvijā: abstrakcija vai realitāte. – Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2005.
Ackermann B.A. Social Justice in the Liberal State. – London: Yale University press, 1980
Adams D.M. Philosophical problems in the Law; 3rd edition. – Canada: Wadsworth, 1999
Dworkin R. Taking Rights Seriously. –London: Duckworth, 1978
Eisenberg M.A. The Nature of the common law. – England: [b.v.], 1998
Feinberg J. Philosophy of Law. 6th ed. – Wadsworth: [b.i.],2000
Frederik G. Kempin, Jr.Historical Introduction to Anglo – American Law. – St.Paul: Back’s Law dictionary, - 1998
Professional Responsibility and regulation. Deborah L. Rhode, Geoffrey C. Hazard, Foundation Press, NY, 2002
Shaklee I. N. Law and Politics//legism. - Cambridge: Hardvard University Press, 1986
Zippelius R. . Rechtsphilosophie. 4.Auflag.Munchen: Verlag C.H.Beck, 2003