Bērnu ķirurģija
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents iegūst zināšanas par biežāk sastopamajām bērnu ķirurģiskajām anomālijām un slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm un ārstēšanas principiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs veikt bērna objektīvā ķirurģiskā stāvokļa izmeklēšanu un tā izvērtēšanu atbilstoši bērna vecumam, ordinēt papildus izmeklēšanas metodes (urogrāfija, cistoskopija, radioloģiskie izmeklējumi), interpretēt iegūtos rezultātus, pielietot lokālos anestetiķus, sagatavoties intravenoza infūza uzlikšanai, praksē ievērot un pielietot aseptikas un antiseptikas pamatus, kā arī akūtās situācijās sniegt neatliekamo medicīnisko palīdzību.
Kompetences
1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu ķirurģisko slimību gadījumā un tā uzrādīta zemāk pievienotajā tabulā. Kompetences līmeņi ir šādi: 1. līmenis: zināšanas atbilst vispārējam priekšstatam par problēmu, kas ļauj ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī mērķtiecīgi meklēt nepieciešamo papildus informāciju, nosūtīt pacientu nepieciešamības gadījumā pie speciālista. 2. līmenis: zināšanas par doto problēmu ir pietiekamas, lai izprastu tās būtību, to diagnosticētu un nepieciešamības gadījumā sniegtu neatliekamo palīdzību, nosūtītu pie speciālista, kā arī speciālista vadībā realizētu diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus. 3. līmenis: zināšanas ārstam ļauj tikt galā ar doto problēmu patstāvīgi. Uroloģiskas slimības jaundzimušajiem un bērniem 1. Nieru iedzimtas anomālijas 2 2. Urīntrakta infekcijas 2 3. Vezikouretrāls reflukss 2 4. Urīntrakta obstrukcijas 2 5. Urīnpūšļa anomālijas 2 6. Neirogēns urīnpūslis 2 7. Iztukšošanas disfunkcija 2 8. Uretras un dzimumlocekļa anomālijas 2 9. Akūtas sēklinieku saslimšanas 2 10. Genitouretrālā trakta traumas 2 11. Urīnceļu litiāze 2 Bērnu vecuma ginekoloģiskās problēmas 1. Vulvovaginīts 2 2. Asiņošana 2 3. Krūts dziedzeru saslimšanas 2 4. Attīstības anomālijas 2 Kaulu un locītavu slimības Ortopēdija 1. Kājas un pēdas 1.1. metatarsus adductus 1 1.2. pes calcaneovalgus 1 1.3. iedzimts vertikāls talus 1 1.4. hipermobīla plakanā pēda 1 1.5. osteohondrozes 1 1.6. pēdu deformācijas 2 1.7. apavi 2 2. Leņķa deformācijas 2.1. genu varum 2 2.2. genu valgum 2 2.3. iedzimtas tibias un fibulas leņķa deformācijas 1 3. Nevienāds kāju garums 2 4. Ceļi 4.1. paceles cista 2 4.2. Osgood – Schlatter slimība 2 5. Gūža 5.1. iedzimta gūžas displāzija 2 5.2. Legg – Calve – Perthes slimība 2 5.3. Juvenīlā epifiziolīze 6. Mugurkauls 6.1. skolioze 2 6.2. muguras sāpes bērniem 2 7. Kakls 7.1. Torticollis 2 8. Augšējās ekstremitātes 8.1. pleca mežģījums 1 8.2. polidaktīlija 1 8.3. sindaktīlija 1 9. Artrogripoze 2 10. Lūzumi 10.1. lūzumu īpatnības bērnuem 2 10.2. atslēgas kaula lūzums 2 10.3. proksimālais humerus lūzums 2 10.4. distālais rādiusa un ulnas lūzums 2 10.5. falangu lūzumi 2 10.6. operatīvā terapija 1 11. Ģenētiskas skeleta displāzijas, diagnoze un izmeklēšana 1 12. Osteohondrodisplāzija 1 13. Pārmantota osteoporoze 2 13.1. osteogenesis imperfecta 1 Nervu sistēma 1. CNS iedzimtas anomālijas 1 1.1. nervu caurulītes defekti 1 1.2. spina bifida occulta 2 1.3. meningocēle 2 1.4. mielomeningocēle 2 1.5. encefalocēle 2 1.6. anencefālija 2 1.7. hidrocefālija 2 1.8. kraniosinostoze 2 2. Galvas traumas 2 3, Akūti stāvokļi 2 3.1. intrakraniāla hemorāģija 2 3.2. citi iemesli 4. Smadzeņu abscess 2 5. Smadzeņu audzēji bērniem 2 6. Muguras smadzeņu slimības 2 7. Muguras smadzeņu audzējs 2 8. Muguras smadzeņu trauma 2 9. Diastematomielija 1 10. Siringomielija 2 Neoplastiskās slimību un audzēju ķirurģiskās ārstēšanas principi 2 Respiratorā sistēma 1. Diagnostiskās procedūras 1.1. Endoskopija 1 1.2. Torakocentēze 1 1.3. plaušu biopsija 1 1.4. mikrobioloģija 3 1.5. asins gāzu sastāvs 3 1.6. plaušu funkciju tests 3 2. Svešķermenis balsenē, trahejā un bronhos 2 3. Balsenes traumas 1 4. Balsenes neoplazmas 1 5. Atelektāze 2 6. Emfizēma 1 6.1. lobāra emfizēma 7. Bronhektāzes 2 8. Plaušu abscess 2 9. Pleiras slimības 9.1. Pleirīti 2 9.1.1. serofibrinozs pleirīts 9.1.2. strutains pleirīts (empiēma) 10. Pneimotoraks 2 11. Hidrotoraks 2 12. Pectus excavatum 2 13. Kifoskolioze 2 14. Ribu anomālijas 2 Gremošanas sistēma 1. Barības vada atrēzija un traheoezofageālās fistulas 3 2. Citi bojājumi barības vadā 2 3. Ahalāzija 2 4. Barības vada trūce 2 5. Gastroezofagāls reflukss (halāzija) 3 6. Ezofagīts 3 7. Barības vada perforācija 2 8. Barības vada varikozes 2 9. Svešķermeņi barības vadā 2 10. Kuņģis un zarnas 11. Pilorus stenoze un citas iedzimtas kuņģa anomālijas 2 11.1 hipertrofiska pilorus stenoze 11.2 iedzimta kuņģa izejas obstrukcija 11.3 kuņģa duplikācija 11.4 kuņģa volvulus 12. Zarnu atrēzija, stenoze un malrotācija 2 12.1 duodena obstrukcija 12.2 jejunum un ileum atrēzija un obstrukcija 12.3 malrotācija 13. Zarnu duplikatūras, Mekeļa divertikuls un citi omfalomezenteriskā 2 vada veidojumi 14. Motilitātes traucējumi un Hiršprunga slimība 2 14.1 hroniska zarnu pseidoobstrukcija 14.2 augšējās mezenteriālās artērijas sindroms 14.3 Hiršprunga slimība 3 15. Ileus, adhēzija,slēgtās cilpas obstrukcija 2 16. Svešķermeņi kuņģī un zarnās 2 17. Anorektālas malformācijas 2 18. Čūlas slimība 2 18.1 primāra (peptiska) čūla 2 18.2 sekundāras čūlas 2 18.3 Zollinger – Ellison sindroms 2 19. Aknu un biliārie traucējumi 2 20. Atkārtotas sāpes vēderā bērnu vecumā 3 21. Akūts apendicīts 2 22. Ānusa, taisnās zarnas un resnās zarnas ķirurģiskas patoloģijas 2 22.1 anālā fisūra 22.2 perianāls abscess un fistula 22.3 hemoroīdi 22.4 rektālais prolapss 22.5 pilonoidāls sīnus un abscess 23. Ingvinālas trūces 3 Aizkuņģa dziedzera ārējā funkcija 24. Pankreatīts, hronisks pankreatīts 2 25. Aizkuņģa dziedzera pseidocistas 2 26. Aknu abscess 2 27. Aknu un žultsceļu cistiskas izmaiņas 2 28. Žultspūšļa slimības 3 29. Portālā hipertenzija un varikozes 2 30. Ascīts, hilozs ascīts 2 31. Peritonīts 2 31.1 akūts primārs peritonīts 2 31.2 akūts sekundārs peritonīts 2 31.3 akūts sekundārs lokalizēts peritonīts 2 32. Diafragmas trūce 2 32.1 Morgani trūces atvere 32.2 Paraezofageāla trūce 32.3 Eventerācija Tālākminētās kompetences ir būtiskas, bet ne izsmeļošas (kompetenču spektrs ir paplašināms, ja studiju laikā tam rodas priekšnoteikumi), tās apgūstamas saistībā ar attiecīgas specialitātes pacientu, viņu vecāku un veselības aprūpes speciālistu darbību un aprūpes organizācijas veidu: Konsultēt pacientus un ģimenes • savākt anamnēzi • veikt vecumam atbilstošu fizikālu pārbaudi • novērtēt augšanu un attīstību • novērtēt uzturu • novērtēt psiholoģisko stāvokli • veikt klīnisko izvērtējumu un pieņemt lēmumu • sniegt skaidrojumu un konsultācijas • iedrošināt un sniegt profesionālu atbalstu Novērtēt klīniskās izpausmes, nozīmēt izmeklēšanu, noteikt diagnozi un vienoties par ārstēšanas plānu • pazīt un novērtēt klīnisko izpausmju smagumu • veikt diferenciāldiagnozi • apsvērt bērnu aizsardzības jautājumus • pasūtīt nepieciešamo izmeklēšanu un interpretēt rezultātus • konsultēties ar daudznozaru speciālistiem • vienoties par piemērotu veselības problēmas vadības plānu ar pacientiem un aprūpētājiem Nekavējoties nodrošināt aprūpi bērniem ārkārtas situācijās, tai skaitā pirmās palīdzības un reanimācijas pasākumus • pazīt un novērtēt akūtu neatliekamās pediatriskās palīdzības problēmu • nodrošināt pamata pirmās palīdzību • nodrošināt neatliekamu akūtu pediatrisku palīdzību • nodrošināt kardiopulmonālu reanimāciju neonatoloģiskiem un pediatriskiem pacientiem saskaņā ar pašreizējām Eiropas vadlīnijām • sniegt pamatinformāciju traumu gadījumos saskaņā ar pašreizējām Eiropas vadlīnijām Nozīmēt uzturu, zāles, šķidrumu un asins produktus • noteikt skaidri un precīzi uzturu, zāles, šķidrumus un asins produktus • saskaņot uzturu, zāles, šķidrumus un asins produktiem klīniskajā kontekstā • pārskatīt ārstēšanas atbilstību un izvērtēt iespējamos ieguvumus un riskus • ārstēt sāpes un ciešanas Veikt praktiskas darbības Pediatrs ir kompetents daudzās praktiskās manipulācijās (skat. manipulāciju sarakstu), ko veic zīdaiņiem, bērniem un pusaudžiem. Attiecībā uz jebkuru no šīm manipulācijām, jāparāda spēja: • sniegt attiecīgu informāciju bērnam un vecākiem • saņemt apzinātu piekrišanu, ja nepieciešams • izmantot pēc iespējas minimāli invazīvas procedūras • mazināt sāpes un ciešanas • lietot piemērotus higiēnas un infekciju kontroles pasākumus • veikt attiecīgus ierakstus par manipulācijām medicīniskā dokumentācijā Efektīvi sazināties pediatrijas kontekstā • sazināties ar zīdaiņiem, bērniem un pusaudžiem • sazināties ar aprūpētāju un radiem • sazināties ar citiem daudznozaru grupas speciālistiem • nodrošināt aprūpes nepārtrauktību • pārtraukt vai mazināt sliktas ziņas, prasmīgi tās izsakaidrot • sazināties ar bērniem un jauniešiem invalīdiem • sazināties ar tiem, kuriem nepieciešama tulka palīdzība • meklēt un saņemt apzinātu piekrišanu gadījumos, kad tas nepieciešams • sazināties rakstiski, ieskaitot medicīnisko dokumentāciju, telefonu un citus sakaru līdzekļus • rīkoties adekvāti gadījumiem, kad vērojama agresija Piemērot ētikas un juridiskus principus pediatrijas praksē • piemērot ētikas principus un analīzi klīniskā aprūpē un pētniecībā • piemērot valsts un Eiropas Savienības tiesību aktus klīniskā aprūpē un pētniecībā • aizstāvēt bērnu tiesības saskaņā ar ANO Konvenciju par bērna tiesībām, Latvijas likumiem • saglabāt konfidencialitāti • novērtēt pacienta spējas dot piekrišanu • iegūt un ierakstīt informētas personas piekrišanu • sniegt informāciju par orgānu ziedošanu • apliecināt nāvi • sagatavot pieprasījumu autopsijai Novērtēt pacienta slimības psiholoģiskos un sociālos aspektus • izvērtēt psiholoģisko faktoru ietekmi uz slimības izpausmēm un slimību • izvērtēt sociālo faktoru ietekmi uz slimības izpausmēm un slimību • novērtēt pacienta stāvokļa ietekmi attiecībā uz izglītību un skolu • atklāt stresu bērniem, viņu ģimenēm vai aprūpētājiem saistībā ar slimību • atklāt alkohola un narkotiku lietošanu un atkarību • sadarboties savlaicīgi ar attiecīgajām kolēģiem Piemērot uz pierādījumiem balstītas medicīnas zināšanas, principus, prasmes • izmantot pierādījumus praksē • noteikt un veikt atbilstošu literatūras meklēšanu • kritiski izvērtēt publicēto medicīnisko literatūru Izmantot informāciju un informācijas tehnoloģijas efektīvi pediatrijas kontekstā • sagatavot precīzi, savlaicīgi un pilnīgi klīnisko dokumentāciju • prast piekļūt starptautiskajai pediatrijas zinātniskai informācijai • saglabāt un iegūt informāciju Spēt pielietot zinātniskus principus, metodes un zināšanas bērnu praksē un pētījumos • pielietot zinātniskus principus pediatrijas praksē • analizēt un izplatīt pētniecības rezultātus • pierādīt izpratni par pētniecības dizainu un metodoloģiju, tostarp statistisko analīzi Veicināt indivīda un iedzīvotāju veselību, efektīvi darboties veselības aprūpes sistēmā • ievērot valsts noteiktās skrīninga, uzraudzības un imunizācijas programmas • piemērot pasākumus, lai novērstu infekcijas izplatīšanos • izvērtēt uzturu un sniegt noderīgus padomus un atbalstu veselīga uztura jautājumos, tai skaitā prast vadīt aptaukošanās un nepietiekama uztura gadījumus • apzināt slimību vai kaitējumu riskus bērniem un atbilstoši tos vadīt • veicināt pacientu drošību un negadījumu novēršanu • nodrošināt atbilstību profesionālai sertifikācijas praksei • pierādīt izpratni par struktūru, organizāciju un darbību veselības aprūpes sistēmā, kurā jāstrādā Veikt savu darbu profesionāli Profesionālās īpašības • godīgums, krietnums un ētiskās saistības • apņemšanās uzturēt labu praksi, rūpes par kvalitāti • kritiskas un paškritiskas spējas, reflektīva prakse • empātija • iniciatīva • starppersonu saskarsmes prasmes Profesionāls darbs • atzīt savas iespēju robežas un lūgt palīdzību • strādāt autonomi, ja nepieciešams • risināt problēmas • pieņemt lēmumus • strādāt daudznozaru grupās • sazināties ar ekspertiem, kas nepārstāv medicīnas disciplīnas • parādīt līderības prasmes • spēt pielāgoties jaunām situācijām un nodarboties nenoteiktības apstākļos • spēt organizēt un plānot, tostarp izprast laika vadību • izdarīt apzinātu karjeras izvēli, tostarp pediatrijas nozaru specializāciju Veikt pediatra – eksperta funkcijas • spēt analīzēt un sintēzēt • spēt mācīties (ieskaitot mūžizglītības pašmācību) un piemērot zināšanas praksē • parādīt mācīšanas prasmes • pielietot pētniecības iemaņas Veikt pediatra funkcijas pasaules kontekstā • izprot daudzveidību un multikulturālismu • izprot migrantu dažādas kultūras un paražas • pierāda izpratni par vietējo valodu un kultūru • spēj strādāt starptautiskā kontekstā • atbildīgi izturas pret vidi un tās resursu izmantošanu
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā rezidentam jāapgūst teorētiskās zināšanas par biežāk sastopamajām iedzimtām un iegūtām bērnu ķirurģiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, agrīnu diagnostiku, neatliekamo palīdzību, kā arī teorētiski jāapgūst izpratne par praktiskām iemaņām bērnu ķirurģijā izmantojamajās diagnostiskajās un ārstnieciskajās metodēs, to indikācijām un rezultātu interpretēšanu, lai spētu detalizēti izprast un parādīt daudzveidīgas specifisku faktu, principu, procesu un jēdzienu zināšanas un pediatra rīcību standarta un nestandarta situācijās šajā jomā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Docētājs cikla beigās dod praktisko iemaņu vērtējumu 10 baļļu sistēmā, ierakstot to rezidenta grāmatiņā.
2) Teorētisko zināšanu pārbaudi veic rakstiski un dod vērtējumu 10 baļļu sistēmā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
"Akūts vēders".
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Svešķermeņi, dzīvnieku kodumi, brūces, antirābiskā vakcinācija.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Artrīti, osteomielīti ķirurga skatījumā.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Sēklinieka novietojuma anomālijas, to diagnostikas un ārstēšanas algoritms. Akūts sēklinieka maisiņa sindroms, fimozes, parafimozes.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Menstruālās problēmas un vagināla asiņošana meitenēm.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Iedzimtās un iegūtās aknu slimības bērniem, to ķirurģiskās ārstēšanas iespējas.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Gūžas locītavas patoloģija bērniem, zīdaiņu izvērtēšana, diagnostikas tehniskās iespējas.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Labdabīgie un ļaundabīgi audzēji bērniem, Hemangiomas.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
„Mazās” bērnu ķirurģiskās saslimšanas: fimoze, hidrocēle, funikulocēle, varikocēle, nabas trūce, cirkšņa trūce, to ķirurģiskās ārstēšanas laiki.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Hilotorakss, pneimotorakss, hidrotorakss: taktika NMP etapā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
https://my.rsu.lv/ > E-datubāzes > E-grāmatas, https://www.clinicalkey.com/
Kliegman R. M., Behrman R. E., Jenson H. B. Stanton B. F. „Nelson Textbook of Pediatrics” 21st ed, 2020.
Lantos, John D. Ethics Rounds: a Casebook in Pediatric Bioethics American Academy of Pediatrics (AAP); American Academy of Pediatrics, 2019.