Cilvēka funkcionēšanas bio-medicīniskie aspekti
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa (moduļa) apguves rezultātā students spēs aprakstīt cilvēka veselības konceptu; izskaidrot veselības veicināšanas un profilakses pasākumus, biežāko saslimšanu gadījumos; aprakstīt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas sistēmu; aprakstīt normālas sirds un asinsvadu sistēmas, elpošanas un nervu sistēmas uzbūvi un galvenās funkcijas, kā arī izskaidrot šo sistēmu biežākos traucējumus; spēs izskaidrot tādus patoloģiskus procesus kā iekaisums, hipoksija, audzēji, stress, drudzis, cukura diabēts, demence.
Prasmes
1.Studiju rezultātā students pratīs pielietot zināšanas par veselības veicināšanu un saslimšanu profilaksi, savas kompetences ietvaros ļoti vispārīgi; spēs izmantot izpratni par cilvēka organisma funkcijām un to traucējumiem, lai risinātu sociāli medicīniskas problēmas komandas ietvaros ļoti vispārīgi; pratīs pielietot aprūpes un asistēšanas metodes cilvēkiem ar kustību traucējumiem.
Kompetences
1.Studiju rezultātā students spēs analizēt cilvēka funkcionēšanā nepieciešamās organisma funkcijas un to traucējumus, kontekstā ar nespēju; spēs plānot un izstrādāt sociāli medicīnisku problēmu risinājumus komandas ietvaros, atbilstoši savai specialitātei.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Uz katru nodarbību studentam ir jāatkārto iepriekš apgūtā viela, uztura dienasgrāmatas rakstīšana, diskusijas mazajās grupās nodarbību laikā par problēmu jautājumiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu veido 3 kategorijas: apmeklējums + patstāvīgie darbi + gala eksāmena atzīme. Apmeklējums obligāts (kurss nokārtots ar 100% apmeklējumu). Atstrāde ir eseja par nodarbību.
Pārbaudes metode: • īsi rakstiski testi vai mutiski kontroles jautājumi pēc katras tēmas apgūšanas; • nobeiguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Osteoporoze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselība un slimība. Zinātnē balstīta medicīna.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma morfoloģiskā un funkcionālā vienotība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cirkulācijas sistēma – asinis, sirds, artērijas, kapilāri, vēnas. Lielais un mazais asinsrites loks.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cirkulācijas sistēma – asinis, sirds, artērijas, kapilāri, vēnas. Lielais un mazais asinsrites loks.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jēdziens par organisma iekšējās vides homeostāzi un imunitāti. Limfātiskā sistēma – limfa, limfvadi un limfmezgli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Regulācija. Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā nervu sistēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Perifērā nervu sistēma. Endokrīnā sistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas funkcionālās novērtēšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas funkcionālās novērtēšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reproduktīvā sistēma - infekcijas. CPV. HIV.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža.
Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri.
Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža.
Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri.
Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža.
Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri.
Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konceptuāli priekšstati par vielmaiņu. Termoregulācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas funkcionālā stāvokļa novērtēšanas metodes. Elpošana un emocionālais stāvoklis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas un gremošanas sistēma. Uzbūve, funkcijas, attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nieres un urīnizvadsistēma. Uzbūve, funkcijas un attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reprodukcija. Reproduktīvās sistēmas orgāni. Uzbūve, funkcijas un attīstība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselība un ar veselību saistītā dzīves kvalitāte. Vides pieejamība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselība un ar veselību saistītā dzīves kvalitāte. Vides pieejamība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselība, norma, patoloģija. Veselības, normas, patoloģijas definīcijas, skaidrojumi. Veselības atšķirību iemesli, veselību iespaidojošo faktoru pamatgrupas. Individuālā un populācijas veselība. Organisma un vides mijiedarbība. Atšķirības starp kaiti, vainu un slimību. Neveselība, nespēja un nevarība. Slimības radītais psiholoģiskais slogs pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Audzēji. Skrīnings Latvijā, profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa un psihes vienotības bioloģiskais pamats.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas augstāko funkciju raksturojums un izpētes metodes. Priekšstati par smadzeņu darbības, psihes, domāšanas, saprāta un apziņas savstarpējo saistību, kā arī tās traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas funkcionālās novērtēšanas metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža.
Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri.
Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža.
Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri.
Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselība un ar veselību saistītā dzīves kvalitāte. Vides pieejamība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana un profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas augstāko funkciju raksturojums un izpētes metodes. Priekšstati par smadzeņu darbības, psihes, domāšanas, saprāta un apziņas savstarpējo saistību, kā arī tās traucējumiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Apinis, P. (1998). Cilvēks: Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati: [māc. līdz.] / Pēteris Apinis ; red. Maija Šetlere. Rīga: Nacionālais Medicīnas apg.: Apg. Jāņa sēta.
Netter, F. (2011). Atlas of human anatomy / Frank H. Netter. (5th ed.). Philadelphia, PA: Saunders/Elsevier.
Aberberga-Augškalne L. (2008). Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. “Medicīnas apgāds”, 270 lpp.
Papildu literatūra
RSU Bibliotēkas elektroniskās datu bāzes (e-grāmatas un publikācijas citējamos avotos)
Marieb, E., & Hoehn, K. (2016). Human anatomy & physiology / Elaine N.Marieb, Katja Hoehn. (10th ed.; Global ed.).
Sobotta, Paulsen, Waschke, Sobotta, et.al. (2011). Sobotta atlas of human anatomy. (15th ed., English version with Latin nomenclature / edited by F. Paulsen and J. Waschke ; translated by T. Klonisch and S. Hombach-Klonisch. ed.). München: Urban & Fischer/Elsevier.
Morton, D., Albertine, K., & Foreman, K. (2011). Gross anatomy: The big picture (1st ed., McGraw-Hill's AccessAnesthesiology). New York: McGraw-Hill Education LLC.
Naidoo, J., & Wills, J. (2009). Foundations for health promotion / Jennie Naidoo, Jane Wills. (3rd ed., Public health and health promotion practice). Edinburgh; New York: Baillière Tindall/Elsevier.
Bartholomew Eldredge, L. (2016). Planning Health Promotion Programs : An Intervention Mapping Approach / L. Kay Bartholomew Eldredge, Christine M. Markham, Robert A.C. Ruiter, et.al. (4th ed., Jossey-Bass Public Health).
Citi informācijas avoti
www.pvo.lv
www.who.com