Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Cilvēka funkcionēšanas bio-medicīniskie aspekti

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_178
Zinātnes nozare
Bioloģija; Medicīniskā biotehnoloģija; Vides biotehnoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

• Iegūt vispārēju sistematizētu priekšstatu par cilvēka ķermeņa uzbūvi un funkcijām; • Veidot izpratni par cilvēku kā vienotu sistēmu, tā mijiedarbību ar apkārtējo vidi; • Apgūt zināšanas par cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem, kā arī iegūt priekšstatu par galvenajiem patoloģiskajiem procesiem, biežāko saslimšanu etioloģiju un patoģenēzi; • Apgūt zināšanas par veselības veicināšanu, saslimšanu profilaksi un prasmi pielietot šīs zināšanas problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros.

Priekšzināšanas

Bioloģija, atbilstoši vidusskolas mācību programmai.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa (moduļa) apguves rezultātā students spēs aprakstīt cilvēka veselības konceptu; izskaidrot veselības veicināšanas un profilakses pasākumus, biežāko saslimšanu gadījumos; aprakstīt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas sistēmu; aprakstīt normālas sirds un asinsvadu sistēmas, elpošanas un nervu sistēmas uzbūvi un galvenās funkcijas, kā arī izskaidrot šo sistēmu biežākos traucējumus; spēs izskaidrot tādus patoloģiskus procesus kā iekaisums, hipoksija, audzēji, stress, drudzis, cukura diabēts, demence.

Prasmes

1.Studiju rezultātā students pratīs pielietot zināšanas par veselības veicināšanu un saslimšanu profilaksi, savas kompetences ietvaros ļoti vispārīgi; spēs izmantot izpratni par cilvēka organisma funkcijām un to traucējumiem, lai risinātu sociāli medicīniskas problēmas komandas ietvaros ļoti vispārīgi; pratīs pielietot aprūpes un asistēšanas metodes cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

Kompetences

1.Studiju rezultātā students spēs analizēt cilvēka funkcionēšanā nepieciešamās organisma funkcijas un to traucējumus, kontekstā ar nespēju; spēs plānot un izstrādāt sociāli medicīnisku problēmu risinājumus komandas ietvaros, atbilstoši savai specialitātei.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Uz katru nodarbību studentam ir jāatkārto iepriekš apgūtā viela, uztura dienasgrāmatas rakstīšana, diskusijas mazajās grupās nodarbību laikā par problēmu jautājumiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido 3 kategorijas: apmeklējums + patstāvīgie darbi + gala eksāmena atzīme. Apmeklējums obligāts (kurss nokārtots ar 100% apmeklējumu). Atstrāde ir eseja par nodarbību. Pārbaudes metode: • īsi rakstiski testi vai mutiski kontroles jautājumi pēc katras tēmas apgūšanas; • nobeiguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Osteoporoze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselība un slimība. Zinātnē balstīta medicīna.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gremošanas sistēma.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma morfoloģiskā un funkcionālā vienotība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cirkulācijas sistēma – asinis, sirds, artērijas, kapilāri, vēnas. Lielais un mazais asinsrites loks.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cirkulācijas sistēma – asinis, sirds, artērijas, kapilāri, vēnas. Lielais un mazais asinsrites loks.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jēdziens par organisma iekšējās vides homeostāzi un imunitāti. Limfātiskā sistēma – limfa, limfvadi un limfmezgli.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Regulācija. Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā nervu sistēma.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Perifērā nervu sistēma. Endokrīnā sistēma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas funkcionālās novērtēšanas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas funkcionālās novērtēšanas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reproduktīvā sistēma - infekcijas. CPV. HIV.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža. Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri. Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža. Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri. Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža. Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri. Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konceptuāli priekšstati par vielmaiņu. Termoregulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Elpošanas funkcionālā stāvokļa novērtēšanas metodes. Elpošana un emocionālais stāvoklis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Elpošanas un gremošanas sistēma. Uzbūve, funkcijas, attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nieres un urīnizvadsistēma. Uzbūve, funkcijas un attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reprodukcija. Reproduktīvās sistēmas orgāni. Uzbūve, funkcijas un attīstība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselība un ar veselību saistītā dzīves kvalitāte. Vides pieejamība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselība un ar veselību saistītā dzīves kvalitāte. Vides pieejamība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselība, norma, patoloģija. Veselības, normas, patoloģijas definīcijas, skaidrojumi. Veselības atšķirību iemesli, veselību iespaidojošo faktoru pamatgrupas. Individuālā un populācijas veselība. Organisma un vides mijiedarbība. Atšķirības starp kaiti, vainu un slimību. Neveselība, nespēja un nevarība. Slimības radītais psiholoģiskais slogs pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšana un profilakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšana un profilakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Audzēji. Skrīnings Latvijā, profilakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermeņa un psihes vienotības bioloģiskais pamats.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas augstāko funkciju raksturojums un izpētes metodes. Priekšstati par smadzeņu darbības, psihes, domāšanas, saprāta un apziņas savstarpējo saistību, kā arī tās traucējumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
56 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas funkcionālās novērtēšanas metodes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža. Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri. Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža. Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri. Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselība un ar veselību saistītā dzīves kvalitāte. Vides pieejamība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības veicināšana un profilakse.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas augstāko funkciju raksturojums un izpētes metodes. Priekšstati par smadzeņu darbības, psihes, domāšanas, saprāta un apziņas savstarpējo saistību, kā arī tās traucējumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Apinis, P. (1998). Cilvēks: Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati: [māc. līdz.] / Pēteris Apinis ; red. Maija Šetlere. Rīga: Nacionālais Medicīnas apg.: Apg. Jāņa sēta.

2.

Netter, F. (2011). Atlas of human anatomy / Frank H. Netter. (5th ed.). Philadelphia, PA: Saunders/Elsevier.

3.

Aberberga-Augškalne L. (2008). Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. “Medicīnas apgāds”, 270 lpp.

Papildu literatūra

1.

RSU Bibliotēkas elektroniskās datu bāzes (e-grāmatas un publikācijas citējamos avotos)

2.

Marieb, E., & Hoehn, K. (2016). Human anatomy & physiology / Elaine N.Marieb, Katja Hoehn. (10th ed.; Global ed.).

3.

Sobotta, Paulsen, Waschke, Sobotta, et.al. (2011). Sobotta atlas of human anatomy. (15th ed., English version with Latin nomenclature / edited by F. Paulsen and J. Waschke ; translated by T. Klonisch and S. Hombach-Klonisch. ed.). München: Urban & Fischer/Elsevier.

4.

Morton, D., Albertine, K., & Foreman, K. (2011). Gross anatomy: The big picture (1st ed., McGraw-Hill's AccessAnesthesiology). New York: McGraw-Hill Education LLC.

5.

Naidoo, J., & Wills, J. (2009). Foundations for health promotion / Jennie Naidoo, Jane Wills. (3rd ed., Public health and health promotion practice). Edinburgh; New York: Baillière Tindall/Elsevier.

6.

Bartholomew Eldredge, L. (2016). Planning Health Promotion Programs : An Intervention Mapping Approach / L. Kay Bartholomew Eldredge, Christine M. Markham, Robert A.C. Ruiter, et.al. (4th ed., Jossey-Bass Public Health).

Citi informācijas avoti

1.

www.pvo.lv

2.

www.who.com