Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihosomātiskā medicīna

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ROT_013
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Stomatoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas par personību teorijām, funkcionēšanas līmeņiem, struktūru un personības attīstību. Par psihisko un somatisko faktoru mijiedarbību psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzē. Ārsta-pacienta attiecību veidošanas likumsakarībām, to terapeitiskiem aspektiem; ārsta-pacienta attiecību atšķirībām dažādu pacientu personības struktūru gadījumā. Psihosomatisko traucējumu un slimību etiopatoģenēzi stomatoloģijas klīnikā, to ārstēšanas principiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pamatzināšanas par cilvēka personības struktūru, attīstību un funkcionēšanas likumsakarībām; par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un psihosomatiskiem aspektiem ortodonta praksē. Zinās par zobu un sejas izskata psihosociālajiem aspektiem.

Prasmes

1.Pratīs analizēt dažādus personības iezīmju un attiecību piemēru veidus; pratīs analizēt ortodonta prakses klīniskos piemērus no psihosomatiskā viedokļa. Prasme sniegt atbalsta terapijas elementus ortodonta - pacienta attiecībās.

Kompetences

1.Atpazīt psihosomatiskus traucējumus pacientiem stomatoloģijas klīnikā un nosūtīt tos pie ārsta -psihoterapeita. Sniegt atbalsta terapijas elementus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Prezentācijas par tēmām: Zobu un sejas izskata ietekme uz psihosociālo stāvokli. Pacientu motivācija un kooperācijas novērtēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%) 3. Terapeitisku ortodonta - pacienta attiecību veidošanas principi (20%) II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku ortodonta - pacienta attiecību veidošanas pamati. Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests, par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Semināru skaits:
0
Ilgums (nedēļās):
2
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvija ārsts, 2009, 12, 10-13.

2.

Džons Boulbijs. Drošais pamats. Rasa ABC, 1998

3.

Artūrs Utināns. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds, 2005, 568.lpp.

4.

Daniels Goulmens. Tava emocionālā inteliģence. Apgāds Jumava, 2019.

Papildu literatūra

1.

Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomātiskā izpratne. Latvijas ārsts, 2004. 1. 40-43

2.

Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture. Psiholoģijas pasaule, 2004. 2. 36-40.

3.

Gunta Ancāne. Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti. Latvijas ārsts, 2005 6. 77-79.

4.

Gunta Ancāne. Psihosomatiskās traucējumi un slimības. Psiholoģijas pasaule, 2004. 4. 44-49.

5.

Gunta Ancāne. 21.gadsimta modrenā slimība - izsīkuma jeb izdegšanas sindroms. Psiholoģijas pasaule, 2004. 7.26-31.

6.

Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis. Understanding personality structure in the clinical process. Guilford press, 2011.