Psihosomātiskā medicīna
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pamatzināšanas par cilvēka personības struktūru, attīstību un funkcionēšanas likumsakarībām; par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un psihosomatiskiem aspektiem ortodonta praksē. Zinās par zobu un sejas izskata psihosociālajiem aspektiem.
Prasmes
1.Pratīs analizēt dažādus personības iezīmju un attiecību piemēru veidus; pratīs analizēt ortodonta prakses klīniskos piemērus no psihosomatiskā viedokļa. Prasme sniegt atbalsta terapijas elementus ortodonta - pacienta attiecībās.
Kompetences
1.Atpazīt psihosomatiskus traucējumus pacientiem stomatoloģijas klīnikā un nosūtīt tos pie ārsta -psihoterapeita. Sniegt atbalsta terapijas elementus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Prezentācijas par tēmām: Zobu un sejas izskata ietekme uz psihosociālo stāvokli. Pacientu motivācija un kooperācijas novērtēšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%) 3. Terapeitisku ortodonta - pacienta attiecību veidošanas principi (20%) II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku ortodonta - pacienta attiecību veidošanas pamati. Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests, par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvija ārsts, 2009, 12, 10-13.
Džons Boulbijs. Drošais pamats. Rasa ABC, 1998
Artūrs Utināns. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds, 2005, 568.lpp.
Daniels Goulmens. Tava emocionālā inteliģence. Apgāds Jumava, 2019.
Papildu literatūra
Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomātiskā izpratne. Latvijas ārsts, 2004. 1. 40-43
Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture. Psiholoģijas pasaule, 2004. 2. 36-40.
Gunta Ancāne. Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti. Latvijas ārsts, 2005 6. 77-79.
Gunta Ancāne. Psihosomatiskās traucējumi un slimības. Psiholoģijas pasaule, 2004. 4. 44-49.
Gunta Ancāne. 21.gadsimta modrenā slimība - izsīkuma jeb izdegšanas sindroms. Psiholoģijas pasaule, 2004. 7.26-31.
Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis. Understanding personality structure in the clinical process. Guilford press, 2011.