Gerostomatoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, +371 67455560
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studentiem zināšanas par novecošanās procesiem un to ietekmi uz mutes veselību, attīstīt prasmes atpazīt un novērtēt gados vecāku pacientu īpašās vajadzības, kā arī veidot profesionālu attieksmi un kompetenci, lai nodrošinātu kvalitatīvu zobu higiēnas aprūpi senioriem, veicinot viņu dzīves kvalitāti un veselību
Priekšzināšanas
Periodontoloģija, sabiedrības veselība un profilakse, terapeitiskā stomatoloģija (karioloģija, endodontija), saziņa ar pacientu, vispāŗēja un orālā patoloģija, neatliekamā medicīniskā aprūpe, protezēšana zobārstniecībā, zobu ķirurģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izprot novecošanās bioloģiskos, psiholoģiskos un sociālos aspektus.
Noslēguma tests.
2.Pārzina biežāk sastopamās mutes veselības problēmas gados vecākiem cilvēkiem.
Noslēguma tests.
3.Zin par profilakses un aprūpes principiem senioriem.
Noslēguma tests. • Prezentācija Sociālajiem centriem.
Prasmes
1.Spēj novērtēt gados vecāku pacientu mutes veselības stāvokli.
Darbs klīnikā ar senioriem.
2.Prot pielāgot zobu higiēnas procedūras atbilstoši senioru vajadzībām
Noslēguma tests. • Darbs klīnikā ar senioriem.
3.Spēj sniegt pacientiem un viņu tuviniekiem ieteikumus par mutes veselības uzturēšanu novecošanās procesā.
Darbs klīnikā ar senioriem. • Prezentācija Sociālajiem centriem.
Kompetences
1.Spēj patstāvīgi un atbildīgi plānot un veikt zobu higiēnas aprūpi senioriem.
Darbs klīnikā ar senioriem.
2.Spēj sadarboties ar citiem veselības aprūpes speciālistiem, lai nodrošinātu visaptverošu aprūpi gados veciem pacientiem.
Prezentācija Sociālajiem centriem.
3.Demonstrē ētisku un empātisku attieksmi darbā ar senioriem, veicinot viņu dzīves kvalitāti.
Prezentācija Sociālajiem centriem. • Darbs klīnikā ar senioriem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Prezentācija Sociālajiem centriem. |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Sagatavot prezentāciju senioriem Sociālajos centros par mutes veselību un profilaksi, izmantojot lekciju materiālus un zinātnisko literatūru. Prezentēt prezentāciju Sociālajos centros. |
||
|
2.
Studiju kursa novērtēšanas anketa. |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā vai noslēgumā obligāti jāizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa. |
||
|
3.
Darbs klīnikā ar senioriem. |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Veic gados vecāku pacientu mutes dobuma izmeklēšanu un novērtēšanu, identificējot biežāk sastopamās problēmas. Plāno un veic individuāli pielāgotas zobu higiēnas procedūras, ņemot vērā senioru veselības stāvokli un funkcionālās iespējas. Sniedz izglītojošu informāciju pacientiem un viņu tuviniekiem par mutes veselības uzturēšanu, profilakses pasākumiem un pareizu protēžu kopšanu. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Noslēguma tests. |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tests ietver daudzizvēļu jautājumus par lekcijās un nodarbibās apgūtām tēmām. Tests nokārtots, ja sniegtas 55% pareizu atbilžu, kuras tiek pārvērstas ballēs atbilstoši RSU reglamentam. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gerostomatoloģijas priekšmets un definīcija. Sabiedrības iedalījums pēc vecuma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Hronoloģiskais, bioloģiskais un sociālais vecums. Cilvēka novecošanas anatomiskie un fizioloģiskie aspekti saistībā ar mutes dobuma stāvokli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Sejas-žokļu aparāta novecošanas īpatnības. Novecošanas psiholoģija. Dzīvesveida un uztura īpatnības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Vecu cilvēku stomatoloģiskās aprūpes medicīniskie un sociālie aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Zobu cieto audu ārstēšanas un protezēšanas īpatnības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Anestēzija un ķirurģiska iejaukšanās. Onkoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Novecojuša organisma darbības īpatnības, jo īpaši saistībā ar orofaciālās sistēmas morfoloģiskām un fizioloģiskām vecuma izmaiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
3
|
Tēmas
|
Darbs dienas Sociālajos centros.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
3
|
Tēmas
|
Darbs dienas Sociālajos centros.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Darbs ar senioriem klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Darbs ar senioriem klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Darbs ar senioriem klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Darbs ar senioriem klīnikā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Fillit, Howard M. “Brocklehurst's Textbook of Geriatric Medicine and Gerontology. 8th Edition”, 2017
Lekciju materiāli e- studijās.
Poul Holm-Pedersen (Editor), Angus W. G. Walls (Editor), Jonathan A. Ship (Editor). Textbook of Geriatric Dentistry. 3rd Edition, 2015
S.Liepiņa. ‘’Gerontoloģijas psiholoģiskie apsketi’’. RaKa, 1998. (Mācību materiāls ar nemainīgu informāciju)
Papildu literatūra
Esther M. Wilkins, Charlotte J. Wyche, Linda D. Boyd. Wilkins' Clinical Practice of the Dental Hygienist. 13th edithion, 2020
Newman and Carranza's Clinical Periodontology, Periodontal Treatment for Older Adults. Sue S. Spackman and Janet G. Bauer. 2019. Chapter 42, 475-478.e4
Margaret Cruikshank. Learning to Be Old: Gender, Culture, and Aging”. Rowman & Littlefield Publishers, 2013 (akceptējams izdevums)