Garīgums psiholoģijā: teorija un prakse
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, vppk@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst zināšanas par: • garīguma jēdziena vēsturi un attīstības posmiem; • mūsdienu skatījumu uz garīgumu psiholoģijas disciplīnā, tās teoriju un praktisko pielietojumu, sniedzot studentiem iespēju iepazīties ar dažādiem garīgās dimensijas aspektiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • Atpazīt, izvērtēt un lietot studiju procesā apgūtās garīgās prakses.
Kompetences
1.Pēc studiju kursa apguves studējošie patstāvīgi spēs orientēties gan teorētiskos, kā arī praktiskos garīgās psiholoģijas pamatjautājumos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lai apgūtu studiju kursa saturu, studējošajiem saskaņā ar docētāja norādēm:
• jāizstudē docētāja sagatavotās prezentācijas, e-studijās ievietotie materiāli un obligātā literatūra;
• jāsagatavo viens referāta tipa rakstu darbs par studiju kursa 1. un 2. tēmu, papildinot tos ar atziņām no zinātniskajās publikācijām; jāuzraksta pašrefleksija par garīgo prakšu izmantošanu; jāsagatavojas un jānokārto eksāmens.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa
Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Sagatavot referātu par kursa tēmu. Prezentēt referāta tēmu, ilgums līdz 7 minūtēm.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• iesniegts un sekmīgi nokārtots studiju kursa patstāvīgais rakstu darbs – referāts (30% no kopvērtējuma);
• pašrefleksija par garīgās prakses uzdevumu izpildi ikdienā (10%);
• īstenota referāta prezentācija (30% no kopvērtējuma);
• eksāmens (30%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīguma dimensiju un aspektu loma un izpratne no psiholoģiskā skatupunkta.
Garīgums psihologa praksē: Metodes - kā izaugsmes ceļš; kā morālās kvalitātes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīguma dimensiju un aspektu loma un izpratne no psiholoģiskā skatupunkta.
Garīgums psihologa praksē: Metodes - kā izaugsmes ceļš; kā morālās kvalitātes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīguma dimensiju un aspektu loma un izpratne no psiholoģiskā skatupunkta.
Garīgums psihologa praksē: Metodes - kā izaugsmes ceļš; kā morālās kvalitātes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīguma dimensiju un aspektu loma un izpratne no psiholoģiskā skatupunkta.
Garīgums psihologa praksē: Metodes - kā izaugsmes ceļš; kā morālās kvalitātes.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīguma jēdziens, definīcijas;
Vēsturiskais konteksts, paradigmas un attīstība.
Garīguma jēdziens mūsdienās, modernā garīguma iezīmes.
Garīguma izpratnes dažādība; psiholoģijas un reliģijas mijiedarbība.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīguma jēdziens, definīcijas;
Vēsturiskais konteksts, paradigmas un attīstība.
Garīguma jēdziens mūsdienās, modernā garīguma iezīmes.
Garīguma izpratnes dažādība; psiholoģijas un reliģijas mijiedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīgās prakses integrēšana psiholoģā.
Garīgās prakses kā resurss. Garīgo prakšu veidi, pielietojums, metodes, izaicinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīgās prakses integrēšana psiholoģā.
Garīgās prakses kā resurss. Garīgo prakšu veidi, pielietojums, metodes, izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīgās prakses integrēšana psiholoģā.
Garīgās prakses kā resurss. Garīgo prakšu veidi, pielietojums, metodes, izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīgās prakses integrēšana psiholoģā.
Garīgās prakses kā resurss. Garīgo prakšu veidi, pielietojums, metodes, izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma nodarbība - referātu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma nodarbība - referātu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma nodarbība - referātu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma nodarbība - referātu prezentācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīguma dimensiju un aspektu loma un izpratne no psiholoģiskā skatupunkta.
Garīgums psihologa praksē: Metodes - kā izaugsmes ceļš; kā morālās kvalitātes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīguma dimensiju un aspektu loma un izpratne no psiholoģiskā skatupunkta.
Garīgums psihologa praksē: Metodes - kā izaugsmes ceļš; kā morālās kvalitātes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīguma dimensiju un aspektu loma un izpratne no psiholoģiskā skatupunkta.
Garīgums psihologa praksē: Metodes - kā izaugsmes ceļš; kā morālās kvalitātes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīguma dimensiju un aspektu loma un izpratne no psiholoģiskā skatupunkta.
Garīgums psihologa praksē: Metodes - kā izaugsmes ceļš; kā morālās kvalitātes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīguma jēdziens, definīcijas;
Vēsturiskais konteksts, paradigmas un attīstība.
Garīguma jēdziens mūsdienās, modernā garīguma iezīmes.
Garīguma izpratnes dažādība; psiholoģijas un reliģijas mijiedarbība.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīguma jēdziens, definīcijas;
Vēsturiskais konteksts, paradigmas un attīstība.
Garīguma jēdziens mūsdienās, modernā garīguma iezīmes.
Garīguma izpratnes dažādība; psiholoģijas un reliģijas mijiedarbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīguma jēdziens, definīcijas;
Vēsturiskais konteksts, paradigmas un attīstība.
Garīguma jēdziens mūsdienās, modernā garīguma iezīmes.
Garīguma izpratnes dažādība; psiholoģijas un reliģijas mijiedarbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīguma jēdziens, definīcijas;
Vēsturiskais konteksts, paradigmas un attīstība.
Garīguma jēdziens mūsdienās, modernā garīguma iezīmes.
Garīguma izpratnes dažādība; psiholoģijas un reliģijas mijiedarbība.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīgās prakses integrēšana psiholoģā.
Garīgās prakses kā resurss. Garīgo prakšu veidi, pielietojums, metodes, izaicinājumi.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīgās prakses integrēšana psiholoģā.
Garīgās prakses kā resurss. Garīgo prakšu veidi, pielietojums, metodes, izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīgās prakses integrēšana psiholoģā.
Garīgās prakses kā resurss. Garīgo prakšu veidi, pielietojums, metodes, izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīgums psiholoģijā;
Garīgās prakses integrēšana psiholoģā.
Garīgās prakses kā resurss. Garīgo prakšu veidi, pielietojums, metodes, izaicinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma nodarbība - referātu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma nodarbība - referātu prezentācijas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bozek, A., Nowak, P.F., & Blukacz, M. (2020). The Relationship Between Spirituality, Health-Related Behavior, and Psychological Well-Being. Front Psychol. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01997. PMID: 32922340; PMCID: PMC7457021Piemērots angļu valodas plūsmai
Garssen, B., Visser, A., & Pool, G. (2021). Does spirituality or religion positively affect mental health? Meta-analysis of longitudinal studies. International Journal for the Psychology of Religion, 31(1), 4–20.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mārtinsone, K. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Rīga: RSU, 2021. 149 lpp.
Sargeant, S., & Yoxall, J. (2023). Psychology and Spirituality: Reviewing Developments in History, Method and Practice. doi: 10.1007/s10943-022-01731-1. Epub 2023 Jan 11. PMID: 36630056; PMCID: PMC10042744Piemērots angļu valodas plūsmai
Vieten, C., Lukoff, D. (2022). Spiritual and religious competencies in psychology. Am Psychol. 2022 Jan;77(1):26-38. doi: 10.1037/amp0000821.Piemērots angļu valodas plūsmai
Vieten, C., Pilato, R., & Lukoff, D. (2013). Spiritual and Religious Competencies for Psychologists. American Psychological Association, Vol. 5, No. 3, 129 –144 1941-1022/13/$12.00 DOI: 10.1037/a0032699Piemērots angļu valodas plūsmai
Varghese, S., Florentin, O.D., Koola, M.M. (2021). Role of Spirituality in the Management of Major Depression and Stress-Related Disorders. Chronic Stress (Thousand Oaks). doi: 10.1177/2470547020971232. PMID: 33506156; PMCID: PMC7812390.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Abrams, Z. (2023). Can religion and spirituality have a place in therapy? Experts say yesPiemērots angļu valodas plūsmai
de Brito Sena, M.A., Damiano, R.F., & Peres, M.F.P. (2021). Defining Spirituality in Healthcare: A Systematic Review and Conceptual Framework. Front Psychol. doi: 10.3389/fpsyg.2021.756080. PMID: 34867654; PMCID: PMC8637184.Piemērots angļu valodas plūsmai
Saad, M., Drysdale, E., Maraldi, E. (2022). Editorial: Spirituality and Mental Health: Exploring the Meanings of the Term “Spiritual” Front. Psychol. Consciousness Research Volume 13.Piemērots angļu valodas plūsmai
Sargeant, S., Yoxall, J. (2023). Psychology and Spirituality: Reviewing Developments in History, Method and Practice. J Relig Health.Piemērots angļu valodas plūsmai
Snapp, M., Hare, L. (2021). The Role of Spiritual Care and Healing in Health Management. Adv Mind Body Med. Winter; 35(1):4-8. PMID: 33513580.
Citi informācijas avoti
Frontiers in PsychologyPiemērots angļu valodas plūsmai
PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai
American Psychological Association (APA)Piemērots angļu valodas plūsmai