Epidemioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Spēs izskaidrot epidemioloģijas terminus • Aprakstīs populāciju pētniecības darbības principus un izmantošanu • Izskaidros veselības notikumu un stāvokļu cēloniskās interpretācijas problēmas • Aprakstīs pētniecisko dizainu, daudzfaktoru samērošanas darbības principus un izmantošanu • Izskaidros korelācijas, kas nav cēloniskas un pētījumu rezultātu novirzes • Novērtēs medicīnisko pētījumu kvalitāti
Prasmes
1.• Apkopos būtisko informāciju par kvantitatīvo populāciju pētniecības metodoloģiju • Pielietos atbilstošu metodi izvēlētajā doktora pētnieciskajā projektā • Veiks populāciju pētījumus veselības un medicīnas jomā • Izvēlēsies atbilstošākos mainīgos, asociāciju rādītājus un statistiskās procedūras • Lietos zinātniskus pierādījumus secinājumu pamatojumos
Kompetences
1.• Projektēs un plānos kvantitatīvos zinātniskos pētījumus • Kritiski novērtēs epidemioloģiskus un citus kvantitatīvus populāciju pētījumus • Izmantos zināšanas un prasmes promocijas zinātniskā darba izveidē
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs ar literatūru, doktorantūras pētnieciskā projekta kritisks pašnovērtējums un pilnveide.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lekciju apmeklējums. Kontroles testu izpilde lekciju laikā ar 70% pareizības pakāpi.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populāciju pētījumu plānojums (dizains). Ekspermentālie, to skaitā klīniskie pētījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populāciju pētījumu plānojums (dizains). Ekspermentālie, to skaitā klīniskie pētījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populāciju pētījumu plānojums (dizains). Novērošanas pētījumi. Pielīdzināšana. Vecuma, kohortas un perioda efekts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populāciju pētījumu plānojums (dizains). Novērošanas pētījumi. Pielīdzināšana. Vecuma, kohortas un perioda efekts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības notikumu un stāvokļu mērīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības notikumu un stāvokļu mērīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekspozīcijas un iznākuma saistības mērīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekspozīcijas un iznākuma saistības mērīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sistēmiskās kļūdas jeb nobīdes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sistēmiskās kļūdas jeb nobīdes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaucējfaktori un to kontrolēšana. Mijiedarbība, efekta modificēšana, heterogenitātes efekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaucējfaktori un to kontrolēšana. Mijiedarbība, efekta modificēšana, heterogenitātes efekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Statifikācija, standartizācija, daudzfaktoru analīze: multiplā regresija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Statifikācija, standartizācija, daudzfaktoru analīze: multiplā regresija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populāciju pētījuma kvalitātes nodrošināšana. Jutības, specifiskums, noturības rādītāji.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populāciju pētījuma kvalitātes nodrošināšana. Jutības, specifiskums, noturības rādītāji.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
M.Szklo, F.J.Nieto „Epidemiology Beyond the Basics”, Aspen Publications, Inc., Maryland 2000.
Papildu literatūra
M.Aickin „Causal Analysis in Biomedicine and Epidemiology Based on Minimal Sufficient Causation”, Marcel Dekker, Inc., New York, Basel, 2002.
Ed. by A.deBruin, H.S.J.Picavet, A.Nossikov „Health Interview Surveys”, WHO, No. 58, 1996.
K.Rothman, S.Greenland „Modern Epidemiology” 2nd eddition, Lippincott – Raven Publishers, 1998.
Ed. by R.C.Brownson, D.B.Petitti „Applied Epidemiology”, Oxford University Press, 1998.
J.J.Schlesselman „Case-Control Studies”, Oxford University Press, 1982.
J.L.Kelsey et.al. „Methods in Observational Epidemiology” Sec.Ed., Oxford University Press, 1996