Organizāciju psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Definē organizāciju psiholoģiju kā zinātni, tās priekšmetu un problemātiku. • Apraksta organizāciju attīstības metodes un konsultēšanas veidus. • Apraksta dažādas motivācijas teorijas. • Definē varas un ietekmes jēdzienus. • Raksturo varas un subordinācijas attiecību psiholoģiskās izpausmes darba organizācijās. • Definē vadītāja funkcijas un lomas. • Apraksta indivīdu tipu psiholoģiskos un sociālpsiholoģiskos raksturojumus un šo raksturojumu ietekmi uz darba procesu. • Definē, kas ir lojalitāte pret darba organizāciju un kādi ir tās veidošanās nosacījumi. • Raksturo personāla atlases metodes. • Raksturo galvenos talantu vadības principus. • Atšķir dažādas līderības teorijas. • Atšķir dažādus vadības stilus un to ietekmi uz darba procesiem organizācijā. • Atšķir darba izpildes vērtēšanas metodes. • Atšķir talantu vadības, darbinieku attīstības un motivācijas sistēmu veidošanas pamatprocesus. • Apraksta organizācijas konfliktu, profesionālā stresa, mobinga cēloņus, dinamiku un profilakses iespējas.
Prasmes
1.• Novērtē, kāds organizāciju kultūras veids ir raksturīgs konkrētajā organizācijā un kā tas ietekmē organizācijas procesus un attiecības organizācijā. • Veic kompetenču interviju.
Kompetences
1.• Izskaidro organizācijas, to veidojošo sociālo grupu un darba komandu raksturojošos psiholoģiskos procesus un parādības. • Izstrādā amata aprakstu. • Analizē, kādi faktori nosaka apmierinātību ar darbu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Students patstāvīgi lasa norādītos literatūras avotus; patstāvīgi izstrādā amata aprakstu; veic kompetenču interviju un tās analīzi; sagatavojas kontroldarbam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Aktīva līdzdalība lekcijās un semināros (20%).
• Kompetenču intervijas veikšana un analīze (40%).
• Kontroldarbs (40%).
• Aktīvi līdzdarboties lekcijās un semināros.
Prasības:
Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, pamatojot un aizstāvot savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem.
• Patstāvīgi veikt kompetenču interviju un tās analīzi.
Prasības:
Students patstāvīgi veic kompetenču interviju kandidātam simulācijas situācijā, lai novērtētu iepriekš izvēlētas 3 kompetences. Intervija tiek ierakstīta, atšifrēta un veikta tās analīze. Analīzē ir jāpievērš uzmanība uzdotajiem jautājumiem, jākomentē, kuri jautājumi tika veiksmīgi uzdoti un ļāva iegūt nepieciešamo informāciju, kā sniegtā informācija atspoguļo konkrēto kompetenci un kuri jautājumi nebija veiksmīgi, ko vajadzēja uzdot savādāk. Analīzes beigās ir jāsniedz kopsavilkums par to, cik lielā mērā katra no kompetencēm ir izteikta kandidātam. Intervijas ieraksts tiek nodots kopā ar intervijas analīzi.
• Sagatavoties rakstiskajam pārbaudījumam (kontroldarbam) par lekcijās apgūto materiālu.
Prasības:
Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organizāciju psiholoģijas jēdziens, organizāciju psiholoģija kā nozare, organizāciju psiholoģijas vēsture un psiholoģijas mūsdienu aktualitātes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības metodes organizāciju psiholoģijā. Organizāciju attīstības metodes un konsultēšanas veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba motivācijas jēdziens un galvenās teorijas. Vadītāja funkcijas un lomas. Vara un ietekme, vara un efektīva līderība, līderības teorijas, harizmātiskā līdera koncepcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadīšanas stili un to ietekme uz darba procesiem organizācijā, vadības metodes, darba motīvi un motivācijas teorijas, motivēšanas un stimulēšanas psiholoģiskie aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas organizācijā, to sociālpsiholoģiskie raksturojumi, grupu attīstība, efektīvas darba komandas veidošana, komandu veidi, dzīves cikls, komandu veidošana kā organizācijas attīstības metode.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti organizācijās: cēloņi, tipi, konflikta dinamika, darba konfliktu sekas, konfliktu risināšanas iespējas un veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Korporatīvā organizāciju kultūra, tās tipi un ietekme uz darba procesiem un attiecībām organizācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Korporatīvā organizāciju kultūra, tās tipi un ietekme uz darba procesiem un attiecībām organizācijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lojalitāte pret darba organizāciju un tās veidošanas nosacījumi, lojalitātes teorijas, lojalitāte kā darbinieku uzticamība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lojalitāte pret darba organizāciju un tās veidošanas nosacījumi, lojalitātes teorijas, lojalitāte kā darbinieku uzticamība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apmierinātība ar darbu un to veidojošie fenomeni, teorijas un pētījumi, apmierinātību ar darbu veicinošie faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apmierinātība ar darbu un to veidojošie fenomeni, teorijas un pētījumi, apmierinātību ar darbu veicinošie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskā veselība un darba stress. Darba izpildes vērtēšana un amatu apraksti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskā veselība un darba stress. Darba izpildes vērtēšana un amatu apraksti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personāla atlase. Darbinieku attīstība un talantu vadība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personāla atlase. Darbinieku attīstība un talantu vadība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organizāciju psiholoģijas jēdziens, organizāciju psiholoģija kā nozare, organizāciju psiholoģijas vēsture un psiholoģijas mūsdienu aktualitātes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personāla atlase. Darbinieku attīstība un talantu vadība.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dessler, G. (2017). Human resource management. Boston: Pearson Higher Education.
Kamerāde, D. (2015). Cilvēks organizācijā. Organizāciju psiholoģija. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 3. grāmata (9.-31.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
Aamodt, M. D. (2012). Industrial/Organizational psychology: An applied approach. Belmont: Wadsworth.
Schein, E. H. (2017). Organizational Culture and Leadership. 5th Edition. Hoboken: Wiley.
Papildu literatūra
Mathis, R. L. & Jackson, J. H. (2011). Human resource management. Mason: South-Western Cengage Learning.
Arnold, J., Cooper, C. L. & Robertson, I. T. (1998). Work psychology: understanding human behaviour in the workplace. HarloW: Financial Times/Prentice Hall.
Dāvidsone. G. (2008). Organizāciju efektivitātes modelis. Rīga: Organization Development Academy.
Chmiel, N. (2008). An introductiont to work and organizational psychology. Malden: Blackwell Publishing.
Reņģe, V. (2007). Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
Reņģe, V. (2010). Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
Ešenvalde, I. (2004). Personāla praktiskā vadība. Rīga: Merkūrijs.
Silvester, J. (2008). Organizational psychology. London; New York: Routledge.
Citi informācijas avoti
Journal of Occupational and Organizational Psychology
European Journal of Work and Organizational Psychology
European Work & Organizational Psychologist
Industrial and Organizational Psychology
International Journal of Industrial Organization
International Review of Industrial & Organizational Psychology