Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības aprūpes preču zinības

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LFK_034
Zinātnes nozare
Medicīnas bāzes zinātnes, tai skaitā farmācija; Sociālā farmācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Farmācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Lietišķās farmācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Konsula iela 21, zftk@rsu.lv, +371 67061547

Par studiju kursu

Mērķis

1. Iegūt zināšanas par veselības aprūpes preču daudzveidību, uzbūvi, uzglabāšanas un realizācijas noteikumiem. 2. Izprast veselības aprūpes preču lomu un nozīmi pacientu aprūpē.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas priekšzināšanas cilvēka anatomijā, normālajā fizioloģijā, bioloģijā, fizikā un ķīmijā, farmaceitiskajā farmakoloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students: 1. Mācēs sistematizēt veselības aprūpes preces. 2. Spēs aprakstīt konkrētu medicīnisko ierīču darbības teorētiskos principus, spēs aprakstīt atšķirības dažādu ierīču izmantošanai.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students: 1. Pratīs izmantot prasmju sarakstā definētās ierīces. 2. Spēs piemērot un ieteikt individuālam pacientam piemērotākās veselības aprūpes preces – pratīs pareizi izmērīt asinsspiedienu, lietot inhalatorus, krājtelpas, insulīna ievadīšanas ierīces, glikometrus. 3. Spēs veikt ekspresdiagnostiku, kompetences ietvaros komentēt tās rezultātus un sniegt rekomendācijas klienta turpmākai rīcībai.

Kompetences

1.1. Spēs izskaidrot un parādīt pacientam medicīnisko ierīču (inhalatoru, insulīna ievadīšanas ierīču, glikometru) lietošanu. 2. Spēs vērtēt pacienta prasmes lietot ierīci pašaprūpei un sniegt rekomendācijas lietošanas uzlabošanai. 3. Spēs organizēt un veikt veselības aprūpes, profilakses un veselības veicināšanas produktu izplatīšanu un lietošanas uzraudzību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studentiem patstāvīgi jāiepazīstas ar veselības aprūpes preču asortimentu, kas nopērkams aptiekās. Patstāvīgi sagatavot prezentāciju par vienu no izlozētām tēmām, atspoguļojot farmaceitu kā padomdevēju lomu attiecīgo ierīču lietošanā un izvēlē, vai kā hipertensijas pacientu un inhalatoru lietotāju līdzestības veicinātāju. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Praktisko iemaņu novērtēšana lomu spēļu laikā un darbā ar manekenu, atbilstīgi prasmju detalizētam aprakstam prasmju sarakstā. Elektroniski testi nodarbību laikā un nākamajā nodarbībā par prezentācijās un video redzamo teorētisko ierīču lietošanas pamatojumu. Eksāmens: akumulējošs eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Veselības aprūpes preču zinības kā studiju kurss. Inhalatori, to pielietošana farmaceitiskajā aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Veselības aprūpes preču zinības kā studiju kurss. Inhalatori, to pielietošana farmaceitiskajā aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3

Tēmas

Asinsspiediens un tā mērīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3

Tēmas

Stomas aprūpes piederumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3

Tēmas

Glikometri un insulīna ievadīšanas ierīces.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3

Tēmas

Pārsienamie līdzekļi un brūču kopšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Higiēnas preces aptiekā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Diētiskā un bērnu pārtika, to nozīme uzturā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Papildierīces balsta un kustību orgāniem. Medicīnas ierīces dažādu indikāciju gadījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Acu pilieni. Ierīces un aparāti redzes orgānu funkcionālai pārbaudei un korekcijai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Modernās tehnoloģijas un to virzība personalizētajā medicīnā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
33 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Harman, R. J. 2002. Patient Care in Community Practice, 2nd edition. London: Pharmaceutical Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Scullion, J., Fletcher, M. 2018. Inhaler Standards and Competency Document. [viewed 24.05.2018.].Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Delivery of aerosol asthma medications in adults and adolescents.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

National Asthma Council Australia. 2017. Australian Asthma Handbook, version 1.3. South Melbourne.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

National Asthma Education and Prevention Program. 2007. Expert Panel Report 3 (EPR-3): Guidelines for the Diagnosis and Management of Asthma–Summary Report 2007. The Journal of Allergy and Clinical Immunology. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Dalby, R., N., Eicher, J., Zierenberg, B. 2011. Development of Respimat Soft Mist Inhaler and its clinical utility in respiratory disorders. Med Devices (Auckl), vol.4, 145-155. doi: 10.2147/MDER.S7409 (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Kaneshiro, N. K. 2016. How to use an inhaler - with spacer. MedlinePlusPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Kaneshiro, N. K. 2016. How to use an inhaler - no spacer. MedlinePlus.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Pickering, T. G. et al. 2005. Recommendations for Blood Pressure Measurement in Humans and Experimental Animals. Circulation, volume 111, issue 5. Available from: http://circ.ahajournals.orgPiemērots angļu valodas plūsmai

4.

Amoore JN, Scott DH. 2000. Can simulators evaluate systematic differences between oscillometric non-invasive blood-pressure monitors? Blood Pressure Monitoring, volume 5, 81–89.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Chunli Liao, Ying Qin. 2014. Factors associated with stoma quality of life among stoma patients. ScienceDirect. Availbale from: https://www.sciencedirect.comPiemērots angļu valodas plūsmai

6.

Berard, L. et al. 2015. Recommendations for Best Practice in Injection Technique, 2nd Edition. FIT Forum for Injection Technique Canada.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

D. Beeckman, «Incontinence-associated dermatitis: moving prevention forward. Addressing evidence gaps for best practice,» Wounds, pp. 1-21, 2015.Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

S. S. L. C. Carbone LD, «Assistive walking device use and knee osteoarthritis: results from the Health, Aging and Body Composition Study,» 2013.Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

J. B. Webster, Atlas of Orthoses and Assistive Devices, Fifth Edition, 2019Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

R. S. H. ,. D. C. R. Oluseyi Ayinde, "The effect of intramuscular injection technique on injection associated pain; a systematic review and meta-analysis," 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Dažādi veselības aprūpes preču katalogi.