Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Personības teorijas

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_091
Zinātnes nozare
Personības psiholoģija; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa "Personības teorijas" mērķis ir sniegt pamatzināšanas par personības teorijām un attīstīt izpratni par klasiskajām un mūsdienu personības teorijām. Kursa ietvaros tiks izpētīta personības teoriju vēsturiskā attīstība, kā arī mūsdienu situācija un teorētisko stratēģiju daudzpusība. Studenti bagātinās zināšanas par personības psiholoģiju un tās teorētiskajiem modeļiem, attīstot prasmi atpazīt un novērtēt dažādas pieejas personības izpētē, kā arī integrēt teorētiskās zināšanas un pielietot tās praktiskajā kontekstā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students: pārzina galvenās personības teorijas, to vēsturisko attīstību un mūsdienu tendences; zina un izprot personības psiholoģijas pamatprincipus, dažādu teorētisko pieeju īpatnības un to pielietojuma iespējas praksē; pārzina klasiskās un mūsdienu personības teorijas, izprot to atšķirības, nozīmi un ierobežojumus cilvēka uzvedības un personības izpētē; zina dažādas teorētiskās stratēģijas un to piemērošanas iespējas dažādos kontekstos; pārzina praktiskās pielietošanas iespējas, veicot personības izpausmju novērojumus un analīzi dažādos dzīves apstākļos.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Noslēguma tests

Prasmes

1.Students: prot analizēt un salīdzināt galvenās personības teorijas, izvērtējot to stiprās un vājās puses; prot skaidrot personības psiholoģijas pamatprincipus un to sasaisti ar konkrētām teorētiskajām pieejām; prot novērtēt teorētisko stratēģiju daudzpusību un pamatot to piemērošanu dažādos kontekstos; prot izmantot iegūtās zināšanas praksē – veikt novērojumus un analizēt personības izpausmes dažādās situācijās.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Aktīva dalība studiju procesā

Kompetences

1.Students: spēj integrēt dažādas personības psiholoģijas teorijas un kritiski izvērtēt to piemērojamību praksē; spēj atlasīt un pielietot piemērotākās teorētiskās stratēģijas konkrētās izpētes situācijās; ir kompetents praktiski pielietot iegūtās zināšanas personības izpētes un analīzes procesā dažādos dzīves kontekstos.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs - personības analīze

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs - personības analīze

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Veikt patstāvīgo darbu, analizējot personību pēc noteiktiem kritērijiem (detalizēts apraksts E-studijās).

2.

Aktīva dalība studiju procesā

-
-
  • Patstāvīgi noskatīties video lekcijas, papildinot zināšanas ar pievienotajiem materiāliem katrā tēmā.
  • Aktīvi iesaistīties nodarbībās, uzdodot jautājumus prezentētājiem un piedaloties diskusijās.
  • Studiju kursa noslēgumā sniegt studiju kursa novērtējumu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Noslēguma tests

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Noslēguma pārbaudījums ir elektronisks tests, kas noritēs klātienē RSU datorklasē rudens semestra noslēgumā. Tests aptver visu studiju kursa saturu un pārbauda studentu zināšanas, prasmes un kompetences par personības teorijām. Testā iekļautie jautājumi attiecas uz dažādiem ar personības teorijām saistītiem aspektiem – to vēsturisko attīstību, galvenajiem virzieniem, nozīmīgākajiem pārstāvjiem, teorētiskajiem konceptiem, kritiku, kā arī praktiskās pielietošanas iespējām. Tēmas, kas iekļautas noslēguma testā, ir publicētas studiju kursa E-studiju vietnē.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Ievads personības teorijās. Personības definīcija un galvenie jēdzieni. Personības pētīšanas metodes.
Apraksts

Šī tēma piedāvā pamatzināšanas par personības definīciju, galvenajiem jēdzieniem un pamatprincipiem, kas ir būtiski personības teoriju izpētei. Tā sniedz arī pārskatu par galvenajām metodēm, kas tiek izmantotas personības pētīšanā, tai skaitā kvantitatīvajām un kvalitatīvajām pieejām, kā arī analīzes un novērošanas metodēm.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Bioloģiskā pieejas personībai. Ģenētika un personība. Smadzeņu struktūras un funkcijas. Nervu sistēmas loma personības veidošanā.
Apraksts

Bioloģiskās pieejas fokusējas uz ģenētiskajiem un neirobioloģiskajiem faktoriem, kas ietekmē personību. Tēma ietver pētījumus par genētiskajiem mantojuma aspektiem, smadzeņu struktūrām un to funkcijām, kā arī nervu sistēmas lomu personības veidošanā. Šīs pieejas tiek analizētas, ņemot vērā galveno autoru, piemēram, Bouchard, Raichle un Eysenck, teorijas un pētījumus.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Psihodinamiskās pieejas personībai. Freida psihodinamiskā teorija. Junga analītiskā psiholoģija. Ādlera individuālā psiholoģija.
Apraksts

Psihodinamiskās teorijas izskata cilvēka iekšējo konfliktu, apziņas un bezapziņas attiecības, kā arī psiholoģisko aizsardzības mehānismu lomu. Freida, Junga un Ādlera teorijas tiek analizētas attiecībā uz to, kā tās izskaidro personības struktūru, attīstību un konfliktu risināšanu. Šī tēma apsver arī to, kā psihodinamiskie faktori veido indivīda uzvedību un emocionālo dzīvi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihodinamiskās pieejas personībai. Freida psihodinamiskā teorija. Junga analītiskā psiholoģija. Ādlera individuālā psiholoģija.
Apraksts

Psihodinamiskās teorijas izskata cilvēka iekšējo konfliktu, apziņas un bezapziņas attiecības, kā arī psiholoģisko aizsardzības mehānismu lomu. Freida, Junga un Ādlera teorijas tiek analizētas attiecībā uz to, kā tās izskaidro personības struktūru, attīstību un konfliktu risināšanu. Šī tēma apsver arī to, kā psihodinamiskie faktori veido indivīda uzvedību un emocionālo dzīvi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Humanistiskās pieejas personībai. Maslova pašaktualizācijas teorija. Rodžersa uz personu centrētā teorija. Meja un Frankla eksistenciālās teorijas un brīvā griba.
Apraksts

Humanistiskās teorijas piedāvā perspektīvu, kas uzsver indivīda pašaktualizāciju, brīvo gribu un iekšējo izaugsmi. Maslova pašaktualizācijas teorija un Rodžersa uz personu centrētā teorija tiek apskatītas kā teorētiskie pamati, kas veido humanistisko pieeju personības attīstībai. Eksistenciālās teorijas, piemēram, Rollo May un Viktor Frankl darbos, tiek analizētas attiecībā uz cilvēka dzīves jēgas meklējumiem un brīvās gribas nozīmi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Kognitīvās un uzvedības pieejas personībai. Banduras sociālās mācīšanās teorija. Rottera sociālās iemācīšanās teorija. Kellija kognitīvā struktūra un tās loma personības attīstībā.
Apraksts

Kognitīvās un uzvedības teorijas koncentrējas uz cilvēka uzvedību un tās saistību ar kognitīvajiem procesiem. Banduras sociālās mācīšanās teorija tiek pētīta, ņemot vērā indivīda mijiedarbību ar apkārtējo vidi, bet Rottera teorija pievēršas personiskajiem uztveres mehānismiem, piemēram, gaidām un uzvedības modelēšanai. George Kelly piedāvā kognitīvās struktūras analīzi un tās ietekmi uz personības attīstību.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Mūsdienu pieejas personībai (Iezīmju pieejas). Big Five personības modeļa piecu faktoru teorija. Olporta dispozīciju teorija. Aizenka divdimensiju un trīsdeimensiju personības modelis. Ketela 16 faktoru personības modelis.
Apraksts

Mūsdienu personības teorijas piedāvā kvantitatīvas pieejas, piemēram, Big Five personības modelis, kas klasificē cilvēka personību pēc pieciem galvenajiem faktoriem. Personības mērīšanas metodes tiek aplūkotas, lai novērtētu un aprakstītu personību un tās dinamikas. Šīs teorijas ir īpaši svarīgas, lai izprastu personības attīstību un tās pielietojumu praktiskajā dzīvē, piemēram, psiholoģijā, izglītībā un darba vidē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Personība un psiholoģiskā veselība. Personības un garīgās veselības saistība. Personības traucējumi un diagnostika. Psiholoģiskā izaugsme un attīstība.
Apraksts

Personības teoriju saistība ar garīgo veselību tiek pētīta, analizējot to, kā dažādas personības iezīmes var ietekmēt psiholoģisko labsajūtu vai traucējumus. Eysenck un Cloninger piedāvā dažādas pieejas personības un garīgās veselības saistībai. Tiks arī apskatīti personības traucējumi, kas tiek diagnosticēti saskaņā ar DSM-V/SSK-10, un tās attiecības ar psiholoģisko izaugsmi, izmantojot Erikson un Ryff teorijas.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Video
2

Tēmas

Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts

Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts

Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts

Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts

Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts

Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts

Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts

Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts

Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads personības teorijās. Personības definīcija un galvenie jēdzieni. Personības pētīšanas metodes.
Apraksts

Šī tēma piedāvā pamatzināšanas par personības definīciju, galvenajiem jēdzieniem un pamatprincipiem, kas ir būtiski personības teoriju izpētei. Tā sniedz arī pārskatu par galvenajām metodēm, kas tiek izmantotas personības pētīšanā, tai skaitā kvantitatīvajām un kvalitatīvajām pieejām, kā arī analīzes un novērošanas metodēm.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads personības teorijās. Personības definīcija un galvenie jēdzieni. Personības pētīšanas metodes.
Apraksts

Šī tēma piedāvā pamatzināšanas par personības definīciju, galvenajiem jēdzieniem un pamatprincipiem, kas ir būtiski personības teoriju izpētei. Tā sniedz arī pārskatu par galvenajām metodēm, kas tiek izmantotas personības pētīšanā, tai skaitā kvantitatīvajām un kvalitatīvajām pieejām, kā arī analīzes un novērošanas metodēm.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Bioloģiskā pieejas personībai. Ģenētika un personība. Smadzeņu struktūras un funkcijas. Nervu sistēmas loma personības veidošanā.
Apraksts

Bioloģiskās pieejas fokusējas uz ģenētiskajiem un neirobioloģiskajiem faktoriem, kas ietekmē personību. Tēma ietver pētījumus par genētiskajiem mantojuma aspektiem, smadzeņu struktūrām un to funkcijām, kā arī nervu sistēmas lomu personības veidošanā. Šīs pieejas tiek analizētas, ņemot vērā galveno autoru, piemēram, Bouchard, Raichle un Eysenck, teorijas un pētījumus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioloģiskā pieejas personībai. Ģenētika un personība. Smadzeņu struktūras un funkcijas. Nervu sistēmas loma personības veidošanā.
Apraksts

Bioloģiskās pieejas fokusējas uz ģenētiskajiem un neirobioloģiskajiem faktoriem, kas ietekmē personību. Tēma ietver pētījumus par genētiskajiem mantojuma aspektiem, smadzeņu struktūrām un to funkcijām, kā arī nervu sistēmas lomu personības veidošanā. Šīs pieejas tiek analizētas, ņemot vērā galveno autoru, piemēram, Bouchard, Raichle un Eysenck, teorijas un pētījumus.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Psihodinamiskās pieejas personībai. Freida psihodinamiskā teorija. Junga analītiskā psiholoģija. Ādlera individuālā psiholoģija.
Apraksts

Psihodinamiskās teorijas izskata cilvēka iekšējo konfliktu, apziņas un bezapziņas attiecības, kā arī psiholoģisko aizsardzības mehānismu lomu. Freida, Junga un Ādlera teorijas tiek analizētas attiecībā uz to, kā tās izskaidro personības struktūru, attīstību un konfliktu risināšanu. Šī tēma apsver arī to, kā psihodinamiskie faktori veido indivīda uzvedību un emocionālo dzīvi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihodinamiskās pieejas personībai. Freida psihodinamiskā teorija. Junga analītiskā psiholoģija. Ādlera individuālā psiholoģija.
Apraksts

Psihodinamiskās teorijas izskata cilvēka iekšējo konfliktu, apziņas un bezapziņas attiecības, kā arī psiholoģisko aizsardzības mehānismu lomu. Freida, Junga un Ādlera teorijas tiek analizētas attiecībā uz to, kā tās izskaidro personības struktūru, attīstību un konfliktu risināšanu. Šī tēma apsver arī to, kā psihodinamiskie faktori veido indivīda uzvedību un emocionālo dzīvi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Humanistiskās pieejas personībai. Maslova pašaktualizācijas teorija. Rodžersa uz personu centrētā teorija. Meja un Frankla eksistenciālās teorijas un brīvā griba.
Apraksts

Humanistiskās teorijas piedāvā perspektīvu, kas uzsver indivīda pašaktualizāciju, brīvo gribu un iekšējo izaugsmi. Maslova pašaktualizācijas teorija un Rodžersa uz personu centrētā teorija tiek apskatītas kā teorētiskie pamati, kas veido humanistisko pieeju personības attīstībai. Eksistenciālās teorijas, piemēram, Rollo May un Viktor Frankl darbos, tiek analizētas attiecībā uz cilvēka dzīves jēgas meklējumiem un brīvās gribas nozīmi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Humanistiskās pieejas personībai. Maslova pašaktualizācijas teorija. Rodžersa uz personu centrētā teorija. Meja un Frankla eksistenciālās teorijas un brīvā griba.
Apraksts

Humanistiskās teorijas piedāvā perspektīvu, kas uzsver indivīda pašaktualizāciju, brīvo gribu un iekšējo izaugsmi. Maslova pašaktualizācijas teorija un Rodžersa uz personu centrētā teorija tiek apskatītas kā teorētiskie pamati, kas veido humanistisko pieeju personības attīstībai. Eksistenciālās teorijas, piemēram, Rollo May un Viktor Frankl darbos, tiek analizētas attiecībā uz cilvēka dzīves jēgas meklējumiem un brīvās gribas nozīmi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Kognitīvās un uzvedības pieejas personībai. Banduras sociālās mācīšanās teorija. Rottera sociālās iemācīšanās teorija. Kellija kognitīvā struktūra un tās loma personības attīstībā.
Apraksts

Kognitīvās un uzvedības teorijas koncentrējas uz cilvēka uzvedību un tās saistību ar kognitīvajiem procesiem. Banduras sociālās mācīšanās teorija tiek pētīta, ņemot vērā indivīda mijiedarbību ar apkārtējo vidi, bet Rottera teorija pievēršas personiskajiem uztveres mehānismiem, piemēram, gaidām un uzvedības modelēšanai. George Kelly piedāvā kognitīvās struktūras analīzi un tās ietekmi uz personības attīstību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kognitīvās un uzvedības pieejas personībai. Banduras sociālās mācīšanās teorija. Rottera sociālās iemācīšanās teorija. Kellija kognitīvā struktūra un tās loma personības attīstībā.
Apraksts

Kognitīvās un uzvedības teorijas koncentrējas uz cilvēka uzvedību un tās saistību ar kognitīvajiem procesiem. Banduras sociālās mācīšanās teorija tiek pētīta, ņemot vērā indivīda mijiedarbību ar apkārtējo vidi, bet Rottera teorija pievēršas personiskajiem uztveres mehānismiem, piemēram, gaidām un uzvedības modelēšanai. George Kelly piedāvā kognitīvās struktūras analīzi un tās ietekmi uz personības attīstību.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Mūsdienu pieejas personībai (Iezīmju pieejas). Big Five personības modeļa piecu faktoru teorija. Olporta dispozīciju teorija. Aizenka divdimensiju un trīsdeimensiju personības modelis. Ketela 16 faktoru personības modelis.
Apraksts

Mūsdienu personības teorijas piedāvā kvantitatīvas pieejas, piemēram, Big Five personības modelis, kas klasificē cilvēka personību pēc pieciem galvenajiem faktoriem. Personības mērīšanas metodes tiek aplūkotas, lai novērtētu un aprakstītu personību un tās dinamikas. Šīs teorijas ir īpaši svarīgas, lai izprastu personības attīstību un tās pielietojumu praktiskajā dzīvē, piemēram, psiholoģijā, izglītībā un darba vidē.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu pieejas personībai (Iezīmju pieejas). Big Five personības modeļa piecu faktoru teorija. Olporta dispozīciju teorija. Aizenka divdimensiju un trīsdeimensiju personības modelis. Ketela 16 faktoru personības modelis.
Apraksts

Mūsdienu personības teorijas piedāvā kvantitatīvas pieejas, piemēram, Big Five personības modelis, kas klasificē cilvēka personību pēc pieciem galvenajiem faktoriem. Personības mērīšanas metodes tiek aplūkotas, lai novērtētu un aprakstītu personību un tās dinamikas. Šīs teorijas ir īpaši svarīgas, lai izprastu personības attīstību un tās pielietojumu praktiskajā dzīvē, piemēram, psiholoģijā, izglītībā un darba vidē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Personība un psiholoģiskā veselība. Personības un garīgās veselības saistība. Personības traucējumi un diagnostika. Psiholoģiskā izaugsme un attīstība.
Apraksts

Personības teoriju saistība ar garīgo veselību tiek pētīta, analizējot to, kā dažādas personības iezīmes var ietekmēt psiholoģisko labsajūtu vai traucējumus. Eysenck un Cloninger piedāvā dažādas pieejas personības un garīgās veselības saistībai. Tiks arī apskatīti personības traucējumi, kas tiek diagnosticēti saskaņā ar DSM-V/SSK-10, un tās attiecības ar psiholoģisko izaugsmi, izmantojot Erikson un Ryff teorijas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personība un psiholoģiskā veselība. Personības un garīgās veselības saistība. Personības traucējumi un diagnostika. Psiholoģiskā izaugsme un attīstība.
Apraksts

Personības teoriju saistība ar garīgo veselību tiek pētīta, analizējot to, kā dažādas personības iezīmes var ietekmēt psiholoģisko labsajūtu vai traucējumus. Eysenck un Cloninger piedāvā dažādas pieejas personības un garīgās veselības saistībai. Tiks arī apskatīti personības traucējumi, kas tiek diagnosticēti saskaņā ar DSM-V/SSK-10, un tās attiecības ar psiholoģisko izaugsmi, izmantojot Erikson un Ryff teorijas.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts

Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts

Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Stanley Gaines Jr., S. (2020). Personality Psychology: The Basics. RoutledgePiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Ellis, A., Abrams, M., & Dengelegi Abrams, L. (2008). Personality Theories : Critical Perspectives.SAGE Publications, Incorporated.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Allen, B.P. (2005). Personality Theories : Development, Growth, and Diversity. Taylor & Francis Group.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Reņģe, V. 2000. Psiholoģija. Personības psiholoģija. Lekciju kurss. Rīga: Zvaigzne ABC.

3.

Reņģe, V. 1999. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Lekciju kurss. Rīga: Zvaigzne ABC.

4.

Karpova, Ā. 1998. Personība. Teorijas un to radītāji. Rīga: Zvaigzne ABC.