Personības teorijas
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa "Personības teorijas" mērķis ir sniegt pamatzināšanas par personības teorijām un attīstīt izpratni par klasiskajām un mūsdienu personības teorijām. Kursa ietvaros tiks izpētīta personības teoriju vēsturiskā attīstība, kā arī mūsdienu situācija un teorētisko stratēģiju daudzpusība. Studenti bagātinās zināšanas par personības psiholoģiju un tās teorētiskajiem modeļiem, attīstot prasmi atpazīt un novērtēt dažādas pieejas personības izpētē, kā arī integrēt teorētiskās zināšanas un pielietot tās praktiskajā kontekstā.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students: pārzina galvenās personības teorijas, to vēsturisko attīstību un mūsdienu tendences; zina un izprot personības psiholoģijas pamatprincipus, dažādu teorētisko pieeju īpatnības un to pielietojuma iespējas praksē; pārzina klasiskās un mūsdienu personības teorijas, izprot to atšķirības, nozīmi un ierobežojumus cilvēka uzvedības un personības izpētē; zina dažādas teorētiskās stratēģijas un to piemērošanas iespējas dažādos kontekstos; pārzina praktiskās pielietošanas iespējas, veicot personības izpausmju novērojumus un analīzi dažādos dzīves apstākļos.
Noslēguma tests
Prasmes
1.Students: prot analizēt un salīdzināt galvenās personības teorijas, izvērtējot to stiprās un vājās puses; prot skaidrot personības psiholoģijas pamatprincipus un to sasaisti ar konkrētām teorētiskajām pieejām; prot novērtēt teorētisko stratēģiju daudzpusību un pamatot to piemērošanu dažādos kontekstos; prot izmantot iegūtās zināšanas praksē – veikt novērojumus un analizēt personības izpausmes dažādās situācijās.
Aktīva dalība studiju procesā
Kompetences
1.Students: spēj integrēt dažādas personības psiholoģijas teorijas un kritiski izvērtēt to piemērojamību praksē; spēj atlasīt un pielietot piemērotākās teorētiskās stratēģijas konkrētās izpētes situācijās; ir kompetents praktiski pielietot iegūtās zināšanas personības izpētes un analīzes procesā dažādos dzīves kontekstos.
Patstāvīgais darbs - personības analīze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs - personības analīze |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Veikt patstāvīgo darbu, analizējot personību pēc noteiktiem kritērijiem (detalizēts apraksts E-studijās). |
||
|
2.
Aktīva dalība studiju procesā |
-
|
-
|
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Noslēguma tests |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Noslēguma pārbaudījums ir elektronisks tests, kas noritēs klātienē RSU datorklasē rudens semestra noslēgumā. Tests aptver visu studiju kursa saturu un pārbauda studentu zināšanas, prasmes un kompetences par personības teorijām. Testā iekļautie jautājumi attiecas uz dažādiem ar personības teorijām saistītiem aspektiem – to vēsturisko attīstību, galvenajiem virzieniem, nozīmīgākajiem pārstāvjiem, teorētiskajiem konceptiem, kritiku, kā arī praktiskās pielietošanas iespējām. Tēmas, kas iekļautas noslēguma testā, ir publicētas studiju kursa E-studiju vietnē. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Ievads personības teorijās. Personības definīcija un galvenie jēdzieni. Personības pētīšanas metodes.
Apraksts
Šī tēma piedāvā pamatzināšanas par personības definīciju, galvenajiem jēdzieniem un pamatprincipiem, kas ir būtiski personības teoriju izpētei. Tā sniedz arī pārskatu par galvenajām metodēm, kas tiek izmantotas personības pētīšanā, tai skaitā kvantitatīvajām un kvalitatīvajām pieejām, kā arī analīzes un novērošanas metodēm. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskā pieejas personībai. Ģenētika un personība. Smadzeņu struktūras un funkcijas. Nervu sistēmas loma personības veidošanā.
Apraksts
Bioloģiskās pieejas fokusējas uz ģenētiskajiem un neirobioloģiskajiem faktoriem, kas ietekmē personību. Tēma ietver pētījumus par genētiskajiem mantojuma aspektiem, smadzeņu struktūrām un to funkcijām, kā arī nervu sistēmas lomu personības veidošanā. Šīs pieejas tiek analizētas, ņemot vērā galveno autoru, piemēram, Bouchard, Raichle un Eysenck, teorijas un pētījumus. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskās pieejas personībai. Freida psihodinamiskā teorija. Junga analītiskā psiholoģija. Ādlera individuālā psiholoģija.
Apraksts
Psihodinamiskās teorijas izskata cilvēka iekšējo konfliktu, apziņas un bezapziņas attiecības, kā arī psiholoģisko aizsardzības mehānismu lomu. Freida, Junga un Ādlera teorijas tiek analizētas attiecībā uz to, kā tās izskaidro personības struktūru, attīstību un konfliktu risināšanu. Šī tēma apsver arī to, kā psihodinamiskie faktori veido indivīda uzvedību un emocionālo dzīvi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskās pieejas personībai. Freida psihodinamiskā teorija. Junga analītiskā psiholoģija. Ādlera individuālā psiholoģija.
Apraksts
Psihodinamiskās teorijas izskata cilvēka iekšējo konfliktu, apziņas un bezapziņas attiecības, kā arī psiholoģisko aizsardzības mehānismu lomu. Freida, Junga un Ādlera teorijas tiek analizētas attiecībā uz to, kā tās izskaidro personības struktūru, attīstību un konfliktu risināšanu. Šī tēma apsver arī to, kā psihodinamiskie faktori veido indivīda uzvedību un emocionālo dzīvi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Humanistiskās pieejas personībai. Maslova pašaktualizācijas teorija. Rodžersa uz personu centrētā teorija. Meja un Frankla eksistenciālās teorijas un brīvā griba.
Apraksts
Humanistiskās teorijas piedāvā perspektīvu, kas uzsver indivīda pašaktualizāciju, brīvo gribu un iekšējo izaugsmi. Maslova pašaktualizācijas teorija un Rodžersa uz personu centrētā teorija tiek apskatītas kā teorētiskie pamati, kas veido humanistisko pieeju personības attīstībai. Eksistenciālās teorijas, piemēram, Rollo May un Viktor Frankl darbos, tiek analizētas attiecībā uz cilvēka dzīves jēgas meklējumiem un brīvās gribas nozīmi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvās un uzvedības pieejas personībai. Banduras sociālās mācīšanās teorija. Rottera sociālās iemācīšanās teorija. Kellija kognitīvā struktūra un tās loma personības attīstībā.
Apraksts
Kognitīvās un uzvedības teorijas koncentrējas uz cilvēka uzvedību un tās saistību ar kognitīvajiem procesiem. Banduras sociālās mācīšanās teorija tiek pētīta, ņemot vērā indivīda mijiedarbību ar apkārtējo vidi, bet Rottera teorija pievēršas personiskajiem uztveres mehānismiem, piemēram, gaidām un uzvedības modelēšanai. George Kelly piedāvā kognitīvās struktūras analīzi un tās ietekmi uz personības attīstību. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu pieejas personībai (Iezīmju pieejas). Big Five personības modeļa piecu faktoru teorija. Olporta dispozīciju teorija. Aizenka divdimensiju un trīsdeimensiju personības modelis. Ketela 16 faktoru personības modelis.
Apraksts
Mūsdienu personības teorijas piedāvā kvantitatīvas pieejas, piemēram, Big Five personības modelis, kas klasificē cilvēka personību pēc pieciem galvenajiem faktoriem. Personības mērīšanas metodes tiek aplūkotas, lai novērtētu un aprakstītu personību un tās dinamikas. Šīs teorijas ir īpaši svarīgas, lai izprastu personības attīstību un tās pielietojumu praktiskajā dzīvē, piemēram, psiholoģijā, izglītībā un darba vidē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Personība un psiholoģiskā veselība. Personības un garīgās veselības saistība. Personības traucējumi un diagnostika. Psiholoģiskā izaugsme un attīstība.
Apraksts
Personības teoriju saistība ar garīgo veselību tiek pētīta, analizējot to, kā dažādas personības iezīmes var ietekmēt psiholoģisko labsajūtu vai traucējumus. Eysenck un Cloninger piedāvā dažādas pieejas personības un garīgās veselības saistībai. Tiks arī apskatīti personības traucējumi, kas tiek diagnosticēti saskaņā ar DSM-V/SSK-10, un tās attiecības ar psiholoģisko izaugsmi, izmantojot Erikson un Ryff teorijas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts
Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts
Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts
Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts
Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts
Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts
Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts
Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts
Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads personības teorijās. Personības definīcija un galvenie jēdzieni. Personības pētīšanas metodes.
Apraksts
Šī tēma piedāvā pamatzināšanas par personības definīciju, galvenajiem jēdzieniem un pamatprincipiem, kas ir būtiski personības teoriju izpētei. Tā sniedz arī pārskatu par galvenajām metodēm, kas tiek izmantotas personības pētīšanā, tai skaitā kvantitatīvajām un kvalitatīvajām pieejām, kā arī analīzes un novērošanas metodēm. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads personības teorijās. Personības definīcija un galvenie jēdzieni. Personības pētīšanas metodes.
Apraksts
Šī tēma piedāvā pamatzināšanas par personības definīciju, galvenajiem jēdzieniem un pamatprincipiem, kas ir būtiski personības teoriju izpētei. Tā sniedz arī pārskatu par galvenajām metodēm, kas tiek izmantotas personības pētīšanā, tai skaitā kvantitatīvajām un kvalitatīvajām pieejām, kā arī analīzes un novērošanas metodēm. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskā pieejas personībai. Ģenētika un personība. Smadzeņu struktūras un funkcijas. Nervu sistēmas loma personības veidošanā.
Apraksts
Bioloģiskās pieejas fokusējas uz ģenētiskajiem un neirobioloģiskajiem faktoriem, kas ietekmē personību. Tēma ietver pētījumus par genētiskajiem mantojuma aspektiem, smadzeņu struktūrām un to funkcijām, kā arī nervu sistēmas lomu personības veidošanā. Šīs pieejas tiek analizētas, ņemot vērā galveno autoru, piemēram, Bouchard, Raichle un Eysenck, teorijas un pētījumus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskā pieejas personībai. Ģenētika un personība. Smadzeņu struktūras un funkcijas. Nervu sistēmas loma personības veidošanā.
Apraksts
Bioloģiskās pieejas fokusējas uz ģenētiskajiem un neirobioloģiskajiem faktoriem, kas ietekmē personību. Tēma ietver pētījumus par genētiskajiem mantojuma aspektiem, smadzeņu struktūrām un to funkcijām, kā arī nervu sistēmas lomu personības veidošanā. Šīs pieejas tiek analizētas, ņemot vērā galveno autoru, piemēram, Bouchard, Raichle un Eysenck, teorijas un pētījumus. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskās pieejas personībai. Freida psihodinamiskā teorija. Junga analītiskā psiholoģija. Ādlera individuālā psiholoģija.
Apraksts
Psihodinamiskās teorijas izskata cilvēka iekšējo konfliktu, apziņas un bezapziņas attiecības, kā arī psiholoģisko aizsardzības mehānismu lomu. Freida, Junga un Ādlera teorijas tiek analizētas attiecībā uz to, kā tās izskaidro personības struktūru, attīstību un konfliktu risināšanu. Šī tēma apsver arī to, kā psihodinamiskie faktori veido indivīda uzvedību un emocionālo dzīvi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskās pieejas personībai. Freida psihodinamiskā teorija. Junga analītiskā psiholoģija. Ādlera individuālā psiholoģija.
Apraksts
Psihodinamiskās teorijas izskata cilvēka iekšējo konfliktu, apziņas un bezapziņas attiecības, kā arī psiholoģisko aizsardzības mehānismu lomu. Freida, Junga un Ādlera teorijas tiek analizētas attiecībā uz to, kā tās izskaidro personības struktūru, attīstību un konfliktu risināšanu. Šī tēma apsver arī to, kā psihodinamiskie faktori veido indivīda uzvedību un emocionālo dzīvi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Humanistiskās pieejas personībai. Maslova pašaktualizācijas teorija. Rodžersa uz personu centrētā teorija. Meja un Frankla eksistenciālās teorijas un brīvā griba.
Apraksts
Humanistiskās teorijas piedāvā perspektīvu, kas uzsver indivīda pašaktualizāciju, brīvo gribu un iekšējo izaugsmi. Maslova pašaktualizācijas teorija un Rodžersa uz personu centrētā teorija tiek apskatītas kā teorētiskie pamati, kas veido humanistisko pieeju personības attīstībai. Eksistenciālās teorijas, piemēram, Rollo May un Viktor Frankl darbos, tiek analizētas attiecībā uz cilvēka dzīves jēgas meklējumiem un brīvās gribas nozīmi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Humanistiskās pieejas personībai. Maslova pašaktualizācijas teorija. Rodžersa uz personu centrētā teorija. Meja un Frankla eksistenciālās teorijas un brīvā griba.
Apraksts
Humanistiskās teorijas piedāvā perspektīvu, kas uzsver indivīda pašaktualizāciju, brīvo gribu un iekšējo izaugsmi. Maslova pašaktualizācijas teorija un Rodžersa uz personu centrētā teorija tiek apskatītas kā teorētiskie pamati, kas veido humanistisko pieeju personības attīstībai. Eksistenciālās teorijas, piemēram, Rollo May un Viktor Frankl darbos, tiek analizētas attiecībā uz cilvēka dzīves jēgas meklējumiem un brīvās gribas nozīmi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvās un uzvedības pieejas personībai. Banduras sociālās mācīšanās teorija. Rottera sociālās iemācīšanās teorija. Kellija kognitīvā struktūra un tās loma personības attīstībā.
Apraksts
Kognitīvās un uzvedības teorijas koncentrējas uz cilvēka uzvedību un tās saistību ar kognitīvajiem procesiem. Banduras sociālās mācīšanās teorija tiek pētīta, ņemot vērā indivīda mijiedarbību ar apkārtējo vidi, bet Rottera teorija pievēršas personiskajiem uztveres mehānismiem, piemēram, gaidām un uzvedības modelēšanai. George Kelly piedāvā kognitīvās struktūras analīzi un tās ietekmi uz personības attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvās un uzvedības pieejas personībai. Banduras sociālās mācīšanās teorija. Rottera sociālās iemācīšanās teorija. Kellija kognitīvā struktūra un tās loma personības attīstībā.
Apraksts
Kognitīvās un uzvedības teorijas koncentrējas uz cilvēka uzvedību un tās saistību ar kognitīvajiem procesiem. Banduras sociālās mācīšanās teorija tiek pētīta, ņemot vērā indivīda mijiedarbību ar apkārtējo vidi, bet Rottera teorija pievēršas personiskajiem uztveres mehānismiem, piemēram, gaidām un uzvedības modelēšanai. George Kelly piedāvā kognitīvās struktūras analīzi un tās ietekmi uz personības attīstību. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu pieejas personībai (Iezīmju pieejas). Big Five personības modeļa piecu faktoru teorija. Olporta dispozīciju teorija. Aizenka divdimensiju un trīsdeimensiju personības modelis. Ketela 16 faktoru personības modelis.
Apraksts
Mūsdienu personības teorijas piedāvā kvantitatīvas pieejas, piemēram, Big Five personības modelis, kas klasificē cilvēka personību pēc pieciem galvenajiem faktoriem. Personības mērīšanas metodes tiek aplūkotas, lai novērtētu un aprakstītu personību un tās dinamikas. Šīs teorijas ir īpaši svarīgas, lai izprastu personības attīstību un tās pielietojumu praktiskajā dzīvē, piemēram, psiholoģijā, izglītībā un darba vidē. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu pieejas personībai (Iezīmju pieejas). Big Five personības modeļa piecu faktoru teorija. Olporta dispozīciju teorija. Aizenka divdimensiju un trīsdeimensiju personības modelis. Ketela 16 faktoru personības modelis.
Apraksts
Mūsdienu personības teorijas piedāvā kvantitatīvas pieejas, piemēram, Big Five personības modelis, kas klasificē cilvēka personību pēc pieciem galvenajiem faktoriem. Personības mērīšanas metodes tiek aplūkotas, lai novērtētu un aprakstītu personību un tās dinamikas. Šīs teorijas ir īpaši svarīgas, lai izprastu personības attīstību un tās pielietojumu praktiskajā dzīvē, piemēram, psiholoģijā, izglītībā un darba vidē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Personība un psiholoģiskā veselība. Personības un garīgās veselības saistība. Personības traucējumi un diagnostika. Psiholoģiskā izaugsme un attīstība.
Apraksts
Personības teoriju saistība ar garīgo veselību tiek pētīta, analizējot to, kā dažādas personības iezīmes var ietekmēt psiholoģisko labsajūtu vai traucējumus. Eysenck un Cloninger piedāvā dažādas pieejas personības un garīgās veselības saistībai. Tiks arī apskatīti personības traucējumi, kas tiek diagnosticēti saskaņā ar DSM-V/SSK-10, un tās attiecības ar psiholoģisko izaugsmi, izmantojot Erikson un Ryff teorijas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība un psiholoģiskā veselība. Personības un garīgās veselības saistība. Personības traucējumi un diagnostika. Psiholoģiskā izaugsme un attīstība.
Apraksts
Personības teoriju saistība ar garīgo veselību tiek pētīta, analizējot to, kā dažādas personības iezīmes var ietekmēt psiholoģisko labsajūtu vai traucējumus. Eysenck un Cloninger piedāvā dažādas pieejas personības un garīgās veselības saistībai. Tiks arī apskatīti personības traucējumi, kas tiek diagnosticēti saskaņā ar DSM-V/SSK-10, un tās attiecības ar psiholoģisko izaugsmi, izmantojot Erikson un Ryff teorijas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts
Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības teoriju salīdzinājums un kritika. Galvenie personības teoriju principi un pretrunas. Personības teoriju nākotnes attīstība un izaicinājumi.
Apraksts
Šajā tēma tiek veikts personības teoriju salīdzinājums, analizējot galvenās pieejas un to pretrunas. Tēma piedāvā kritisku izvērtējumu par dažādu teoriju praktisko pielietojamību un ierobežojumiem cilvēka uzvedības un attīstības izpētē. Tiek apsvērta arī personības teoriju nākotnes attīstība, izskatot jaunākos pētījumus un izaicinājumus, kas saistīti ar šo teoriju integrāciju un attīstību. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Stanley Gaines Jr., S. (2020). Personality Psychology: The Basics. RoutledgePiemērots angļu valodas plūsmai
Ellis, A., Abrams, M., & Dengelegi Abrams, L. (2008). Personality Theories : Critical Perspectives.SAGE Publications, Incorporated.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Allen, B.P. (2005). Personality Theories : Development, Growth, and Diversity. Taylor & Francis Group.Piemērots angļu valodas plūsmai
Reņģe, V. 2000. Psiholoģija. Personības psiholoģija. Lekciju kurss. Rīga: Zvaigzne ABC.
Reņģe, V. 1999. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Lekciju kurss. Rīga: Zvaigzne ABC.
Karpova, Ā. 1998. Personība. Teorijas un to radītāji. Rīga: Zvaigzne ABC.