Bioķīmijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Cilvēka organisma ķīmiskais sastāvs un dzīvības procesu ķīmiskie pamati. 2. Biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju ķīmiskā uzbūve, bioloģiskās funkcijas, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas.
Prasmes
1.1. Veikt biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu ķīmiskās pierādīšanas reakcijas. 2. Prast apieties ar laboratorijas traukiem, reaktīviem un aprīkojumu.
Kompetences
1.1. Novērtēt bioķīmisko savienojumu lomu organisma struktūras veidošanā un funkciju nodrošināšanā. 2. Spēja interpretēt laboratorijas darbos iegūtos rezultātus, salīdzināt ar literatūras datiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavošanās kontroldarbiem bioķīmijas pamatos par tēmām: 1) organisma ķīmiskais sastāvs, organisko savienojumu funkcionālās grupas, organisma dispersās sistēmas, pH, bufersistēmas, 2) ogļhidrāti, 3) lipīdi, 4) olbaltumvielas, fermenti, nukleīnskābes.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences bioķīmijā tiek novērtētas 4 kontroldarbos 10 punktu sistēmā par četriem tēmu blokiem (1) Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. 2) Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu bioloģiskā nozīme un īpašības. 3) Lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. 4) Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības), par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs.
Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas divos laboratorijas darbos par ogļhidrātu pierādīšanas kvalitatīvajām reakcijām un olbaltumvielām. Laboratorijas darbiem jābūt nostrādātiem un ieskaitītiem.
Studentu zināšanas un kompetences novērtē pēc kvantitatīvā rādītāja – sekmīgi ir jānokārto visi 4 kursā paredzētie kontroldarbi elektroniskā veidā, atbildot uz daudzu izvēļu jautājumiem, katrā no tiem saņemot vērtējumu, kuru izrēķima programma, ne mazāku par 4 punktiem. Nesekmīgās atzīmes (zemāk par 4 punktiem) ir jāuzlabo obligāti.
Balstoties uz iegūto punktu summu, tiek izlikts gala vērtējums 10 ballu sistēmā.
Studiju rezultātu vērtēšanas tabula:
1. Organisma ķīmiskais sastāvs, organisko savienojumu funkcionālās grupas, organisma dispersās sistēmas, pH, bufersistēmas.
2. Ogļhidrāti.
3. Lipīdi.
4. Olbaltumvielas, fermenti, nukleīnskābes.
5. Ogļhidrātu pierādīšanas kvalitatīvās reakcijas.
6. Olbaltumvielu pierādīšanas reakcijas.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme, aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ūdre V. Vispārējā un sporta bioķīmija I d. mācību līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, Rīga, 2000. (akceptējams izdevums)
Vīgants A. Cilvēka bioķīmija un molekulārā ķīmija. LU Akadēmiskais apgāds, 2008. (akceptējams izdevums)
Dzintare M. Muskuļu darba enerģijas avoti dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs. Mācību metodiskais līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, 2019.
MacLaren D. and Morton J. Biochemistry for Sport and Exercise Metabolism. 2nd ed. Hoboken, Wiley-Blackwell, 2024.
Stryer L., Berg J. M., Tymoczko J. L. Biochemistry. 10th ed., 2023.
Ārzemju studentiem/For international students
MacLaren D. and Morton J. Biochemistry for Sport and Exercise Metabolism. 2nd ed. Hoboken, Wiley-Blackwell, 2024.
Stryer L., Berg J. M., Tymoczko J. L. Biochemistry. 10th ed., 2023.
Citi informācijas avoti
Lieberman M. A., Marks A. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach. 3rd revised North American ed. Lippincott Williams and Wilkins, 2023, p. 1024.
Lehninger A. L., Nelson D. L., Cox M. M. Lehninger Principles of Biochemistry. 4th edition. W. H. Freeman & Co, 2017.