Komunikācijas medicīniskās un tiesiskās problēmas
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie izprot ar komunikāciju saistītu problēmu dažādību veselības nozarē. Studējošie spēj daudzpusīgi analizēt un izprast komunikācijas problēmsituācijas no dažādu iesaistīto pušu skatu punkta, kā arī prot kritiski izvērtēt un identificēt konfliktu tiesisko risinājumu iespējas. Studiju kursa rezultātā studējošie spēj integrēt dažādu jomu zināšanas un dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā.
Prasmes
1.Studējošie izprot individuālās un sabiedriskās domas veidošanās likumsakarības un mediju efektus veselības nozarē, kā arī veselības aprūpes pakalpojumu komunikāciju. Studenti iegūst zināšanas par normatīvo prasību īstenošanu veselības nozarē no ārstniecības personu un ārstniecības iestāžu skatu punkta, ar to īpatnībām un problemātiku attiecībā uz dažādām pacientu grupām, dažādām situācijām un saslimšanām kontekstā ar žurnālistu profesionālo darbību. Nodarbību rezultātā studenti izprot apstākļus, kādos normatīvās prasības ir jārealizē un faktorus, kas ietekmē to realizāciju. Studenti izprot masu mediju darbību veselības nozarē, prot kritiski izvērtēt publiskajā telpā esošo informāciju un spēj sniegt argumentētu viedokli par to. Tas stiprina studenta spēju kritiski izvērtēt, vai attiecībā uz individuāliem praktiskiem gadījumiem ir noticis šķietams vai faktisks tiesību aizskārums. Studējoši izprot komunikācijas medicīniskās un tiesiskās problēmas no stacionārās ārstniečibas iestādes skatu punkta. Studējošie formulē profesionālās saskarsmes jautājumus veselības aprūpē no veselības aprūpes darbinieka (pamatā ārstniecības personām un ārstniecības atbalsta personām) un pacienta (vai viņa pārstāvja) perspektīvas. Nodarbību rezultātā studentiem ir pamatzināšanas par komunikācijas drošības aspektiem un pamata spējas tos identificēt darbā ar konfliktiem veselības nozarē. Studējošie izvērtē komunikācijas tiesisko ietvaru pacientu tiesību aizsardzības kontekstā un veselības aprūpes pakalpojumu kontekstā. Nodarbību rezultātā studenti pārzina tiesisko regulējumu un piemērošanas praktiskās īpatnības, un spēj tos pielietot. Studējošie spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par sarežģītām komunikācijas medicīniskajām un tiesiskajām problēmām gan ar nozares speciālistiem, gan ar citām personām.
Kompetences
1.Studējošie spēj daudzpusīgi analizēt konfliktus veselības nozarē, kā arī kritiski nošķirt šķietamus konfliktus no faktiskiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Semināra darbs, patstāvīgais darbs un eksāmena darbs tiek organizēts, atbilstoši instrukcijām e-studijās.
Kursa ietvaros studējošie izstrādā vienu patstāvīgo darbu.
Patstāvīgais darbs: izraudzīties vienu publikāciju vai TV sižetu masu medijos vai vienu situāciju, kura analizēta vairākās publikācijās un TV sižetos, kas skar veselības nozari (turpmāk – avots). Vēlams izvēlēties avotu pēdējo 3 gadu ietvaros. Analizēt avotu, pamatojoties uz lekcijās apgūto.
Patstāvīgā darba struktūra:
1. Titullapa.
2. Informācija par avotu (iekopēt publikācijas, TV sižeta web adresi vai citas norādes, kur publikāciju var atrast). Ja students izvēlas situācijas analīzi – jābūt iekopētām visām publikācijām un TV sižetu web adresēm e-vidē, norādēm, kur materiālus var atrast.
3. Avota analīze no individuālās un sabiedriskās domas veidošanas perspektīvas veselības aprūpē.
4. Avota analīze no mediācijas perspektīvas veselības aprūpē.
5. Avota analīze no profesionālās saskarsmes perspektīvas veselības aprūpē.
6. Avota analīze no tiesisko aspektu perspektīvas veselības aprūpē.
7. Nobeigums – studenta individuālās pārdomas par izpētīto.
8. Izmantotās literatūras saraksts.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa ietvaros studenti izstrādā vienu patstāvīgo darbu. Patstāvīgais darbs: izraudzīties vienu publikāciju vai TV sižetu masu medijos, vai vienu situāciju, kura analizēta vairākās publikācijās un TV sižetos, kas skar veselības nozari (turpmāk- Avots). Vēlams izvēlēties Avotu pēdējo 3 gadu ietvaros. Analizēt Avotu, pamatojoties uz lekcijās apgūto.
Patstāvīgā darba struktūra:
1. Titullapa.
2. Informācija par Avotu (iekopēt publikācijas, TV sižeta web adresi, vai citas norādes kur publikāciju var atrast). Ja students izvēlas situācijas analīzi - jābūt iekopētām visām publikācijām un TV sižetu web adresēm e-vidē, norādēm, kur materiālus var atrast.
3. Avota analīze no individuālās un sabiedriskās domas veidošanas perspektīvas veselības aprūpē.
4. Avota analīze no mediācijas perspektīvas veselības aprūpē.
5. Avota analīze no profesionālās saskarsmes perspektīvas veselības aprūpē.
6. Avota analīze no tiesisko aspektu perspektīvas veselības aprūpē.
7. Nobeigums – studenta individuālās pārdomas par izpētīto.
8. Izmantotās literatūras saraksts.
Patstāvīgā darba apjoms: 6 – 12 lpp. (neieskaitot titullapu, norādes par to, kur Avots atrodams un par izmantotās literatūras sarakstu), ievērojot, ka katrai sadaļai paredzamas 1 – 2 lpp. Darbā izmantotie citi avoti (normatīvie akti, zinātniskā literatūra u.c.), kurus students izmanto analīzei, norādāmi kājenē, liekot atsauces. No citiem izmantotajiem avotiem veidojams literatūras saraksts.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa vērtējums sastāv no trīs daļām: semināra vērtējums (I kritērijs), patstāvīgais darbs (II kritērijs) un gala pārbaudījums rakstveida eksāmena formā (III kritērijs).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas tiesiskais ietvars veselības aprūpē. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas tiesiskās problēmas un to risinājumi ārstniecības personu un pacientu drošības kontekstā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas tiesiskais ietvars veselības aprūpē. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija veselības aprūpes jomā. Individuālās un sabiedriskās domas veidošanās likumsakarības, mediju efekti. Veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju komunikācija. Praktiskās iespējas un tiesiskie nosacījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas medicīniskās un tiesiskās problēmas un to risinājumi stacionārajā ārstniecības iestādē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas medicīniskās un tiesiskās problēmas un to risinājumi stacionārajā ārstniecības iestādē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīva komunikācija - pamats veselības aprūpes sekmīgai īstenošanai un veselības aprūpes uzraudzībai. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija veselības aprūpes jomā. Individuālās un sabiedriskās domas veidošanās likumsakarības, mediju efekti. Veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju komunikācija. Praktiskās iespējas un tiesiskie nosacījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas tiesiskās problēmas un to risinājumi ārstniecības personu un pacientu drošības kontekstā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīva komunikācija - pamats veselības aprūpes sekmīgai īstenošanai un veselības aprūpes uzraudzībai. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīva komunikācija - pamats veselības aprūpes sekmīgai īstenošanai un veselības aprūpes uzraudzībai. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas tiesiskais ietvars veselības aprūpē. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas tiesiskās problēmas un to risinājumi ārstniecības personu un pacientu drošības kontekstā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas tiesiskais ietvars veselības aprūpē. Praktisku piemēru un problēmjautājumu analīze. Diskusija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas medicīniskās un tiesiskās problēmas un to risinājumi stacionārajā ārstniecības iestādē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija veselības aprūpes jomā. Individuālās un sabiedriskās domas veidošanās likumsakarības, mediju efekti. Veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju komunikācija. Praktiskās iespējas un tiesiskie nosacījumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
A-Slokenberga S. (zin.red.) "Medicīnas tiesības", nodaļa "Pārskats par pacientu tiesībām". TNA, 2015.
Reņģe V. "Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas". Rīga, Zvaigzne ABC, 1999.
ANO Vispārējā Cilvēktiesību Deklarācija
Starptautiskais pakts par pilsoņu un politiskajām tiesībām
Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regula (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula)
Administratīvā procesa likums
Advokatūras likums
Ārstniecības likums
Biometrijas datu apstrādes sistēmas likums
Civilprocesa likums - Trešā sadaļa "Pierādījumi"
Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likums
Dokumentu juridiskā spēka likums
Elektronisko dokumentu likums
Fizisko personu datu apstrādes likums
Iesniegumu likums
Kriminālprocesa likums - eksperta atzinums; kompetentās institūcijas atzinums
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss - administratīvās atbildības par veselības aprūpes pārkāpumiem veidi
Latvijas Republikas Satversme
Likums "Par miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu medicīnā"
Likums "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem"
Likums "Par valsts noslēpumu"
Ministru kabineta 2005.gada 27.decembra noteikumi Nr.1037 "Noteikumi par cilvēka asiņu un asins komponentu savākšanas, testēšanas, apstrādes, uzglabāšanas un izplatīšanas kvalitātes un drošības standartiem un kompensāciju par izdevumiem zaudētā asi
Ministru kabineta 2011. gada 17. maija noteikumi Nr. 378 "Zāļu reklamēšanas kārtība un kārtība, kādā zāļu ražotājs ir tiesīgs nodot ārstiem bezmaksas zāļu paraugus"
Ministru kabineta 2013.gada 5.novembra noteikumu Nr.1268 "Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi"
Ministru kabineta 2014.gada 6.maija noteikumi Nr.234 "Biometrijas datu apstrādes sistēmas noteikumi"
Pacientu tiesību likums
Personu apliecinošu dokumentu likums
Valsts pārvaldes iekārtas likums
Institūciju nolikumi: Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde Iekšlietu ministrijas informācijas centrs Veselības ministrija Veselības inspekcija Zāļu valsts aģentūra Konkurences padome.
Autoru kolektīvs. 2022. Medicīnas tiesības. Otrais papildinātais izdevums. S.Slokenbergas un S.Olsenas zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra.
Autoru kolektīvs. 2019. Pacientu tiesību likuma komentāri. LL.D. S. Slokenbergas zinātniskajā redakcijā. Rīga: Latvijas Vēstnesis.
Papildu literatūra
Dubkēvičs L. "Saskarsme un pacientu aprūpe". Rīgas 5. medicīnas skola, 1995.
Karpova Ā. "Personība. Teorijas un to radītāji". Rīga, Zvaigzne ABC, 1998.
Pikeringa P. "Strīdi, nesaskaņas, konflikti." R., Jāņa Rozes apgāds, 2000.
Citi informācijas avoti
Claudia Bernasconi, M.Arch Mariarosaria Di Palo, M.Arch Krysia Bussière, B.S. Arch.The role of media and public opinion efforts in the transit field: the Detroit region case study. 2014.
Part II Theories of Public Opinion Formation and Change. Public Opinion Research (SAGE Handbook) 2007.
Bogusława Dobek-Ostrowska and Michal Głowacki (eds) Democracy and Media in Central and Eastern Europe
Teena Gabrielson University of Wyoming, Laramie.James Madison’s Psychology of Public Opinion.Political Research Quarterly Volume 62 Number 3 September 2009 431-444. 2009. University of Utah
Carol L. Schmitt, Laurel E. Curry, Ghada Homsih etc. Public and Opinion Leader Willingness to Fund Obesity-Focused Policies. Policy, Politics, & Nursing Practice 2017, Vol. 18(3) 125–134
Rebecca Utz, Michael Hollingshaus, and Peter Dien. Public opinion and health care. 2010. Contexts, Vol. 9, No. 2, pp. 66-67.
Francisco Fatas-Villafranca,Dulce Saura, Francisco J.Vazquez. A Dynamic model of public opinion formation. 2011 Wiley Periodicals, Inc. Journal of Public Economic Theory, 13 (3), 2011, pp. 417–441.
Janusz Ziolkowski. Democracy, public opinion and the media. Democracy. Reality and Responsibility Pontifical Academy of Social Sciences, Acta 6, Vatican City 2001.
Morio Watanabe Kyushu International University, Japan. Public opinion and mass media. Encyclopedia of Life Support Systems (EOLSS). 2002-2019.
Seta Hadeshian Director MECC Unit On Life & Service. Public Opinion - The role of Media. CCR International refugee rights conference 17 – 19 June 2006, Toronto.
Latvijas Republikas Augstākās tiesas Civillietu departamenta 2008.gada 29.decembra spriedums lietā Nr.PAC-0408
ECT 2013.gada 15.janvāra sprieduma lietā "Csoma v. Romania"
Satversmes tiesas 2011.gada 14.marta spriedums lietā Nr.2010-51-01
Latvijas Republikas Talsu rajona tiesas 2015.gada 9.jūlija spriedums lietā Nr.C30621614
ECT 2008.gada 28.jūlija spriedums - Flux pret Moldovu
Marina Kamenecka-Usova, Karina Palkova. Mediator’s Personality in Specific Legal Disputes: Sports Related Disputes and Healthcare Related Disputes.JURIDICA.AUDJ, vol. 13, no. 2/2017, pp. 5-18.
Sheea Sybblis Follow. Mediation in the Health Care System: Creative Problem Solving. Pepperdine Dispute Resolution Law Journal. Published by Pepperdine Digital Commons, 2006.
R. Wayne Thorpe, JAMS. Effective Use of Mediation and Arbitration in Health Care Disputes. 2011. Bloomberg Finance L.P.
Zane Pētersone. Tiesas atvasinātā mediācijas modeļa ieviešana 12 civiltiesisku strīdu risināšanā Latvijā. Latvijas Republikas Augstākās tiesas biļetens Nr.4. 2012.gada maijs.